Sv: Dressyrsnackis nr 9
lånar knappen
tänkte att ni dressyrorakel
kunde hjälpa mig lite.
Situation: Jag rider till en galoppör inför försäljning. Hästen är en 9åring som varit en väldigt framgångsrik galoppör. Han är lite av broiler-typ, mkt bringa, rejäl rumpa, kort i kroppen och väldigt kompakt.
Han är superfin att rida, lätt och känslig mun, lyssnar väldigt bra på sidförande hjälper och vikt.
Jag vill gärna rida honom bakifrån och framåt, såklart... och det går ganska bra. Jag får honom i en lång-lågform och där rullar han på... tills han självmant trampar in längre, går i en högre form och arbetar mkt finare med ryggen.
Problemet: Han orkar inte riktigt gå i den formen han själv verkar föredra. Känns som överlinjen ännu är för svag. Men, när han väl trampar in själv och jag försöker lägga ner honom är det som at han blir sur och protesterar.
Vi har skrala förutsättningar, inget ridhus, ingen riktig ridbana. Vi har ju såklart lite bommar, ett par halvkrävande backar osv.
Vad hade ni gjort med en sån häst?
Jag märker ju att han är arbetsvillig, men han klarar inte sin egen ambition, och det surar han över.... då blir det pannkaka.... typ tölt....
Jag är noga med att inte kräva ngt alls av honom utöver att han ska askritta på, trava i et bra tempo och vara lyhörd.
Idéer?