Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag mins fortfarande hur han red Matinee på en framridning. :( sen var man inte så förvånad över att hon inte höll. Eller hur det var med det.

@fio Har den ryttaren öht haft nån häst som han ridit i flera säsonger på? Känns som om det köps in nya presumtiva stjärnor, men sen blir det inte mycket av det.

Hursom är jag väldigt ledsen över att Akeem Foldager inte kunde behållas av sin förra ryttare. Dom var helt fantastiska i Falsterbo-12.

En allmän reflektion. På en kurs i hästjuridik som jag gick för ett par år sedan diskuterades just problemen med KS (dock ffa allt ur juridisk synvinkel). Charlie Lindberg samt ngn ytterligare vet som jag inte minns namnet på deltog. Ur juridisk synvinkel är det ett stort problem att offantligt mga hästar, som aldrig haft några problem, har KS-fynd vid röntgen. Ofta upptäcks det vid försäljning när nya ryttaren får problem och därför röntgas ryggen och fynden upptäcks. Men uppenbarligen har mga hästar "KS" utan att det ngn gång upptäcks. När man då efter försäljning vid röntgen hittar "KS-fynd" så blir det vanskligt att avgöra om ett fel i juridisk mening föreligger. Köparen hävdar det såklart eftersom hästen uppvisar problem som man anser beror på fynden. Säljaren hävdar att hästen fungerat felfritt dessförinnan och således inte tidigare varit besvärad.

Numera vet de flesta vet att alla typer av KS-fynd inte behöver leda till besvär och ej heller (med säkerhet) är anledningen till hästens beteende.

Men när man väl vet att det finns fynd är det svårt att inte alltid med automatik tro att alla förändringar i hästens humör och beteende är orsakat av fynden.

Det har ju pratats och skrivits om problem för veterinärer att avgöra om hästar har ont eller bara är jävligt olydiga och ovilliga nu för tiden IOM att folks hästar är väldigt ouppfostrade.

Det är ju också inte helt sällan det är så med de importer som pryglats och tagits hårt och fort utomlands. Där funkar de fint så länge de är spaka.
När de sen kommer hit och hanteras enligt svenska principer och inte längre är smårädda blir de problemindivider.
Man antar direkt smärta och börjar röntga.

Att man också avlat fram känsligare och rörligare individer som tål mindre felridning är en annan grej. De är känsligare både mentalt och fysiskt. Men vi är ju inte SÅ mycket bättre ryttare allihop.
Så hästarna protesterar.
Man köper också unghäst mer lättvindigt och ska utbilda själv.

Jag tror många KS-individer kan funka felfritt bara de rids korrekt.
Men för det måste man ju kunna en del för vissa av dem.
De måste balanseras, lösgöras så de rundar sig och släpper ut halsen. De får inte gå med för kort överlinje.

@DressyrMupp :samtidigt så blev det ju bättre när jag tänkte bort att hon hade ont. Så det kan ju vara så att hon tycker att jag är lite pain in the ass typ. Och när hon gör något har jag inte velat fortsätta kräva utav henne, och det har därför blivit värre. Nu då fortsatte jag på samma sätt igen och sen blev det ju bra.

Hon reagerade inget när veterinären tryckte på ryggen..

@Saigon
Visst finns det väldigt många hästar som fungerar alldeles utmärkt med KS.
Finns ingen anledning att få panik om hästen visar KS vid röntgen om den nu fungerar....när det gäller @Itzyditzy häst så finns det sååå många symtom som visar att hästen har stora problem som har stor betydelse till dom röntgenfynd som hittades.

Fast faktiskt så det kan varken du, jag eller ngn annan bedöma. Jag tycker du går på Itzy som en bullterrier....saxar in citat från annan tråd osv.

Jag håller med Saigons reflektioner, inte bara ang. just KS utan det gäller ju även rent allmänt vid köp av häst.

Fick felmeddelande när jag ville lägga till saker i mitt inlägg ovan och det kunde inte postas.
men ang. Saigons inlägg och min kommentar så det jag ville lägga till var ju att just det här med problem vid byte av ägare och ryttare vid köp, är ju en aspekt som belysts väldigt aktivt av många veterinärer och artiklar av veterinärer i kombo med den juridiska problematiken ang. skador som sen uppstår och tvister därom osv.
När en häst byter ägare och den nya ägaren ändrar allt - ridsätt, balans, arbete, underlag, utrustning, träning osv, så är det väldigt lätt att omställningen blir för drastisk i flera fall, hästen hänger inte med och skada kan uppstå. Just denna problematik är den som belysts av veterinärerna (flera renommerade veterinärer gick samman och publicerade artiklar om detta som uppmärksammandes rätt flitigt i media för ett fåtal år sen, och mkt har skrivits om det sen dess, frekvent).

väldigt få hobbyhästar under 100+ papp röntgas innan köp. När sen ovan problematik infinner sig på hästar som hållt fläckfritt tidigare men sen blir märkliga i samband med byte av ägare, och hästen tas in på fullständig utredning och fynd hittas, så uppstår den juridiska problematik Saigon skriver om. Köparna tror givetvis på att fynden är orsaken och att säljaren därmed är skyldig. Det är sällan så enkelt skulle jag vilja påstå.

Jo hon har ks, men väldigt lätt typ. Där va två kotor vid skadeläget ungefär som var rättså täta, sen hade dom andra skavt emot varandra. Och så har många hästar det utan att man märker något av det. Men det är ju bra att jag vet det nu så vi kan jobba för att det inte ska bli värre.
Känner bara att jag måste inflika här att min häst har väldigt mild KS knappt så det märks på röntgen, men hon har haft hemska problem av det.
Nu mår hon dock bra och funkar fint, fast det är ganska mycket jobb med att just hålla henne där och det har varit år av slit och år av avsutten träning, dvs ingen ridning alls. Nu är hon 23 år och jag rider ca 2-3 dagar i veckan och gör annat resten.
Hoppas det går bra med din häst.

Vi har haft påskkurs här på gården. Jättekul att kika på alla fina ekipage.
Vi har också grillat, druckit vin och ätit ihop. Mycket trevligt!

Min rygg är inte vad den ska. Så jag måste till kiropraktor i veckan.
Jag är snedare än snedast känner jag och får ont av att rida.
Men hästen känns fin! Han är så kul att rida, min lilla pärla!
Ridfröken tyckte jag skulle ut och tävla honom i maj. Dock har ju jag inte ens grönt kort IOM alla år utan tävling. Och jag hinner inte ta det nu när jag är här.
Så det får bli under sommaren om jag hittar någon kurs som passar.

Det är dock skönt att påsken snart är slut. Jag kommer knappt i mina ridbrallor. Nu är det skärpning!

kl

en allmän fundering kring ryggar på våra hästar, med tanke på att det är det sista stället där tillväxtzonerna sluter sig och jag trooor att man brukar säga att ryggkotpelaren är klar vid 6 års ålder. Hur mycket tror ni att ridning på unga hästar påverkar förekomsten av ks? Det finns en hel del unga hästar som jobbar rätt hårt. Har hopphästarna lika stor förekomst av ks eller större?

Men hästen känns fin! Han är så kul att rida, min lilla pärla!
Ridfröken tyckte jag skulle ut och tävla honom i maj. Dock har ju jag inte ens grönt kort IOM alla år utan tävling. Och jag hinner inte ta det nu när jag är här.
Så det får bli under sommaren om jag hittar någon kurs som passar.

Det är dock skönt att påsken snart är slut. Jag kommer knappt i mina ridbrallor. Nu är det skärpning!

Vi kanske kan gå samma kurs ;). Jag har inte heller något har jag insett, det jag tog för väldigt länge sen är borta och det var före datorisering tror jag i alla fall. Går nog inte att få ut skulle jag tro. Nåja en bra ursäkt att inte tävla, jag har ju förstås dotterns liggande (tog samtidigt) så jag kanske får passera som en något yngre människa ha ha!

kl

en allmän fundering kring ryggar på våra hästar, med tanke på att det är det sista stället där tillväxtzonerna sluter sig och jag trooor att man brukar säga att ryggkotpelaren är klar vid 6 års ålder. Hur mycket tror ni att ridning på unga hästar påverkar förekomsten av ks? Det finns en hel del unga hästar som jobbar rätt hårt. Har hopphästarna lika stor förekomst av ks eller större?

Fullblod har visst mera tendens till ks. Man kan tro att de rids in för tidigt, det är ju extremt tidigt. Men jag såg nån forskning som visade att lika många hade tendens även innan inridning vilket talar emot det.
Knepigt det där kroppen ska ju stärkas genom viss belastning när den växer för mer hållbarhet under ryttare. Men som alltid att det kräver omdöme. Kanske diagnosticeras fler som förr kanske togs bort pga "lynnesfel"?

Så kan det absolut vara men det vore intressant att veta om belastningen inte alls kan påverka i negativ riktning.. Man ser folk sitta ner på treåringar i trav och galopp och rent krasst så är de bara halvvägs till färdiga i ryggen vid den åldern.

Nåja en bra ursäkt att inte tävla,

Haha! Så känner jag med!
Så erbarmerligt jävla dåligt som jag sitter nu känner jag mig så där taggad att visa upp mig. Fy! :s
Lite bantning, löpning och bålträning efter att ryggen blivit fixad och jag kan fundera på det. ;)

Det blir inte bättre av att de flesta jag ser rida nu är svårklassryttare som kommer hit och tränar(inte för mig så klart ;)).

Nu ska jag stretcha i något fåfängt försök och sen ut och rida ett par djur i solen. Fantastisk dag! :)

Angående röntgen och ryggar... Efter att ha varit genom en del med min egen rygg berättade chefsortopeden på Lunds Universitet att om man röntgar 100 ryggar, hälften men problem och hälften utan så kommer man inte kunna veta vilka som är vilka. Det är en stor del i varför det är så svårt att utreda och behandla ryggar. Man skulle kunna tro att t ex ett diskbråck alltid ger problem men så är det inte, sen finns de som har stora problem men där man inte hittar något alls.

Det jag vill säga är egentligen att att röntgenfynd ihop med symptom visar på att man har problem men att röntgenfynd själv inte automatiskt betyder att något är fel.

Verkar som om jag och Zorro aldrig har något flyt.
Årliga kirokollen och tandfix i onsdags. Efter rörelsekollen ville vet böja honom för han satte ner framhovarna märkligt. 4 grader på v fram och 5(!) grader på höger fram. Han kunde inte ens sätta ner det benet de första metrarna. Inget bak.
Inga gallor eller värme. Liten hälta på hårt underlag innan böjprov.
Just give me a brake..:rage:jag kände för en vecka sedan att han inte gick riktigt fram men annars har varken jag eller tränaren sett något som tytt på detta. Ev att han inte kommit upp lika bra med högerbogen men han har varken varit kort i steget eller snubblig.

Veterinären misstänker ev lös benbit eftersom att det blev sådan skillnad när hon provocerade kotan.

Åh han som musklat sig så himla bra efter vinterns magsår.

Den 29e april blir det vidare hältutredning....då håller vi tummarna för att det inte alls är någon lös benbit som skadat brosk osv.:crazy::cry::nailbiting:

Haha! Så känner jag med!
Så erbarmerligt jävla dåligt som jag sitter nu känner jag mig så där taggad att visa upp mig. Fy! :s
Lite bantning, löpning och bålträning efter att ryggen blivit fixad och jag kan fundera på det. ;)

Det blir inte bättre av att de flesta jag ser rida nu är svårklassryttare som kommer hit och tränar(inte för mig så klart ;)).

Nu ska jag stretcha i något fåfängt försök och sen ut och rida ett par djur i solen. Fantastisk dag! :)

Ja helt underbar dag! Sommar :) jag har tränat faktiskt, det är så himla kul att träna även om man inte har några större tävlingsambitioner. Efter en massa strul med hovar och annat hela hösten ända sen i somras så är vi äntligen på gång och det har börjat kännas riktigt bra emellanåt som idag då. Tränaren är så fantastiskt bra på att se vad just vi behöver. Vågar man tro att det fortsätter så här blir det kanske nån liten programridning i alla fall O_o

@Fenestra

Länken på studien jag la in beskrev fler KS hos hopphästar, ingen känd orsak tror jag.

@AW

Tror som du skriver att det är många med KS som visar sig på röntgen som inte har problem.
Man måste nog gå på vad de visar för symtom.

Min har en del kotor som var en aning nära varandra, vet trodde inte att det skulle bli problem då han var så bra musklad i ryggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka