Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mooi - :( Har du kommit på vad som ska göras med henne nu? Bebis?

Hon ska få bebis på ett eller annat sätt -jag har inte råd att ta föl själv nu så vi ska försöka sälja henne, men har sagt att hon lånas ut, iallafall första året (för att det ska kännas bra för alla inblandade). Har ev en som ska ha henne, men inget är ju klart förrän hon åkt.

@mooi jag förstår att det känns ledsamt :(

@Ninnurur tanken är nog att hon ska pensioneras, vi får se hur årets fölning går och vad det blir.. Jag har en Don Primero son som är oss väldigt speciell och kanske blir det en hingst nu vem vet:)

Hade andra träningen med den nya tränaren idag! Har jobbat på det jag fick i läxa hemma och det var mycket bättre idag. Hästen är dock stel som en planka och vill absolut inte bli mjuk i halsen.

Annars gick det jätte bra! Hon sökte sig själv framåt till bettet och gick jätte fint stundtals. Ska ha lite intensiv träning nu och se vart det leder. Fick många "jättebra" av tränaren och hon berömde mig och hästen väldigt mycket.

Alla som håller till i det stallet tävlar på rättså hög nivå och har JÄTTE fina hästar. Dom brukar sitta med och kolla på träningarna och har sagt att hästen är jätte fin och att hon verkligen har bra gångarter när de väl kommer fram. Vilket det stundtals gör nu :) så ÄNTLIGEN ser jag lite ljus i allt.
Har fått mer beröm nu både till mig själv och hästen på två lektioner än vad jag någonsin har fått innan. Den första lektionen jag hade trodde de att jag hade ridit minst 10 år. Så alla blev väldigt förvånade när jag sa 2 år. Bara det gör att min självsäkerhet inom ridningen höjs till skyarna! :D

Fattar ni hur najs det är att komma till stallet och mötas av ett "Hej! Jag skodde din häst igår. Det gick jättebra och han växer fint nu." :) Det här med att vara uppstallad hos hovis är toppen! Speciellt eftersom Wille har lite speciella hovar som ser bra ut tills det helt plötsligt rasar totalt och då måste han skos om inom ett par dagar för att hovarna inte ska gå sönder totalt. Han växer ganska dåligt också så det är bra om han går så länge som möjligt mellan skoningarna. Då är det verkligen praktiskt att hovis själv hanterar honom dagligen och har egen koll på hur det ser ut :)

För övrigt har vi börjat skritta uppsuttet, och ja, trava lite smått. Det har gått jättebra bortsett från att vi träffade får här om dagen. Wille ansåg att det allra minst var hästätande monster, typ. Suck. Försökte trava lite på hemvägen men jag vette fasiken vilken gångart han gick i, det kändes som fem olika samtidigt, så jag la ner det projektet :D Odrägligt pigg är han iaf! :)

Nu behöver jag lite input från er....jag har min gammelpålle på lösdrift sen ett år tillbaka och det var det bästa jag gjort någonsin, inget mockande eller höpåsar mm.
Så skönt!
Jag rider väldigt lite, ca varannan dag när jag e ledig och när jag jobbar så kan han stå upp till 4 dagar:o
När jag väl rider är jag mycket grundlig, följer utb.skalan och är mycket noga med lösgörande och liksidighet.
Nu i vinter stod han i över 2 månader och sedan har jag kanske ridit endast var 3-5 dag under våren.
Var och tränade för min tränare i onsdags för första gången sen i höstas och fick så mycket beröm för att han kommit upp i formen och att han har musklat sig så bra????

Han var lite "stolpig" i galoppen till en början, ville inte riktigt vinkla bak men som blev mycket bättre. Jag kunde tom dutta lite med spöt (han hatar spön) och han satte sig riktigt i galoppen och bytte rent med mycket frambensgest.
I traven satt inte musklerna riktigt för att kunna gå i den samlade traven som i höstas men arbetar riktigt bra där också, skritten är den som är bäst.
Jag var rädd för att han bjöd lite för mycket på sig själv, han är en arbetsmyra men dagen efter gick han ännu bättre, red bara en 20 minuter...

Enligt tränaren var han i nästan i tävlingskondis redan nu???

Hur går detta ihop? Är det någon som har hästarna på lösdrift som upplevt samma?

Lägger in lite film i filmtråden så får ni gärna kommentera lite.

Nu behöver jag lite input från er....jag har min gammelpålle på lösdrift sen ett år tillbaka och det var det bästa jag gjort någonsin, inget mockande eller höpåsar mm.
Så skönt!
Jag rider väldigt lite, ca varannan dag när jag e ledig och när jag jobbar så kan han stå upp till 4 dagar:o
När jag väl rider är jag mycket grundlig, följer utb.skalan och är mycket noga med lösgörande och liksidighet.
Nu i vinter stod han i över 2 månader och sedan har jag kanske ridit endast var 3-5 dag under våren.
Var och tränade för min tränare i onsdags för första gången sen i höstas och fick så mycket beröm för att han kommit upp i formen och att han har musklat sig så bra????

Han var lite "stolpig" i galoppen till en början, ville inte riktigt vinkla bak men som blev mycket bättre. Jag kunde tom dutta lite med spöt (han hatar spön) och han satte sig riktigt i galoppen och bytte rent med mycket frambensgest.
I traven satt inte musklerna riktigt för att kunna gå i den samlade traven som i höstas men arbetar riktigt bra där också, skritten är den som är bäst.
Jag var rädd för att han bjöd lite för mycket på sig själv, han är en arbetsmyra men dagen efter gick han ännu bättre, red bara en 20 minuter...

Hur går detta ihop? Är det någon som har hästarna på lösdrift som upplevt samma?

Min lady vilar ganska mycket under hösten. Pälssättning är inte hennes grej alls. Hon blir otroligt svår att hålla hullet på, det jag noterat på henne är att hon inte tappar (synbart) nånting alls under de här 4-8 veckorna. Självklart tar vi det lugnt i igångsättningen men hon är inte kännbart svagare eller i sämre kondis så de verkar bibehålla muskulatur och kondis bra på lösdrift :)

Min lady vilar ganska mycket under hösten. Pälssättning är inte hennes grej alls. Hon blir otroligt svår att hålla hullet på, det jag noterat på henne är att hon inte tappar (synbart) nånting alls under de här 4-8 veckorna. Självklart tar vi det lugnt i igångsättningen men hon är inte kännbart svagare eller i sämre kondis så de verkar bibehålla muskulatur och kondis bra på lösdrift :)

Jag upplevar tom att min musklar sig mer att rida var 3-5 dag istället för som vanligt, rida varje dag varierat förstås.
Första gången på lösdrift och jag är mycket positivt överraskad!

Jag upplevar tom att min musklar sig mer att rida var 3-5 dag istället för som vanligt, rida varje dag varierat förstås.
Första gången på lösdrift och jag är mycket positivt överraskad!
Planerar du träningen bättre när du rider mindre? Jag vet att jag tenderar att göra det, sen inte sagt att det är så för dig.

@DressyrMupp Mitt gamla halvblod gick som absolut bäst och musklade sig mest om hon bara jobbades varannan dag. Jag är överlag lite av tron att hobbyhästar inte behöver gå så himla mycket. Kanske inte så lite som var 3-5 dag, men jag rider aldrig mer än 5 dagar i veckan varav två pass är på banan. Känner också att jag rider bättre när jag rider "på riktigt" mer sällan då jag laddat upp mer mentalt för passet med vad jag vill göra och ha igenom.

Så funkar detta för er så kör på:)!

Så skönt!

Han var lite "stolpig" i galoppen till en början, ville inte riktigt vinkla bak men som blev mycket bättre. Jag kunde tom dutta lite med spöt (han hatar spön) och han satte sig riktigt i galoppen och bytte rent med mycket frambensgest. Jag var rädd för att han bjöd lite för mycket på sig själv, han är en arbetsmyra men dagen efter gick han ännu bättre, red bara en 20 minuter...

Nu går ju inte Ådi på lösdrift men jag har aldrig ridit speciellt mycket. Många gånger så har han bara gått 4 ggr i veckan, max 5, och max 3 dagar som vi rider på bana/ridhus. Ute i skogen får vi aldrig något vettigt gjort så där motionerar vi bara. Han har alltid gått som bäst och sett bäst ut i kroppen när han har gått mindre. Jag tror absolut inte på att rida 6-7 dagar i veckan. Tycker att det är för mycket, även om det är varierat. De flesta jag har sett som ridit så mycket har haft hästar som tappat vilja och ork faktiskt. Sedan lägger jag ofta in viloveckor för längre återhämtning. Hästarna känns gladare och starkare i kroppen av mindre ridning helt enkelt.

@Waco
Det låter sunt tycker jag.
Det är en konst att han en happy atlet, en som älskar att jobba.
Det som förvånar mig mest är att lösdriften faktist bygger muskler och håller kondisen så bra.
Kan varmt rekomendera lösdrift till alla dressyrmuppar :)

Har du sett klippen i filmtråden?

@DressyrMupp Jag hade gärna haft lösdrift till mina om jag hade haft tillgång till en där hagen och ligghallen uppfyller min standard. Men det får nog vänta tills jag vunnit på lotto och kan bygga min egen gård :D

Jag såg filmklippen och tyckte det såg trevligt ut. Svagheter syntes framförallt bak i den mer samlade traven och i galoppiruetten, men i sist nämnda så tycker jag att ryttaren hindrade innersidan lite också. Skulle önska mer avslappning i ryggen stundtals och lite bättre takt -men det ser helt klart ut att vara på rätt väg! :)

@DressyrMupp Jag hade gärna haft lösdrift till mina om jag hade haft tillgång till en där hagen och ligghallen uppfyller min standard. Men det får nog vänta tills jag vunnit på lotto och kan bygga min egen gård :D

Jag såg filmklippen och tyckte det såg trevligt ut. Svagheter syntes framförallt bak i den mer samlade traven och i galoppiruetten, men i sist nämnda så tycker jag att ryttaren hindrade innersidan lite också. Skulle önska mer avslappning i ryggen stundtals och lite bättre takt -men det ser helt klart ut att vara på rätt väg! :)

Tack för input!
Nu är han ju inte riktigt igång och jag brukar själv försöka få honom lite mer rund i formen så ryggen är med.
Jag är en riktig nörd på att överböja och få honom att sänka, släppa nacken i framridningen.
Jag upplevde också när jag red att han inte riktigt vinklade bak riktigt men som du säger, det finns mer där.
Jag måste naturligtvis få honom starkare och takten är prio.

@DressyrMupp kanske funkar det just för din häst med just lösdrift, och det är det som är grejen just för din häst. Tror dock inte det är lösdrift i sig som är saken för alla hästar osv. Tror det är en kombo som flera svarat och varit inne på, vad som passar just den hästen, hur man sen rider när man rider osv....

@mackan
Kanske men hur många som har tävlingshästar har provat på lösdrift?
Jag tror faktist inte att det bara ska vara min häst som det är så lyckat för, tror att alla hästar mår bra av mycket rörelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka