Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Förresten, är +4 bredaste bomvidden i Amerigo? Någon som vet gradantalet på den i så fall?

Det var Alton jag blev tipsad om av en av Ridins utprovare, han är ngt överbyggd, kort och har bogbladen i sadelläget typ. En av få sadlar som funkat på denna häst...

Aha, då har de andra tappat samma råd på vägen.... :D

ja och isåfall är det ju inget unikt med att just alton skulle vara speciell i sig, för som sagt, träningsvärk kan de få av vilket sadelmärke/modell man än byter till, om tidigare sadel inneburit sämre rörelseförmåga/bogfrihet. :D

Ridin sa att alton var likadant byggd som iclendicen, men att icelandicen passade bäst till dom som hade bogbladen nära sadeln, den var mer bogfri än alton. Jag hoppas dom inte ger olika råd till andra. Iof tvivlar jag rent allmänt på deras utprovningar.

+ delvis feel

Vad jag kan läsa mig till så är Alton den som bör passa min bäst utefter byggnad av både sadel och häst. Den jag har på prov nu är kanske för smal (hon är byggd som en tvål :p ) MEN -jag får även gå på hur hon reagerar, igår var hon jättemjuk och avslappnad, inga av hennes sur-tendenser som annars visas varje pass. (Reds även med en helt annan sadel i söndags och var då skitsur).

Man bör nog alltid fundera lite varför det är så mycket nästan nya sadlar i omlopp på begagnatmarknaden i ett visst märke, vilket det än må vara.
Amerigo är ju inte dåliga sadlar i sig. Varför blir man då uppenbarligen missnöjd efter så kort tid? Passar inte sadeln mer? Varför?

Min Amerigo låg fint resten av ponnyns liv. Jag behövde inte sälja.
Men så frågade jag inte någon som kunde tjäna pengar på att jag bytte in den och köpte ny.. Jag frågade oberoende sadelmänniska.

Hallå Fiorano, har inte du varit med på utprovningar, vet du?

ST som jag gått med är väldigt missnöjd med den där varningen. Hon anser den vara trams och helt irrelevant. Tydligen har den blivit lite missvisande översatt från Italien som jag förstod det. Typ att man skulle vara försiktig med en ny sadel, men inte att det skulle vara variant stor varning.

Amerigo går att ändra vidden på men endast +/-1. Man värmer inte om eftersom de är byggda på träbommar så de skrivas ut och justeras. Finns ett sadelmakeri i Sthlm som gör detta och tror det kostar 2.500:- + moms.

Igår var jag milt uttryckt i lite obalans mentalt. Jag var nog rätt trött.
Jag tränade för min manliga tränare och hästen skötte sig helt ok. Jag var dock inte nöjd med mig själv och blev så frustrerad!
I vanliga fall är jag absolut driven. Men skiter det sig skrattar jag och försöker igen.
Inte igår dock. Jag började grina. Inför ögonen på min mycket matcho tränare som inte förstår kvinnliga känslosvall. Det är andra gången på 15 år som han ser mig grina. Han blev lika chockad som jag själv.
Han brukar pressa mig hårt IOM att jag tål sånt och vill lära mig. Men igår sa han för första gången "det får gå fel".
Sen clownade den mycket korrekte herrn sig och tog hästen och skojade lite och såg till att göra något så att han fick lite trubbel. För att visa att det sker alla och är ok och inget allvarligt.
Det tyckte jag var himla rart av honom! Och han sa att "det här ska vi fixa!".

Jag kände mig sämst i världen och grinade hela dagen.
Min kvinnliga tränare berättade jag för på em och så fnissade vi åt mig medan jag igen började grina. Suck! Hon beordrade mig in och vila.
Idag var jag dock på hugget igen. Ridfröken tog min träning idag. Tror hon tänkte att jag kanske fanns risk att jag kunde behöva någon som förstår känslor lite mer.
Hon hade frågat sin man om vårt pass igår.
"Inga större problem.." Tyckte han.
Hon: Men hon började ju grina!
"Va? Näe? Det gjorde hon väl inte."
"Hon hade ju grinat hela dagen!"
"Jasså, det märkte inte jag/har jag glömt".

Haha.. Sånt registrerar inte någon av mina manliga tränare. De är inte tyngda av känslor och sånt larv som vi andra dödliga. ;)

Det händer allt som oftast för mig också när/om jag är trött att jag bubblar över och börjar grina när kroppen inte lyder. Ofta kan det vara att min tränare säger att jag tjatar med skänkeln men jag har verkligen försökt att inte göra det. Det är konstigt nog bara den ena av de hästarna jag rider som hon kommenterar det på.

Vi är ganska olika som personer men ändå lite lika, för ingen av oss vet hur vi ska hantera när jag grinar eller blir dödligt sur på mig själv. Min gamla tränare var mjukare och då var jag mindre sur på mig själv. Jag har svårt att bedömma vad som egentligen är "bäst" det är bara olika sätt att hantera känslorna.

För mig brukar känslorna också sitta kvar i kroppen till jag får sova och nollställa mig själv. Men när det är som värst fungerar inte ens det. Sedan några veckor har jag börjat med typ fysisk känslomässig affirmation för att komma in på rätt spår i känslan igen. Jag försöker hitta den känslan i kroppen som jag får när ridningen fungerar. Om det funkat är för tidigt att säga, men det har inte blivit sämre i alla fall. :d

Senast ändrad:

Icelandic, är det Vegan?

Har provat en Vega CC, hemsk sadel, hal som en ål och gled fram upp på bogar och manke.

Jag tror att det är som med alla sadlar, även om det finns beskrivningar och teoretiskt "ska" den passa en viss sorts häst och inte en annan så funkar det inte så i praktiken. Alton är inte perfekt på min häst men jag fick välja mellan att ha blödande ridsår och knappt kunna rida, eller ha en helt okej passande sadel och kunna hålla hästen i tävlingskondition, jag valde det senare alternativet.

Drömmen är ju såklart att ha den perfekta sadeln för både mig och hästen, men att lägga närmare 40' kr på en sadel för en hobbyryttare som mig, njaaaa. När jag kan rida msvb4 godkänt har jag lovat mig en måttbeställd Childeric, men det kanske aldrig kommer hända.

Min häst beter ju sig annorlunda i Alton än i Childericen, men att det just är för att det är en Alto är ju inte säkert. Mer troligt att det är pga att den är motsatsen till det Childericen är.

Dom provade ut en + 1,5 till min. Alldeles för smalt. Köpte en + 2,5 och den va för trång efter ngn månad. Tröttnade på sadeln och köpte en tillfällig sadel för 1500 kr på travshoppen. En paul jones som satt jättebra. Den där amerigon va ett dyrt felköp.

Vega finns som Icelandic och vanlig Vega.
Jag hade vanliga Vegan på min ponny.
Den "borde inte" ligga bra på honom. Men den låg toppen! Och var tyvärr det enda som gjorde det.
Personligen gillar jag inte Vegan IOM att mitt bäcken inte funkar med dem. Jag behöver ha lägsta punkt längre bak.
De tippar mitt bäcken i anksits om jag inte sitter och spänner emot. Det märktes inte direkt på ponnyn IOM att han hade noll gång.
Men jag hade ett halvblod i träning som hade Vegan. Oh, vad ont jag fick i höfterna av den!
Den var alldeles för stor i sitsen, men trots det kändes det som att rumpan inte fick plats.
Som tur är låg min Amerigo CC bättre på honom. Så jag kunde ta den.

Jag brukar inte reagera så. Jag gråter väldigt sällan öht. Så jag blev helpaff när jag inte kunde kontrollera mig riktigt.
Och att jag ens blev ledsen. Jag brukar bli arg på mig själv om jag inte bara tänker "jaja, på't igen".

Jag har dock reagerat så en gång med min andra manliga tränare när jag var SÅ trött och inte beredd på att behöva jobba en till häst. Han blev lite exalterad och skrek på mig när jag inte var snabb nog. Då började jag tokgrina. Som tur är så är han en av mina bästa vänner och han tog det ju bra även om han.. eh.. "Inte är så bra på känslor". Hans egna ord.. ;)
Han frågade något igår och jag berättade att jag fått psykbryt, tyckte synd om min stackars häst som fick stå ut med så långsam och kass matte etc. Det var mkt fokuserat på traaaagiiiken. Men nämnde i en mening att hästen iaf var bra.
Då svarar han "kul".
Jävla emotionella retards vissa är ibland! :p
Då får man liksom "nu missade du poängen.. Rätt svar hade varit: lilla gumman, du är ju duktig! Det kommer ordna sig."
Då kopplar såna att "jaså, du är ledsen?!"
:banghead::p

Du får uppfostra dina tränare! I värsta fall hotar man rida över dem. ;)

Nu har jag iaf gjort samma jobb med annan häst. Och det gick bra. :)

Ja, att Islandic är CC i Vegan är jag med på.
Men det gäller just Vegan. Det betyder ju eg bara att den är flat.
Sen finns vanliga Vegan.

Jag har en vanlig CC också, ej Vega. Dvs med träbom och inte den bommen som är i Vegorna, i plasttjofräs.

Det är dock viss annan passform på Vega cc och Vega Dressage. Exakta skillnaderna har jag inte stenkoll på, men vetniaf att cc passar bättre på cylinderformade överbyggda kusar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka