Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag förstår det. Gaffelband blir ju tyvärr gärna en långdragen process.:( Hoppas iaf att han kommer tillbaka och kan fortsätta tävla några år till även om just GP kanske får falla på på lille Frans.

Själv misstänker jag att hon måste ha gjort något i samband med att hon drog av sig en sko för två månader sen. Det är efter det som hon stökat lite. Tråkigt bara att man är trög själv och inte åker direkt,:cautious:

Hörni dressyrnissar, min häst har överlevt igen :) Artrosen i halsen var oförändrad och fanns inga neurologiska fel förutom att vissa muskler i bakdelen reagerar lite för sakta. Han ska sättas igång igen och så håller vi tummarna att hjärna-muskler börjar samarbeta fullt ut igen. Det som har hänt är att det mest troligt blivit en inflammation runt artrosen så det svullnat och klämt nerver.

Jag funderar och funderar vad som kan ha utlöst det hela och det enda som är ändrat är sadeln... Han gick med sin "nya" Alto i två veckor innan det här hände, och han har känts väldigt annorlunda i den motför i de gamla sadlarna. Han har legat hårdare i handen och varit lägre och rundare i formen. Är det långsökt att misstänka sadelbytet? Är jag för nojig, det kan ju bara vara ett sammanträffande att det hände i samband med det?

Underbart!
Men svårt att säga vad som utlöst det hela. Kan ju mycket väl vara sadeln och jag tror man kommer långt på att lita på sin magkänsla. Om du tror att det är den så är det nog fullt möjligt att det är den.
Har du någon annan du kan rida i?

Hm, undra om ett sadelbyte kan påverka så mycket?? Men man ska aldrig säga aldrig...
Han kan inte ha gjort någon ogenomtänkt grej i hagen som stört också? Sånt har ju hänt förr menar jag....

+ mooi

Han kan mycket väl ha gjort ngt i hagen, alternativt i boxen (han är en rullare och fastnar ibland, så ngt sådant kan det också vara).

Men det första jag tänkt på var sadelbytet, men känns samtidigt väldigt långsökt. Jag vet inte varför han känns så annorlunda i den och hur mkt det påverkar halsen i sig, men halsen blir rundare och näsan mer inåt. Har tyvärr ingen annan sadel att rida i heller, och den här ligger ju bra... Jag kanske ska sluta fundera så mycket? :p

Underbart!
Men svårt att säga vad som utlöst det hela. Kan ju mycket väl vara sadeln och jag tror man kommer långt på att lita på sin magkänsla. Om du tror att det är den så är det nog fullt möjligt att det är den.
Har du någon annan du kan rida i?

vad som utlöst det vill jag inte ens spekulera i men i övrigt håller jag med att misstänker man minsta lilla eller känner att det nog är sadeln så ska man nog lyssna på det. Jag tycker man känner jättetydligt om det är sadeln ffa om man har mer än en sadel som man växlar mellan, men ffa allt att man är någorlunda skicklig att känna hur hästen arbetar och vet att man kan jobba den bra, står ngt ut sen som avviker och man får den där känslan så är det nog vettigt att lyssna ja.

sadelkänslan i fråga om uppdykande problem tycker jag är likställt med när man sitter i sin bil och helt plötsligt får tanken att den inte känns/låter normalt osv. Får man den känslan så ÄR det oftast så. Man känner bilen/hästen så mkt att den där känslan direkt kickar in eller snarare - bara kickar in när ngt är avvikande.

mvh/hon som aldrig har sadelproblem jmf med alla vad det verkar här på forumet dagligen dax, men som självklart bytt sadel några gånger genom åren pga ovanstående ;)

+ mooi

Han kan mycket väl ha gjort ngt i hagen, alternativt i boxen (han är en rullare och fastnar ibland, så ngt sådant kan det också vara).

Men det första jag tänkt på var sadelbytet, men känns samtidigt väldigt långsökt. Jag vet inte varför han känns så annorlunda i den och hur mkt det påverkar halsen i sig, men halsen blir rundare och näsan mer inåt. Har tyvärr ingen annan sadel att rida i heller, och den här ligger ju bra... Jag kanske ska sluta fundera så mycket? :p

Har läst dina tidigare uppdateringar och ville bara skriva att vad SKÖNT att det verkar ordna sig!
Min häst kom för en månad sedan ungefär in med ett ben som var i stort sett förlamat. Eller kom in och kom in, släpades in. Han stod och tog stöd på benet men kunde inte lyfta det. Efter mycket funderingar från distriktarn och ett klinikbesök var diagnosen nervskada någonstans i bogen. Han röntgades även och det hittades artros på halskotpelaren, som de misstänkte kunde ha del i skadan.
Efter att ha gjort lite detektivarbete har vi kommit fram till att hästen, på något sätt, lyckats skada nerven när han stod och vevade med frambenet och sedan välte vattenbaljan i hagen.
Så en sån liten grej kunde för min häst ge denna skada..
Hur som helst verkar våran skada vara "mindre", igår var vi iväg på träning och hästen är finare än någonsin! Han var i stort sett ohalt på en vecka, och i har haft en väldig tur!
Hoppas det ordnar sig för er också! :)

Yey vad härligt!! Jag hade nog litat på magkänslan och bytt sadel:o.

För min del går det inte så bra med det halta djuret. Kollade Juno idag efetr åtta dagars metacam. Han är fortfarande halt. Suck. Han får gå kuren ut och sen vänta ett tag så allt smärtstillande går ur kroppen innan vi fortsätter utredning. Kul.

Har tänkt på dig idag, så skönt att det gick bra :) Det kanske kan vara sadeln som du sa? svårt att säga, men du känner din häst bäst.

kl

Idag blev jag filmad när jag red. Hade jag inte skämts så mycket så hade jag lagt upp filmen här för tips o råd men jag vågar inte.

Jag satt väl helt ok, inget lutande hit o dit, däremot hade hästen näsan bakom lodplan mer eller mindre hela tiden. Suck, jag trodde jag hade slutat rida så, men såklart hamnar jag i det träsket när jag inte ridit för tränare på evigheter.

Så nu blir det skärpning här, fram med huvudet! Tar gärna emot tips o knep för att få till det :)

Dessutom tycker jag hästen känns lite småseg, misstänker att det har med pälssättning och fällning att göra. Det är nog ca 2 månader sen jag klippte henne och pälsen har knappt växt något alls, har för mig att det var samma förra våren, det dröjde ganska länge innan pälsen växte ut.

Nåja, jag har ökat på kraftfodergivan och även lagt till lite sojamjöl och lite rapsolja. Hoppas det hjälper. Sen gräset har börjat spira i vinterhagen så äter hon tyvärr mycket mindre grovfoder än vanligt. Hon är fin i hull så hon har inte tappat men jag känner henne som lite trött.

Artroser i halsen är luriga, vet. förklarade att det är väldigt tight för nerverna i halsen och finns det artroser så blir det ännu trängre och betydligt lättare att nerver hamnar i kläm. Skönt att det gick bra för er :)

Vad tråkigt med Juno, hoppas ni hittar felet. Han är inte i någon tillväxtperiod och ömmar i kropp/leder av det? Eller har du misstänkt att något varit fel under längre tid (har hängt med lite dåligt här på sistone)?

Jag vill ju verkligen inte byta sadel, jag gillar Alton. Men jag kan inte släppa tanken på det iom hans annorlunda beteende med den...

Härlig läsning att han får stanna kvar hos dig. Håller tummarna nu att allt fortsätter åt rätt håll och att du kommer fram till en lösning ang sadel.:)

kl

jag måste bara dela med mig av min mycket underliga upplevelse från dagens ridpass. Min lilla röda har ju sina "ups and downs" och det har varit lite sisådär med samarbetet det sista.
SÅ idag tänkte jag vara lite trevlig/diplomatisk och gå ut på en härlig tur i skogen....
-Nöjd häst när jag hoppade upp
-Nöjd häst när vi red iväg... och ungefär 3-400m till.
-Tvärstopp-
Hon tvärnitade, började backa, skrapa, resa sig, slå mot skänklarna och vara allmänt tvärförbannad. Jag går inte på så hårt i det läget då jag vet att hon kan resa sig ordentligt då och det är jag inte sugen på, utan jag sitter mest och försöker rikta henne dit jag tänkt att vi ska. Grejade en stund, sen gick hon 5m och samma visa började om. Hon tom kickade "mot skänkeln" när jag smackade... :cautious:
Hoppade av till slut och ledde henne då vi närmade oss den trafikerade vägen och där är väldigt branta diken på sidorna -inga problem att gå....
När jag kom till "bättre ställe" så skulle jag hoppa upp igen, och hon började krångla, backade ner i diken osv. Kom upp -körde ett sånt varv till som innan, sedan fick jag smackat igång henne i trav, och vi red sedan en helt vanlig tur, även om jag tyckte att hon var lite av och på liksom -men inget bråk.

Detta är en häst som aldrig krånglat att rida ifrån stallet, visat stallmodighet eller liknande -inte ens som färsk treåring, hon har alltid knatat iväg utan en tanke på nåt annat. Sedan är det en detalj att när hon stannade idag så vände hon på huvudet (alltid till höger) och bet/puttade på bogen. Hon ÄR en väldigt vass häst med mycket idéer och åsikter, men i detta läget så känns det som att hon är så frustrerad över nåt att hon inte kan kontrollera sig.
Jag vet inte i vilken ände jag ska börja med henne. Har klämt över ryggen (med hennes tidigare ryggbesvär i åtanke) men hon reagerar inget alls. Var på klinik med henne i februari -just för att jag tycker att hon är så motsträvig och att det MÅSTE ju vara nåt som hindrar henne. Men hon var fin i kroppen.
Nu funderar jag på om man ska kolla "kemin" -alltså ta prover istället för att gå på muskler och skelett. Kan hon ha nån hormonell obalans? livmodersinflammation? UVI? fästingsjukdom???

GAH! rätt frustrerad själv faktiskt.... :banghead::wtf::arghh:

Precis så kände jag också när jag såg film på mig i januari. Det gäller att se det hela som ett lärtillfälle. Analysera vad du gör bra och bli ännu bättre på det! Lite positiv förstärkning mår du bra av! Sedan gäller det att jobba medvetet med bristerna och filma om en månad igen.

Men så har du säkert redan tänkt göra. :D
Ville bara tala om att jag utvecklats massor sedan min januarifilm. Jag hade för långa tyglar, stack ut höger armbåge extremt mycket och tittade konstant ner på hästen. Nu är det bara blicken kvar att jobba med!

Lycka till!

Hur länge brukar hennes "perioder" hålla i sig då? Jag menar detta är inte bara något nytt sätt för henne att "tjura på" ? Min har ju alltid "skitperioder" både vår och höst och de kommer från ingenstans, damp ner som ett brev på posten lagom denna veckan :banghead: Dem ter sig så att han helt plötsligt en dag blir "rädd" för allt i sin närhet när jag sitter på, kastar sig, reser sig, blåser upp sig, osv. Går oftast knappt att ta sig runt i trav runt fyrkantssppåret ens. De flesta gångerna är han coollugn när jag är på backen, men i värsta fallet som var för över ett år sedan går han knappt att hantera där heller. Det släpper oftast lika fort som de kommer och jag börjar se sambandet att de kommer vår och höst.

Jag menar ju självklart inte att du inte ska gå vidare och undersöka alla möjligheter du kan komma på men det kan ju vara så att det inte är något medecinsk fel också. Men jag tror alltid på att följa sin magkänslka! Den här perioden känns som om den hållt i sig ganska länge nu?

Sorry va nog inte till så mycket hjälp! :)

Åh vad härligt! :) :)

Jag hade nog också litat på magkänslan och bytt sadel, bara för att ifall och om det kan ha något med saken att göra! :)

Ja, hon har livstidslicens som man behöver aktivera varje år om hon ska tävla. Dagen efter gick det bra att "betala" licensen...?

Igår efteranmälde jag oss till tävlingen hemma på söndag, behöver träna på att tävla dressyr så mycket som möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka