Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

*KL* Alltså, måste säga att jag nästan är lite avundsjuk på alla som får rida på bett numera... Har ridit på hackamore i snart två veckor nu, och måste säga att jag är lite less på det ;) Bara en och en halv vecka till... Han funkar förvisso ganska bra på hacket, men det blir ju inte samma känsla..

Lägger in en bild på vår snygga outfit från dagen ;)

Hahah, jag fick ganska kul blickar när jag kom in i vår "finridsportsbutik" och frågade efter två fårskinnsplattor till pullarnosgrimman. Vanligen dressyrryttare ut i fingerspetsarna.. "Vad ska du med dem till, och två??" Aja, här har ni svaret :)

Innan vi travade av skummade hela munnen oerhört mycket, godingen <3

Knyppling kanske vore något ändå..... Ridning är ju både dyrt och SVÅRT!

Tränade för dansken igår och idag. Igår var Ådi riktigt fin men idag så kändes han helt slut i kroppen och var väldigt stressad redan hemma innan vi skullr åka. Han var fin de första 25-30 minuterna men sedan kastade han in handduken och gick inte alls fram till bettet och ville inte slappna av. Hoppas att han har en bra dag nästa helg annars kan det verkligen gå hur som....

Hahah, ja absolut! OS pannband och OS träns för den delen ;) hittade ett äldre OS pannband till platta träns, men eftersom att det bara blir två remmar genom öglan på hacket så satte jag dit rundsömsöglan som finns till rundsydda träns på detta istället ;)

Fårskinnstussarna är ju dock en rejäl stimmiss, men vad gör man inte för skavsåren... Känslig hud..

KL

Just hemkommen efter clinicen med Helen Langehanenberg.

Det var bland det bästa jag både sett och lyssnat på. Fokus var utbildningsskalan.

Superinspirerande!!

Visst var det bra!! Jag lyckades dessutom vinna en privat coaching med Helen..:nailbiting: Kan säga att jag blev rejält överraskad och lätt nervös för jag hade inte förberett några frågor för jag brukar aldrig vinna något..:o Men det gick jätte bra, hon var väldigt rar och jordnära. Lite tråkigt var väl att jag och min nuvarande häst är på sådan basicnivå (han är ju bara snart 4 och dessutom lite efter i utbildningen) så det var lite svårt att ställa lämpliga frågor så det blev mycket prat om stammar och unghästar överlag. Men det var jätte kul ändå att få träffa henne!:D

Wow vilken vinst! Jag hade blivit fullständig starstruck och troligen inte fått fram ett ord:D.

Så var det först men Helen var som sagt så rar så det gick över och man glömde nästan vem man pratade med efter en liten stund. Men när jag fick höra att jag vunnit så höll jag nästan på att ramla av stolen och tänkte mest oh no vad ska jag fråga??? Det var dock bra att det var en 30 min paus mellan att jag fick höra att jag vunnit och coachningen så jag hann fundera lite innan i alla fall och fick lite peppning av min vän som var med samt en domare som jag känner som var där också. Det var även kul att jag fick ca 1 timme totalt med Helen så det kändes heller inte stressigt samt att det fanns tolk om det behövdes, Helen pratade dock väldigt bra engelska. :-)

Senast ändrad:

Åh va spännande!

Berätta mer, vad sa hon om unghästutbildning, avel och stammar. Kommer du ihåg ngt?:D

Hm ska försöka komma ihåg..;):o

Hon gillade föga överraskande Donnerhall.. Sedan Don Shufro och Rohdiamant.;) Det blev ju att dom kom upp eftersom Mysen har dom i stammen. Angående ridning av unghästar så är hon en vän av den klassiska utbildningsskalan och det var inga nyheter med hur ofta man ska rida unghästar osv utan 3-åringar=3 dagar/vecka, 4-åringar=4 dagar/vecka osv. Hon poängterade även att hon tyckte det var mycket viktigt att lyssna på hästen och om hästen inte var på humör så fick man ändra sin planering efter det. Hon tyckte även att det var viktigt att sluta när det gick bra även om man då kanske bara ridit 15 minuter och att man vissa dagar om man hamnade i en situation där hästen var lite "naughty" så fick man lov att rida lite längre för att ta igenom det man ville för det var viktigt att sluta när det gick bra. Hon tyckte även att det var viktigt att bygga upp självförtroendet hos hästarna, dom ska verkligen känna att dom är bäst i världen när dom kommer tillbaka till stallet. Mycket småpauser i arbetet var också något hon tyckte var viktigt. Som sagt det var inga konstigheter eller något revolutionerande men ändå bra grejer som man kanske glömmer ibland.

Det jag slogs mycket av var den genomgående respekten för hästarna och den väldigt mjuka ridningen som hon stod för. Att om man stötte på patrull så ska man visst driva igenom det man tänkt men aldrig bestraffa hästen utan bara lugnt och pedagogiskt fortsätta tills hästen förstår vad man menar.

Det här är väl det jag kommer ihåg i nuläget iaf, får skriva mer om jag kommer på fler saker.;)

Grattis, vad kul att du vann pratstunden.

Såg att Horze 1 var där och filmade så kanske de kommer visa clinicen för er som har den kanalen.:)

Låter jätteintressant och inspirerande :)

KL

Jag är så himla nöjd, har haft en grym träningshelg och hästen har varit en liten stjärna :laugh: kuuuul!

Visst var det bra!! Jag lyckades dessutom vinna en privat coaching med Helen..:nailbiting: Kan säga att jag blev rejält överraskad och lätt nervös för jag hade inte förberett några frågor för jag brukar aldrig vinna något..:o Men det gick jätte bra, hon var väldigt rar och jordnära. Lite tråkigt var väl att jag och min nuvarande häst är på sådan basicnivå (han är ju bara snart 4 och dessutom lite efter i utbildningen) så det var lite svårt att ställa lämpliga frågor så det blev mycket prat om stammar och unghästar överlag. Men det var jätte kul ändå att få träffa henne!:D

Gud va kul att du vann! :D Grattis, förstår att du va nervös, säger som Fiorano jag hade inte fått fram ett ord haha :P

Låter jätteintressant och inspirerande :)

KL

Jag är så himla nöjd, har haft en grym träningshelg och hästen har varit en liten stjärna :laugh: kuuuul!

Kuul, hejja er! :D

KL

Har vart i väg på träningstävling idag, gick inge vidare inne på banan för F blev livrädd för prasslande papper på dommarbordet och ja sen va de kört vi kom knappt fram till bordet under hela ritten :meh:
MEN på framridningen :love: helt fantastikt fin så loss, avslappnad och spänstig, bara dansade fram redan från början trots strul med hästar som inte höll höger osv. Så stolt över honom! Amazing! :love:

kl

Jag har också varit iväg men bara för att rida i ridhus. Har bara åkt iväg med häst ett par gånger förut och detta var premiär med nya medryttarhästen. Hon var verkligen en pärla att ha med sig, hur lugn som helst. I och för sig har hon varit i ridhuset massor av gånger förut så det var mest jag som var lite nervös. Och inte blev det bättre när den enda ryttaren som red i ridhuset när vi kom dit var traktens GP-ryttare! :o

Själva ridpasset var väl inte vårt bästa men det kändes ändå som om vi kan reda ut vår tävlingspremiär om två veckor utan att skämma ut oss. Blir min första lokala tävling och det med max tio dressyrpass sen nyår i ryggen.

Vilken upplevelse det måste ha varit att komma dit och se ett riktigt proffs! :) Själv hade jag nog mest tittat på henne för att lära istället för att rida själv. ;) glöm inte att rida igenom programmet ett par gånger innan tävlingen. Det är mitt bästa tips. Be gärna att någon/några tittar på dig så tränar du nerverna lite!

Ja det var verkligen kul! Hade fullt upp med att försöka att inte vara i vägen så hann inte kolla så mycket :o

Tack för tipset och påminnelsen! Får försöka få med mig pojkvännen ut och filma och tänka att filmen ska läggas upp här, det skulle bli ordentlig nervträning för mig :D

*kl*

Va in till en prylförmedling idag, å hittade en liten hästsektion :D Hittade där ett par Cavallo ridstövlar (knappt använda) av lite äldre modell för en billig peng. Provade dom å de satt som en smäck! MEN det va fel färg..! De är rödbruna och jag vill helst ha svarta.. Fin färg men det kanske inte riktigt passar min outfit :p Lite sugen e jag på att köpa dom ändå.. :d

Klart du ska kopa om dom passar perfekt och ar billiga! :p
Svarta stovlar ar ju mycket vanligare sa en vacker dag hittar du nog ett par ocksa, och da har du ju tva par att valja mellan. Man kan aldrig ha for manga :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka