Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet tyvärr ingen bra länk.

Du tar bara tygeln strax under bettet med den hand du har längst från hästen och den andra tygeln lägger du strax framför manken och håller i med andra handen. Du går ungefär jämte bogen vänd i rörelseriktningen.
Var noga med att inte hänga i någon tygel och hålla balansen eller styra så. Och var noga med att hela tiden gå i ett konstant tempo på en linje.
Om du vet vad "lilla snurren" är så är den en grej man kan börja med.

Det går att göra alla rörelser så.
Jag minns inte om någon skrivit något bra om det i bokform. Men Gueriniere är iaf läsvärd och misstänkt att kunna skrivit om det.

Lycka till!

Hoppas sadeln passar @Meido!

Kl
Jag är just inkommen efter ett pass sitslektion. Uuuh!
Ridfrökens gamle kurskamrat från Strömsholms-tiden är här på besök. Han fick iaf en show att fnissa åt idag. ;)
Han blev förtjust i min häst. Det var kul! Idag var vi så fina i en massa nya saker dessutom. :)

Den här veckan har jag återupptäckt ett gammalt bekant tygeltag. Understödjande tygeltag på yttertygeln! Vilka underverk det gör i slutorna! Och i galoppen när jag samlar lite extra, och..., och... :p

Har ni någon hjälp som ni glömmer bort ibland? :D

@ b_ridutbildning

Finns det någon man inte glömmer av ibland? ;)

kl

Igår red vi fint för ridmagistern. Det var kul att han var så nöjd. Han ger mig ofta svårare uppgifter än ridfröken och kräver minst lika bra kvalitet. Han brukar inte vara SÅ översvallande med beröm som igår. Så det var jättekul!
Jag har ju inte riktigt hittat känslan på ett tag tycker jag. Det har enligt uppgift sett bra ut och jag har ju sett kort och film med. Men jag har inte själv känt hur det ser ut riktigt.
Igår hittade jag dock känslan och kom i flowet för första gången på länge.
Jag tror att jag börjar hitta min sits bättre påverkar mycket.

Idag red jag själv och ville fortsätta sitsträna lite. Så jag körde utan stigläder för att komma ner i sadeln ordentligt.
Kanske borde tänkt på att jag ryckte pålles man innan dock. Han är ju lite känslig och har lätt att spänna till av sånt eller bad. Det sätter sig i kroppen på honom. Ridfröken kom hem efter jobbhelg borta och alla hundar fick fnatt, skrek och rusade. Samtidigt sprang ridmagistern in och ut och grillade, det blåste och kom någon liten hagelskur.
Så det var tjo faderittan ett tag tills han blåst ur lite.
Då blev det så in i helsikes mycket svårare att behålla sitsen(inte svanka, som jag ääälskar) och vrida om låren. Blä! Jag satt rätt löst och fulare än vanligt ett par ggr. ;)

Jaja.. Sen gick han fint och jag hittade feelingen stundtals.
NU har jag också kommit på att man kan kika på skuggan lite för att få lite hjälp därifrån. Begåvat värre!

Det där med skuggan påminner mig om när min tränare red för Bo Jenå häromsistens. Han undrade varför hon alltid tittade åt sidan i piaffarbetet. Hon tänkte ett tag och svarade sedan att det är för att se hur det ser ut i skuggan. Hon är van att rida själv utan speglar!

*Kl* Det här med musik på dressyrtävlingar. Vad rider ni helst till? Håller på med låtlistan till vår tävling i helgen och har ffa svårt för ärevarvsmusiken, kanske star wars, vad tycker ni?

@Amanda_F Mainstreampop rider jag helst til. Det ska vara lite fart i musiken (men ingen jla house). För långsam musik tycker jag är hopplöst och jag vill helst rida till låtar jag känner igen så jag kan sitta och sjunga med:p. Då släpper man spänningar;).

@Amanda_F Helt ärligt när jag rider blir jag helt blockerad och tunnelseende så jag märker inte alls musik. Jag håller stenkoll på andra ekipage på framridning men sedan räcker mitt spann inte till mer än att rida :P
Men rent teoretiskt så tänker jag mig att jag skulle gilla att rida till något med en stark melodi, så inte för mainstream pop utan typ Abba.

@Amanda_F
Men rent teoretiskt så tänker jag mig att jag skulle gilla att rida till något med en stark melodi, så inte för mainstream pop utan typ Abba.

Kan hålla med där, men Abba är ganska uttjatat på dressyrtävlingar... Panflöjtsversioner kan få mig att fundera på om inte dödstraff är en bra grej ändå! :yuck::o

Sist vi hade programridning på klubben fick tjejen före mig rida LB:1 till "Det är bögarnas fel". :crazy::laugh: Jag satt och vred mig av skratt ute i collecting ring. :D

Gud jag hade dött på läktaren :rofl:

Håller också med om att Abba är uttjatat, kanske för att det inte görs jättemycket pop i det stuket numera? Hört mycket Katy Perry (när jag själv klivit av hästen och blivit mottaglig igen) och det gillar jag faktiskt inte. Jag tror att för mycket dunka-dunka kan vara stressande för hästar som inte är så vana.

Kan hålla med där, men Abba är ganska uttjatat på dressyrtävlingar... Panflöjtsversioner kan få mig att fundera på om inte dödstraff är en bra grej ändå! :yuck::o

Sist vi hade programridning på klubben fick tjejen före mig rida LB:1 till "Det är bögarnas fel". :crazy::laugh: Jag satt och vred mig av skratt ute i collecting ring. :D

Men shit alltså, ni måste vara oerhört slipade i tävlingssammanhang isåfall att hinna störa er och fokusera på musik val i sig osv??? förlåt men jag blir jätteförvånad har aldrig varit med om att man öht reflekterar över det när man vare sig rider på framridning eller program. kanske för fokuserad vad vet jag men störande låter det oerhört för mig om folk verkligen störs av musik i sig öht på tävling eller i andra sammanhang öht?

När jag själv rider hör jag (oftast) inte musiken. Men är jag där som besökare hör jag ju, och även när andra ekipage rider.
Jag är väl helt enkelt för ofokuserad.

@mackan Jag tänker kanske onödigt mycket på musiken, men jag känner verkligen skillnad på hur jag rider beroende på vad det spelas för musik. Panflöjter gör mig på rätt shitty humör-dansband än mer. På förra tävlingen jag red var det jättebra musik första dagen. Inte direkt nåt jag hade lyssnat på själv men sån där mainstreammusik med schlager och pop i lite käckt tempo. Med Barbie red jag till The Arks The worrying kind som var helt perfekt! Satt och sjöng med och fick en en fin travdel i takten:). Andra dagen var det såsiga ballader och då var det svårare att hitta en bra takt. Så för mig hjälper bra musik helt klart.

Bäst av allt tycker jag dom tävlingsplatser som låter en välja musik. Det är tamejtusan en dröm sen jag hörde en Bukeryttare berätta om en sån tävling:D!

Sen känner jag att om man är publik på en dressyrtävling så hinner man ju somna innan två ekipage ridit när det är såsig bajsmusik:p.

Gud jag hade dött på läktaren :rofl:

Håller också med om att Abba är uttjatat, kanske för att det inte görs jättemycket pop i det stuket numera? Hört mycket Katy Perry (när jag själv klivit av hästen och blivit mottaglig igen) och det gillar jag faktiskt inte. Jag tror att för mycket dunka-dunka kan vara stressande för hästar som inte är så vana.

Jag gillar iofs lite mer tempo och rytm i musiken. Har en "ridlista" på spotify som jag använder ibland när vi är ensamma i ridhuset, som innehåller allt från musik från "Pirates of caribbean" till "Trumpsta" :o:D

@Marwin Pirates-musik tycker jag låter kul. Det är ju tempo men inte dunka-dunka med massor av bas eller vassa elektriska ljud. Tror Hans Zimmer gjorde musiken till Pirates, han gör musik till massor med filmer i alla fall. Finns riktigt mycket av hans musik jag gillar tanken på att rida till.

Just nu är listan en blandning av radiomusik som går just nu (typ spotify topp 40 minus det värsta skräpet) och 80-talsmusik. Men ingen ABBA. Min mardröm är Titanic-soundtracket. Det är samma låt hela tiden, vilket jag råkade ut för på min första tävling.

Än så länge går jag bet på ärevarvsmusiken, men där har jag tänkt Top Gun och Star Wars typ så där passar ju Pirates in. Just nu letar jag efter eninstrumentell Seven nation army, det skulle jag gärna rida ärevarv till (även om jag nog inte får rida det i helgen pga att jag rider en häst jag bara suttit på en gång innan och Z debuterar MsvC)...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat