Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

+ tuaphua

Det känns som att många har det så. Man rider för samma tränare länge och är nöjd. Jag har ridit för flera olika, men det är sällan jag har fastnat. Sen har jag ingen lättriden häst, och förmodligen är jag väl inte nöjd på att allt fokus bara ligger på hästen och på vad jag INTE ska göra. Eller så är jag ett hopplöst fall :p

Men jag ska ge min tränare en eller två chanser till, annars skiter jag i det. Det finns en i stallet som haft mkt träningar men hon är nog inte utbildad, som jag tror kan hjälpa mig så mkt mer. Så ska rida för henne på söndag och testa. Och jag tränar bara på LA-nivå så det handlar inte om något avancerat. Mest att få oss lugna avslappnade och stabila. När det blir så, så känns det som att vi klarar av allt :D!

Jag kan känna att jag varit lite irriterad på min tränare den senaste tiden. Det känns som att allt är hennes förtjänst att det går så mkt bättre med min häst nu jämfört med tidigare. Att hon tar åt sig äran, men att det gått bra när jag trotsar och gör som jag själv känner för och inte som hon säger. Det känns inte som vi förstår varandra längre. Har varit lite tveksam tidigare, men tänkt att jag bara varit löjlig. Men gårdagens träning fick mig verkligen att tvivla på hennes kunskap.

Samtidigt är jag den där personen som inte vill göra henne ledsen. Men jag får väl helt enkelt förklara hur jag känner, om jag nu väljer att sluta rida för henne.

Det värsta är att jag anmält mig till 3-dagars dressyrkurs hos henne till sommaren, och redan betalt anmälningsavgiften + alla träningar fram till april :p. Men det löser väl sig isf.

Jag tror dock att många rider för samma tränare och är nöjda - för att de inte vet bättre. Eller för att man gillar tränaren som person och lite grann köper tränarens personlighet mer än eg kunskap.

Sen finns det så klart bra tränare som lyckas behålla elever genom att utveckla dem, att själv utvecklas och hålla god ton.

IOM att jag själv är tränare så kan jag säga att man kan inte jobba i den här branschen och bli stött om folk vill byta tränare. Det är liksom något man får acceptera.
Och som tränare vill man väl jobba med de som köper det man säger, står för och tror på?
Om man har en elev som uppenbarligen inte håller med vet iaf inte jag om det är så givande för någon av oss att fortsätta ihop. ;)
Man kan inte tro på samma som alla, inte klicka med alla etc.
Men är man en bra tränare får man ju jobb även om någon skulle sluta. Då kommer någon ny in, som vill köra på den linje man själv undervisar inom.

Jag kan ju bara tala för mig själv. Men jag vill vara "sann mot mig själv" och inte kompromissa med det jag tror på bara för att hålla någon elev glad. Då får den hellre träna för någon annan.

Jag tycker att man oftast ser var det skiter sig. Men någon gång kanske man kan missa. Man kan då ev testa känna om eleven talar om vad den upplever.
Så har jag fått göra, både som elev och tränare.
Sen kan man diskutera kring ev åtgärder.

Jag tycker du gör rätt i att fundera kring byte. Men jag tycker också du är just som inser att tränaren är mänsklig och kanske har en dålig dag eller så.
Men kan ni inte enas om en lösning tycker jag du bör byta.
Du ska ju inte sitta och rida ngt du inte tror på/som inte känns rätt för att inte göra tränaren ledsen.
Det är liksom sånt som hör till yrket.
Man fortsätter inte köpa andra undermåliga leveranser el produkter, för att Tele 2 blir ledsen om jag inte vill ha dem trots att jag aldrig kan ringa. ;)

Bra tränare står ju inte direkt som spön i backen i våra trakter... :angel: :crazy:
Jag har bytt runt flera gånger sedan jag flyttade hit för ca 5 år sedan.

Nu har jag nyligen hittat en underbaring, men hon är inte ens engelskryttare i grunden. :p

Jag tror det är jätteviktigt att man tillsammans med tränaren hittar ett system som fungerar för ekipaget, att man sedan också är beredd att förändra och våga ändra om man ser att det inte fungerar. Om det innebär att byta tränare eller bara byta strategi tillsammans med tränaren beror förstås på. Men det är också där det är av oerhörd vikt att man har en bra dialog med sin tränare och kan förmedla vad som fungerar och vad som inte ger det resultat man vill ha. Jag har bytt vid ett antal tillfällen, med vissa hästar kanske det fungerar utmärkt för en tränare medan det med en annan häst inte alls klaffar. Man får känna av men också ge tränaren en chans att ändra genom att berätta hur man känner.

Knapplånar mig själv..

Idag har jag fått hem min nya plastrong med marinblå och guldig kant som matchar min frack, ohhh det närmar sig onekligen MsvA-start. :o

Sådär kan du ju inte säga utan att lägga ut en bild! Låter jättesnyggt:d

Här är den :)
bild_zps79ed78cf.jpg

Köpte även en sån där fluffig vit grej som jag kan byta ut och ha bakom de vikta längderna, men vet inte..jag gillar inte riktigt det där med att se ut som en bakelse, så jag tycker nog det räcker gott och väl med passpoalerna i färg... :D

Den här fracken har jag i marinblått.
http://www.horsemeup.se/index.php/dressyrfrack-softshell-48.html

Jättesnygg! Kommer bli riktigt bra ihop med fracken :) Men jag håller nog med dig angående fluffet och bakelse, det kan bli lite för mycket. Då är det bara att vänta med spänning tills vi får en bild från prisutdelningen :D

Min hästkrake hade ett sår på benet i morse. Han måste slagit på sig under natten i boxen. Väldigt imponerande insats av honom IOM clean box och sår på utsidan benet.
Vet skulle iaf komma och vacc en häst. Så hon fick kika på honom och lämnade lite extrabra förbandsjox.

Så nu blir det lite lugnare för oss ett tag. Hoppas det läker bra! Och fort.. :/
Det såg ytligt ut iaf.

Han har iaf blivit otroligt duktig vid sårtvätt, pillande och lindande min lilla otursfågel.

Jag som tycker att min är duktig som dragit av sig sko i boxen, men din är nog snäppet värre :D Håller en tumme för snabb återhämtning! :)

*kl*

Min häst var blockhalt när jag började trava idag, tog honom på lina sen och tyvärr ser det ut som att "förlamningen" slagit till igen. Han kan inte trava med normal steglängd utan det blir ala shettis och vänster bak hänger inte alls med... Veterinären ska kolla honom imorgon kväll och göra lite olika tester för att se hur han reagerar.

Jag är så ledsen och känner mig helt uppgiven, och mest är jag rädd för att detta inte ska bli bra den här gången.

Nej fy vad tråkigt!! Vet hur det är, man kastas mellan hopp och förtvivlan hela tiden.:( Håller alla tummar att det löser sig!

Åh fy vad jobbigt!:( Vet inte vad jag ska säga mer än att jag hoppas och håller tummarna att ni får ordning på det igen. Känner verkligen med dig.

Tack hörni! Jag håller också tummarna, hoppas att han ska trava på som vanligt på linan imorgon. Men sist tog det två månader innan han rörde sig rent...

Och känner mig som en hemsk människa när jag tänker på tävlingssäsongen, huvudsaken är såklart att han blir frisk. Men jag hade tänkt starta msvb, för första gången i mitt liv, i slutet på april. Det är bara glömma nu... Sist tog det ett år innan han var koordinerad nog att göra svårare rörelser än LBnivå typ.

Men under kan ske, han kanske är klockren imorgon!

Senast ändrad:

Usch vad tråkigt för dig! Har i det tysta följt er historia. Håller tummarna för att det går över fortare den här gången!

kl
Idag har jag anmält mig till min första lokala dressyr någonsin! Känns enormt stort. Konstigt egentligen, jag har tävlat i massor av andra sporter och inte brytt mig särskilt mycket om ifall jag varit bland de sämsta. Men med ridning känns det helt annorlunda! Vi är egentligen inte redo i fråga om att formen inte är helt stabil än och det oroar mig en del, skulle kännas otroligt pinsamt att hamna låångt under 60 %. Men vi har så få tävlingar här så för att få rutin får man väl bita ihop och ta de chanser som ges!

Nu undrar jag mest vilken utrustning man absolut måste köpa och vad som går att ta de vanliga grejerna? Kavaj är väl ett måste, hur snygga stövlar behöver man? Kan man ha ljusbruna ridbyxor eller bör man köpa vita, begagnade eller nya?

Vad skulle ni prioriterat?
Vill gärna inte köpa budgetgrejer men vill inte stå där med en hel tävlingsgarederob om vi inte kommer iväg på fler tävlingar. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II