Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

kl
Nu kommer jag med en bild till :p
Övre bilden är Alton. Nedre bilden är en Albion SLK som är x-vid, och det är hennes gamla sadel (innan JESen). (ignorera svanskappan -en mycket tillfällig åtgärd).

69922_1392328080.jpg

Alton har ju smalare bossor som inte "flyter ut" lika mycket som den andra (och smalare kanal tyvärr). JAG upplever att Albionen är för lång för henne och att bossornas bakkant klämmer henne när hon börjar arbeta.
Har ridit i Alton idag igen och det var samma som igår. Det känns som att hon kortar steget något och det vet jag inte om jag inbillar mig eller om det är så, dock är hon lugn och surar inte -vilket är ett väldigt positivt steg då vi haft ett helsike det sista. och! sadeln åker inte fram. Jag sitter väldigt skönt i den och känner direkt när jag slarvar med sitsen och lutar mig framåt.

HUR ska jag resonera? Ska jag gå på "hur det ser ut" och hur sadeln ska/borde sitta och därmed jaga en vidare sadel, eller att min surtant, iallafall igår och idag, varit nöjd och tuffat på utan ett mindre världskrig?

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl också det klassiska med nya tryckpunkter som spelar in att hon inte surar nu? Jag hade inte vågat köpa den här alton utan att prova en vidare. Och helst provat några andra modeller också, både DJ och CC iaf.

Jag är fortfarande inne på Childeric DI till den, brukar finnas rejält vida och med rundbossor. Det är något märkligt med hur Alton ligger.

Ja, det är väl en annan bom med annan form har jag för mig.
I övrigt så kan man ju få alla modeller hur som. Dvs med en bom, andra kåpor och bossor etc. Båda mina är moddade och ej standardutförande.
Många vet dock inte om att det går. Och både säljer och köper som om alla märkta en viss modell är lika.

+ Fiorano

Tack för klok input.
Nyttigt att prova olika modeller och se vad som funkar och inte. Denna får nog åka tillbaka och så spanar jag vidare.

Det låter som att din magkänsla inte är riktigt nöjd med Alton? Lita på magkänslan! :)

Känslan säger att vi är nåt på spåren, hästen kändes nöjd och jag satt väldigt bra -men för trångt.

Haha fyyy. Ska visa Maverick för spekulanter imorgon och är så jäkla nervös för det, och nu ringde några som kommer IDAG! Detta är värre än att tävla :p

att visa häst för spekulant är helt klart värre än att tävla. Hoppas det går bra, fast kan tro att viss del handlar om att du egentligen vill ha den själv? eller? ;)

Söt, men jag tycker inte den ser så rolig ut på filmen där den blir riden. Lite trippig och lite dålig takt i galoppen.

Mm, trippigt och spänt och lite framåtstupa. Inte särskilt stark, och lite lång rygg.

Å andra sidan inte så mycket jobbad med än.

Hmmm.

Jag tycker det ser spänt och trippigt ut redan i hagen, och värre under ryttare. Ffa bakbensaktiviteten lämnar ju mycket att önska, och den lägger huvudet på sned åtminstone i höger varv. Sen tittade jag inte mer. :)

Det beror ju lite på vad man ska göra med hästen. Rida LC eller göra en satsning?

Ridningen såg överilad ut... Men söt häst som, verkar bekväm att sitta på och okomplicerad (det de gjorde iaf).

Jag tänker såhär att vill du ha en söt allroundhäst för lägre klasser dressyr ( hoppa kanske den gör jättebra?) så är det säkert en trevlig häst. Söker du däremot en dressyrhäst med bra gångarter hade jag letat vidare. Den har i mina ögon spända trippiga gångarter med bakbenen placerade för långt bak( ser ut att bredda lite bak när den travar lös) Galoppen är lite fyrtaktig. Sen har den inte den mest fördelaktiga halsansättningen.

Men visst är det som du säger att den är ung och outbildad så med rätt utbildning kommer man en bra bit :) Är det en häst du är intresserad av att köpa?

Söt, men jag tycker inte den ser så rolig ut på filmen där den blir riden. Lite trippig och lite dålig takt i galoppen.

Precis vad jag tycker, söt, men absolut ingen dressyrhäst med den gången. Ser nästan ut som om den har ont i fötterna.

Det beror ju lite på vad man ska göra med hästen. Rida LC eller göra en satsning?

Ridningen såg överilad ut... Men söt häst som, verkar bekväm att sitta på och okomplicerad (det de gjorde iaf).
Fattar vad du menar.

Kollar av lite vad ni tänker, för att jag tycker det är svinsvårt att veta var på marknaden jag ska lägga mig. Vill ju inte bli den som sitter på en "för bra" häst med för mkt gång som man inte får ihop alls. Rider då hellre en enklare modell. Denna var enkel i underkant dock...men ändå.

Ni vet ju iofs inte hur jag rider, men är en glad amatör som väl kan starta MsvC i dagsläget med hedern i behåll. Och tycker det är kul med unga hästar. Vill kunna utvecklas, men vet inte exakt var jag siktar. Tycker mest att det är kul att träna liksom.

Hur skulle ni tänkt? :/

Denna hade långa bakben och korta framben, det för det svårt att rida.
Min häst har inte nån bra mekanik men hon är lätt att sitta på, blir inte framtung och jag behöver inte slita arslet av mig för stt hon ska hålla ihop.

Det hade jag letat efter, bra exteriör med en lätt gång. Ett bra huvud gör mycket också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka