Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Murray
Du har nog liknande erfarenheter som mig då med starkare hästar som trivs bättre med lösdrift.
Diskussionen började med min första träning för året efter att pålle stått flera månader i vinter plus att jag ridit väldigt lite nu i vår.
Min dressyrfröken tyckte han blivit starkare, kommit upp i formen och var väldigt förvånad över att jag ridit så lite.
Tror att denna sommar blir min bästa tävlingssäsong ever!
Ligger några videoklipp från träningen i filmtråden, du är välkommen att kommentera.

@sassiball Det är kanske transporten i sig som hon påverkas av. Om jag vore dig skulle jag prova att vid nästa träning eller tävling åka i mycket god tid och låta henne återhämta sig kanske 1-1,5 timme innan du påbörjar framridningen. En del hästar påverkas mer än man tror av att transporteras.

Tack, det var faktiskt en bra tanke du hade där :)

@DressyrMupp Jag tror som smulan 87 att de är individuellt. Jag har haft häst(valack) som kunde ridas varannan dag utan att påverkas, snarare tvärtom , han gick bättre efter någon eller några dagars vila. Å andra sidan har jag haft ett sto som krävde att få gå i träning varje dag. Fick hon inte gå varje dag blev hon helt hopplös man fick liksom börja om från "början" om hon stått en dag. Tränade man däremot varje dag var hon jättetrevlig och utvecklades bra. Dessa hästar var dessutom släktskapsmässigt närstående.
Däremot tror jag i det långa perspektivet att utvecklingen av hästen går lite för långsamt om träningen inte är intensiv, tex om man vill följa unghästchampionatskraven.
Men för att bara bevara en viss nivå, kanske hos en lite äldre häst kan säkert en mindre intensiv träning tjäna sitt syfte.

@Moses
Kanske är det så att valacker rör sig mer än ston, min leker fortfarande väldigt mycket.
Har inte sett ston leka?
Jag brukar kräva en hel del i ridningen och jag tror att en lite intensiv träning kanske kräver mer än 48 timmars vila för att bygga upp muskulatur.
Kanske är det så att både psyke och fysiken behöver vila för att utvecklas och inte slita.
De hästar med mycket huvud, kräver nog mer psykiskt aktivitet=mer ridning men kanske inte träning utan mer uteridning, rörelse.

@Moses
Kanske är det så att valacker rör sig mer än ston, min leker fortfarande väldigt mycket.
Har inte sett ston leka?
Jag brukar kräva en hel del i ridningen och jag tror att en lite intensiv träning kanske kräver mer än 48 timmars vila för att bygga upp muskulatur.
Kanske är det så att både psyke och fysiken behöver vila för att utvecklas och inte slita.
De hästar med mycket huvud, kräver nog mer psykiskt aktivitet=mer ridning men kanske inte träning utan mer uteridning, rörelse.

Rent generellt forskningsmässigt konstaterat, är valacker betydligt livligare i flock än ston, inklusive även unghästar valacker v/s ston.

Rent generellt forskningsmässigt konstaterat, är valacker betydligt livligare i flock än ston, inklusive även unghästar valacker v/s ston.
Har tänkt på det där, måste vara uträknat av naturen att stona ska spara energi inför dräktighet/föl vid sidan eller nåt. Våra 30 lektionshästar går tillsammans i hage, 16 ston, 14 valacker. Många av valackerna håller igång och lekar som vildar dagligen, men bara ett av stona (7-årig ponny) leker. Kan ju inte vara en slump!?

@PathOfClovers jag de har de. Valacker är även om de berövats fortplantingsförmågan är för den skull inte helt berövade sitt testosteron ;) . Det är därför bland annat att folk tror det, att de tex blir förvånade när valacker skenbetäcker eller visar intresse för ston osv. De är fortfarande Män ;)

@PathOfClovers jag de har de. Valacker är även om de berövats fortplantingsförmågan är för den skull inte helt berövade sitt testosteron ;) . Det är därför bland annat att folk tror det, att de tex blir förvånade när valacker skenbetäcker eller visar intresse för ston osv. De är fortfarande Män ;)
Ja vi har en som betäcker ibland och han är ju en av dom som leker mest våldsamt! :)

Jag har blivit med sadel :) Jag tyckte den låg klart bättre än hennes vanliga sadel, Ninya reagerade inte alls på att bli riden med sadeln (möjligen att hon snabbare blev mjuk i traven än vanligt) och den är bättre för mig att rida i. Min ridlärare kollade igenom hur den satt i torsdags och jag fick klartecken av henne att använda den :)

Så nu har jag inhandlat egna stigbyglar och klippt till ett fårskinn med kanal för ryggraden som extra tryckfördelning också.

Har tänkt på det där, måste vara uträknat av naturen att stona ska spara energi inför dräktighet/föl vid sidan eller nåt. Våra 30 lektionshästar går tillsammans i hage, 16 ston, 14 valacker. Många av valackerna håller igång och lekar som vildar dagligen, men bara ett av stona (7-årig ponny) leker. Kan ju inte vara en slump!?

Jag tycker nog ston kan leka väl så mycket, hade önskat mindre lekfullt sto när skorna ryker som konsekvens emellanåt.;) men framförallt så leker ston och valacker olika, ston jagar och bockar och busar, valacker biter av varandra grimmorna, står på bakbenen och drar i varandras täcken. Det är mera hingstlek över valackerna.
Men de flesta hingstar leker alldeles för våldsamt för de flesta valacker å andra sidan....

Tycker nog också att flickor kan leka som pojkar om de tillåts, men ofta styrs ju det där redan från start, vad som är "rätt" och inte för en flicka resp pojke...
Se på små flickor som leker med pojkar, skillnaderna kommer sen när de är stora nog att märka omgivningens styrning. Vilda pojkar ler man åt, vilda flickor får veta att de ska lugna ner sej....

*Off topic*
Bröt nyckelbenet här efter påsk, har gått tre veckor nu och jag håller på att bli helt galen av att inte kunna göra (läs rida) något... Och läkaren har ordinerat ytterligare tre veckors ridförbud:nailbiting::nailbiting:

Någon annan som har brutit just nyckelbenet? Hur lång tid tog det innan ni kunde rida igen? Har ni några besvär av det? Några bra tips på hur jag ska träna för att komma tillbaka så snabbt som möjligt?
Behöver göra en mental plan för att inte bli tokig här ;)

Jag tycker nog ston kan leka väl så mycket, hade önskat mindre lekfullt sto när skorna ryker som konsekvens emellanåt.;) men framförallt så leker ston och valacker olika, ston jagar och bockar och busar, valacker biter av varandra grimmorna, står på bakbenen och drar i varandras täcken. Det är mera hingstlek över valackerna.
Men de flesta hingstar leker alldeles för våldsamt för de flesta valacker å andra sidan....

Tycker nog också att flickor kan leka som pojkar om de tillåts, men ofta styrs ju det där redan från start, vad som är "rätt" och inte för en flicka resp pojke...
Se på små flickor som leker med pojkar, skillnaderna kommer sen när de är stora nog att märka omgivningens styrning. Vilda pojkar ler man åt, vilda flickor får veta att de ska lugna ner sej....
Ja det stoet vi har leker så som du säger, springer och bockar och jagar/vill bli jagad. (Leker med grabbarna) men de andra 15 stona gör inte det, kanske får muppryck ibland men det kallar inte jag lek.

Är sååå glad och stolt över min duktiga chef/tränare/sköthäst!!! :love:

Igår satte de personbästa med 73,289% (75,789 av en domare!) i Intermediaire I och vinst!
Och idag red de sin fjärde start i Intermediaire IB och slog till med 70,917% och vinst där med!! (Haft 62,62,66% i klassen tidigare starter)
Snacka att man blir inspirerad att rida så bra man kan med henne i ryggen! :D

Haha, håller på och bedriver en dressyrkampanj i stallet. Sålde igår min ena sadel, som Calle växt ur, till en (hopp)familj i stallet och nu håller jag på och kampanjar för fulla muggar att de ska ställa upp och tävla i slutet av juni -givetvis under min eminenta coachning :p det mumlades idag om att det "var för lite knästöd för att de skulle kunna sitta kvar i galoppen" på den ena lite gummibollsliknande hästen, men jag hävdar bestämt att det råder lite träning bot på.
Vi återkommer i frågan ;)

Hur tolkar ni TR angående kandarstång med rörliga skänklar? Är det okej med vippstång? Bilderna visar ju en annan typ av rörliga skänklar.

@NinaP

Känner faktiskt två som bröt nyckelbenet vid skidåkning. Inte helt okomplicerat för nån av dem och en fick operera om. Båda rider och nog vänta med det ett tag, det gjorde för ont. Det är nog bra att ta det lite lugnt och låta det läka, så att du inte riskerar att slå upp för då kan det bli ganska trist vad jag förstår :(

*Off topic*
Bröt nyckelbenet här efter påsk, har gått tre veckor nu och jag håller på att bli helt galen av att inte kunna göra (läs rida) något... Och läkaren har ordinerat ytterligare tre veckors ridförbud:nailbiting::nailbiting:

Någon annan som har brutit just nyckelbenet? Hur lång tid tog det innan ni kunde rida igen? Har ni några besvär av det? Några bra tips på hur jag ska träna för att komma tillbaka så snabbt som möjligt?
Behöver göra en mental plan för att inte bli tokig här ;)

Även de jag känner som brutit nyckelbenen har haft lite komplicerade läkningar och en del fått operera efter en period.
Min gamle ponny hade av en av våra fd tränare så hon bröt några revben och nyckelben. Det var ingen kul historia alls! Mycket, mycket pinsamt även om hon så klart visste om riskerna etc.

Jag tror att gemensamt för de jag känner som fått komplikationer varit lite tafflig vård och kanske att man belastat i ett för tidigt skede.
Så lyd du doktorns råd och se till att du har den bästa!
Krya på dig! Det är piss att inte få rida!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka