Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Har ridit med den i fyra dagar och inte en skråma på min bak, känslan är otrolig :bump:

Grymt!
Hämtade ut min på posten förut och blev kär redan när jag packade upp den ur lådan :p Återstår att se om den går på min runda häst.....
Men känslan var lite: "jag skiter i om den är för liten för henne, jag skaffar en smalare häst!" :p:D:rofl:

Har du sånt där viktmåttband så du kan mäta och jämföra om det stämmer? :)

viktmåttband är väl snarare det väldigt mycket missvissande i sammanhangen så om moii har vägt sin häst säger det väl allt man behöver veta eller hur menar du? :D

Mooi: ja lite rund... min 170 väger in på 600 kg och då är han väldigt lättfödd och är så året runt. (fullblod dessutom fast av halvblodsmodell så att säga ;) Får vakta hans hull året runt faktiskt och han ligger oavsett alltid åt det rundare hållet.

Spännande!

Hade ju helst velat ha en svart Pinerolo, men nu fick det duga med en brun med vanligt läder. Har ju allt annat läder i svart så jag kommer vara den mest omatchade på dressyrtävlingarna framöver, har tillochmed svarta stigläder på den :p

Om jag inte är alldeles ute och cyklar nu så vägde hon 512kg i december 2012 -då omusklad.
Så hon har gått upp 100kg på ett år -och om jag är lite "snäll" nu så är det 50kg muskler och 50kg fläsk :o Jag ser intervallträning framför oss....

januari -13 (lite mage har hon -men har ju haft föl, men halsen :crazy: )
dsc_0372_50f83aebddf2b30764840d76.jpg

Juni -13, hullmässigt ok.
944315_10152329851470400_1837161472_n_51b35c7eddf2b30e767fcdb9.jpg

september -13
dsc_0239_523de2ad9606ee0fd5e01b1a.jpg

januari -14 (haha, ser hur magen tar emot för bakbenet)
dsc_0572_52e58498ddf2b321e7dc4321.jpg

Spännande!

Hade ju helst velat ha en svart Pinerolo, men nu fick det duga med en brun med vanligt läder. Har ju allt annat läder i svart så jag kommer vara den mest omatchade på dressyrtävlingarna framöver, har tillochmed svarta stigläder på den :p

Jag fick hem en brun Pinerolo. Har bara svarta grejer också... Men denna var väldigt mörkbrun. Men ja, får ju se om det går att klämma in hästen i den innan DET blir ett problem ;)

Ni har mina drömsadlar, Feel och Mooi. Jag hade ju en svart som jag sålde i höstas då Z inte gillade den längre och jag saknar den typ varje pass! Men jag sålde den också för att jag hellre ville ha en brun sadel... Inte ens childericen jag red i idag går upp mot en Alto i känslan. Fast det var min kompis häst och hon är heeeelt galet fin!

Jag har börjat rida till en häst i stallet också. Han har en jäkla hård sadel och han själv blir lätt struttig och stum. Men han är rolig. Hans ägare är tacksam och det ger ju en del att sitta på olika hästar så för mig gör det inget att hon inte har råd att betala något. Så länge jag inte har något bättre för mig...

Just nu rider jag allt jag kommer över. Tre olika hästar idag, och vanligtvis två st typ. Nästa vecka ska jag ta ledigt från jobbet för att hinna rida mer. Är det knäppt?

Just nu rider jag allt jag kommer över. Tre olika hästar idag, och vanligtvis två st typ. Nästa vecka ska jag ta ledigt från jobbet för att hinna rida mer. Är det knäppt?

Nä, det är skitsmart! Önskar jag kunde göra detsamma...
Fick erbjudande om att rida kompisens fina fuxa idag, men efter att ha varit på kurs hela dagen och iväg på träning med min egen så orkade jag faktiskt inte, vill hellre sova. :(

Det beror på vad du vill ha ut av ridandet. Förr red jag 4-6 hästar om dagen ..nu rider jag knappt 2 . Jag har tappat jättemkt sits.balans .timing osv och har gått från att rida riktigt bra till medelmåttigt pga detta. Men när jag red många hästar så var jag omringad av proffisionella tränare vilket är ett måste om man ska utvecklas. Just nu har jag andra ambitioner så det blir inte mer ridning än dessa knappa två.

Senast ändrad:

viktmåttband är väl snarare det väldigt mycket missvissande i sammanhangen så om moii har vägt sin häst säger det väl allt man behöver veta eller hur menar du? :D

Precis, hur missvisande är ett viktmåttband egentligen. Nu när hon vet vad hästen väger, så kan hon ju se om det går att "lita" på de där måttbanden, om de visar ungefär rätt vikt. :idea:

Jag tycker hon var som absolut snyggast i september:). Kan tillägga att båda mina har way för mycket trivselvikt. Skyller allt på den här skitvintern som gör att det inte går att rida ordentligt.

Har provridit Alton idag...
Såhär låg den precis när jag sadlat -kom ner liite till sen när jag spänt färdigt sadelgjorden (och givetvis sen när jag satt i den).

Alto.jpg

Jag är inte helt 100 på om den var för smal eller om det funkade, men det fanns utrymme för bogarna och Hottie gick riktigt avslappnat och vissa problem vi haft, som att hon i högersvängar puttar ut mig på vänstersidan, var klart bättre. Och bara att hon inte surade ihop nån gång under passet var gott betyg.

Sedan att JAG satt :love: :love: var ju inget minus heller. Ska testa imorgon med innan jag bestämmer mig.

och nåt annat som inte kapar tråden med feta hästar och sadlar ;)

Hur glad blir man inte?! Fantastiska människor :love: de har tre egna hästar och idag har de först passat mina när hovslagaren varit där (eftersom han alltid kommer dagtid på vardagar och jag jobbar kontorstider) och sedan mockat, bytt vatten och gjort alla höpåsar till mina två hästar PLUS en kompis häst.

basst_52fbcd3288e59d4d4640a04c.jpg

Svårt att se, men det ser lite smal ut? Ser ut att ligga väldigt mkt ovanpå?? Vad har Alton för produktbeskrivning?

Hur menar du med produktbeskrivning? Enligt Amerigo ska de passa korta, överbyggda hästar med stora bogar som har problem med att sadlar glider fram.

Mooi, den ligger väldigt ovanpå. Hur vid är den? Jag hade inte köpt baserat på een bilden.

Den är +3. Som sagt är jag osäker och ska titta närmare imorgon. Hästen uppförde sig väldigt bra (bättre än i sin X-vida Albion som sitter på ett annat sätt) och sadeln låg helt stilla (sensation!). Det är ju mycket möjligt att hon behöver +4 eller ännu större.

Den är +3. Som sagt är jag osäker och ska titta närmare imorgon. Hästen uppförde sig väldigt bra (bättre än i sin X-vida Albion som sitter på ett annat sätt) och sadeln låg helt stilla (sensation!). Det är ju mycket möjligt att hon behöver +4 eller ännu större.

Alltså hur många + finns det egentligen? Som sagt när jag köpte mina fanns det bara upp till + 2 , undrar vad mina urgamla som är + 0.5 är i dagens mått??

Ingen aning. Har inte sett mer än +4. Men går säkert att måtta till större.

Jag vill bli duktig nog att rida MsvA någon gång i mitt liv. Nu rider jag MsvC på godkänd procent, 60-62 % på ridskolehästen. Jag behöver inte tävla MsvA men jag vill kunna rida rörelserna och veta hur de ska kännas.

Jag orkar inte rida mer, det är orken som stoppar mig. Jobbar mer än heltid vanligtvis, så jag måste pausa för att kroppen och knoppen inte klarar orkar allt samtidigt.

Det roliga med att rida många hästar mycket är att min kropp får bättre muskelminne och jag kan ta lärdomar från den ena hästen till den andra, trots att de är extremt olika. Det är bara att tacka och ta emot så länge jag får tillfälle att fortsätta utvecklas i den här takten (red LB förra våren).

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka