Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Kl

Usch va tråkigt fel, håller tummarna!

Har idag bokat privatlektion på måndag. Första lektionen och riktiga ridpasset på väldigt länge! Sen ska jag börja rida lektion på lördagar i en grupp med två andra ryttare.

Veterinär/kiro hittar inget större fel på honom, några låsningar i länd och si-led men inget som ska göra honom såhär halt. Han bockar och hoppar och piper när jag linar honom så ont har han inte, vilket ju tyvärr är lite oroväckande.

Han ska få metacam ifall något hänt kring artrosen i halsen, och så är det bara vänta, han är inte i transporterbart skick heller så får promenera och vara i hagen tills (om) han blir fräschare...

vad roligt att komma igång igen! :)

Här har du en till som lagt mina latdagar på hyllan, och nu ska igång på allvar. Fastnade för länge i avelsträsket och slutade rida på "riktigt".

Så nu kommer jag att rida min snälla stallägares hästar, mestadels 5åringen är planen såvida den finns kvar, min kompis 3åring, och är redo att rida in min 12.a i höst.

Mjukstart vad är det O_o

Det blir ju lätt att man tappar det för det är inte helt enkelt att kombinera avel och ridning.
Ska man föda upp måste man ju sälja unghästarna om man ska ha plats för nya och ja avelsstona är egentligen för bra för att rida på...
Nu är dessutom mina två äldsta ston 18 och 19 så jag får vara inställd på att om jag rider ngn istället så är årets föl troligen det sista och det känns väl sådär..

Även jag håller tummarna för snabb bättring! Förstår att du måste vara hemskt orolig!

Ninnurur: Dojan for dagen efter i hagen. ;)
Tur att vi bor hos hovis nu. :p

Kl

Idag har vi snöoväder med mycket vind och blötsnö som öser ner och ligger några dm redan. Lagom kul när man bara har utebana. Inte ens trots pedantskötsel och bra underlag går det ju att göra så mycket nu.
Blä!
Min stackars hund blåste omkull när hon kissade i morse, i sitt kiss..

Min bor också hos hovis, det är praktiskt som attans! Hur många får hästen omskodd på nyårsdagen liksom? :D

Och det där vädret har vi också. Kunde knappt köra skottkärran ute i stallet :/ Lilla 13-åriga tjejen i stallet höll på att blåsa bort när hon skulle gå ut till hagen. :D Tack och lov att vi har ridhus! Wille fick springa på lina lite idag, det var skönt sa han! :)

Angående att rida för samma tränare och få tunnelsyn pga. det - Det är så lätt hänt!

Man tycker det går bra, det är bekant och bekvämt. Att byta kan vara scary, tänk om det är hemskt? Tänk om den nya tycker tvärt emot den gamla? Förra gången jag bytte var jag ganska neggo. Hade först en jag trivdes superbra med, sedan tränare på ridgymnasie som ville vi skulle rida enligt "nya skolan" eg. rida som om hästen vore en cykel (vill du att det ska gå fortare måste du trampa fortare! Och glöm inte att tyglarna ska vara som ett cykelstyre!). Sen när jag kom hem hade min gamla tränare en nyfödd så då fick jag prova nytt igen. Efter första gången var jag besviken, tyckte hon var för snäll och inte pushade. Men jag hade fel, hon kände bara efter hur mycket man kunde trycka på mig.
Hade en klubbkamrat som ridit för samma tränare i flera år med sin ponny. Hon testade att byta när hon köpte ny häst, och sa sen till mig att hon borde provat ny tränare för fera år sen. Allt gick mycket bättre, framförallt tävling.

Man blir så lätt hemmablind och bekväm. Bekant = Tryggt.

Alltså detta med tränare, jag tror att mycket det här med att hamna i fasta hjulspår sas handlar om att man som ryttare inte riktigt vågar prova sig fram. Man är så inne i tänket att saker ska vara och göras på ett visst sätt att man inte vågar göra annorlunda i rädsla för att det ska bli fel. Men egentligen hur fel kan det bli?

*Fiorano-som idag har ridit för en tränare som barskt sagt åt mig att prova mig fram och våga göra fel:p*

Jag borde ge upp nu, och risken finns nog att jag måste göra det. Men han är så pigg och glad så förstår inte hur jag ska kunna ta det beslutet. Så just nu funderar och planerar jag hur jag ska få honom att få igång koordinationen i vänster bak igen.

Jag avundas dig verkligen inte. Som utomstående kan jag tänka att det i längden vore bättre för dig att släppa taget och istället satsa på en ny, frisk häst. Samtidigt så förstår jag det outhärdliga i att fatta ett sådant beslut när han ändå verkar må bra. Fy fan:(

Vilken svår situation du är i. Hoppas verkligen att ni kan få ordning på honom igen.

KL
Ang tränare tycker jag det är svårt. Jag måste rida för någon som visar respekt och som är pedagogisk. Just nu rider jag sporadiskt för en vän som är GP ryttare och som utbildat flera hästar till breeders och svår dressyr. Hon har ridit min häst ganska mycket i perioder när den var yngre då den är så svår.
Sedan i höstas tränar jag regelbundet dressyr för en annan vän som är c-tränare i hoppning, dipl unghästutbildare och tävlar själv till 145 hoppning och fälttävlan. Hon är även auktoriserad ridlärare och är fenomenal på de små detaljerna. Då och då "tvingar" hon mig att vara med på hoppkurser även om det mest blir markarbete för egen del.
För mig är det en väldigt bra kombination, då det mest handlar om mig då jag fegar ut när min häst blir för explosiv.

Jag kommer nog inte köpa någon ny häst, och det känns också otroligt konstigt. Det finns helt enkelt inte plats i mitt liv för att provrida ett antal hästar, ha en ny häst som måste anpassas osv. Kanske om några år men inte nu...

Alla dressyrtränare jag provat genom åren har varit betydligt sämre än min tränare jag haft i 14 år! Det är bara slöseri med pengar för min del att prova någon annan!

Kan ju tillägga att jag tränar bara max ett par ggr om året för dressyrtränare, då åker jag på intensivkurs en vecka eller två.

Men usch vad sorgligt att läsa:(. Hoppas så innerligt att han mirskulöst bara repar sig!

Veterinär/kiro hittar inget större fel på honom, några låsningar i länd och si-led men inget som ska göra honom såhär halt. Han bockar och hoppar och piper när jag linar honom så ont har han inte, vilket ju tyvärr är lite oroväckande.

Han ska få metacam ifall något hänt kring artrosen i halsen, och så är det bara vänta, han är inte i transporterbart skick heller så får promenera och vara i hagen tills (om) han blir fräschare...

Vad tråkigt att hästen inte mår bra.
Tänkte bara inflika att min häst som har låsningar i SI leden och i ländryggen bockar en hel del för att hon har ont. Kan det inte vara så för din häst också?
Min har dock ganska stora problem i just ländrygg och SI led på vänster sida.

Det är en lång historia men han har även en artros/pålagring mellan två halskotor, den har klämt nerver en gång tidigare men det var mycket värre då.

Veterinär/kiro släppte nu låsningen i SI-leden på vänster sida men ingen skillnad, hon avgjorde även att den lilla låsningen inte skulle kunna göra sådant utslag (i trav är vänster bakdelshalva ca 10cm lägre än den högra och det ser verkligen helt sjukt märkligt ut när han travar). I skritt rör han sig normalt, och märkligt nog i galopp också även om han är lite "seg" i bakbenen. Vi diskuterade även att han bockar och hoppar, kan vara så att han försöker "få igång" baken eftersom det känns obehagligt men vi vet inte... Ska kanske nämna att han dagen innan gick ett dressyrpass och var klockren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat