Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Känner igen det där med motgångar så jag förstår verkligen. När jag får en sådan period brukar jag tömköra mycket och rida ut. Tömkörningen hjälper verkligen mig eftersom han ser så sjukt fin ut då. Kan det vara något för er?

Det är så jobbigt när man känner att man inte matchar sin häst. Så har jag alltid haft det. Jag är en vanlig halvmedioker ryttare som råkade köpa en talang. Han var för liten, runt 157 cm som tvååring så han var rätt billig för den gång han hade. Jag slog till och har ibland tvivlat om jag varit värt en så fantastisk häst. Han hade resultat som 4-5åring i championaten, då med min dåvarande tränare på ryggen, och de var precis utanför final båda gångerna. Själv var jag inte ens i närheten av att kvala... Kunde knappt sitta på honom i traven. Nu, 9-10 år senare fungerar det mesta i min ridning. Han har anpassat sin gång så att jag orkar sitta och det börjar gå så bra att jag ibland kan rida fram den där supertraven igen. Fast min kille gör ingenting gratis längre. Många gånger har jag tänkt att han varit värd en bättre ryttare. I championaten hade han hästar efter sig som går svår klass idag och jag rider MsvC..... Tänker att ryttaren spelar stor roll. Men det är min häst och han är minst lika glad i att tävla lättare klasser.

Hoppas det släpper för er!

*kl*
Här går det äntligen lite framåt, och jag passar på att njuta!

Hittade en tävling i grannkommunen och tänkte anmäla till den. Men jag får inte anmäla, för det går inte att genomföra aktiveringen av 2014 års licens för hästen. "För lite pengar på kontot" Men aktiveringen är gratis, och det finns 400 kr på kontot?
:wtf::arghh:

TDB är bra stöörigt ibland! Jag skulle anmäla häromdagen och fick inte anmäla pga fler tävlingar samma dag, fatta ingenitng för de hade jag ju inte gjort... Visade sig att en annan tävling hade registrerat sin start på fel datum. Inge kul när tävlingarna blir fulla rel snabbt!

Men va innebär aktivering av licens? Livstid?

Känner igen det där med motgångar så jag förstår verkligen. När jag får en sådan period brukar jag tömköra mycket och rida ut. Tömkörningen hjälper verkligen mig eftersom han ser så sjukt fin ut då. Kan det vara något för er?

Det är så jobbigt när man känner att man inte matchar sin häst. Så har jag alltid haft det. Jag är en vanlig halvmedioker ryttare som råkade köpa en talang. Han var för liten, runt 157 cm som tvååring så han var rätt billig för den gång han hade. Jag slog till och har ibland tvivlat om jag varit värt en så fantastisk häst. Han hade resultat som 4-5åring i championaten, då med min dåvarande tränare på ryggen, och de var precis utanför final båda gångerna. Själv var jag inte ens i närheten av att kvala... Kunde knappt sitta på honom i traven. Nu, 9-10 år senare fungerar det mesta i min ridning. Han har anpassat sin gång så att jag orkar sitta och det börjar gå så bra att jag ibland kan rida fram den där supertraven igen. Fast min kille gör ingenting gratis längre. Många gånger har jag tänkt att han varit värd en bättre ryttare. I championaten hade han hästar efter sig som går svår klass idag och jag rider MsvC..... Tänker att ryttaren spelar stor roll. Men det är min häst och han är minst lika glad i att tävla lättare klasser.

Känner verkligen igen mig i de du skriver om än inte likadant för oss kanske men den känslan. Jag tror precis som du skriver att man måste försöka stanna och tänka om. Hästen bryr sig nog inte överhuvudtaget jag tror den är lika nöjd med Msv som svår, det är nog man själva som sätter tankarna i huvudet. Man måste nog föröska komma ihåg att man har häst för att det är kul och man älskar hästar när man får sådan press på sig som du beskriver så har man tappat det roliga? Jag försöker i alla falla stanna upp i bland och föröska hitta tillbaka till att man ska ha roligt tillsammans :)

Nu har ju inte min några såna resultat, eftersom jag haft henne själv hela tiden -men inte omöjligt att hon hade haft med en annan ryttare. Haha, jag har inte kunnat sitta i traven förrän i somras -och då har jag haft hästen sen den var 9 mån.
Var iväg och tränade för en för oss ny tränare igår och fick än en gång (ungefär 4e tränaren, som själv är svårklassryttare, som säger det) höra hur fin hon är men att hon är svår... (jo jag vet liksom).

HON lider ju inte av att inte tävla på den nivån som hon skulle kunna, men JAG blir superfrustrerad av att inte få till det. Känns surt att den "enda" häst jag inte kan rida ordentligt är min egen :meh:

SÅ, nu har jag spytt lite galla... Det andra odjuret var som en punkterad heliumballong igår. Herregud! Han började redan när jag skulle ta in honom och gick på bakbenen och bockade sig hela vägen in till stallet. Tog det säkra före det osäkra och linade lite innan jag satt upp -och som han bockade :p Ryggen är som en båge , huvudet mellan frambenen och riktig rodeostyle. Men, sen skötte han sig när jag väl kommit mig upp som tur var...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också haft min hos mig hela tiden. Men tränaren red ca fem gånger inför första kvalet och de kvalade på första försöket sedan fick hon rida fem gånger till innan Flyinge. Mer hade jag inte råd med. Så vi tog det hela lite halvseriöst, men det får en ju att tänka: hur hade det inte kunnat gå om hon ridit honom på heltid i tre månader innan? Så egentligen gjorde jag ju ett riktigt bra grundjobb!! Lite egoboost är aldrig fel.

Helt ok att häva ur sig här! Är det inte därför Buke finns?! ;)

Och jag fortsätter med lite skryt :D!
Hade dressyrträning igår, och det gick riktigt bra! Jag är ju ingen naturbegåvning till ryttare, men jag börjar verkligen hitta känslan i min ridning. Det där med att rida fram till handen, visst, de har väl hänt att jag lyckats med det. Men i veckan slog det mig när jag verkligen gör det, och kan komma på mig själv när jag inte gör det, och försöker då göra det. Har inte kommit så långt att jag bara gör det, men jag har blivit så medveten. Och då blir det ju mkt enklare att göra rätt.
I vilket fall så fick jag den där känslan stor del av passet igår, och jag märker ju så mkt "enklare" det blir då!!

Jag är förvånad över hur mkt jag lärt mig, men samtidigt att det ska ta sån jäkla tid innan polletten trillar ner :p.

Hästen är magisk :love: och min tränare är riktigt imponerad av honom! Min lilla "tattar"-korsningshäst som mer ser ut som en ponny, rör sig riktigt fint och enligt min tränare kan han lätt hävda sig i Msv. Och jag som aldrig ens har tävlat och är nöjd om vi någon gång kommer runt en LA, blir ju så klart stolt över min bästaste vän som gör så bra ifrån sig :love:!

Kul att du hittat rätt i ridningen. Att vara medveten är verkligen steg ett. Snart har du automatiserat det. Filma också! Det har hjälpt mig massor även om jag bara lyckas bli filmad på tävlingar, men det räcker för att skrämma upp mig att bli medveten om vissa typer av avarter i min ridning.

Vet hur det känns att inte räcka till. Jag rider ponny, gissa varför.

*kl*

Måste det finnas fasta starttider på tävling numera? På tävlingen jag ska starta på lördag är det inte det på prel listan. Det ska vara två klassar och mer än 70 starter innan mig. Känns helt omöjligt att beräkna tid:(.

Så var det på en tävling för mig i februari. Jag undrade också men det visade sig att tiderna kom samtidigt som den definitiva listan. Det gick ju att räkna ut ändå hyfsat exakt, men visst var det störande. Vad TR säger vet jag faktiskt inte?

Angående ponny så skulle det se kul ut med mina 172/68. :) kanske en Haflinger eller Welsh cob?

Skämt åsido. När jag köpte min så var det meningen att det skulle bli ett femårigt sto med helsvensk stam så att jag skulle kunna avla senare. Men det blev en tysk tvåårig valack... Som dessutom var för liten. Han såg ut som en köttbulle! Skulle faktiskt kunna misstas för att vara ponny... ;) Men jag ville absolut ha en "gångartshäst", det har nog med att göra att jag älskar att glo på unghästtävlingar och bruksprov och liknande.

Ursäkta svamlet, tänker mest högt! :D

Senast ändrad:

*kl*

Nu har vi gjort del ett på kliniken. Precis som jag själv misstänkte så var det högerbak. Dock inte knä som jag trott utan gaffelbandsområdet. Vi hittade även en sekundär hälta på högerfram. Liten sådan dock. Nu får vi vänta en vecka till innan vi får ultraljuda och röntga så vi vet exakt var det sitter.

Jag är 168/60 och ponnyn är 140:o. Har varit mycket diskussioner här på Buke om att jag är på tok för stor... Men ponnyn lider uppenbarligen inte och domarna gillar oss. Du kan ju utan problem rida D-ponny:).

Knapplån

Förra torsdagen hämtade jag min nya häst! Jag som inte skulle ha mer än två har nu tre igen :D

En tvååring valack efter Dalwhinnie - Guinness. Fick möjligheten att köpa och kände att jag skulle nog ångra mig om jag inte gjorde det. Det här ska bli spännande :)

Ponny är dessutom kul!
Min gammelponny var 143. Jag är 172 och väger typ 63-66 kg. Han blev ju 30 år och var kärnfrisk trots att jag red till slutet.
Så det verkade ju gå bra. ;)

Nu har jag ridit en liten haflinger en hel del. Han måste nog vara c-ponny eller liten D. Klart mindre än min förra. Dock breeedare. Förmodligen bredare än mitt halvblod med. ;)
Hade glömt hur skoj det är att barbacka-busa med luddponny.
Sen är han ju trevligt utbildad och har en jäkla trav och fin ridbarhet.

Ang fina hästar så är ju min en hyfsat fin.
Men jag är helt övertygad om att han skiter i om jag tävlar GP eller om jag rider på msv nivå.
Det kan nog vara så att de kan få ett trevligare liv än om de presterat topp. För då kan de inte alltid få vara häst på samma vis.
Sen var min ett sånt as att de duktigare proffsen inte ville ta honom i träning. De fattade mängden jobb och att han inte var nog bra för att det skulle vara värt.
Så han fick nöja sig med mig. ;)

Kl

Fick under dagen frågan om jag ville rida i div I-laget, och det vill jag ju förstås!!! Kul att vara påtänkt! Så i maj är det dags. Hoppas vi inte gör bort oss. Det har ju gått bättre för varje tävling hittills så någon gång måste ju utvecklingen stanna upp/ta slut. ;)

Roligt nästan jämt med hästar. Åkte o kollade upp Heddan idag och inget initialt men en halv grad vänster bak när vi böjde knät. Precis som jag trodde. Hon har bytt lite skuttigt från höger till vänster och inte varit helt säker på att höger galoppslutna är en lämplig rörelse att utföra.
Så lite tuppkam o metacam 10 dagar ska förhoppningsvis få henne fräsch igen. Håller tummarna att ni får ordning på Ådi.

Nu försöker jag klicka bort tävlingarna i april men datorn verkar inte samarbeta med mig:meh:

Skönt att det ändå var så lindrigt. Man ska lita på magkänslan när allt inte riktigt stämmer.

Jag har ställt in mig på minst 6månader konvalescens och att GPdrömmen får ligga på is tills Frans kan axla manteln om typ 8 år. Tur att Ådi är söt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat