Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Suck vad trött man bli på sånt! Kan de inte bara "vara" ibland?!
Hoppas verkligen inte att han gjorde illa sig!

+Fiorano
Så du tror att han haft något tokigt länge? :(
Hoppas att han känns bättre efter lite metacam!

I morrn kommer de också ha svårt att svara, men prata in ett meddelande eller skicka ett mail eller sms. ;)

Mooi, vad pysslade han med vid insläppet? Kan ju inte bara hålla på att springa omkull sådär:p. Hur känns att ban sitta på nu, fräsch?

Han blir väldigt laddad vid insläppet och kör typ speedway runt i hagen... Och så är det inte riktigt balanserat "Sprattel-faktor" vs "Styrning på benen-faktor" :meh: han klarade sig denna gången med att vara täckt i lera och småskrap på benen (klant).
Har hunnit sitta på honom en gång och känslan var väl inte alldeles superfantastisk -nyskodd, ur form osv... Men vi får väl se när han kommer igång i kroppen lite, känns nog bättre då ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för förvarningen ;), annars hade jag börjat undra om de inte vill sälja till mig lr nåt:p

Men nu jäklar, efter en dryg dag på jobbet och nertryckt till fotknölarna, en irriterad kväll och jag helst av allt vill fly från skiten här hemma, så såg jag ljuset med en ny (även att den är på tok för dyr) sadel till min stjärna! Klart att vi ska ha den! Varför ha pengar på sparkontot liksom :p;)!

Ska prova att ringa dem imorgon igen :)!

Tur de gick bra! Du får säga åt honom att ta de lite försiktigt! ;)

Martina_m - Hoppas sadeln passar, vi håller tummarna! :)

Nu har jag beställt den, så nu är det att hålla alla tummar för att den passar oss!
Vi får den nån gång nästa vecka, tis lr onsdag troligtvis.
Det som säger emot, är om den är för smal, så hoppas verkligen inte det. Jäkla tunna hopphästar som klarar sig med normala bommar. Men denna SKA ju vara sk vid.

Och efter dagens hoppträning så funderade jag en millisekund på att sadlar om till hoppryttare istället, men nääää :p. Vårt mål förblir att ställa upp i en LC (för det är 90 cm va?) om några år, innan vi gjort vårt sas. Än är vi för fega.

Men sjukt kul är det iaf :D!

Men du, om han har breddat sig så borde ju inte sadeln sjunka ner. Eller upplever du att han har breddat sig i övrigt men tappat runt manken?

Jag vet att det låter bakvänt, men hästen är kraftigare än än han nånsin varit (läs -nu finns det hull, han har alltid varit lite tunn), ser ut att ha blivit bredare i frampartiet och sadeln blev för tight över manken och passade hursomhelst inte. Men nu är han ju inte riden sen okt/nov heller så musklerna är väl inte där de borde, den kanske "kommer upp" lite när han musklar sig och det finns nåt som "bär" sadeln. Under tiden får han ha en annan sadel.

*KL

Idag var det hoppcup/clearround på ridskolan och jag var med på Ninya på 20 cm. Överdrivet taggad på framridningen men lyssnade bra och fick riktigt fin känsla. Hon var till och med fin när vi red runt lite ute på hoppbanan, men då vi behövde stå i ett hörn när ekipaget innan hoppade så hann hon stirra upp sig lite grann. Och efter ett tag slog det lite slint i huvudet på henne som det lätt gör när hon blir för taggad och spänd. Så ja... det hade kunnat gå bättre :angel:

https://www.youtube.com/watch?v=5bhznyKQf1c&feature=youtu.be

I vilket fall himla nöjd med dagen, jag gjorde inte illa mig och Ninya var himla duktig 99% av tiden.

Imorgon ska vi hålla oss på marken har jag tänkt :D

Så du tror att han haft något tokigt länge? :(
Hoppas att han känns bättre efter lite metacam!

Jag är lite rädd för att det funnits där länge eftersom han alltid varit så tryckig och svår att hitta bjudning på. Men med tanke på att det inte ens nu när han ÄR halt går att hitta var det kommer ifrån hade utredning innan verkligen helt kunnat kvitta. Då hade försäkringsbolaget skrattat rakt ut...

Vet hur frustrerande det är :( Höll ju på hur länge som helst med Calle innan vi hittade felet. Vet inte hur många gånger vi varit inne med hans "ojämnhet" och jag känt mig som en idiot eftersom det knappt synts...

Just de riktigt höga och de riktigt låga hältorna är de allra svåraste:/. Har ju pratat mycket med min vän som är veterinär om Juno och vi har varit överens om att det enda man kunnat göra är att fortsätta rida tills han blev halt. Är helt omöjligt att göra utredning annars för nåt går alltid att hitta, men hur ska man veta att det man då hittar är orsaken. Suck, ibland är det sjukt svårt med hästarna:(.

Hoppas verkligen att det ska hålla för dig och Calle nu! Går det inte att behandla med nåt av alla fancy nya preparat som används på artros och förändringar och alltmöjligt?

Ja herregud, man får fasen göra en helkroppsscanning om man ska hitta de där grejerna. BLÄ :yuck:

Han får hyaluronsyra för ledens skull. Men annars tror jag inte att det är så mycket mer än "hålla tummarna" som gäller..

Just de riktigt höga och de riktigt låga hältorna är de allra svåraste:/. Har ju pratat mycket med min vän som är veterinär om Juno och vi har varit överens om att det enda man kunnat göra är att fortsätta rida tills han blev halt. Är helt omöjligt att göra utredning annars för nåt går alltid att hitta, men hur ska man veta att det man då hittar är orsaken. Suck, ibland är det sjukt svårt med hästarna:(.

I bland önskar man verkligen att dem kunde prata! Fast bara ibland ;)

*KL*

Här händer det en del :) I går fick F en sorts massagebehandling benämd Equine touch som han svarade på otroligt fint, fördelen är även att hon som kom ut tränar för samma dressyrtränare som mig så de har kontakt med varandra angående hur han rör sig osv och vad tränaren ser och vad Equine touch människan ser/känner.

Sedan har jag även beslutat att flytta F 1:a maj, han kommer flyttas till anläggningen där jag tränar som är min ena dressyrtränares föräldras gård ( hon som flyttat utomlands på ett år). Tror det kommer bli jättebra, men känner mig lite orolig ändå de innebär ju trots allt alltid en ökad skaderisk att byta miljöl/hagkompisar osv...

Hoppas han blir bra av Metacamen, lilla Juno!

Mooi: Hoppas det funkar nu med din kille! Håller tummarna!

Kl

Här har det varit emotionell bergochdalbana. Ena dagen känns det som livet leker, hästen går fantastiskt etc.. Men nästa dag är jag sämsta ryttaren i heeeela världen och borde börja jobba med att strimla papper eller något som jag inte kan sabba.
Har ridit för mannen i huset sista tiden. Han har rätt höga krav på mig IOM att jag brukar tåla det och vilja ha det så. IOM att jag själv är tränare/rider som yrke så ska jag hålla en viss standard.
Dock är jag väldigt trött och har väldigt ont i min trasiga kropp just nu. Så jag har inte funkat fysiskt eller psykiskt som vanligt. Det har frustrerat mig och gjort mig halvt blockerad. Så då har jag brutit ihop och grinat, som någon hormonstinn tonåring.
Idag berättade jag det för kvinnan på gården. Så hon såg till att omedelbums ta en lektion med mig. Hon är fantastisk, min lilla ridfröken!
Jag fick hjälp med hur jag ska tänka.
Pållehästen är så duktig nu för tiden! Så det är bara matten som ska styrsla till sig. Imorgon skulle ridfröken hjälpa oss igen.
Så kan jag rida för maken när jag är tillbaks på banan igen.

Mooi: Hoppas det funkar nu med din kille! Håller tummarna!

Kl

Här har det varit emotionell bergochdalbana. Ena dagen känns det som livet leker, hästen går fantastiskt etc.. Men nästa dag är jag sämsta ryttaren i heeeela världen och borde börja jobba med att strimla papper eller något som jag inte kan sabba.
QUOTE]

Tack, vi får se hur det går. Har ridit ett par gånger och känslan är dubbel. Han känns jättefin i munnen, har en lätt och lagom kontakt -precis där jag vill ha honom (han har haft lite tendenser att bli stark och då får jag inflammationer i ena axeln), MEN jag känner en tydlig skillnad mellan varven och det känns inte så bra. När jag vänder över i det varvet han visat hältan i så är han inte halt men det känns "jobbigare" -så jag funderar på om han kanske känner av det ändå. Men jag tänker ge det ett tag och låta honom komma igång i kroppen ordentligt och se sen.

och det fetstilta... Det hade kunnat vara jag som skrev -men då om den andra hästen. Motivationen är i botten. Har haft en period som gått riktigt skit, sedan har jag haft 2-3v där det känts ljusare igen men nu har det svängt tillbaka igen. Och jag blir tokig. Jag vet hur jävla fin hon kan vara och blir så frustrerad när det inte går framåt. Kan inte avgöra om det är jag som rider för dåligt för hästen (som inte är så enkel heller iofs) eller om hon helt enkelt inte vill. BLÄ :yuck:

*kl*

På onsdag bär det av till kliniken. Jag är så nervös så jag mår illa, är så rädd att jag inte ens ska kunna ta hem honom därifrån. Prognosen är ju tyvärr dålig på halsartroser och han har inte blivit bättre, förlamningen sitter i och man ser nu tydligt vilka muskler det är som inte används då de sjunkit in rätt rejält. Jag hoppas att de anser att han är såpass kry så att han klarar av att gå på bete någon månad och sedan tas bort, men det är inte säkert.

Inte för att verka som en stalker men jag förstod vilket stall du ska flytta till och jag är så avundsjuk. Red i många år i grannstallet och ridvägarna däromkring är så fantastiska att jag dör lite varje gång jag tänker på att jag inte längre har dem att rida på... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka