Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Ja det är verkligen jätte trist och jag är urbota trött på alla veterinärbesök men jag känner att jag verkligen vill veta att det inte är smärtrelaterat innan vi går vidare.

Japp longerat med stigbyglar nere, har provat olika gjordar och han bockade inte med den andra gjorden men jag tyckte att den inte satt så bra utan tryckte lite och eftersom han inte bockar så ofta (men desto mer våldsamt) så säger det inte så mycket. Vi har tyvärr inte kunnat prova andra sadlar då det inte finns någon annan i stallet som ligger bra. Han har lite speciell rygg, lite takformad men med enormt bred mankbas, så det är inte så lätt att hitta en annan sadel som passar och inte nyper honom.

Fioriano: Men det låter ändå som mer klassisk sadeltvång med problem vid uppsittning eftersom det då drar i gjorden under magen.

Borde ju inte vara sadel-/gjordrelaterat om han inte gör så alltid heller. Svårt.

Förstår att du är less, jag har ju haft enorm otur med min nuvarande. Känner mig "bränd" och måste jag ta bort honom så tror jag inte det blir någon ny häst, det har varit för jobbigt helt enkelt.

Men åh fy :( Vad trist.

Nog för jag har problem med häst som drar av sig skorna men han är i alla fall frisk. Hoppas det reder sig snart!

Ja, att han drar skor bryr jag mig inte så mycket om egentligen -han har bra fötter och de brukar hålla bra när det väl händer (vilket inte är så ofta). Nu är det ju det att om jag har otur så har han dragit upp ligamenten igen :( hoppas på att när skon kommer på igen så stabiliserar det upp så att det onda lägger sig.

Vafan skulle han vrida till DEN foten för?!

När du pratar om hjälmar, det gjordes ju ett test för inte så länge sedan, men det var ju inga "kända märken" förutom typ Uvex. Jag hade velat se ett test där tex Lamicell (otroligt poppis), Charles Owen, GPA och andra hjälmjättar är med.

Jag har en Lamicell Master och en Charles Owen ayr8 och den senare känns ju betydligt mer stabil och rejäl samt mer vadderad, nackdelen är att den såklart blir lite klumpigare då. Hade jag vetat att GPAs ventilationshjälmar är betydligt säkrare än de billigare varianterna hade jag gärna köpt en sådan.

Jag har en GPA titatum och har slått i ordentligt med den... nada hände.. den är ju rätt "stor och gammeldags" jämfört med lättviktshjälmarna. Har ju sådana med men vill nog inte slå i huvudet med någon av dom :nailbiting:

Nä alltså jag hade bara min Lamicell ett tag, men fick en känsla av att ramlar jag av och slår skallen med den så gör det oooont.

*kl*
Jag har ju för första gången i mitt liv en brun sadel. De blir ju jättefula och fläckiga när det kommer regn/snö på dem :( Hur gör ni som har bruna sadlar?

KL

Jag har inte skrivit mycket här på dressyr förut eftersom jag och hästen inte har kommit överens om vad som är dressyr, men nu har det lossnat och under vad som måste ha varit ett förvirrat tillstånd anmälde jag mig och hästen i februari till en pay and ride. Då tänkte jag "den är ju i påsk, det är långt kvar" men så skadade sig ju hästen (nervskada) och nu är det ju snart påsk!
Jag avlider nästan av nervositet bara jag tänker på det, jag vette fan vad jag gett mig in på. Under ett lika förvirrat tillstånd för tre år sedan var jag med på mitt livs första pay and ride med gammeltanten. Hon blev helt förskräckt och vansinnigt stressad och vi skrapade ihop 43% vilket jag tyckte var väldigt snällt bedömt. Jag vill inte ha en sådan upplevelse igen, men jag tror det kommer gå bättre. Om nu hästen har sett dressyrstaket nån gång i sitt liv förut, det vet jag faktiskt inte.

Men nu, erfarna dressyrare, har ni några tips att ge en total-rookie med dåliga erfarenheter av programridning? Hur pass tävlingsklädda brukar ni vara på pay and ride? Knoppar? Kavaj - hela köret? Några insidertips att tänka på? :D

Tänk att ni ska vara hela och rena. Om du gör för stor grej av det så kanske din nervositet ökar. Rid gärna fram till domaren och försök prata lite innan typ berätta om din häst och att det är er första programridning. Det brukar kännas mer avslappnat så.

Antar att du har övat ordentligt på programmet. Om inte- rid igenom programmet som om det vore tävling och be en kompis titta på. Då får du lite lagom press som förberedelse.

Och viktigast av allt - Ha roligt!!! :). Det är trots allt därför vi håller på!

Lycka till!

Jag hade velat röntga ryggen. Hade en nära bekant här för några år sen vars häst betedde sig extremt vissa gånger i samband med ridning. Kunde vara hur snäll och lugn som helst för att sen bara få tokryck och explodera, sen när "rycket" var över var den lika snäll och lugn igen.
Den hade en pålagring vid mankområdet som växte som en tagg ner i ryggen på hästen. Med andra ord så i vissa lägen kände hästen taggen, dock inte alla gånger och inte enligt ngt mönster vilket gjorde att det tog ett tag innan ägaren kollade upp den.

Låter verkligen inget roligt, hoppas du hittar något litet enkelt :(
Har också haft en häst som exploderar i bocksprång uppsuttet, hon exploderade även ibland när jag arbetade från marken, som att hon var jagad, verkligen luftsprång över mark och helt "galen" korta stunder, inte alls hela tiden. Hon hade pålagringar i halskotpelaren. Försökte i 1,5 år att få bukt med låsningarna i ryggen som uppkom och tränade bara rehab; bommar, tömkörning etc men hon blev sämre och började även bli orolig och aggressiv på slutet mot folk hon inte litade på. Var hos olika kliniker och kiropraktorer innan en Veterinär ville kolla halsen och efter diagnos togs hon bort.

kl på mig själv.

Kliniktid för den röda bokad. Blir på tisdag nästa vecka. Valt klinik som inte sett henne förut -vill ha en helt "ny" infallsvinkel.

Hovis kommer på onsdag och slår på skon på odjuret.
och ett litet samlat kollage som beskriver helgens händelser och känslor mycket bra ;)
pic_53425fc59606ee6c7b8b088e.jpg

Tänk att ni ska vara hela och rena. Om du gör för stor grej av det så kanske din nervositet ökar.

Och viktigast av allt - Ha roligt!!! :). Det är trots allt därför vi håller på!

Lycka till!

Tack!
Det är just det där med att göra stor grej av det eller inte. Om jag inte gör det, typ knoppar osv, och kommer dit och så ser alla ut som tävlingsekipage - då kommer jag vilja åka hem igen! Och samma sak om det är tvärt om.
Jag får försöka hitta ett mellanting, där vi är snygga men ändå "bekväma". Jag tävlar ju aldrig med vita ridbyxor i hoppning så det har jag bestämt mig för att jag kör på "hopptävlingsbrallorna" som är beiga. Men sen lär jag ha lite panik med resten av utstyrseln..
Jag ska försöka ha kul, just nu känns det mest nervöst på ett dåligt sätt :p :D

Han var halt igår (så halt som han var innan vilan) och jag hoppas att det går över när skon kommer på igen. Jaja, han är nöjd och glad när han får fräsa loss i alla fall (även om jag inte är lika nöjd :p )

kl på mig själv.

Kliniktid för den röda bokad. Blir på tisdag nästa vecka. Valt klinik som inte sett henne förut -vill ha en helt "ny" infallsvinkel.

Hovis kommer på onsdag och slår på skon på odjuret.
och ett litet samlat kollage som beskriver helgens händelser och känslor mycket bra ;)
pic_53425fc59606ee6c7b8b088e.jpg

Haha :P Men dumt han drar av sig skon på just den foten! Hoppas de blir bättre när han får på den igen!

Ha inte tävlingskläder utan rid i en vanlig enkel matchad outfit:). Så här har jag sett ut på programridning:
1378592_10201506941067317_1396291242_n.jpg

*kl*

Va iväg på klubbtävling i helgen igen och red LB:1, F blev ju skrämd för domaren förra gången och tyvärr så var rädslan kvar även denna gång. Förvisso bättre för vi tog oss runt i alla gångarter utom galoppen då tvärnitade han framför domaren i båda varven :banghead: Fick starta en gång till "utom tävlan" rel snabbt efter och då lyckades jag trycka honom förbi i ena varvet men i vänstergaloppen blev det tvärstopp igen. Blää nästa helg måste han gå förbi domaren när vi rider i laget! Fick iofs 64,66 % trots tvärniten i andra försöket men tänk om vi kunde får rida utan tvärnit!

Egentligen skulle jag nog behöva galoppera förbi en gång åt varje håll innan vi startar men man hinner ju aldrig innan det är dax att start, eftersom jag först måste få honom att gå förbi i trav innan det är någon idé att ge sig på galoppen. Har inte varit någon collectingring de här gångerna utan man har kommit rätt in utifrån i ridhuset 20x42 typ, kan vara en orsak. Hoppas på collectinring nästa helg så han hinner vänja sig vid att va där inne iaf ett ekipage.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat