Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst blir skogstokig om de spelar Simply The Best under ärevarvet. Hon har skenat varje gång den spelats. Till och med om vi står på parkeringen och hon hör den spelas under ärevarvet i en annan klass blir hon helt utom sig. Hjärtat slår som en stånghammare och ögonen bara rullar. Har aldrig listat ut varför.

Hahaha ja hon ser faktiskt ut som att hon stirrar "slutet" i ögonen. Knäppisen. Har en bekant som kallar henne Mulle-hästen på grund av hennes huvudform. Mulle, Milton, inte helt far off :D

Jag fick välja musik till en dressyrtävling en gång, då körde jag på Bastille :D, gillar också när det är lite mer fart och puls i musiken men helst inte för mycket plötsliga ljud, någon sådan låt var det en gång när jag tävlade ponnyn så han blev skrämd när vi hade högtalaren i ryggen och det plötsligt kom ett jättehögt ljud när det innan varit nästan helt tyst.

Min tävling med egen musik (ena klassen):

Jag vet tyvärr ingen bra länk.

Du tar bara tygeln strax under bettet med den hand du har längst från hästen och den andra tygeln lägger du strax framför manken och håller i med andra handen. Du går ungefär jämte bogen vänd i rörelseriktningen.
Var noga med att inte hänga i någon tygel och hålla balansen eller styra så. Och var noga med att hela tiden gå i ett konstant tempo på en linje.
Om du vet vad "lilla snurren" är så är den en grej man kan börja med.

Det går att göra alla rörelser så.
Jag minns inte om någon skrivit något bra om det i bokform. Men Gueriniere är iaf läsvärd och misstänkt att kunna skrivit om det.

Lycka till!
Jag gjorde som du sa och det funkade bra med Wille! Mindre bra med min trasiga axel däremot :( Så istället tog jag bort tyglarna och använde gramantyglarna, så att det blev något mellanting med long reining. och det har funkat riktigt bra! Testade det för tredje gången idag och nu har poletten trillat ner hos W också så jag kunde testa lite öppna och sidvärtsrörelser. Tyvärr så har jag blivit förkyld så jag orkar inte så länge. Men W känns pigg och fräsch iaf! :)

Jag frågar på en väns begäran
Får man ha svanskappa på fressyrtävling?
Hennes häst skjuter fram sadeln väldigt mycket. (lite för rund om magen för tillfället)

Jag frågar på en väns begäran
Får man ha svanskappa på fressyrtävling?
Hennes häst skjuter fram sadeln väldigt mycket. (lite för rund om magen för tillfället)

Står i TR -har för mig att man inte får ha på stor häst

Min kompis har lämnat sadeln hos mig och min ridlärare tycker det är helt okej att jag provar sadel till Ninya, så förhoppningsvis kan jag prova den på tisdag. Om den inte sitter så tokigt att jag själv ser att den inte funkar, så provrider jag och går därefter vidare till att få bedömning från min ridlärare och så massa bilder till buke med :angel:

Jag tycker det ser ut som att sadelns form kan vara rätt, så jag hoppas hoppas...
Som någon skrev så har den dock väldigt smal kanal för ryggraden, men jag försöker att inte spekulera (varken i hoppfulla eller skeptiska banor) för mycket innan jag ens lagt på sadeln. Smal kanal borde väl vara fel till Ninya egentligen, men å andra sidan så gick min väns häst med sadeln nästan hela livet tills den avlivades som 30-åring (aktivt riden hela tiden och inga skador) och hans ryggrad var ungefär likadan.

Jag har ridit min häst med Baucherbett på senaste (tandläkarens ordination). Men eftersom jag är konservativ och hårt skolad att inga genvägar ska tas så är jag lite fundersam på det bettet :confused:

Då jag läser trådar om det bettet här på Buke så säger många att det är en modefluga och att det får hästen att "gå i form" pga nacktryck.

Youtubade och hittade en film som påstår att det ger nacktryck och en annan film som påvisar att trycket minskar iom att sidostyckena börjar glappa.

Vad tycker ni? Är det modebett som hjälper folk att rida hästen på tygeln?

Vad tycker ni? Är det modebett som hjälper folk att rida hästen på tygeln?

Nej det tycker inte jag iallafall. Jag red min lilla på det ett tag i somras och effekten det blev på henne var att hon tog för sig mer och sökte bettet mer/längre fram (häst som "glappar" lätt och krullar ihop sig). Hon blev öppnare i formen och jag fick rida mer för att rida ihop henne istället för att slita med att få fram näsan. Jag gillade det.

KL

Jag sitter och längtar tills vi kan komma ut och tävla, Calle har gått fint i ett par dagar och särskilt idag. Hade dock en mindre strid i början där han inte skulle gå förbi uppsittningspallen åt ena hållet utan tvärstannade varje gång oavsett hur mycket jag drev och ramade in :mad: :rage: Fick bli lite arg på honom och sedan gick han förbi utan att blinka resten av passet -och gick faktiskt skitfint dessutom ;)
Nu blir det vila imorgon för jag ska på clinic :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka