Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

KL

Verkar som om jag ska bli med häst igen! Har hittat en väldigt trevlig 5-åring som jag tror kan passa mig fint.

Däremot har jag en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Jag har inte någon stallplats till hästen förrän den 14/3, och ägaren vill ju uppenbarligen sälja hästen nu. För tillfället står hästen hos en duktig tillridare. Ägaren har erbjudit sig att betala kostanden för att hon ska stå kvar hos tillridaren till den 14/3, men hon vill göra klart affären med mig i morgon efter veterinärbesiktning. Hade ni gjort affär under de villkoren? Ringer det en varningslampa hos någon? Säljaren är även uppfödaren och hon känns seriös.

Jag förstår säljaren, jag hade velat ha klart allt med kontrakt påskrivna och hela köpeskillingen överförd efter godkänd genomförd veterinärbesiktning oavsett om hästen åker direkt eller blir kvar. Då är hästen i ditt ägande även om hon ombesörjer dess vård fram till avfärd.

Kul med ny häst!! :)

Jag förstår också säljaren, jag ville bara höra om någon hade en jättebra anledning till varför det skulle vara dumt av mig att gå med på det :)

Tycker inte heller att det är underligt, som säljare är det skönt att ha allt klart efter besiktning är gjord så att man vet att köparen inte drar sig ur och besiktningen är gjord i "onödan".

Grattis till ny häst och nu är jag jättenyfiken!:D

*kl*
Skulle egentligen tränat dressyr idag men efter 511e spark/sårskadan på Zorro så sket det sig. 2-3 grader halt i trav, igen, senaste ggn var för 10 dgr sen. Jag är den första som tycket att hästar ska ha sällskap och gärna i flock men nu börjar min bägare rinna över, de går 10 hästar ihop, ston och valacker, i stor kuperad hage på 20 hektar.

Men min, som då är lite för intresserad av stona när de viker ut sig och då tar deras inviter på allvar för att senare stå där med en sparkskada, har nu fått lite för många skador på kort tid.

Det behöver inte vara pga stona men det verkar ju rätt logiskt eftersom att alla skador kommer fram. Han går på örter som tidigare hjälpt och han har inte brytt sig om dem då. Fick börja med örterna ovanligt tidigt detta året.

Kan även vara nya ponnyunghästen som är rätt ettrig men ser aldrig dem tillsammans.

Alternativet till denna hagen är att han får gå själv i en hage på ca 0,5-1 hektar, eftersom att de andra antingen redan har hagkamrat eller har sina hästar i stora hagen.
Då blir han rastlös/deprimerad och senast i höstas fick han magsår under sin ensamvistelse i mindre hage.

En dag kommer han ju stå där med en skada som inte enbart är en sårskada. Benskydd är ju svårt så högt upp och enligt mig inte hållbart i längden. Det finns inget intresse bland de andra att dela upp könsvis eftersom ingen annan har problem.

Pratar bara av mig haha, men hur hade ni gjort i denna situation? Det bryter ju hela tiden min träning och det är väl mest det som stör mig, samtidigt som att han är så beroende av hästkontakt.

sorry men jag hade flyttat snabbt som attan om inga andra alternativ finns eftersom din häst inte fungerar att gå själv.

+10 hästar blandat ston och valacker är galet..... tillochmed i rena flockar brukar det bli större skaderisk i så stor flock med + 10 individer. Finns en jättebra forskningsrapport på just det som jag läst för flera år sen men sen inte kan hitta trots att den hade varit läglig att ta upp i flera liknande sammanhang som ditt, där man studerat vilda hästar i flock och vad som hände med flockarna när antalet översteg ett visst antal. summan av de forskningar var att hästarna då delade upp sig i 2-3 delflockar, där en viss oro fortfarande fanns mellan delflockarna. den naturliga hästgruppen är en grupp av ca 4-7 djur, och vid större sammanhang teoretiseras det att hästarna inte riktigt klarar att upprätthålla den sociala sammansättningen på ett optimalt harmoniskt sätt, och därmed blir det en viss oro/tendensen är att de grupperar upp sig i mindre konstellationer även om de delar hage.

ohållbart att ha det som du beskriver, du har ju inte häst för att den skall vara skadad hela tiden, eller att skadan innebär ngt allvarligt så du får ta bort den.
blandar man sen in blandflock i sammanhanget så är det ju etter värre. Jag vet INGA privathästanläggningar som har det upplägget just för att det blir så ofta rörigt. Ridskolor är en annan femma, där fungerar det ofta helt problemfritt, men de hästarna har en helt annan dynamik iom hur de fungerar socialt med alla lektioner osv, så det är stor skillnad.

så tyvärr, som sagt - jag hade flyttat DIREKT. om den inte kan gå i egen hage då hade jag valt det om du absolut inte vill flytta.......

Nä precis. När det varit mer hästar i hagen så har de själva gjort egna grupperingar och gör fortfarande, problemet är ju att de flesta stona vill gå med min, samt att där inte finns någon egentlig ledare just nu då den togs bort för ett år sedan. Min är väl egentligen på tur men är inte intresserad och de andra vet inte riktigt vad de har för position. Anläggningen passar mig annars super, bra hagar även de mindre, ridhus som sällan är ockuperat, bra ridvägar och ganska nära. Här omkring är det annars mindre hagar, oftast leriga(våra är aldrig leriga, lite kladdiga som värst) sämre ridvägar om där ens finns några.

Är ett hobbystall jag står i, vilket passar mig bara bra, alla hjälps åt m.m

Får fundera på hur jag ska göra. Just nu går han bandagerad fram för att slippa fler sår. Tack för input

Grattis till ny häst:) När jag köpte min unghäst i somras gjorde jag precis så. Handpenning innan vet.besiktning, betalade och skrev kontrakt efter besiktning sedan åkte jag på semester och hämtade hem pållen 14dagar senare. Han stod på bete hos säljaren men vi skrev ett kontkt där det stod att hon hade tillsyn men att jag som ägare hade ansvar för ev vetrinär .

Lycka till.

Som dem andra så tycker inte jag heller det är något konstigt. Grattis till ny häst!

När jag köpte min unghäst så gick hon kvar på bete hos uppfödare/säljare över sommaren. Jag betalade bara för betet och tillsynen varje månad då :) Grattis till ny häst! Vad är det för nåt? :)

Jordgubben - Har han ingen kompis alls som kan tänka sig flytta med till den andra hagen? Annars hade jag nog letat nytt stall jag också, hagskador känns så onödigt och frustrerande.

Jag gjorde nästan så med min häst. Jag köpte honom, och lät honom vara kvar hos säljaren 1,5 månad för inridning. Sen körde hon hem honom till mig.
Lycka till med nya hästen och Grattis :)!

I ditt fall hade jag haft min häst själv. Om det går. Och hoppas att någon vill flytta sin häst till din hage så småningom. Tjata lite. Någon kanske kan "offra" sig. Vet att många har VÄLDIGT svårt att se till någon annans problem när de själv har så "snälla och perfekta" hästar som aldrig gör något. (åååh, så arg jag blir, och JA, jag har så klart varit med om liknande, och det är min häst som blir lidande).
Det kan ju faktiskt vara så att de andra ägarna behöver en liten stund på sig att fundera, och sen kommer på att de lika gärna kan ha sin häst med din, som i den stora hagen.

Hoppas att det löser sig och att du slipper flytta, för det låter väldigt perfekt allt det andra!

Svarar alla:

Nu är jag med häst! :D:D:D Och nu kan jag ju t om berätta vad det är :) sto född 2009 efter Hohenstaufen II, mamman har gått 150 hoppning. Utbildad som en 4-åring ungefär. Trevliga men inte så spektakulära gångarter, bra galopp. Verkar tycka det är skoj att hoppa. Lite lätt att bli spänd och trippig, men väldigt härlig i skallen och tycker att det är skoj att jobba. Nu ska jag bara stå ut med att vänta i nästan 2 veckor innan jag får hem henne också!!

Namnl_s.png

20140304_141708.jpg

Mer bilder på sköna bönan kommer när hon är på plats på öland :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka