Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

+ Hedvig, Cattool, martina_m: Tack! Det känns faktiskt helt okej även om i princip hela detta tävlings år försvinner. Tanken var ju att det skulle vara vårat sista. Får väl se hur det blir nu.

I helgen ska jag få pussa på ponny! Waco kommer "hem" över helgen för att drillas lite. Tänker mih minsann få rida också :D Tänk att man kan sakna den lymmeln så här trots allt slit vi haft och att det ändå är 4 år sedan han såldes. Lille W :love:

Gaffelband kan väl vara svårdiagnosticerat också? En av hästarna i vårt stall har varit halt till och från och de har röntgat och kollat i typ 100 omgångar. Hon blev sämre igen förra veckan och sen i lördags hittade de att det kan vara det med hjälp av en värmekamera. De lös över hela kroppen och det var bara det stället som hon hade en sån pass ökad värme på, något som inte kändes för hand och hon hade ingen svullnad alls...

*KL* Fanta är behandlad idag. Redigt sned som vi såg i måndags. Vi ska kolla i morgon om hon redan är ridbar, annars är vet. Ändå bokad på tis till en annan häst. Eftersom hon är en lektionshäst och jag hade en av mina lektioner igår fick jag prova en annan häst. Han tävlas MsvB av min tränare och var riktigt tuff. Övade byten, förvänd och lite travökningar. Vilken känsla!

Jag har en otroligt skicklig veterinär som hittade det direkt. Men det kräver nog sin man att se på ultraljudet då det var väldigt svårt att se om man inte var riktigt noga. Ådi har heller inte haft svullnad eller värme där. Utan det hittades med en noggran rörelsediagnosering, böjprov, bedövning och ultraljud. Nu jobbar min veterinär med landslagshästarsså han visste nog iof vad han letade efter (även om vi misstänkte bakknän).

Jag köpte Grand Prix plus när Sharpman reade ut dem :)
De skickade upp dem till sin filial i sthlm så jag åkte dit och shoppade de igår.
Fick gå upp 1/2 stl i foten men jag måste alltid ha sula pga plattfot så det gör inget.

har fått ett tips om hur de ska putsas upp. Kommer använda hälklack och använda dem tills de sjunker av sig själva.

Jaha, men var det du som nämnde det när jag precis hade köpt mina? Jag ringde iaf till Sharpman, och de sålde ju bara ut de som de hade hemma, och det fanns inga i närheten av mina mått. Så jag kunde tyvärr inte fynda dem :meh:

Hur ska du putsa dem?
Jag tänkte rida med mina idag för första gången. Ska sätta i hälkilarna men några sulor har jag inte hunnit köpa ännu. Men det ska jag göra, då de är ganska stora i foten.

Måste nog köpa mig en stövelväska också.

Stövelväska har jag också tänkt och så får de ligga ned, inte stå och säcka ihop.

Japp, var jag som skrev då :)

Fick tips om att:
leta reda på skoputs på kaka , tänder eld på kakan i burken, låter det brinna tills lagom mängd har smält, släcker med locket, sen tar du en trasa och gnuggar in smörjan i lädret. Ta en skoborste innan det torkat, sen putsar du upp med en nylonstrumpa.

Tycker dock det låter lite läskigt så får se om jag vågar :D

Kl

Jag måste självömka lite.. Har ju haft några härliga lediga dagar och varit hem och träffat nära och kära. Kände mig astaggad att komma tillbaks och rida!

Igår skulle jag hälsa på en kompis. Nyopererad var hon tvungen att åka till kliniken med sin häst. Jag bestämmer mig så klart att åka med.
Har fått massage för någon dag sen och kom direkt från kiropraktorn. Kände mig mjuk och fin som en katt. Dessvärre kanske lite slapp av allt fika, vin äta etc.
När jag ska stänga trailern inser jag att lämmen var tyngre än jag trott och något brakar i ryggen. Helvetes jävla skit-piss milt uttryckt!

Satt sen på bio och kände hur det blev värre och värre.

Idag åkte tränarna till Gotland och jag har gården själv i helgen. Finemang!:meh:
Jag ville inte sabba deras enda lilla ledigt. Så jag log och vinkade av dem.
Nu hasar jag runt här, vilar, pysslar, vilar, pysslar.
Rida kan jag glömma!
Hoppas skiten går över fort!

Har som tur är världens bästa kiro som redan hade hört av sig IOM att han skulle till min vet som finns i närheten. Så han skulle svänga förbi nästa v oavsett. Jag räknar dagarna!

Uch stackare! Vart i ryggen är det?

Jag har ryggproblem så vet hur de är... :( Mitt sitter i ländryggen och bästa sättet att vila ryggen är att ligga på golvet med benen uppe på en stol i 90 grader (om du kommer ner på golvet vill säga). Värsta man kan göra är att sitta, ligg och gå!

Det är ländryggen på mig med. Jag har lite gamla skador och är överrörlig i en punkt i svanken.

Jag rotade fram min hållningsväst model tvångströja/korsett och spände upp mig själv och använde den som stöd, istället för att som vanligt försöka undvika hänga i den.

Så nu har jag lyckats mocka. Brukar vara klart på morgonen annars. Går inte fort idag! ;)

Jag är SÅ glad att alla hästarna är så väluppfostrade! Att ta in och ut och riskera ryck hade inte varit kul.

Kl*

En liten fundering som jag har undrat över och int fick svar på under min grönt kort utbildning är VART ser man vad hästen ska ha för nummer och vad står siffrorna för?

Jag har läst att en siffra står för vilken klass de ska tävla, men alla hästar även de som tävlar samma klass har ju olika nummer?

Det står på startlistan och i hästförteckningen.

Numrena kan vara precis hur som helst (alla hästar har alltid olika nummer), beroende på hur arrangören har valt att göra.

*KL

Hade en superdag med Ninya i fredags. Red ut en 45-minuters tur i skritt och lite trav med bara fokus på att lyssna på mig när hon blev spänd - hon var rätt laddad. Sedan hade jag tänkt rida i ridhuset som vanligt efteråt. Efter fem minuter övergångar skritt-trav och en galopp i varje varv så hittade vi varandra superbra (och jag fullt fokuserande på mina handleder). Jag hittade rätt med händerna och Ninya var himla bra på sitsen och känslan var bara grym :love: Så jag avslutade efter 10-15 minuter och var på rosa moln :D

Nu hoppas jag att vi ska få iaf hälften så bra känsla idag så är jag nöjd ;)

Oftast blir numren i bokstavsordning på de ordinarie anmälda hästarna. Efteranmälda hästar får alltså högre nummer som inte är i bokstavsordning.

Min häst brukar hoppa runt mellan 55-56-57-58 typ på de senaste tävlingarna jag varit på.

Så tyckte jag det var förr, numera verkar dom hamna i anmälningsordning, gissar att det har med tdb som system att göra. I helgen hade tex mina hästar 30 och 31 och de börjar på B resp H:).

Oftast går hästnumren efter ryttarens efternamn. Ibland efter hästens namn. För mig märks det ganska tydligt just nu eftersom jag alltid får hästnr typ 314 eller 9.

:D

KL

Är hos veterinären med fröken röd. Ser inte så jävla bra ut här heller tyvärr så nu är vi inte på topp. Ska strax åka vidare till filial-kliniken för att göra UL, den som sköter det här var ledig.

Men näää! Hur är det möjligt med så mycket otur med dina kusar:(. En tröst är att Hottie iaf är väl värd att använda i aveln om det nu skulle vara slut med ridningen. Klen tröst bara.

Jag har också besvär för tillfället, känner mig lite gnällig men det är verkligen irriterande att vara helt handikappad när vädret är strålande och man vill rida, karensdag och sjuklön från jobbet är väl inte heller självvalt..
Fick jordens ischias i helgen och kan typ inte gå. Har naprapattid i morgon och knaprar mängder med piller tills dess, känner mig lite snurrig konstant känns det som.
Blä.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka