Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En allmän reflektion. På en kurs i hästjuridik som jag gick för ett par år sedan diskuterades just problemen med KS (dock ffa allt ur juridisk synvinkel). Charlie Lindberg samt ngn ytterligare vet som jag inte minns namnet på deltog. Ur juridisk synvinkel är det ett stort problem att offantligt mga hästar, som aldrig haft några problem, har KS-fynd vid röntgen. Ofta upptäcks det vid försäljning när nya ryttaren får problem och därför röntgas ryggen och fynden upptäcks. Men uppenbarligen har mga hästar "KS" utan att det ngn gång upptäcks. När man då efter försäljning vid röntgen hittar "KS-fynd" så blir det vanskligt att avgöra om ett fel i juridisk mening föreligger. Köparen hävdar det såklart eftersom hästen uppvisar problem som man anser beror på fynden. Säljaren hävdar att hästen fungerat felfritt dessförinnan och således inte tidigare varit besvärad.
Numera vet de flesta vet att alla typer av KS-fynd inte behöver leda till besvär och ej heller (med säkerhet) är anledningen till hästens beteende.
Men när man väl vet att det finns fynd är det svårt att inte alltid med automatik tro att alla förändringar i hästens humör och beteende är orsakat av fynden.
@Saigon
Visst finns det väldigt många hästar som fungerar alldeles utmärkt med KS.
Finns ingen anledning att få panik om hästen visar KS vid röntgen om den nu fungerar....när det gäller @Itzyditzy häst så finns det sååå många symtom som visar att hästen har stora problem som har stor betydelse till dom röntgenfynd som hittades.
Känner bara att jag måste inflika här att min häst har väldigt mild KS knappt så det märks på röntgen, men hon har haft hemska problem av det.Jo hon har ks, men väldigt lätt typ. Där va två kotor vid skadeläget ungefär som var rättså täta, sen hade dom andra skavt emot varandra. Och så har många hästar det utan att man märker något av det. Men det är ju bra att jag vet det nu så vi kan jobba för att det inte ska bli värre.
Men hästen känns fin! Han är så kul att rida, min lilla pärla!
Ridfröken tyckte jag skulle ut och tävla honom i maj. Dock har ju jag inte ens grönt kort IOM alla år utan tävling. Och jag hinner inte ta det nu när jag är här.
Så det får bli under sommaren om jag hittar någon kurs som passar.
Det är dock skönt att påsken snart är slut. Jag kommer knappt i mina ridbrallor. Nu är det skärpning!
kl
en allmän fundering kring ryggar på våra hästar, med tanke på att det är det sista stället där tillväxtzonerna sluter sig och jag trooor att man brukar säga att ryggkotpelaren är klar vid 6 års ålder. Hur mycket tror ni att ridning på unga hästar påverkar förekomsten av ks? Det finns en hel del unga hästar som jobbar rätt hårt. Har hopphästarna lika stor förekomst av ks eller större?
Nåja en bra ursäkt att inte tävla,
Haha! Så känner jag med!
Så erbarmerligt jävla dåligt som jag sitter nu känner jag mig så där taggad att visa upp mig. Fy! :s
Lite bantning, löpning och bålträning efter att ryggen blivit fixad och jag kan fundera på det.
Det blir inte bättre av att de flesta jag ser rida nu är svårklassryttare som kommer hit och tränar(inte för mig så klart ).
Nu ska jag stretcha i något fåfängt försök och sen ut och rida ett par djur i solen. Fantastisk dag!