Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Tack alla för omtanken. Idag har stoppet flyttat på sig, nu är det i tarmarna. Men det är tydligen en bra sak. Han bajsade lite när jag var på plats. Det är lite svårt att veta om han verkligen mår bättre eller om det är medicinen som gör att han verkar må bättre. Tidigast lördag är det hemgång, om stoppet är ute i morgon. Det finns ju fortfarande risken att det blir tvärstopp och tarmvridningar men den är tydligen mindre nu än för ett dygn sen, alltid något.

Han var i alla fall vid ganska gott humor, och tyckte det var roligt att promenera i korridorerna och han blev piggare och piggare ju längre jag stannade. Först ville han bara mysa men på slutet var han typ arg för att jag inte hade någon mat till honom när de brevid fick tussar.

Boxen+Ultuna.jpg

Promenad+Ultuna.jpg

Håller tummarna att det blir bra!

kl

Måste bara dela med mig av att jag har haft två riktigt trevliga pass i rad på min lilla surtant. Det senaste (typ hela året hittills) har varit riktigt i oflyt och vi har inte varit överens alls utan det har varit mer eller mindre krig. Och nu de sista passen har hon varit helt annorlunda, visst -hon HAR tjurat men bitarna däremellan har varit längre och när hon är uppvärmd har hon hittat en bjudning som jag inte riktigt känner igen. Ride the wave........

*kl*

Hur nära inpå en tävling öppnas anmälan i era krokar? Sitter och bevakar en tävling som är i mitten av april som väntar på att bli godkänd av förbundet. Förra tävlingen blev full på en dag (ja, jag vet att det är en evighet i jämförelse med Sthlm) och jag vill verkligen komma med i de klasser jag tänkt. Proppen kommer jag inte in på av ngn anledning så kan inte se om det står angivet där heller... Önskar att det fanns en funkgion i tdb som berättade att tävlingen är öppen för anmälan. Eller finns det?

Det finns det, om proppen är godkänd men inte öppen för anmälan står det Godkänd i det gröna till höger, när den är öppen står det Öppen.

Står proppen som godkänd kan man trycka på tävlingens namn (blåa texten) så står det datum och klockslag när tävlingen öppnar.

Problemet är ju om den blir godkänd väldigt sent, då brukar den öppna för anmälan samtidigt som den blir godkänd, vilket kan bli när som helst.

Jag brukade när jag tävlade dressyr gå in på aktuell klubbs hemsida för där brukar dom ha proppen iallafall och då kan man se när den tänker öppna. Nu har vi inte det problemet häromkring iof att det blir fullt på en dag.

I slutet av maj blir min tävlingsdebut i Borås.. en dressyrtävling. Då tänker jag hänga på låset iallafall.

Eller kanske inte.... läste precis att den gick inomhus! Vafan....

Senast ändrad:

Tack för alla hållna tummar, stoppet har äntligen släppt. Troligen orsakat av blodmask. Fy för dåliga vintrar! Han kollades i höstas men inte sen dess... Stackarn får bara ett kilo hö om dygnet, fördelat på två tussar i timmen, för att det inte ska bli problem igen... Hemgång på måndag om han inte går bananas av tristess. De gillar honom verkligen på kliniken. Välhanterad, väluppfostrad och vacker! Alltid härligt att höra! :love:

Aha, bra att veta:)! Problemet är dock som PoC skriver, tävlingarna blir godkända så sent och öppnas samtidigt som de blir godkända:/. Har skickat sms till hen som godkänner och frågat när på ett ungefär den är klar men har inte fått svar.

Mooi: Vad kul med härliga pass på fuxfian:). Hur har det gått med sadel?

Amanda: Så skönt att höra att han mår bra igen!

Mooi: Vad kul med härliga pass på fuxfian:). Hur har det gått med sadel?

Jaa, de kommer inte gratis (eller i överflöd) så när det händer så är det värt att fira :p Jo jag letar fortfarande, och rider just nu i hennes gamla sadel -som av någon lustig anledning inte åker fram lika mycket längre som den gjorde ett tag :cautious:
Så den funkar så länge, men inte permanent. Jag har ett hum om vad jag letar efter men det gäller att hitta det också.

Har sprattlat runt på den andra fuxen idag och jag får säga att arbetsvilligare typ får man leta efter. Så jäkla synd att det är en valack alltså (jag har lovat mig själv att det blir inga fler valacker).

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att sadeln funkar tills vidare iaf:).

*kl*

Fick just svar på mitt sms från hen som godkänner propparna. Så nu är jag anmäld allra allra först:D.

Ja det är för ledsamt att BFKs meeting i år kommer gå inomhus pga. det pågående vägbygget. Tur vi har tre ridhus med bra underlag så förhoppningsvis blir det bra även om ett meeting utomhus med strålande sol är svårslaget.. :)

*kl*

Har ridit lite på min "förlamade" häst idag, skritt (känns helt som vanligt) och trav i lätt sits någon minut. Har gått 2,5 vecka nu och han är betydligt bättre men inte helt hundra i bakdelen ännu.

Pratade med en veterinär igår, jag rådfrågade lite och ställde tusen frågor, för hela den här storyn är så märklig och hon höll med. Han har ju en artros konstaterad mellan halskota 5-6, en liten sådan. Det märkliga är att han inte påverkas av den öht annars, förutom om han vilar då blir han knackig bak. Men att den sedan "nyper" såhär så han blir förlamad utan att han har några andra symptom, inga problem med halsen eller smärtor någonstans, inga balansproblem ingenting. Dagen innan det hände gick han ett klockrent dressyrpass, trampade lite, gjorde några byten, och sedan 24 timmar senare kan han knappt trava.

Första gången det hände fick han ju korsförlamningssymptom, låg ned, kramper. Blodprover visade litet muskelsönderfall (men det var något märkligt med muskelvärdena). Och sedan kunde han knappt trava på några veckor. Det här anfallet är betydligt lindrigare.

Sorry om jag tjatar sjukdom här, men jag funderar mycket på detta eftersom det är så sjukt konstigt.

Tjata på du! Din häst är verkligen ett mysterium:/. Himla skönt att han börjar bli bättre nu igen. Måste vara skönt att han inte är särskilt allmänpåverkad utan glad och nöjd med livet trots dom här märkliga "anfallen".

Nu minns jag inte riktigt vad din häst hade för symtom tidigare, mer än hälta, men googla på PSSM och se om det stämmer in. Jag vill minnas att just korsförlamning och kramper/darrningar är symtom på det.

Ja det är för ledsamt att BFKs meeting i år kommer gå inomhus pga. det pågående vägbygget. Tur vi har tre ridhus med bra underlag så förhoppningsvis blir det bra även om ett meeting utomhus med strålande sol är svårslaget.. :)

Vi får hoppas att det regnar då :D

Skönt att det verkar lite bättre! Klart du får älta hur mycket du vill. Det är väl det buke finns för? ;)

Fortsätter hålla tummarna, det finns ju en del kliniker som har lite andra metoder, har du varit på någon av dem? Vi brukade åka till Brunmåla tex när det har varit diffusare symptom...

Ja det är väldigt skönt att detta inte påverkar honom, hade ju varit ännu värre om han dessutom mått dåligt/haft ont.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka