Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

kl

Nu vare toklänge sen jag var aktiv här

Har mina två godingar, iof har den bruna blivit pensionär och ev så blir det hans sista sommar det här, om vi inte får ordning på honom... :/
Svårt att glädjas fullt ut att den vita går från klarhet till klarhet

563409_10153165089450165_1836921372_n.jpg

(Självklart ska vaktgeten vara med på ett hörn)

Peppen för vårens och sommarens tävlingar kryper i kroppen och vid ett svagt tillfälle råkade jag även anmäla oss till en lokal hopptävling :O

Hästen är lydig, och bara allmänt underbar att rida, det fanns där , det jag alltid trodde! Visst allt är väl relativt , för många är han väl bara "skräp" men för mig är han värd miljoner , det är så jäkla kul att rida nu!

Har inte sagt ett ljud om varken graman eller att ryttaren bara gillar läget och slutar rida för en korrekt form bara för man hänger på en hjälptygel. Om hästen går i en lång låg form med halsen, om än inte helt superkorrekt kan den fysiologiskt inte sänka ryggen på samma sätt som om den är en stjärnkikare. Det är jätteviktigt för en KS-häst.

Naturligtvis ska ryttaren fortfarande jobba för att rida hästen med kontakt i handen och aktiva bakben.

Ett tips på inspänning är att använda en gammal grimma, ta bort käkremmen och remmen under hakan och sätta inspääningen i sidoringarna och ner mellan frambenen. Funkar kanon på känsliga hästar och inget dragande i munnen:).

KL*

Hemkommen från veterinären nu.
Bedövade i ryggen och i knäet men det var ingen skillnad alls i ridningen.. Hon står mest på två ben..

Så slutsatsen av detta blev ju att det är dumheter och att hästen är för svår för mig. Tydligen så har tidigare ägare också haft problem och tagit hjälp av en Tillridare. Fick inte till det och tröttnade på hästen och sålde den.. Till en nybörjare? Och sa att det var en jätte snäll häst men som va lite het i hoppningen.. Jätte snällt.

Så jag har lite gett upp hoppet om att komma vidare från detta nu.. Det blir ju bara värre och värre och jag kan ju inte rida igenom det när hon håller på. Och nu är det ju verkligen bevisat att det inte är smärtrelaterat.

Så jag kan ju glömma att komma ut på tävlingsbanorna i år!

Fast hur kan man dra slutsatsen att det bara är dumheter?
Med fynden från igår så kan man väl snarare dra slutsatsen att hästen har fynd som påverkar den och ridningen gör ont?

Är hästen ultraljudad?
Är SI-leden kollad?

Senast ändrad av en moderator:

KL*

Hemkommen från veterinären nu.
Bedövade i ryggen och i knäet men det var ingen skillnad alls i ridningen.. Hon står mest på två ben..

Så slutsatsen av detta blev ju att det är dumheter och att hästen är för svår för mig.

Är det din eller veterinärens slutsats? Jag tänker att om en häst har haft ett visst beteende i ridningen under en längre tid så är det inte säkert att det beteendet försvinner "bara" för att smärtan är borta. Den kan säkert ta ett tag för hästen att få förtroende för situationen igen.

Dom bedövade ryggen, och det va ingen skillnad. Och sen bedövade dom knäet. Och det var inte heller någon skillnad..

Hon har ingen hälta, utan det är "bara" detta med att hon reser sig och slår med frambenen.

Det va veterinären som sa det. Hen såg ingen anledning till att fortsätta att leta fel. De gjorde en grundlig undersökning igår och kände igenom överallt. Böjde både högt och lågt på alla ben..

Jag tror också att det är så. Jag råkar dessutom känna förra ägaren och har sett ekipaget många gånger. Hon var rädd för hästen i vissa lägen och mycket stannade av på grund av det. Men jag vill inte påstå att hästen var extremt svår eller dum, men med humör och lite ojämn gaspedal. Det i kombo med en otrygg ryttare blev inte bra och de fann aldrig varandra.

Hade man tagit några steg tillbaka med en kunnig tränare som inte bara vill forcera kunde det säkert ordnats till.

ok, jag bara relaterar till mig själv och min häst som är utredd högt och lågt på alla möjliga sätt -för att vi inte vetat om hon haft ont eller bara "varit sån", just med tanke på hur ojämnt hon presterat -kan tjura i början av passet innan hon är uppvärmd, eller när man sätter press, samtidigt som det är en häst med lite temperament = rätt lätt att tro att hästen bara är krånglig.
Men hos oss blev det ju så att hästen har ont och ska inte ridas mer pga det.

Jag tänkte också att det kunde vara så. Och så hoppade jag upp och kortade tyglarna direkt utan att jobba något innan.. Det är klart det inte blir bra direkt då :/

Till en början tyckte jag det kändes bra. Visst hon va lite spänd och så men hon gick bra och gjorde inget. Sen tyckte veterinären att jag lät henne gå som hon ville och att jag skulle korta tyglarna ännu mer. Så ja, då började hon ju igen. Jag red inte alls länge. Började rida fram lite men sen kom veterinären rätt så fort. Så red utan bedövning Max 10 minuter, med bedövning o ryggen typ 10 minuter då med. Bedövning i knäet inte äns fem minuter..

När jag för typ 100 år sedan hade en KS-häst pratade veterinären mycket om att det skulle få hästen att gå rätt igen, eftersom den har ett smärtminne. Det blir helt enkelt ett inlärt beteende som tar tid att bryta!

Fast det säger inte så mycket. En häst som haft ont länge kan reagera så även när den är bedövad, för att den är van vid att det gör ont och tror att det ska göra ont även denna gång. Det går inte på nolltid för dem att slappna av och förstå att det faktiskt inte gör ont längre.

Jo jag förstår det. Men känns som att alla förutom jag vill att hästen ska vara svår bara.

Jag ska sätta henne på ryttar-vila nu en vecka och se, alltså tömköra och longera. Sen börja lugnt och rida efter det. Om det bara va "dumheter" så borde hon inte göra något då.

Min häst är först för 4 år sedan:
-röntgad (utan fel)
-ultraljudad utifrån och inifrån
-scint (min högst amatörmässiga förklaring: radioaktivt ämne som sprutas in i kroppen och man kollar på röntgen efter område där det "samlas"). litet upptag där, men så litet att det inte skulle ha betydelse.

Ridprov, och div behandlingar av musklerna för att hon skulle slappna av i dem och bli av med ömheten.

Kollad av veterinär med kiropraktik som specialitet och hästen är mycket rörlig (flera gånger vid olika tillfällen).

Hästen fick vila läääänge -och blev besvärsfri. Har funkat i ridningen tills nu det sista när jag upplevt ett motstånd vid vissa tillfällen: innan hon värmt upp och när jag krävt lite mer, och då valde jag att åka in och utreda vidare för att jag ville veta om hon hade ont eller om hon helt enkelt inte vill samma som jag.

Igår: valde dessutom en veterinär som aldrig sett henne för att få en helt ny vinkel på det hela.

Böjprov högt och lågt, samt "i kors" med bakbenen för att provocera SI-led och bäcken då hennes beteende mest pekat på det. Inga böjprovsreaktioner. Dock spänd i ryggmusklerna och därmed öm.
-röntgad litet "fynd" på ett ställe mitt i sadelläget, irritation kring en av de små lederna, inget i tornutskotten utan det är längre ned. Veterinären spånade på ligamentskada mellan kotorna, att det "ryckt till" och skadat nåt fäste.
-ultraljud på ryggen samt inifrån för att kolla SI-leden. Inget fel på SI-leden. Det som hittades vad skador och inflammationer i musklerna och runt ett par av de mindre lederna.

Veterinären kommenterade hennes lite tuffare temperament med; Det är såna här som visar när det gör ont. En "snäll" häst kanske hade lunkat på med detta, men en sån här häst säger ifrån.

Jag tror inte att man ska avfärda saker för lätt. Min hästs beteende skulle LÄTT kunna passera som dumheter, det är bara att se hur fint hon gick på träning för ett par veckor sedan. Eller som att hon i förrgår gjorde så jäkla bra galopparbete när jag red -bra mycket bättre än på länge (galoppen har varit vårt svåraste), och så dagen efter det passet få det slängt i ansiktet att hon inte ska ridas mer. Nä, jag är nog inne på samma spår som Tora i andra tråden -jag tror inte ni är färdiga med att utreda din. Har du tur hittar ni nåt som går att jobba med och kan ta tag i det (och då kommer du verkligen att behöva hjälp -HAR det gjort ont kommer hästen protestera länge, de chansar inte på om det ska göra ont eller inte och kommer behöva mycket skicklig vägledning för att komma rätt igen), och har ni otur så är det dålig prognos.

Låter ju verkligen som min. Dock så började ju allt med att när jag hade henne samlad och skulle börja trava så tog hon lixom ett jätte steg. Som sen gick över till att "hoppa" in i traven, osv osv. Nu kan jag inte sitta ner och ha henne samlad utan att hon står på två ben. Eller är super spänd.

Sen går det ju bättre när jag har snodden och hon kommer upp med ryggen. Då är hon ändå för det mesta på alla fyra. Och när jag hade träning för tränare sist sa dom att det gick bra, men det tyckte ju inte jag. 45 minuters krig i princip mellan mig och hästen. Hon var spänd precis hela tiden. Visst jag fick henne där jag ville men målet för mig när jag rider är ju att få en lugn och avslappnad häst. Vilket jag inte får nu..

Vill ju inte leta fel på henne, men jag vill ju inte fortsätta att rida henne om hon har ont. Sen vet jag inte hur mycket jag ska ta in om hur hon har varit tidigare. Hon har aldrig gjort som hon gör med mig. Utan hon stannade och var ovillig på det viset. Nu går hon ju fortfarande framåt, bra framåt. Sen sa veterinären idag att de aldrig hade sett henne så bra och fint musklad som hon är nu. Att vi hade fått henne så fin i hullet fick vi jätte beröm för då hon är jätte svår med det. Så muskler det bygger hon ju.

Enligt symtomerna till si-leds problem kunde jag känna igen henne i en del av dem. Men inte alla ju.

Min häst är först för 4 år sedan:
-röntgad (utan fel)
-ultraljudad utifrån och inifrån
-scint (min högst amatörmässiga förklaring: radioaktivt ämne som sprutas in i kroppen och man kollar på röntgen efter område där det "samlas"). litet upptag där, men så litet att det inte skulle ha betydelse.

Ridprov, och div behandlingar av musklerna för att hon skulle slappna av i dem och bli av med ömheten.

Kollad av veterinär med kiropraktik som specialitet och hästen är mycket rörlig (flera gånger vid olika tillfällen).

Hästen fick vila läääänge -och blev besvärsfri. Har funkat i ridningen tills nu det sista när jag upplevt ett motstånd vid vissa tillfällen: innan hon värmt upp och när jag krävt lite mer, och då valde jag att åka in och utreda vidare för att jag ville veta om hon hade ont eller om hon helt enkelt inte vill samma som jag.

Igår: valde dessutom en veterinär som aldrig sett henne för att få en helt ny vinkel på det hela.

Böjprov högt och lågt, samt "i kors" med bakbenen för att provocera SI-led och bäcken då hennes beteende mest pekat på det. Inga böjprovsreaktioner. Dock spänd i ryggmusklerna och därmed öm.
-röntgad litet "fynd" på ett ställe mitt i sadelläget, irritation kring en av de små lederna, inget i tornutskotten utan det är längre ned. Veterinären spånade på ligamentskada mellan kotorna, att det "ryckt till" och skadat nåt fäste.
-ultraljud på ryggen samt inifrån för att kolla SI-leden. Inget fel på SI-leden. Det som hittades vad skador och inflammationer i musklerna och runt ett par av de mindre lederna.

Veterinären kommenterade hennes lite tuffare temperament med; Det är såna här som visar när det gör ont. En "snäll" häst kanske hade lunkat på med detta, men en sån här häst säger ifrån.

Jag tror inte att man ska avfärda saker för lätt. Min hästs beteende skulle LÄTT kunna passera som dumheter, det är bara att se hur fint hon gick på träning för ett par veckor sedan. Eller som att hon i förrgår gjorde så jäkla bra galopparbete när jag red -bra mycket bättre än på länge (galoppen har varit vårt svåraste), och så dagen efter det passet få det slängt i ansiktet att hon inte ska ridas mer. Nä, jag är nog inne på samma spår som Tora i andra tråden -jag tror inte ni är färdiga med att utreda din. Har du tur hittar ni nåt som går att jobba med och kan ta tag i det (och då kommer du verkligen att behöva hjälp -HAR det gjort ont kommer hästen protestera länge, de chansar inte på om det ska göra ont eller inte och kommer behöva mycket skicklig vägledning för att komma rätt igen), och har ni otur så är det dålig prognos.

Uch jag blir verkligen livrädd då jag läser detta, och självklart även återigen jätteledsen för din skull.
Min har ju varit väldigt lik din till och från och var ju i sept in och röntgade rygg samt ultraljudade alla ligament, osv samt SI-leden innifrån allt UA diagnos överansträngda ryggmuskler. Rider fortfarande bara 3 dagar i veckan för säkerhetsskull och blir som sagt livrädd då jag läser om din. Måste därför fråga vad det egentligen är som gör att du inte kommer kunna rida? Vad är det för skador på musklerna och runt de mindre lederna? Hoppas de är OK att jag frågar, du behöver inte svara omd u inte vill :)

Måste därför fråga vad det egentligen är som gör att du inte kommer kunna rida? Vad är det för skador på musklerna och runt de mindre lederna? Hoppas de är OK att jag frågar, du behöver inte svara omd u inte vill :)

Jag vet inte exakt vad skadan är/vad som hänt, men på röntgen så såg man att en av de mindre lederna var påverkad och inflammerad, och den veterinären spånade på trauma mot ligamentet (tänjt ut det eller liknande). På UL sedan så var det fler ställen som var påverkade -men den veterinären som gjorde UL tyckte att det handlade om muskelskador, kronisk inflammation i musklerna och runt lederna.
Och så sitter den misstänkta huvudskadan (den som syns på röntgen) mitt i sadelläget -muskelproblemen är sekundära.

Eftersom detta är "varv 2" och vi har gjort resan med flera behandlingar, lååång vila, försiktig igångsättning osv och det har funkat fram tills nu -så beslutade vi tillsammans med veterinärerna att vi kommer inte göra om det igen utan lägger av med ridningen eftersom det är den hon får ont av. Jag har nu sett att hon kan bli helt besvärsfri om hon inte rids och smärtan kommer tillbaka till slut om man rider (även om det kan funka länge), och då kommer jag inte göra det. Idag visar hon inget, mer än när man sätter press på henne i ridningen och då stoppar vi här.

Itzyditzy; du pratar mycket om samling och att när du har henne samlad tjorvar hon osv.

Jag tycker att dressyrprogrammen är rätt bra att "jämföra" sig med. Du och din häst ligger kanske på lc-lb nivå nu? I de programmen finns inga samlande rörelser och det krävs heller ingen samling under programmets gång. Jag tror att du ska lägga detta med "samling" åt sidan just nu, läs på lite om "Utbildningsskalan" så förstår du att samling är det sista steget och kräver en hel del. När du rider LA är korta delar i samlad gångart, och i msvc krävs den samling som skolorna kräver.

För det kan vara så att när du "samlar" så nyper hennes KS henne eftersom samlingen inte sker korrekt genom kroppen. Tänk inte att du samlar henne, rörelserna (skolor, bakdelsvändningar osv) samlar när allt annat är på plats.

@Itzyditzy jag håller verkligen med Feel i dennes kommentar. Jag tror du använder ordet samling och har förstått det lite fel vad det faktiskt innebär, precis som du missförstår konceptet lösgjord av vad jag sett i många av dina förklaringar/svar. Det blir tokigt i sammanhanget. Backa ett steg och återigen tycker jag verkligen du ska försöka hitta en bättre tränare än den du har nu vilket jag påtalat tidigare, som verkligen kan hjälpa dig genom att inte bara tala om vad du ska göra när du rider (om ens det vad jag sett på filmer osv), utan verkligen LÄRA dig förstå ridning och hjälpa dig utvecklas som ryttare.
Nu förstår jag att det är ett läge där hästen inte är fräsch så givetvis kan du kanske inte börja träna fullt ut för ngn öht, men om hästen ska ridas utifrån läget ändå så hade jag bytt tränare. Igår.
Jag hoppas verkligen det löser sig för er, och som jag sagt tidigare så tycker jag det är en jättefin häst i grunden :) Ni har hamnat lite snett bara hon och du, och om hon dessutom har ngt som smärtar så har det blivit ännu snedare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka