Sv: Dressyrsnackis nr 9
Usch! Hoppas ni kan få reda på vad det är och att pålle blir bra! Gärna igår, typ..
Jag red en häst för en massa år sen som hade någon konstig nervgrej a la vid vår ischias-nerv. Första gången han fick problem hittade jag honom en morgon i boxen blockhalt. Han satte inte ens ner tån i backen.
Dagen innan gick han dressyrpass normalt för tränare, trampade och galoppiruetter etc.
Han var en jäkla fighter och hade haft mycket andra skador förr. Dock friskförklarad från dem(trauman a la bryta ben etc).
Vi ringde hästambulansen och åkte till Ulltuna. Väl där skrittar han ut.. Visserligen ca 1 grad halt. Men går på benet och inte värre än så.
Han reagerade inte på böjprov eller släckning av ben.
Man ultraljudade och röntgade. Nada..
Dagen efter var han helt fräsch.
Det hände igen någon gång ett år senare. Då var han halt, men stod på benet.
Matte lastade och drog till kliniken. Väl framme är hästen helt ohalt.
Vet hittar inget.
Man ansåg att han hade ngt problem med låsning och nervkläm som av vibrationerna i transporten skakades loss.
Han fick så där några gånger till genom åren, inte ofta, utan någon gång per år eller vartannat. Då lastade matte och körde 30 min. Sen var han helt ok.
Nu hade ju den här inga kramper och ingen korsförlsmning etc.
Hans allmäntillstånd var heller inte påverkat. Men han var ju hård..
När jag hittade honom och han inte ens kunde stå på benet skulle ju han glatt med spetsade öron skutta ut i hagen på 3 ben tyckte han.. :/