Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Min spänner sig mer utan snodd. Så fort hon får på den sänker hon sig och kommer upp med ryggen, och kan då slappna av.

Om det var så att din häst hade kommit upp med ryggen så hade den inte haft de besvär som den nu har.
Se dina bilder av vad snodden skapat.

(la till lite om tvång-apati i mitt förra inlägg)

Att ha en ks-häst kräver en hel del av ryttaren.

Jag håller inte helt med dig om inspänning. Jag longerar min häst en gång i veckan, alltid med inspänning och han jobbar härligt avslappnad och med fin rygg och fina bakben. Longerar jag däremot utan inspänning så är han enormt spänd och travar som en shettis. Longerar enbart i avslappnande syfte samt att han ska jobba utan tyngd av ryttare. I ridning funkar han hyfsat enligt skolboken; bakben/rygg = bra form även framtill.

Min gamla häst funkade inte enligt skolboken. Fick hon ha huvudet som en stjärnkikare så hade hon det, i evigheter, och blev så vansinnigt spänd att varken rygg eller bakben någonsin kunde jobba rätt. Huvudet ned gav en mer avslappnad häst och man kunde därifrån rida igång bakben/rygg.

Det jag vill säga, ja alla hästar är hästar, men alla funkar inte enligt skolboken. Många är på vägen "förstörda" av oss människor. Men hjälptyglar/inspänning ska användas av skickliga människor som ser när de hjälper och inte stjälper...

kl

Såg förresten en lite konstig grej nu, endagarslicensen jag löste inför förra tävlingen står fortfarande som "Ingen kopplad tävling", däremot står det på en av mina Endagarslicenser 2013 - "Aprildressyr på nytt underlag fibersand/2014-04-04"

Kan jag rida på en endagarslicens hela året tro? :angel:

Inget konstigt, endagslicenserna har inget "bäst före datum" och de ska kopplas i den ordning de lösts.
Däremot räknas inte en endagslicens löst tidigare år in i summan upp till en helårslicens 2014.

Jag säger inte något om en bra inspänning vid lite longerarbete. Blandar man detta med bra ridning sker det ingen skada.

Men att rida med snoddar och skit ger en falsk form och kan i förlängningen skada hästen.

Sen är det faktist så att inspänningen ser till att hästen ger upp för tygeln och det ger ett helvete sen för de som vill rida hästen i en ärlig form.
Hästen har lärt sig att bara släppa bettet av inspänningen och det stöd som är nr 3 i utbildningskalan går helt förlorat.

Det är mycket svårt att sedan få hästen att lära om.
Jag med många fler har stött på hästar ridna med graman och snodd med dessa problem.

Tror att Fio har en del erfarenhet av detta.

Fiioo...vart är du? Sen tror jag att du har tagit upp en forskning med samband graman-snodd och ks?

Senast ändrad:

Vad tråkigt att det var KS men vad skönt att du fick utrett vad som var fel.
Att ta en beridare till hjälp låter toppen, en KShäst kräver ganska mycket.

Så tråkigt att läsa om Hottie, hoppas ni hittar ett bra hem som avelssto.
Hennes uppfödare borde ha en del kontakter?

Ja det känns verkligen inte roligt. Det är riktigt svårt att ta in och jag vill inte ens tänka på hur det blir att "lämna över" henne till någon annan.

Jag har kontaktat de kontakter jag har och bett dem sprida bland sina.

det där skulle jag väldigt gärna vilja veta mer om!
Har aldrig hört det innan så skulle mkt gärna läsa dessa studier då det är mkt intressant.
Dvs att inspänning ger kissing spines..

Ja det var en väldigt oväntad diagnos måste jag säga men jag är grymt glad över att jag ändå tog beslutet att åka till denna vet för jag var ju och plockade bort vargtänderna för snart 2 månader sedan och den veterinären, som ändå ska vara skicklig kirurg, märkte inget.. Nu vet jag vad det är som spökade och det var definitivt värt den långa resan!!

Håller tummarna för dig att du får veta vad som är fel på Juno, för det är f*n det värsta att gå och undra!!

Jag kan rekommendera snodd eftersom jag själv haft häst med KS, haft nära kontakter med veterinärer kring hur hästen ska jobba. Du förutsätter att ALLA bara vips kan fixa att sin häst går i en ändamålsenlig form. Det funkar inte så. Alla har varit nybörjare nån gång och en KS gynnas aldrig någonsin av att gå med huvudet uppåt. Har hästen en inspänning (snodd, gogue, chambon) är det bra mycket lättare för en ovan ryttare att rida sin häst till en bättre form.

Är evinnerligt trött på att du med flera är så himla präktiga kring hästens form. Kunde ni rida era hästar i bästa formen från början? Bara för att man har en hjälptygel slutar man ju inte jobba för att hitta rätt form?

Det finns faktiskt fler än ert sätt som fungerar.

Fina Hottie! Hade jag kunnat hade jag gärna lånat henne för avel, det är en av mina favoriter här ju :love:

*kl*
Jag sällar mig till skaran med skadade hästar. Fick rapport från stallet om halt häst. Medryttaren har varit där och klämt på honom och han är inte varm eller svullen och reagerar varken på palpation eller lätt stretch. Fick en film och det ser ut att sitta högt. Jag vet att det rejsades en del i hagen igår, troligen även idag, så jag gissar att han sträckt sig helt enkelt. Tror det sitter uppe i bogen. Ska själv ut imorrn bitti så jag får se då, men det är inget jag måste ha ut vet för asap iaf tror jag. Aptit hade han ändå så han är inte så ynklig att han är döende ändå ;) Men man blir ju nojjig med tanke på åldern...

Och jag är trött på alla genvägar där folk tror att dom arbetar sin häst korrekt med en jävla massa skit som får hästen släppa både stöd och rygg.
Jag har sett och ridit så många förstörda hästar och ryttare som andvändt sig av hjälptyglar som blir mycket neddömda senare i tävlingssammanhang.

Den veterinär som skulle rekommendera snodd eller graman till en KS häst skulle jag byta ut direkt!

Visst är vi alla nybörjare, men då söker man sig till tränare som kan hjälpa till med vad som är ett bra sätt till en form som gagnar hästen.

Chambone däremot kan jag gärna rekommendera, med en betoning av att man rider i ett bra tempo så hästen inte faller på bogarna.

det där skulle jag väldigt gärna vilja veta mer om!
Har aldrig hört det innan så skulle mkt gärna läsa dessa studier då det är mkt intressant.
Dvs att inspänning ger kissing spines..

Visst är det intressant.
Jag vet att vi tagit upp detta i diskussion i gramantrådar.
Hoppas fio kommer ihåg.

Eller kanske axel minns? Axel...komkom

Jag vet varjefall att en studie gjorts på hur huvudet och nackens position med eller utan inspänning hade för inverkan på ryggverksamhet och steglängd.
Både ryggverksamhet och steglängd försämrades med inspänning.

Om man då logiskt utgår från detta så betyder det i min värld att KS hästar absolut inte ska spännas in.

Om det var så att din häst hade kommit upp med ryggen så hade den inte haft de besvär som den nu har.
Se dina bilder av vad snodden skapat.

(la till lite om tvång-apati i mitt förra inlägg)
Nu tycker jag att du drar lite förhastade slutsatser. Jag har svårt att tro att itzyditzy har skadat sin häst genom att använda snodd...känns lite taskigt att påstå det. Snarare tycker jag det verkar som om h#n verkligen gjort så mycket h#n har kunnat för att göra så rätt som möjligt. Vill minnas att h#n inte heller har ridit speciellt länge. Det är lätt att predika om att rida i form det är svårare att göra det.

Har du sett bilderna?
Forskningen säger varjefall så mycket att en sänkt rygg ger ryggproblem och en del också att det kan ge KS.

Tror helt enkelt det är villkoren med skick från Tyskland och betala hela summan på en gång, i komb med att han inte varit så mycket "snackis" utomlands.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka