Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Mooi: Men kan du inte få ha en fullt ridbar och vanlig sak?:o
Hoppas det är ngt lättfixat!

Önsketänk :meh: ;) Här jobbar vi i uppförsbacke (och inte på det bra sättet).

Men nu är jag nästan ännu mer säker på att det MÅSTE vara nåt fel. Idag när jag red så började hon puffa på högerbogen direkt när jag suttit upp. Hade safeat och bytt sadelgjord ifall den andra nöp henne, men det var samma ändå. Varje gång jag la på skänkeln så "högg" hon mot bogen och kickade någon gång... Sedan när jag fått igång henne så var hon riktigt trevlig men vi körde bara ett lätt joggingpass. Och hennes svåra vänstergalopp -som förra veckan innebar hon var skitsur och sparkade i fattningarna, var nu jättefin och rund -och istället var det höger som krånglade :crazy: Jag tror att hon alltid kommer vara en tuff och ingen enkel häst, men vill faktiskt hitta nåt medicinskt som man kanske kan åtgärda och ge henne chansen att vara så fin som hon kan vara/bli.

Ringer klinik på måndag och försöker få en tid under v.16 för då är det påsklov i skolan så jag har lättare att komma ifrån jobbet.

Kul att det känns bra! Tänk hur mycket glädje de fyrbenta ger oss och också givetvis mycket grubblande och analyser, men när polletten trillar ned eller man hittar den där rätta känslan är det värt allt slit i världen och man kan leva på det i månader! :)

Idag har vi ridit i det vackra vårvädret. Första 30 minuterna bestod av diverse cirkuskonster ovan mark men därefter så blev det lite struktur iaf. Liksom vi tycks även hästarna ha lite vårkänslor och myror i kroppen så det var ett roande pass iaf. ;)

Varingrbild_zpsbe556b7b.jpg

Ja jag förstår inte att man varje år blir lika förvånad när det börjar bli varmt och ljust ute, man liksom glömmer bort hur underbart vi faktiskt kan ha det i Sverige. :)

*kl*

Dessa hämtade jag hem idag :) efter 7-8 veckors väntan.

IMG_20140404_210508_zps2ubx0f1k.jpg

IMG_20140404_210410_zpsecl0umbq.jpg

Hmm, det känns som de är lite stora i foten, men de får väl va så skulle jag tro... O_o
Hur stora är era stövlar i foten? Sitter foten "fast" eller är det gott om plats?

Kanske värt att börja med att prova rida henne på smärtstillande för att se om hennes beteende är smärtrelaterat öht. Det verkar ju iofs så:/. Är verkligen så shitty tråkigt när det krånglar.

Haha, ja jag får väl förvänta mig både blåmärken och skavsår :crazy:. Men har köpt både hälkilar och så får jag nog köpa sulor, och då kommer jag ju upp lite.

Nu ska jag bara lära mig hur jag ska ta hand om dem oxå. Har kollat någon film på Youtube, så det är väl bara att börja gno så jag får en yta på dem innan jag kan börja använda dem (samtidigt som jag springer runt med dem i lgh :p ).

Bästa och snabbaste sättet att få stövlarna att sätta sig är vikter runt vristerna. Det drar ner stöveln och vinklar vristen. Märkte det av en slump när jag skulle testa rida med ankelmanchetter. Kommer alltid göra så nu!
Ridstövlarna satte sig på några pass bara.

Kanske värt att börja med att prova rida henne på smärtstillande för att se om hennes beteende är smärtrelaterat öht. Det verkar ju iofs så:/. Är verkligen så shitty tråkigt när det krånglar.

Har ridit på Metacam -utan skillnad.
En ordentlig genomgång får det bli, och finns det inget att hitta så får jag lägga ner helt enkelt -då vill hon inte.

Hmm, då är det kanske inte smärtrelaterat ändå:(. Men alltså har inte detta varit ett problem med just Don Romantichästarna? Ridbarheten har lämnat mycket att önska helt enkelt. Hur ser hennes föl ut? Vem är den efter?

Hmm, då är det kanske inte smärtrelaterat ändå:(. Men alltså har inte detta varit ett problem med just Don Romantichästarna? Ridbarheten har lämnat mycket att önska helt enkelt. Hur ser hennes föl ut? Vem är den efter?

vi får se -värt ett försök :p jo, de kan visst vara lite krångliga -flera som sagt "ahaa, jag förstår" när vi diskuterat henne och de frågat vem hon är efter.
Avkomman är e: Florencio och ska börja ridas in till hösten. Hittills visar den bra temperament och gång -men är lite liten än så länge.

Hänger det ihop med brunst tror du?

Jag förstår din frustration och förvirring. Skulle bli helt ställd om min helt plötsligt skulle vägra gå ut i skogen. Men någonting är det ju uppenbarligen som stör henne.

Om du går på vad din spontana tanke/känsla är så tror jag inte att det är helt osannolikt att du är något på spåren.
Jag visste att det var något med Heddans vänstra bakknä trots att alla andra sa att det helt säkert inte var något utan att hon bara krånglade lite pga fällning/brunst etc.
Man känner sina löss på gången eller hur nu ordspråket var..:angel:

Jag vet inte, hon är tydligt brunstig när hon är brunstig -men tycker inte det verkar bli värre i samband med det.
Äh, jag har vissa "grejer" som jag vill ha uppkollat som jag tycker pekar på att det är nåt som gör ont, vi har bara inte hittat rätt än.

Eftersom hon haft föl och blivit seminerad hade de troligen (ganska garanterat) sett om det fanns cystor osv i livmodern. Ring till seminstation där hon var och fråga om de har kvar hennes gamla journaler. Är inte säkert de sagt något om det för att de räknats som att sakna betydelse men ändå gjort en notering. Dom ston jag vet som haft hormonrubbningar har varit som hingstar i beteendet och helt galna iofs.

Mm, smart tänkt -hade jag aldrig tänkt på!
Har haft ett ponnysto som fick hormonspel, det upptäcktes vid dagen för betäckning -hon ville ha ihjäl hingsten... Men med lite behandling blev hon normal igen.

Jag hade absolut kollat för cysta och liknande, första brunsten borde komma nu och du får problemen just nu kan det vara värt att kolla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka