Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag bor ju i världens ände, så har inte så många kliniker att välja på...

Ska iaf ta blodprover på honom på måndag, är alla värden (inkl muskelvärden) ok så ska vi prova sätta honom på kortisonbehandling och se vad som händer, alternativt kommer han sprutas med kortison runt artrosen när vi tar oss till kliniken.

Usch! Hoppas ni kan få reda på vad det är och att pålle blir bra! Gärna igår, typ..

Jag red en häst för en massa år sen som hade någon konstig nervgrej a la vid vår ischias-nerv. Första gången han fick problem hittade jag honom en morgon i boxen blockhalt. Han satte inte ens ner tån i backen.
Dagen innan gick han dressyrpass normalt för tränare, trampade och galoppiruetter etc.
Han var en jäkla fighter och hade haft mycket andra skador förr. Dock friskförklarad från dem(trauman a la bryta ben etc).

Vi ringde hästambulansen och åkte till Ulltuna. Väl där skrittar han ut.. Visserligen ca 1 grad halt. Men går på benet och inte värre än så.
Han reagerade inte på böjprov eller släckning av ben.
Man ultraljudade och röntgade. Nada..
Dagen efter var han helt fräsch.

Det hände igen någon gång ett år senare. Då var han halt, men stod på benet.
Matte lastade och drog till kliniken. Väl framme är hästen helt ohalt.
Vet hittar inget.

Man ansåg att han hade ngt problem med låsning och nervkläm som av vibrationerna i transporten skakades loss.

Han fick så där några gånger till genom åren, inte ofta, utan någon gång per år eller vartannat. Då lastade matte och körde 30 min. Sen var han helt ok.

Nu hade ju den här inga kramper och ingen korsförlsmning etc.
Hans allmäntillstånd var heller inte påverkat. Men han var ju hård..
När jag hittade honom och han inte ens kunde stå på benet skulle ju han glatt med spetsade öron skutta ut i hagen på 3 ben tyckte han.. :/

Jag har provat ny sadel nu under två dagar. Och jag slog till.
Så nu har jag köpt mig en fin Equipe Oracle. Jag älskar sadeln och den verkar ligga bra på min kusling.
I gen blev gladare än jag då den inte låg bra på elevens nya häst och de behövde sälja den. :o

Nu har jag 3 hyfsat dyra dressyrsadlar och en häst. Kanske dags att sälja av en iaf. :p

Skönt att du hittat en sadel! :)

*kl*

I fredags lastade jag pållen å vi drog till ridhuset. Jag va så glad att pålle gick direkt på släpet hemifrån trots att han va lite spänd. Vi hade ridhuset helt för oss själva, riktigt lyxigt och mysigt. :love:

Efter att ha läst lite i filmtråden ang uppvärmning så testade jag med att jogga igång i trav o galopp 20 min utan större krav, jag fokuserade mest på min sits (vara följsam, stilla skänklar och inte störa pålle). Sigge kom igång fint tycker jag, och när jag väl skulle jobba lite i nedsittning så hade jag svårt att sitta kvar. :o Jobbade med övergångar å tempoväxlingar, fokus avslappnad o lyhörd pålle. Jag satt ner bara korta stunder, han jobbade så fint genom kroppen så det kändes bäst att rida lätt. Summa kardemumma: jag måste jobba med min sits! gaah, jag blir lite galen på mig själv :banghead: men det kommer nog med mer träning, just nu så känns det bra att fokusera på att sitta ner kortare stunder. Jag får vara glad att jag börjat hitta en bra grundform där pålle faktiskt arbetar genom hela kroppen! :)

Min är ju också stenhård och en fighter, på gott och ont... Han är även som en katt med nio liv, men tror faktiskt att liven är avverkade nu, även om jag såklart hoppas att han ska komma igen.

Skönt att du hittat sadel btw :)

kl

Just hemkommen från naprapaten och känner mig så frustrerad på att inte ha en sadel som passar mig och hästen. Har problem med ländryggen och när jag och häst vilat från ridning en vecka har vi haft våra absolut bästa pass. Gissar att det beror på att jag då har mindre ont i ryggen och är mindre stel +att nuvarande sadel inte ligger optimalt. :(

MEN hästen är bara min medryttarhäst, just nu är det dock bara jag som rider den 4 dagar i veckan. Är nyfiken på hur andra som är medryttare har gjort, är det någon som köpt en egen sadel till medryttarhästen?

Hade jag bara vetat vad som passat mig och hästen hade jag lätt köpt en sadel åt oss! Men jag vet inte om min rygg klarar en vanlig dressyrsadel, har iof bara ridit regelbundet i två (Isabell Werth och Albion) och de har funkat sämre än allround/hopp sadlar. Dessutom har hästen inget enkelt sadelläge (hbl/arab) med mkt bred mankbas och gjordläget framför sadelläget.

Funderar även på bomlöst då jag på en tidigare medryttarhäst (arab) haft en bomlös sadel av spansk modell och den älskade både hästen och jag. Men då kommer problemet att jag vill träna och tävla med den här fina hästen..

Hur skulle ni gjort? :)

Jag har egen hoppsadel till Z men har haft egen dressyrsadel tidigare. Nu har jag inte det men jag ska prova en D1 på honom för den passar mitt bäcken mycket bättre än den Cliff Barnsby han har idag. Gillar inte alls hur han rör sig i CB:n men i och med att jag inte hunnit testa annat så är det så här just nu.

Sadeln är ju min och om jag spenderar mycket pengar och tid på hästen så vill jag få ut så mycket som möjligt av det. Och slutar jag rida honom kan jag ju alltid sälja sadeln (om den inte passar nästa häst).

Intressant att höra! Det är lite så jag tänker också, att jag vill få ut så mycket som möjligt av medryttarskapet. Nu har jag äntligen hittat en medryttarhäst som jag passar helt perfekt ihop med och då känns det ännu mer frustrerande när utrustningen hindrar oss.

Gäller bara att våga lägga de pengarna som krävs på en bra sadel och hoppas att någon lättsåld modell passar hästen. Tips hur man ska tänka kring märken/modeller och vad som är gångbart? En bomlös känns t.ex mindre attraktiv.

Jag har tidigare haft liknande problem som du, med smärta i ländryggen och riduppehåll som följd. När jag av en händelse provade en kompis sadel på hästen insåg jag att problemet inte var min rygg utan just sadeln. Hästen är vid och behövde vid bom så jag hade en FB reflex men efter graviditeten blev den aldrig bra för mig med smärta som följd. Den var för vid i sätet helt enkelt. Den jag provade var en äldre modell av Cobra som var vid i bommen men ändå väldigt smal mot ryttaren. Den var dock för svängd för min häst men vi red ändå i den ett år ungefär. Nu har jag en Prestige Top dressage som är super! Tycker inte att prestige är så breda för ryttaren och det går att värma om bommen på dem. Kanske kan det vara ett märke att prova? Undvik Albion, Frank baines, Wintec för de är breda.

Jag hade satsat på en äldre, begagnad sadel av ett välkänt märke. De brukar vara lättare att sälja. Ett tips är att kolla med ett ställe som har hög omsättning på sadlar vilka märken som kan passa din häst och vara lättsålda.

Jag tror du gör din ridning (och hästen) en stor tjänst om du köper en egen sadel:). Någon av Prestiges modeller borde passa henne bra. Hon gick med en Prestige Golden Star hoppsadel innan som funkade mycket bättre än nuvarande även om den också var för smal.

Hörrni dressyrnissar, ni missar väl inte SVTs "Ryttareliten" ikväll? Charlotte och Rasmus Haid Bondegaard är ett av paren som har följts under ett år och även deras hästskötare kommer att vara med i webserien som går parallellt. Jag ser verkligen fram mor programmet!!

Jag med, perfekt i vinterkräkistider. Jag vill riiida, inte vara sjuk!
Min tant har varit så himla arbetsvillig och fin på sistonde att jag vill rida hela tiden!

*kl*

Svävar som på moln efter dagens ridpass.. Underbart vårväder och underbar häst. :love: Värmde upp utan större krav, så att både jag å pålle skulle komma igång. Sedan jobbade vi med övergångar å tempoväxlingar, helt fantastisk känsla idag! Allt bara stämde, så himla roligt! Blev dessutom lite fotad idag av sambon, dock tyvärr bara under uppvärmningen för min pojk orkade inte vara kvar så länge.. :p Men jag e glad för det lilla ;)

Hörrni dressyrnissar, ni missar väl inte SVTs "Ryttareliten" ikväll? Charlotte och Rasmus Haid Bondegaard är ett av paren som har följts under ett år och även deras hästskötare kommer att vara med i webserien som går parallellt. Jag ser verkligen fram mor programmet!!

Vad tyckte ni om programmet? :)

Åh jag förstår verkligen hur du känner dig. Molnen var hos oss också igår!

Z är ju hemma nu och gosigare än någonsin. A (tillridningsprojektet) gjorde ett riktigt bra pass, avslappnad och ganska rund faktiskt. Sen tränade jag och Fanta på kvällen och gjorde några bra byten, även åt vänster. Jag har återigen analyserat min sits och har kommit fram till massa bra grejer så nu verkar hon mycket gladare när jag rider, jag har mycket lättare att få henne att förstå vad jag vill. Så tids nog kanske inte 65 % i en MsvC inte är omöjligt att nå. *hoppas*

Det var ganska hårt vinklat på pengar tyckte jag. Men det är kanske det som skiljer oss vanliga ryttare mot eliten också... :p Och så gillade jag de personliga porträtten bäst. För oss hästnördiga är det bra med "fördjupningen" kring stallivet på SVT Play. Jag ser fram emot fortsättningen.

Jag gillade det! Tycker dock att reationen mellan CHB och RHB verkar lite ansträngd:o. I synnerhet i jämförelse med Lisen och Peder. När CHB var besviken över sin ritt kände jag verkligen med henne! Josses vad man känner igen sig i besvikelsen och frustrationen över att man vill vara bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka