Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkar som om jag och Zorro aldrig har något flyt.
Årliga kirokollen och tandfix i onsdags. Efter rörelsekollen ville vet böja honom för han satte ner framhovarna märkligt. 4 grader på v fram och 5(!) grader på höger fram. Han kunde inte ens sätta ner det benet de första metrarna. Inget bak.
Inga gallor eller värme. Liten hälta på hårt underlag innan böjprov.
Just give me a brake..:rage:jag kände för en vecka sedan att han inte gick riktigt fram men annars har varken jag eller tränaren sett något som tytt på detta. Ev att han inte kommit upp lika bra med högerbogen men han har varken varit kort i steget eller snubblig.

Veterinären misstänker ev lös benbit eftersom att det blev sådan skillnad när hon provocerade kotan.

Åh han som musklat sig så himla bra efter vinterns magsår.

Den 29e april blir det vidare hältutredning....då håller vi tummarna för att det inte alls är någon lös benbit som skadat brosk osv.:crazy::cry::nailbiting:

Vad tråkigt! Hopas att det inte är allvarligt. Har inte haft värst flyt sen förra sommaren så jag förstår dej. Mest hovar i vårt fall men det är illa nog. Utanhovar ingen häst. Så sant.

@DressyrMupp
Jag missade din länk, ska leta noggrannare :) hur eller hur är det väldigt intressant

@AW håller med dig, ser man på min sambos plåtar så borde han inte kunna göra ngt alls men han är stenarbetare och har elitidrottat..
Efter olycka så har han kotkompressioner och kronisk värk men biter ihop och kör ändå.. han går på vilja.. enormt mkt vilja. Men jag tror att många hade varit sjukpensionärer med hans rygg..

Jag tog grönt kort -96, när TDB infördes så behövde jag aldrig "registrera" att jag hade grönt kort, det låg redan inne i systemet. Har du provat att lägga in dig i TDB?

Jag tog grönt kort -96, när TDB infördes så behövde jag aldrig "registrera" att jag hade grönt kort, det låg redan inne i systemet. Har du provat att lägga in dig i TDB?

Nej det har jag inte. Ja det var då jag tog också. Har som sagt haft det som en bra ursäkt sen en flytt när det försvann spårlöst, eftersom jag är så bekväm med mina helger utan tävlingar numera. Men jag ska prova när det känns som om det lockar riktigt :)

*kl*

Alltså är det bara jag som är allmänt förvirrad och har svårt att hänga med i den nya looken? Känner mig sååå gammal som tycker om att vara kvar inne i boxen sas :p:o

Det är säkert en jättebra design, men jag har verkligen inte lärt mig, har jättesvårt att se och läsa inläggen. Är det låg kontrast? hmm, känner mig verkligen gammal :banghead:

För övrigt vilar jag mig i form inför helgens dressyrtävling, bor på "lyx"-hotell och utbildar mig hela veckan., lämnat hästens träning till en kompis ;)
Men nu till helgen är det tävling på BORTAPLAN, hur ska man tänka? Hur långt innan start är lämpligt att vara på plats? Jag vill börja skritta fram ca 45-40 min innan min starttid så jag kan ta det lugnt. Ska bara vara med i en klass. Vi har aldrig varit där tidigare, varken hästen eller jag.

*kl*

Alltså är det bara jag som är allmänt förvirrad och har svårt att hänga med i den nya looken? Känner mig sååå gammal som tycker om att vara kvar inne i boxen sas :p:o

Det är säkert en jättebra design, men jag har verkligen inte lärt mig, har jättesvårt att se och läsa inläggen. Är det låg kontrast? hmm, känner mig verkligen gammal :banghead:

För övrigt vilar jag mig i form inför helgens dressyrtävling, bor på "lyx"-hotell och utbildar mig hela veckan., lämnat hästens träning till en kompis ;)
Men nu till helgen är det tävling på BORTAPLAN, hur ska man tänka? Hur långt innan start är lämpligt att vara på plats? Jag vill börja skritta fram ca 45-40 min innan min starttid så jag kan ta det lugnt. Ska bara vara med i en klass. Vi har aldrig varit där tidigare, varken hästen eller jag.
Jag brukar vara på plats 1,5 timme innan.

Har också varit på plats en timme innan, har räckt bra när det är nära till tävlingsplatsen. Skulle jag åka längre skulle jag ta till mer tid. Nu som nervös nybörjare vill jag ha saker att göra och slippa väntan som gör mig ännu nervösare!

En fråga till om tid, hur länge brukar man få rida runt innan startsignal? Min häst har blivit väldigt spänd när vi kommit in på banan så jag skulle behöva så mycket tid som möjligt. Men jag är rädda att missa startsignalen så jag har inte vågat rida runt mer än typ ett varv. Behöver jag vara rädd för att inte höra startsignalen?

Har också varit på plats en timme innan, har räckt bra när det är nära till tävlingsplatsen. Skulle jag åka längre skulle jag ta till mer tid. Nu som nervös nybörjare vill jag ha saker att göra och slippa väntan som gör mig ännu nervösare!

En fråga till om tid, hur länge brukar man få rida runt innan startsignal? Min häst har blivit väldigt spänd när vi kommit in på banan så jag skulle behöva så mycket tid som möjligt. Men jag är rädda att missa startsignalen så jag har inte vågat rida runt mer än typ ett varv. Behöver jag vara rädd för att inte höra startsignalen?
Det beror på hur mycket domaren har att skriva på protokollet före dig, det är väldigt olika. Ett tips är ju att verkligen vara beredd att gå in så fort de öppnar.

Vad har du gjort efter ett varv då, stått still och väntat? Har aldrig hänt att jag inte hört signalen på 15år iaf, är du orolig kan du ju rida runt mest i närheten av domaren, det är ju där hästarna också brukar titta mest.

Det beror på hur mycket domaren har att skriva på protokollet före dig, det är väldigt olika. Ett tips är ju att verkligen vara beredd att gå in så fort de öppnar.

Vad har du gjort efter ett varv då, stått still och väntat? Har aldrig hänt att jag inte hört signalen på 15år iaf, är du orolig kan du ju rida runt mest i närheten av domaren, det är ju där hästarna också brukar titta mest.

Då behöver jag kanske inte vara så orolig för att missa signalen! Jag menade att jag bara vågat rida runt hela banan ett varv och sen ridit nån volt vid domaren. Sist försökte jag kolla med domaren om jag fått startsignal vilket hon tolkade som att vi var redo efter bara ett varv trav runt banan.:banghead:

Då behöver jag kanske inte vara så orolig för att missa signalen! Jag menade att jag bara vågat rida runt hela banan ett varv och sen ridit nån volt vid domaren. Sist försökte jag kolla med domaren om jag fått startsignal vilket hon tolkade som att vi var redo efter bara ett varv trav runt banan.:banghead:
Hihi jaha nä men det är ju också domarens ansvar att se till att du hör, är du längst bort brukar de antingen vänta tills man kommer närmre eller ta i ordentligt. :)

Jag brukar sitta upp 35 minuter innan start och försöka ha 20 minuter till att göra i ordning hästen och ytterligare 20 minuter att gå runt, titta, anmäla att vi kommit osv så ja, minst 1tim och 15 minuter innan, gärna mer. Det tidigaste jag varit där har varit 2 timmar innan (lagtävlan) och det längsta jag väntat mellan klasser har varit 7.5 timmar(!) som tur var var det lokalt så hästen fick åka hem och gå i hagen ett tag emellan. Och äta! Framförallt äta, stackars de hästar som fick stå kvar 4-5 timmar i transport och alla hade inte tillräckligt med hö/silage med dig :(
Plus att min vägrar dricka på tävlig. Det går inte ens med äppeljuice i vattnet, hon blåvägrar. Brukar smyga i henne lite betfor bara för att hon skall få vatten.

På vår tävling idag kom diskussioner upp huruvida man får ha träns utan käkrem då klassens domare hört på domarkurs i veckan att detta ska medföra uteslutning.

Några samtal rings till ansvariga som förtydligar att de bestämt nu att man INTE får tävla utan käkrem. Blir intressant att se hur det ska gå med alla PS-träns/kandar...

Barnet i fråga slapp uteslutning då detta är några dagar färskt och fick låna träns till andra klassen...

Oj, det verkar tävlas ganska friskt på PoS tränsen! Victovie här på Buke har väl tom startat svår klass med det? Såg ett par ryttare här på senaste tävlingen som hade. En blev placerad.

Det måste verkigen komma någon tydlig skrivning från förbundet med en sån här sak så alla dömer lika, och att ryttarna blir medvetna...

Det känns ju som en lite konstig regel egentligen. Och står det i TR att huvudlaget måste ha käkrem? Hööks har ju också en modell utan.

*kl*
Willes hälta är tack och lov nästan borta! Så nu utökar vi motionen till promenader vid hand och stretching. Senare i veckan borde vi kunna börja skritta uppsuttet. Vill inte stressa fram något utan göra en noggrann igångsättning där hans kropp får en chans att hänga med ordentligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka