Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Dom nyare går ju att värma om ifall den funkar för övrigt :)
Hade en alto till mitt halvblod och älskade den verkligen!

ah, den kanske går att bredda lite till då?
Ja jag satt ju grymt bra i den, och det var skönt att känna. Ska ta en provtur till imorgon.

Svårt att se, men det ser lite smal ut? Ser ut att ligga väldigt mkt ovanpå?? Vad har Alton för produktbeskrivning?

alton varnar ju enligt produktbeskrivingen för att den kan påverka hästarna enormt så man behöver vara beredd på det osv. aldrig sett ngn sån produktbeskrivning på någon annan sadel öht så det är otroligt intressant.

Den ligger ju högt ovanpå din häst, både fram och bak. Kan tänka mig att problemet kan vara samma som på min gammelpålle (han är rejäl och rund som en tunna), hur mycket man än breddar framtill så är Amerigos sadlar inte riktigt gjorda för grova hästar baktill. Kanalen och bossorna är inte anpassade för den typen av rygg även om vidden fram går att anpassa.

Såhär ser Alton ut på min pålle, han är av tunnare modell och drar +0,5
IMG_3413_zps07ee29a0.jpg

Jag hade nog hellre testat Childeric på en sån rund häst, de är rejält breda i kanalen och kommer ner bra på sådana hästar. Eller någon engelsk typ Crown/Ideal, Frank Baines, Morris&Nolan.

Jag undrar lite VAD det är som gör att de varnar så, vad är det som gör sadeln så speciell? Den är ju egentligen som en helt vanlig sadel. För min häst som i vanliga fall aldrig reagerar på olika sadlar beter sig annorlunda än han brukar göra.

Hallå Fiorano, har inte du varit med på utprovningar, vet du?

Jag undrar lite VAD det är som gör att de varnar så, vad är det som gör sadeln så speciell? Den är ju egentligen som en helt vanlig sadel. För min häst som i vanliga fall aldrig reagerar på olika sadlar beter sig annorlunda än han brukar göra.

ja det undrar jag med, ffa när ett sånt råd ges. väldigt intressant eller vad man ska säga.

Jag bodde tillsammans med grundaren av ridin i flera år. Vad dom varnar för är att hästarna blir betydligt rörligare och får träningsvärk. Det var dock 99 -01. Jag tror dock att sadlarna nuförtiden är bättre än då. Det har hänt betydligt mkt mer på sadelfronten sen dess. Är nog inte den stora skillnaden idag som det var då.

Tack för infon!

Min rör sig kortare och snabbare i traven när jag värmer (han brukar i vanliga fall bli lite seeeeg och är svårvärmd och stel) , i galoppen får jag honom rund och igång på en gång. Men sedan när jag ska ha honom mer på baken så försöker han hänga sig nedåt-framåt med mkt tyngd i tyglarna men när jag ändå kräver mer action och mer tyngd på bak så får jag mycket mer action än jag är van vid. så kan vara det han försöker undvika, alltså han känner att det blir jobbigt. Så visst upplever jag skillnad, men kan ju även ha att göra med att jag sitter lite annorlunda också.

Precis, hur missvisande är ett viktmåttband egentligen. Nu när hon vet vad hästen väger, så kan hon ju se om det går att "lita" på de där måttbanden, om de visar ungefär rätt vikt. :idea:

För ett par år sedan testade vi det, jag hade vägt dagen innan och hade vet. ute som gärna ville testa sitt måttband. Det slog på 100 kg.....

*kl*

Måste bara dela med mig av att min häst var så fin i går :love: Att man kan bli så lycklig av att kunna korta och länga galoppen samt av att kunna lägga mindre volter i mer "samlad"galopp :) När vi sedan travade efter vårt lyckade galoppjobb så kändes det som vi dansade, fronten blev så otroligt fjäderlätt, riktigt grym känsla :) På lörda ska vi träna för nya tränaren som flyger in fr stockholm, nervöst och spännande!

Åh vad härligt!
Det är egentligen helt sjukt att de där hästarna kan påverka en på det viset! Men så underbart när allt faller på plats, och man får lite lön för mödan!

Hoppas att du blir nöjd med din nya tränare. :)

Jag bodde tillsammans med grundaren av ridin i flera år. Vad dom varnar för är att hästarna blir betydligt rörligare och får träningsvärk. Det var dock 99 -01. Jag tror dock att sadlarna nuförtiden är bättre än då. Det har hänt betydligt mkt mer på sadelfronten sen dess. Är nog inte den stora skillnaden idag som det var då.

fast rådet står ju kvar på deras hemsida. Jag tycker det låter konstigt, att det skulle gälla just ett enda specifikt märke/modell liksom. Plus -att det beror ju på vad man har för sadel på hästen sen tidigare, de kan få träningsverk av att byta sadel oavsett märke, om rörligheten ändras.

knapplån

jag fick alto utprovad till friesern av ridin...blir tveksam till att alton verkligen passar till dom senaste hästarna som visats med sadeln på i tråden...friesern var väldigt överbyggd bak och det är väl inte era hästar? Nu utgår jag iof ifrån min sadelutprovning och vad dom ansåg att sadeln passade till.

Ja visst är det :) Få andra saker som kan ge en sån känsla!
Tack de hoppas jag med eftersom min andra tränare flyttat utomlands för en tid :)

fast rådet står ju kvar på deras hemsida. Jag tycker det låter konstigt, att det skulle gälla just ett enda specifikt märke/modell liksom. Plus -att det beror ju på vad man har för sadel på hästen sen tidigare, de kan få träningsverk av att byta sadel oavsett märke, om rörligheten ändras.

Fast det är eller har varit väldigt stor skillnad på amerigo och andra sadelmärken. Jag har själv upplevt det ett antal 100 ggr när jag har åkt med sadelprovaren ut till kunder.

Idag finns det nog fler märken som ger samma resultat tror jag. Att rådet ligger kvar beror nog på att det fortfarande kan vara så. Men nu har väl inte så många kvar stubben sadlarna ;)

knapplån

jag fick alto utprovad till friesern av ridin...blir tveksam till att alton verkligen passar till dom senaste hästarna som visats med sadeln på i tråden...friesern var väldigt överbyggd bak och det är väl inte era hästar? Nu utgår jag iof ifrån min sadelutprovning och vad dom ansåg att sadeln passade till.

Jag provade ut min CC till min väldigt överbyggda häst, det har inte hindrat att den har passat till alla mina andra djur. Saken var väl mer att just den CC´n passade henne, vilket typ ingen annan sadel gjorde.

Fast det är eller har varit väldigt stor skillnad på amerigo och andra sadelmärken. Jag har själv upplevt det ett antal 100 ggr när jag har åkt med sadelprovaren ut till kunder.

Idag finns det nog fler märken som ger samma resultat tror jag. Att rådet ligger kvar beror nog på att det fortfarande kan vara så. Men nu har väl inte så många kvar stubben sadlarna ;)

haha, nämen precis. :D

Jag har uppfattat Alton som en ganska speciell modell som egentligen passar ganska få hästar, vet inte om det stämmer. Men om det gör det så är en teori att de hästarna tex i allmänhet har problem med att flertalet sadlar ligger på bogbladen och när Alton "befriar" dem så blir rörligheten så mycket större. Men det kan ju som du säger hända vid vilket sadelbyte som, om man byter till rätt sadel.
Bogbladen var mest för att illustrera exemplet, det kan förstås vara en annan detalj.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka