Sv: Dressyrsnackis nr 9
kl
jag måste bara dela med mig av min mycket underliga upplevelse från dagens ridpass. Min lilla röda har ju sina "ups and downs" och det har varit lite sisådär med samarbetet det sista.
SÅ idag tänkte jag vara lite trevlig/diplomatisk och gå ut på en härlig tur i skogen....
-Nöjd häst när jag hoppade upp
-Nöjd häst när vi red iväg... och ungefär 3-400m till.
-Tvärstopp-
Hon tvärnitade, började backa, skrapa, resa sig, slå mot skänklarna och vara allmänt tvärförbannad. Jag går inte på så hårt i det läget då jag vet att hon kan resa sig ordentligt då och det är jag inte sugen på, utan jag sitter mest och försöker rikta henne dit jag tänkt att vi ska. Grejade en stund, sen gick hon 5m och samma visa började om. Hon tom kickade "mot skänkeln" när jag smackade...
Hoppade av till slut och ledde henne då vi närmade oss den trafikerade vägen och där är väldigt branta diken på sidorna -inga problem att gå....
När jag kom till "bättre ställe" så skulle jag hoppa upp igen, och hon började krångla, backade ner i diken osv. Kom upp -körde ett sånt varv till som innan, sedan fick jag smackat igång henne i trav, och vi red sedan en helt vanlig tur, även om jag tyckte att hon var lite av och på liksom -men inget bråk.
Detta är en häst som
aldrig krånglat att rida ifrån stallet, visat stallmodighet eller liknande -inte ens som färsk treåring, hon har alltid knatat iväg utan en tanke på nåt annat. Sedan är det en detalj att när hon stannade idag så vände hon på huvudet (alltid till höger) och bet/puttade på bogen. Hon ÄR en väldigt vass häst med mycket idéer och åsikter, men i detta läget så känns det som att hon är så frustrerad över nåt att hon inte kan kontrollera sig.
Jag vet inte i vilken ände jag ska börja med henne. Har klämt över ryggen (med hennes tidigare ryggbesvär i åtanke) men hon reagerar inget alls. Var på klinik med henne i februari -just för att jag tycker att hon är så motsträvig och att det MÅSTE ju vara nåt som hindrar henne. Men hon var fin i kroppen.
Nu funderar jag på om man ska kolla "kemin" -alltså ta prover istället för att gå på muskler och skelett. Kan hon ha nån hormonell obalans? livmodersinflammation? UVI? fästingsjukdom???
GAH! rätt frustrerad själv faktiskt....