Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Häst nr 2 såg ju mycket trevligare ut! Trevlig häst som ser ut att ha egen balans, klart tillräcklig gång och okomplicerat intryck generellt.

Skimmeln såg ju iofs ut att ha sjysst inställning, men exteriören, ffa halsansättningen - not cool :crazy: spänd såg den ut också. Det blir liksom onödigt lång väg att gå med en sån häst om man vill komma till (dressyr)ridning.

Även om du tycker att MsvC är din nivå just nu lär det ju komma en dag då du vill mer :D

Mycket trevligare häst! Den ser ut att ha lite lättare för sig och mycket bättre takt. :)

Haha du är nåt på spåren där ;)

Hursomhelst, nu är denna helgens provridningar över. Gårdagens gick riktigt bra, en ryttare som hade lite känsla och fattade rätt snabbt hur man rider honom.
Dagens gick sådär, han var snäll och gjorde så gott han kunde men ryttaren passade honom inte alls utan var för obalanserad och hård i hjälperna (blev liksom för stora grejer hela tiden).

Får väl se hur det går.

Delvis kl

Vega cc säger väl bara nåt om sätet inte ett dugg om bommen för Vega har annan bom än cc så man ska inte blanda ihop dem.

Varningarna för alton tror jag är trams eller felöversättning, säger som mackan det gäller väl alla sadlar att det kan bli träningsvärk av ny sadel.
Märkte inte ett dugg skillnad på alton i det fallet.

Vanliga CC är väl gjord för lång manke och lång rygg, den ligger helknasigt på min häst. Tror Alton är kortare.

Delvis kl

Vega cc säger väl bara nåt om sätet inte ett dugg om bommen för Vega har annan bom än cc så man ska inte blanda ihop dem.

Varningarna för alton tror jag är trams eller felöversättning, säger som mackan det gäller väl alla sadlar att det kan bli träningsvärk av ny sadel.
Märkte inte ett dugg skillnad på alton i det fallet.

alltså det mest konstiga i det hela verkar dessutom vara att oavsett var den texten kom ifrån så har den lite vad det verkar, blivit ngn marknadsföringsgrej, avsett eller oavsett? Många verkar tolka det som att alton i och med den texten, är så unikt speciell i fråga om erbjudande av bogfrihet och rörelse osv, så att de lockas av det? :crazy:

Mooi: vad skönt ang. provridningarna/visningarna, nu är du uppvärmd iallafall ;) blir spännande att se hur det går, eller om du trots allt behåller honom :)

Ja alton ärextremt kort, cc:n är inte lång jämfört med de flesta dressyrsadlar. Snarare tvärtom tycker jag.
Alton är ju skuren så den ska vara extra kort bak.

Det är ju olikapå hästar men på min passar både cc o alto men däremot inte DJ, dom är annorlunda fram. På nåt sätt, hur det nu var. Minns inte riktigt.

Ja det verkar ha blivit så. Märkligt egentligen att man kan tro att det blir sån skillnad? Varför det? För att den är så kort eller vad? Borde inte alla sadlar få effekten att hästen rör sej bättre? :cautious:

Häst två var ju absolut betydlugt trevligare ridmässigt även om häst 1verkade ha trevlig personligghet och va söt men ridmässigt absolut häst nr 2 :)

Jag tyckte bäst om skimmeln, den såg så genomvänlig ut. Men det beror ju på vad du söker. Som övriga säger så har den ju inte så mycket gång, men det behöver ju inte vara viktigt för alla.

Tack för input alla!

Har blivit erbjuden en häst nu med betydligt mer kapacitet än de jag lagt upp här. Bestämt mig för att provrida och se hur det känns iallafall. Känner jag mig som en smörklick på en het potatis får jag väl backa... eller skärpa mig. :angel:

Men det är lite av en drömhäst, håll tummarna :love: :bump:

*kl*

Hur ofta brukar ni byta tränare?:o

Har haft en tränare som jag varit mkt nöjd med i ca 1,5 år.
Och jag har utvecklats enormt!
Jag börjar få mer ridkänsla och det går mkt bättre hela tiden när jag rider, men har samtidigt fått problem med vänstervarvet, jag kommer inte riktigt åt honom där. Eller rättare sagt, det kan ta lite tid.

Och de senaste gångerna jag ridit för min tränare (varannan vecka), så känns det inte som att jag får någon hjälp av min tränare, hon låter mig inte rida så som jag vill för att få tag på min häst i vänster varv utan vill att jag gör tvärt om mot vad min känsla är. Vilket inte går. Hon vill att jag rider på/ökar på långsidan så han springer från mig, när det är sakta av och slappna av vi behöver, övergånger trav/skritt/trav. Hon ser inte. Borde inte en tränare se? Igår sa jag till henne att detta fungerar inte, jag kan inte rida den övningen med min häst i det läget. Hon sa till mig att hon undrade vad som hänt, varför det gick så dåligt :eek:? Vadå, ändrar man inte övning då? :crazy: Sen sa hon att hur ska hon kunna se att det inte fungerar som övning till mig och min häst och tyckte det var bra att jag sa till. Jag tycker fortfarande att hon borde se att jag har bekymmer och att häst och ryttare inte jobbar tillsammans i det läget.
Jag vet inte.... känns bara så tråkigt. Känns som hon inte förstår och som hon börjar bli gammal O_o...

Det går så mkt bättre när jag rider själv!
Och jag har till och med dåligt samvete mot min häst igår, han var inte alls förtjänt av den träningen. Han är fantastisk och bara tar skiten :o. Min fina häst :cry::love:

jag tycker att du verkligen gensat ska sluta rida för en sådan tränare. Det hade jag gjort.
Det finns så himla många tränare både utbildad och utan pappaer i vårat land att du med stor sannorlikhet borde hitta någon som passar ihop med dina önskemål.

JAg själv har bara bytt tränare pga av flytt, aningen har jag flyttat eller så har tränaren flyttat. Nuvarnade flkyttade vi till för 3,5år och denna byter jag inte bort i första taget:D

Jag har haft samma tränare i mååånga år, nära 15 år.
Men att jag är kvar fortfarande beror på att det känns bra och jag lär mig så mycket av båda hela tiden.
Jag inser givetvis att de inte är felfria och är mänskliga. Men jag tycker att deras koncept funkat på alla hästarna jag kommit dragandes med och jag har inte hittat någon annan som jobbar så heller eller som jag känt mig sugen att rida för.

Jag har ridit lite för andra, om jag varit på annan ort eller för att testa. Men nä.. Jag tycker mina är så bra!

Dock har jag ju duktiga tränare som tränar folk tom Int GP. Så jag har inte känt att jag sas utvecklats förbi deras kunskaper. Har man från början tränare som själva toppat på MSV och har ekipage tom det kanske man vill vidare.
Man kan ju också ändra tänk allt eftersom.

För mig är det viktigt att det dels känns rätt och att man utvecklas i bra takt.
Man ska inte nöja sig med att harva runt på samma vis för länge. En bra tränare ska kunna få en vidare, förutsatt att man försöker och jäst och ryttare är friska.

Har man under ca en månads tid kört ett upplägg kring ett problem och man inte ser en tydlig förbättring tycker jag man bör överväga metod. Det säger jag till mina elever om det vi gör med. Skulle jag låsa mig så och de på den tiden inte får resultat bör de byta tränare eller iaf prata med mig.

Jag var i liknande situation som du för ett antal år sedan. Det började bra men till slut blev jag ständigt osams med min dåvarande tränare om hur min häst skulle arbetas. Jag gick hem ledsen efter träningarna och med superdåligt samvete mot min häst. Vi hade hållit på i typ 4-5 år och hade jättekul ihop på många sätt, men att dumpa var något av det bästa jag gjort för min häst och min ridning!

Den jag har nu hoppas jag blir minst 1000 år gammal så jag aldrig behöver byta.

Så skaffa dig en annan tränare som kan förklara för dig HUR du ska göra, inte bara vad det ska bli när det är klart!

När man utvecklas som ryttare är det ju inte säkert att tränaren hänger med. ;) Jag har vid ett tillfälle (av praktiska skäl) bytt tränare trots att jag inte varit missnöjd, och fick ett jättelyft. Det finns ju också många som har dubbla tränare och tycker det funkar bra. Jag håller med tua; om det inte har funkat på ett tag och man inte får till en dialog runt det så skulle jag provat med en annan tränare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka