Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Förra gången kom det när jag red, den här gången var han så när jag började rida...

Håller tummarna för er också, hoppas att det bara är något tillfälligt!

Angående tränare så hittade jag min genom min veterinär, ganska otippat efter varit utan och ha letat aktivt i nästan två år... För mig som är amatör men med fin häst och ambitioner (och tyvärr en del fördomar) är det viktigast att jag kan känna fullt förtroende för min tränare. För att kunna rida vidare, även hemma, på något som inte känns helt hundra kräver att man litar på tränaren och hens plan. Som just nu tränar vi på att rida kvick trav, med korta snabba steg. När jag hamnar rätt skriker hela kroppen över hur dåligt min häst travar och det känns som vi tappat takten. Men för att komma upp i klasserna krävs variation, inte stor unghästtrav så då tränar vi på kort, snabb trav :)
Under mitt letande provade jag en del tränare, någon bara en gång och några några fler gånger. För att då återkomma till mina fördomar så finns en del ryttare som är duktiga tränare men, jag kan inte riktigt tåla vilken ridning som helst. En tränare behöver inte vara en superryttare men hästarna måste vara/se genomridna ut, alla kan inte genomföra sina idéer men det finns gränser! Dessa hästar finns även hos tränare/ryttare som tävlar svår klass... Sen finns det sånt som jag kallar systemfel och då kvittar det hur bra tränaren är i övrigt.

I slutänden tror jag att det är förtroende och personkemi som avgör vilken tränare som passar en bäst och det kan man bara själv avgöra. :)

Du menar en liten och aktiv trav? Kort snabb trav i mina öron för tankarna till en liten b- ponny som pinnar på för livet vilket jag aldrig kan tänka mig skulle vara syftet? :)

Jag har hört att man hellre har en snabb, lite stickig trav som man kan utveckla än en stor entaktig svårpåverkbar trav på en unghäst.
Främst för att traven är en gångart som man i princip kan "trolla" med om man är tillräckligt duktig.
Är inte din gamla ett ganska bra exempel på det? Han hade väl ingen speciell trav egentligen men du kunde få honom att se riktigt flashig ut.:)

KL

Var och tittade på en unghäst igår, och blev oväntat positivt överraskad. Väldigt söt, men ett sto! Jag som alltid bara ridit valack. Inte världens vackraste häst från backen, men häftig att rida! Nu är det bara att bestämma sig kvar. Jag tänkte skicka film till min tränare och hoppas att hon har lite åsikter.

Idag ska jag titta på stallplats - 300 meter hemifrån! Hoppas verkligen att det är ett riktigt toppenställe. Mycket på gång just nu :)

Åh, vad spännande!

Stallplats nära låter ju som en dröm, men jag vill bo på landet och ha hästen på en riktig anläggning, så det kommer ju inte att hända.

Igår var jag med min kompis och hennes häst, som jag får äran att rida nångång ibland, på tävling. De debuterade St George med godkända procent, så fina! :love:

Ston är bäst!

Jag har blivit utsparkad från jobbet med påtvingad ledighet efter att ha jobbat 60 timmars veckor sedan nyår.
Men idag var det heeeelt OK
14+-+1

Det där ser underbart ut :love: så grönt och vackert! Påtvingad ledighet låter också topp, skicka hit lite? ;)

Hur går det? Blir det bättre?

Kricko_s: förra veckan var jag nära på att dra till London och jobba jag med. Verkar som om jobbtempot är lite jobbigt bara? Jag vill ju helst bara hänga i stallet ;)

Oförändrat läge... Han har gått på Metacam i tre dagar nu, ska ta honom på lina imorgon igen och kolla hur han ser ut. Måste boka tid till kliniken också men väntar några veckor för just nu är väglaget katastrof här, nollgradigt och nån släng underkylt regn = inte roligt att köra med släp...

Det beror nog helt på vilken branch och yrke man sysslar med men jag jobbar oftast 40 timmars veckor, utom i slutet av projekt. Så jag hinder hänga i stallet också :) men det hade varit svårt utan fullservice och världens bästa medryttare.
Sen blir det ju lite dyrare än Stockholm också kanske men helt klart värt det en vinter som denna när vi inte sett till en enda snöflinga.

PrinceFair, jag får väl skicka lite då! Men om det är nån tröst så hade vi lera från topp till tå när vi kom tillbaka, det är mer som ett träsk än en äng just nu :meh: och mer regn kommer till helgen. Då kan du skicka hit dit ridhus tack!

Jag är också såndär med huvudkontoret i London så har funderat på hur det är att ha häst där. Hur funkar det? är det inte aaaaaslångt att komma ut till landet där hästen kan bo?

har hört om hyrorna på lägenhet så vågar man fråga vad stallhyran är?
ser ju fantastiskt ut :love:

Det tar mig lite under en timme att komma till stallet efter jobbet, med tunnelbana och bil eller buss och ungerfär lika långt hem. Är man lite smart så bosätter man sig nära ett fint stall så blir det lite lättare.

Stallhyran är dyr ja, men vet inte om det egentligen är så mycket dyrare än Stockholm?
Jag betalar runt £800 för hyra, då ingår in och utsläpp, täckesbyten och skydd om man har det, samt mocking och all mat 7 dagar i veckan.
Det är nog en av de dyraste stallhyrorna i landet, men anläggningen är jättefin med utebanor med perfekt underlag, torkrum för täcken, varmt omklädningsrum, många fält att rida runt utan att behöva rida över några vägar, en liten terrängbana och framför allt de finaste och största hagarna i stan.
Kan man tänka sig att åka längre eller ha hästen på ett sunkigare ställe så kan man komma undan under £500/ månaden för samma service.

Andra kostnader som kan vara intressanta kanske;
Hovslagare ca £70 för varmskoning
Försäkring runt £800 för ett varmblod/år (inkluderar sadlar och andra prylar)
Tror vetrinärvård är billigare här än Sverige men inte säker.

Licensavgifter till British dressage är runt £150 per år, startavgift per klass är runt £22
Men hopping och fälttävlan är dyrare och kräver separata licenser då de drivs av olika förbund.

Förmodligen är det lite billigare att köpa bil och släp här också.
Så det kanske jämnar ut sig?

Hur ser det ut i större städer i Sverige?

Vilket underbart ställe!!
Är ju guld att kunna få all den servicen också. Häromkring finns det inga stall med så mycket service, jättedåligt! Jag skulle vilja kunna lägga upp mina helger som jag vill utan att behöva asa andras ouppfostrade hästar ut och in. :banghead:

Åh vad anglofilen i mig värker när jag läser dina inlägg. Tror mina hästar hade älskat att bo utanför London... :love:

Låter som ungefär i sthlm.
7500-8000 får man betala för fullservice i ett fräscht stall, kommer ned
mot 5 000 i de äldre.

en timme är inte orimlig restid heller.
Bor man utomlands bara kortare tid kan man ta med sin svenska vet.vårdsförsäkring, smidigt värre.

Pontevecchio, SaraMara, Marvin, Amanda_F och PrinceFair. Enkelt lost, flytta hit :D

Ska iforsig inte ljuga och saga att allt ar battre har, det finns mycket jag saknar fran Sverige ocksa, inte bara ridhus.

Men ni som har mojlighet borde absolut prova pa det ett tag, hastmojligheterna finns ju om man vet vart man ska leta.

lånar knappen

tänkte att ni dressyrorakel ;) kunde hjälpa mig lite.

Situation: Jag rider till en galoppör inför försäljning. Hästen är en 9åring som varit en väldigt framgångsrik galoppör. Han är lite av broiler-typ, mkt bringa, rejäl rumpa, kort i kroppen och väldigt kompakt.

Han är superfin att rida, lätt och känslig mun, lyssnar väldigt bra på sidförande hjälper och vikt.

Jag vill gärna rida honom bakifrån och framåt, såklart... och det går ganska bra. Jag får honom i en lång-lågform och där rullar han på... tills han självmant trampar in längre, går i en högre form och arbetar mkt finare med ryggen.

Problemet: Han orkar inte riktigt gå i den formen han själv verkar föredra. Känns som överlinjen ännu är för svag. Men, när han väl trampar in själv och jag försöker lägga ner honom är det som at han blir sur och protesterar.

Vi har skrala förutsättningar, inget ridhus, ingen riktig ridbana. Vi har ju såklart lite bommar, ett par halvkrävande backar osv.

Vad hade ni gjort med en sån häst?
Jag märker ju att han är arbetsvillig, men han klarar inte sin egen ambition, och det surar han över.... då blir det pannkaka.... typ tölt....

Jag är noga med att inte kräva ngt alls av honom utöver att han ska askritta på, trava i et bra tempo och vara lyhörd.

Idéer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka