Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Fy vad tråkigt besked, speciellt när det är en så fin häst!! Beklagar verkligen!

*kl*
Jag är nyss hemkommen från vårt veterinärbesök 110 mil bort tur och retur. Är lite sliten ska jag erkänna. Hur som så fick jag faktiskt ungefär ett sådant besked som jag hade hoppats men inte vågat drömma om även om det är lätt snopet. Min häst har tydligen en fraktur högt upp i käkleden med en disk som är trasig samt att han har en kraftig inflammation i området. Så det har förmodligen gjort s*tans ont, han hade även lite pålagringar i frakturen så dom bedömde att den inte var ny. Vi hittade även en kotledsinflammation i höger fram men inga pålagringar och alla övriga leder inklusive ryggen såg jätte fina ut. Puh!!!!!! Dom sa att det kan ibland vara lite knepigt att bli av med inflammation i käkleden men att när man har fått bukt med den så påverkar den sällan ridningen, så jag håller tummarna!

KL

Är det någon av er som har koll på Don Henrico? En av de få avkommorna som finns i landet ägs nämligen av en bekant till mig. Denna hästen blir inte så stor, därför har de varit på mig att det hade varit en perfekt liten häst för mig. Hästen verkar otroligt trevlig och trygg trots att den bara är 3 år, så jag blir ändå lite sugen. Jag är dock tveksam till timingen, om jag verkligen har tid just nu. Men samtidigt tror jag hästen hade passat mig som handen i handsken:p

Jag har haft lite öga på Don Henrico inför betäckningarna, såg honom på Flyinges visning och han var riktigt fin!

Jag säger slå till ;)

En häst kan aldrig bli återställd från kissingspines tyvärr.. det går att göra en titthåls op på strömsholm som ger mer plats mellan men annars får man försöka underhålla med mycket god ridning stretching och massage. Min svarar även bra på shockwawe terapi.. eller hur det nu stavas :p

Åh vad glad jag blir av att höra att din lilla lus är på bättringsvägen:)! Det behövdes i allt elände här i tråden:/.

Kissing Spines är precis som LL skriver kronisk och hästarna blir inte friska från det. Men dom kan ändå fungera väldigt bra även vid ganska kraftiga fall av KS. Det är dock väldigt viktigt att hästen hela tiden rids i en anpassad form. Enkelt sagt är också att hästen huvud och hals måste ner så att ryggen sträcks, så rid med en snodd eller inspänning och jobba på med bakben och korrekt rygg ur den förutsättningen. Om ryttaren sitter och rider på en sänkt rygg gör det ont för hästen och det blir ännu svårare att gå i form.

Kommer säkert gå bra med din kuse:)!

Den här tråden är fylld av så mycket oväntade och märkliga åkommor hos hästarna! Himla skönt för er iaf att det finns gott hopp:)!

kl

Såg förresten en lite konstig grej nu, endagarslicensen jag löste inför förra tävlingen står fortfarande som "Ingen kopplad tävling", däremot står det på en av mina Endagarslicenser 2013 - "Aprildressyr på nytt underlag fibersand/2014-04-04"

Kan jag rida på en endagarslicens hela året tro? :angel:

Jo jag vet, men menar så att hon blir ordentligt riden så att det inte blir värre. Så att hon bygger upp musklerna i ryggen och kan jobba bra där. Jag har ju inte lyckats med det på ett år så då klarar jag ju inte det nu på kort tid. Jag red ju med halsförlängare tidigare. Men efter att jag råkat lägga ut en bild med det på här fick jag massa kritik för det. Så har inte velat ha det sen. Men har börjat med den nu igen de senaste veckorna för att hon inte gått att rida annars..

Jag har också fått rida på en gammal endagslicens på en tävling i år. Misstänker en bugg i systemet och tackar för det:p.

Vi upptäcke Kissing Spines på min häst förra året, han blev utdömd av en veterinär men vi åkte till Strömsholm för ett andra utlåtande.
På Strömsholm opererades han via titthål med lokalbedövning, precis som LadyLusifer skrev. Min hade täta tornutskott mellan 4st och två st var ihopväxta, men de gick in och delade på dessa.

Min kille är en heeelt annan häst efter operationen!! Han har ett helt annat rörelsemönster, inte alls lika spänd i sin kropp och sadeltvånget han hade innan har försvunnit (inte så konstigt :p) han hoppar även med ryggen på ett helt annat sätt nu.

Kan varmt rekomendera Strömsholm! Jag är så tacksam och glad att jag gjorde denna operation på min grabb - de har aldrig varit så roligt att rida som de är nu. Utan Strömsholm hade min grabb betat på de gröna ängarna nu..

Jag hade ett kissing spine sto, också en fux för övrigt, och henne arbetade jag i lina i galopp på en stor volt med halsförlängare i ca 10 minuter innan jag satt upp. Det gjorde henne avslappnad och varm i kroppen vilket fungerade bra för oss.

Kissing Spines är precis som LL skriver kronisk och hästarna blir inte friska från det. Men dom kan ändå fungera väldigt bra även vid ganska kraftiga fall av KS. Det är dock väldigt viktigt att hästen hela tiden rids i en anpassad form. Enkelt sagt är också att hästen huvud och hals måste ner så att ryggen sträcks, så rid med en snodd eller inspänning och jobba på med bakben och korrekt rygg ur den förutsättningen. Om ryttaren sitter och rider på en sänkt rygg gör det ont för hästen och det blir ännu svårare att gå i form.

Kommer säkert gå bra med din kuse:)!

Hur sjutton kan du rekommendera någon vars häst har ks att rida med snodd???

Blir riktigt förbenad då det finns ryggexperter som säger att olika inspänningar just kan ge ks då hästen släpper ryggen.

Vi har tagit upp detta förut....huvudets placering har inget med hur hästen arbetar, inspänningen lurar bara ryttaren att hästen arbetar.
Se på tråden där vi diskuterar en ärlig form på denna stackars häst.

Vad sägs att lära sig rida istället? En ÄRLIG form krävs, dvs djup och rund MED ryggverksamhet.

Mutter mutter....

Senast ändrad:

:)

Ja det verkar vara mycket elände, och märkliga åkommor...

Har förresten köpt mig en hoppsadel, vågar inte rida med Alton, han beter sig så märkligt med den :(

Min spänner sig mer utan snodd. Så fort hon får på den sänker hon sig och kommer upp med ryggen, och kan då slappna av.

Fast allt är ju individuellt. Vissa hästar fungerar bra med snodd eller annan inspänning. Sedan är ju idealet bra ridning naturligtvis! :)

Men det finns sätt att rida dom ner till avslappning utan snoddar och skit.
I nuläget har din häst besvär, mycket svårt att få den avslappnad då.
Att du får en avslappnad häst nu är bara att hästen ger upp av snodden.
Utan snodd har den chans att visa ryttaren om den har besvär.

Är det det du vill? Ha en häst som har gett upp pga snodden, blivit apatisk av din hantering och fortsätta ha ont?

Det finns en stor risk att du kan försvåra ks-en och få en oridbar häst med smärtor om du fortsätter med inspänningar.

Gå tillbaka till den tråd där vi diskuterar de 2 bilderna.
Titta på bilden där du provrider och jämnför resultatet din snodd har gjort.

Om du nu lämnar hästen på tillridning så får du ju chansen att få hjälp med hur du ska rida sedan.

Senast ändrad:

En häst är en häst alltid.
Antingen kan man SE hur hästen arbetar med kroppen eller så ser man bara formen fram.
Snodd skapar form fram....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka