Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Av det jag sett på tävling i msvc borde det inte vara tillåtet förrän msvb. Jag kommer troligen inte rida alls på kandar förrän vi är i msvb, om vi kommer dit ens:p. Borde kanske vara valfritt genom msvb och krav msva ist?

Instämmer helt!

Fast man behöver ju inte använda stången och det är precis så jag tänkt rida. Skulle lika gärna koppla bort stångtygeln helt, men rida och tävla på det med en mer långsiktig syn så att säga :) Tyvärr ser man ju tvärtom i lägre klasser, där man istället har bridongen som hänger...

*KL* Då var vårt livs första pass med kandar avklarat och måste säga att jag är mer än nöjd! Han accepterade det ganska fort, än om han undrade hur matte egentligen tänkt när hon satte in två bett i munnen.. Vi joggade mest och gjorde lite okomplicerade övergångar. Imorgon blir det vila och på tisdag upprepar vi dagens pass, innan det blir dags för bett igen på onsdag :)

Skönt att det gick bra!

KL
Här har hästbyte skett, Maverick körde jag hem igår och Calle är nu tillbaka i sin box -kaxig som få ;) Imorgon är det skoning och sedan på eftermiddagen ska jag ta ett första minipass. Spännande att sitta upp för första gången på 4-5 mån :nailbiting:

Herregud, har det gått så lång tid??

Varför går andras skadeperioder så mycket snabbare än ens egna?? :o:p

Kul att få sätta igång honom igen!

Tiden bara rusar iväg (ibland). Jag har ju hållit mig sysselsatt under tiden iallafall :p

*knapp*

Vårens första dressyrträning avklarad och åh vad min lilla tant kämpade på, trots brunst o allt. :D

Hon är så jäkla kul att rida, hon säger aldrig nej och även om hon inget kan så vill hon och det blir så himla tydligt när det blir rätt. Och tränaren håller med, att innan hon ens hinner säga något så har jag tydligt märkt att DÄR kom den. Åh så kul det är att rida! Synd bara att det dröjer till nästa träning eftersom tränaren ska ner till Tyskland och träna själv, den jäkeln.... :p

Jaaa, jag hoppas att han ska kunna funka, om skadan kan "stanna" som den är nu och han inte drar det värre på nåt sätt. Är skodd med ringskor fram nu och får hyaluronsyra för ledens skull. Premiärred igår -och vilken jäkla tanthäst han är alltså ;) :D helt stencool. Hade förväntat mig någon form av spänning iallafall, han är ju trots allt bara 6 år. Men, vi smyger igång och ser vad som händer -snygg är han ju om inte annat ;)

Och tror ni inte att han vuxit ur sadeln?! :eek:

pic_5330968b2a6b2219b2dd75a2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

En fråga, hur hade ni tänkt/gjort?

Nu handlar detta om en hoppsadel, men då dressyrryttare oftast har två sadlar i förhållande till hoppryttare som har EN sadel till flera hästar :devil::p, så tycker jag att det passar in ändå ;).

Jag har sålt min hoppsadel för 6000 kr. Räknade kunna hitta en ny för runt samma peng. Men jag måste ha en kort, rak och vid bom, vilket är svårt att hitta.
Nu har jag hittat en bra kvalitetssadel (ny kanske 25'-30') för 11000. Den är säkert lite äldre, men den ser fin ut och i min värld en sån där välbalanserad sadel som ligger bra på de flesta hästar. Det är förmedling via ett företag, och jag kan få den på öppet köp (men kostar ju en liten slant om jag måste skicka tillbaka och så). Den har alla förutsättningar för att kunna passa, i teorin ;).

Så, frågan är, ska jag slå till med att köpa denna lite för dyra sadel? Eller ska jag fortsätta att leta efter en billigare, som är mer vettig att ha som andrasadel?

Pengar finns, men sparkontot blir lidandeO_o... igen....:meh:

Vad fin han är :)!
Och vad härligt med tanthäst! Det är väldigt värdefullt i min värld ;)

Vad var det för sadel som du har till honom?

Ja det känns rätt betryggande, ibland tänder han till men oftast är han väldigt säker.

Han har en Albion Style MW. Fick känslan av att den hamnade för nära manken nu när jag satt i den. Blev lite tajt liksom..

Det finns inte någon liknande sadel att prova i närheten så du kan se om din teori stämmer? :) Behöver ju inte vara exakt en sån men en av samma märke osv så du kan se om typen av sadel passar? :) Annars så är det väl rent generellt bättre med en äldre kvalitetssadel ( som är hel och fin i stoppningen så klart) än en nyare billig, man får ha koll bara så kanalen är tillräckligt bred osv på äldre sadlar :)

Är det som att den blivit för vid då? Eller har manken mer kommit upp på honom? Det kan ju hända en del i ryggen när de är så unga. Så var det med min, helt plötsligt hade han fått en manke.

Hmm, jag vet inte vad jag ska göra O_o.
Det handlar om en Bruno Delgrange. Nu lånar jag en CWD när jag hoppar, men den är lite för smal i bommen för honom. Annars ÄLSKAR jag den där CWDn, man får så himla bra balans och grepp i den. Så nu känner jag mig ju lite bortskämd med en så bra sadel :o... Och Bruno Delgrange kan väl motsvara CWD. Men tyvärr finns det ingen att prova. Det är ju att jag får beställa hem den och prova isf :meh:.

Annars har jag funderat på en Lippo, de ska tydligen vara korta i anläggningsytan. Men man får ändå ge 8000 för en begagnad, vad jag hittat iaf.

Åhh, varför är man inte gjord av pengar så man slipper bry sig :p

Nej, hästen har blivit bredare! (och troligtvis utvecklat manken lite). Ska se om jag kan lyfta upp den med en tunn padd, annars får han låna Hotties sadel som är X-vid men passar med fårskinnspadd under.

11.000:- för en beg BD låter som ett bra pris. När min stallägare köpte sin nya i somras kostade den 32'. Jag tycker dessutom att BDn är miltals mycket skönare än CWDn hon hade innan-den var en riktig musdödare:o. Dock kan jag tipsa om att Pessoa även legat bra på denna hästen. Dom är dessutom väldigt mycket billigare:).

*kl*

Jag har varit på kliniken med Juno idag. Han är halt högt upp höger bak. Inga andra reaktioner. Veterinären kliade sig i huvet och skrev ut Metacam på 12 dagar. Så blev inte så mycket klokare.

Hoppas kuren hjälper och att ni hittar vad som felar...

KL

Alltså jag blir så trött. Nu har Smidighetsministern varit tillbaka i 2 dygn och lyckades idag springa omkull vid insläppet. Nån som vågar gissa på hur lång tid det tar innan han skadar sig igen? :cautious: :yuck:

Håller med Fiorano att 11 för en BDlåter som ett bra pris :) Kanske får va värt pengarna att skicka tillbaka om den inte passar? Är väl bara ett par hundralappar om man bara gör det en gång :)

Fiorano- mystiskt med Juno hoppas de går att få någon klarhet! Jobbigt med sånadär hältor!

+ Fiorano

Ja, det är ju så min första tanke är också. Jag är jäkligt sugen på den, och känner jag mig rätt så kommer jag nog att "offra" de pengarna som det EV blir för att skicka tillbaka den. Men jag tror som sagt att den kommer passa. Är den bara kort, så är min häst inte så svår med sadlar.

Men så är det ju 5000 mer än jag tänkt :p.
Försökte ringa de innan idag för att ställa lite frågor och troligtvis be dem skicka den till mig, men fick inte tag på dem :(.

Men om inget drastiskt händer tills imorgon, så kommer jag att beställa hem den!:crazy::)

+ Catrool

Jo jag hoppas att vi hittar orsaken. Jag har lite på ankng att detta kanske är anledningen till att han alltid varit så tryckig kanske. Ska bli intressant och se hur han är på smärtstillande, kanske får han bjudning då.

Mooi, vad pysslade han med vid insläppet? Kan ju inte bara hålla på att springa omkull sådär:p. Hur känns att ban sitta på nu, fräsch?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka