Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Naturligtvis finns många anledningar till att man stannar i en lägre klass. Det är väl bara så att jag har en smal referensram när jag går til mig själv helt enkelt. Jag vill inte bara rida LB trots att jag vet att jag troligen har stor chans att få med mig rosett varje gång. Och kommer jag så lång att vi har samma utgångsläge i MsvB hade jag inte velat kryssa runt i MsvB. Men det är förstås väldigt trångsynt att utgå från att alla skulle vara som jag:D. Jag känner själv också större press på mig att rida en lägre klass som jag "borde" vinna än en lite svårare klass där jag vet att vi inte riktigt kan allt perfekt-då blir jag mer förlåtande gentemot mig själv.

Toto har iaf startat idag och leder hittills. Domarna var väldans inte alls överens :E: 82.900 H:79.500 C82.200 M:75.100 B:73.700 Total= 78.680%. Undrar när man kan hitta ritten på tuben...

Hoppar in i tråden, är inte dressyrryttare själv utan hoppar, och detta med att man förväntas gå upp i klasserna så snart det går bra är lite speciellt med dressyren. I hoppningen är det inte så, de flesta hobbyryttare har ju nån nivå de når med sin häst, och så stannar man där. Ingen höjer på ögonbrynen om en häst går år efter år på samma höjder, även om den vinner och placerar sig. Kul för den ryttaren, snarare! I dressyr känns det mer som att man förväntas spänna bågen tills den brister, inte hitta sin nivå och bli bra på den.

Jag har helt tvärtom om uppfattning när det kommer till dressyr vs. hoppning. I hoppningen ska man prompt upp i klasserna. Finns massor av ryttare som har svårt att ratta runt sin häst i 1,10 men de ska banne mig rida 1,20 även om det är med både hästens och ryttarens liv som insats. Har sett massor av sådana ritter på tiden som hästskötare i hoppcirkusen. Det är också anledningen till att de skärper TR hela tiden med att utesluta ryttare vid ett visst antal hinderfel. Nu är man nere på 16 fel (fyra nerslag).

Toto har iaf startat idag och leder hittills. Domarna var väldans inte alls överens :E: 82.900 H:79.500 C82.200 M:75.100 B:73.700 Total= 78.680%. Undrar när man kan hitta ritten på tuben...

Alla var överens om att ha honom som etta iallafall, att dom ligger olika i poängskalan är väl en annan femma och det brukar ju drabba dom andra oxå.

Fast alla har ju inte ambitioner att tävla mer än MsvB , sen krävs det faktiskt så mkt mer att rida St George på alla plan och man kanske inte vill göra det halvdant och väljer då att stanna kvar i MsvB.

Det har jag full förståelse för även om man rider på 70% i MsvB eller faktiskt tom pga det. Tycker man ofta ser ekipage som precis har kvalat till MsvA / St George rida dom klasserna bara för att få rida i frack även om dom inte är klara för det egentligen.

Jag har helt tvärtom om uppfattning när det kommer till dressyr vs. hoppning. I hoppningen ska man prompt upp i klasserna. Finns massor av ryttare som har svårt att ratta runt sin häst i 1,10 men de ska banne mig rida 1,20 även om det är med både hästens och ryttarens liv som insats. Har sett massor av sådana ritter på tiden som hästskötare i hoppcirkusen. Det är också anledningen till att de skärper TR hela tiden med att utesluta ryttare vid ett visst antal hinderfel. Nu är man nere på 16 fel (fyra nerslag).

Fast jag har aldrig hört någon tycka det är konstigt att någon stannar på samma höjder, fast de rider nollor. I dressyren däremot, som du själv gett uttryck för, så väcker det uppmärksamhet och undran (i vissa fall till och med irritation) om någon fortsätter rida i samma klasser, fast de får runt 65%.

Sen är det förstås kul att gå upp i klasserna, och många är ambitiösa och vill upp kanske högre och snabbare än vad ekipaget är redo för, men det finns ingen norm eller konvention om att "Den som rider nolla ett antal gånger borde inte starta på den höjden längre". Den normen är ju uppenbart superstark i dressyren, när såg du senast (om nånsin) nån som red LA på 80%? Regeln verkar vara att om man kan rida LA på 80%, då ska man inte rida LA, då ska man rida Msv, minst. En sån regel finns ju inte i hoppningen, att den som rider en dubbelnolla i 1 m borde inte rida 1 m, den borde hoppa högre.

Så det jag funderade på var alltså inte huruvida det finns ryttare, få eller många, som går upp för snabbt i klasserna (det gör det ju uppenbart, i både hoppning och dressyr), utan huruvida det finns en social förväntan eller norm om att den som klarar en klass med godkänt resultat inte borde fortsätta tävla på den nivån, och om man höjer på ögonbrynen ifall folk bryter den normen och fortsätter på samma nivå. Den normen verkar finnas i hoppning, men inte i dressyr.

Håller med! 1,20-klasserna är nästan dom värsta, man är livrädd när man står bredvid och tittar.

Får man riva fyra hinder eller är man ute om man river fyra hinder? Orkar inte läsa TR

@Mabuse överlag verkar dressyrryttarna mer irritera sig på rosettplockare än övriga grenar, kanske för att det handlar om en bedömningssport. Har aldrig någonsin hört folk i hoppningen eller fälttävlan störa sig på att dom inte går upp en klass högre, verkar vara en dressyrgrej!

Fast alla har ju inte ambitioner att tävla mer än MsvB , sen krävs det faktiskt så mkt mer att rida St George på alla plan och man kanske inte vill göra det halvdant och väljer då att stanna kvar i MsvB.

Det har jag full förståelse för även om man rider på 70% i MsvB eller faktiskt tom pga det. Tycker man ofta ser ekipage som precis har kvalat till MsvA / St George rida dom klasserna bara för att få rida i frack även om dom inte är klara för det egentligen.

Nä, precis. Det borde ju kunna finnas rätt många ekipage och ryttare, som hellre vill vara ett bra lättklassekipage än ett mediokert ekipage i Msv, för att man själv och hästen kanske inte har kapacitet och resurser att nånsin bli så mycket mer än en medioker Msv-ryttare.

Fast det beror ju förstås lite på vad man ser som poängen med tävlandet, om målet med en klass för en själv är att "Jag vill rida på godkänt resultat och klara det!", då är ju målet nåt när man gjort det, och man är redo för nästa utmaning och nästa klass. Om målet däremot är att "Jag vill bli så bra jag bara kan på den nivån jag är", då är ju godkänt resultat bara början, nästa utmaning blir att fixa misstagen och förbättra så att man få ännu högre procent. Så verkar ju ryttare som rider Grand Prix tänka, de vill ha ännu högre procent, snarare än att känna att nu har jag ridit Grand Prix på 70%, vad ska jag fortsätta att harva med det för?

Ja det måste ju vara betydligt roligare och lönsammare att vinna LA och Msv än att komma i mitten varenda gång i en klass högre. Men det beror som sagt på vad man har för mål självklart.

@Mabuse överlag verkar dressyrryttarna mer irritera sig på rosettplockare än övriga grenar, kanske för att det handlar om en bedömningssport. Har aldrig någonsin hört folk i hoppningen eller fälttävlan störa sig på att dom inte går upp en klass högre, verkar vara en dressyrgrej!

Ja, kanske? Kommer nån in på en hoppbana med en riktig rosettplockare, så är det väl snarare att reaktionerna är "Jäklar vad den kunde svänga, där ligger man i lä!" än "den fixar ju nollan hur enkelt som helst, och den vann förra året också, varför startar de ens på den här höjden?".

Nu var jag egentligen ute efter så mycket spekulationer om varför denna ryttare inte rider högre klass-utan mer OM jag öht kunde ställa den frågan till hen. Att spekulera hej vilt om varför känns inte så bra.

Nu var jag egentligen ute efter så mycket spekulationer om varför denna ryttare inte rider högre klass-utan mer OM jag öht kunde ställa den frågan till hen. Att spekulera hej vilt om varför känns inte så bra.

Frågan är väl varför du ens tycker det är konstigt och något att undra över? Varför känns det som att ryttaren borde gå upp i klasserna?

För att inte sno rosetterna för dom andra ;)

@Fiorano fast det är väl inte så konstigt att det blir en diskussion om det? Den handlar ju inte om just denna specifika ryttare utan om fenomenet överlag.

Jag säger INTE att det är fel att gilla rosetter och att gilla att vinna-det har jag påtalat flera gånger.

Men jag tycker att det är märkligt när ekipage som verkligen utstrålar klass och vinner en specifik klass på 70% väljer att fortsätta tävla en lägre klass i två års tid. Tycker det är konstigt att man inte får lov att undra om varför utan att det direkt antas att man är avundsjuk att nån ska "sno ens rosetter"? Men det är klart att jag önskar att jag red lika bra som den specifika ryttare, lika mycket som jag alltid önskar att jag red bättre när jag ser duktiga ryttare som tävlar högre klasser än mig. Men det är väl inte avundsjuka-eller?

Jag säger INTE att det är fel att gilla rosetter och att gilla att vinna-det har jag påtalat flera gånger.

Men jag tycker att det är märkligt när ekipage som verkligen utstrålar klass och vinner en specifik klass på 70% väljer att fortsätta tävla en lägre klass i två års tid. Tycker det är konstigt att man inte får lov att undra om varför utan att det direkt antas att man är avundsjuk att nån ska "sno ens rosetter"? Men det är klart att jag önskar att jag red lika bra som den specifika ryttare, lika mycket som jag alltid önskar att jag red bättre när jag ser duktiga ryttare som tävlar högre klasser än mig. Men det är väl inte avundsjuka-eller?

Varför tycker du att det är märkligt? Det tyder ju på att beteendet för dig verkar udda, och lite svårförståeligt. Alltså att det finns en norm om att man inte brukar göra så, och det här ekipaget avviker från normen.

För en hoppryttare skulle svaret kunna vara att hon kanske siktar på att kunna rida på 80%, eller att hon själv eller hästen inte räcker till i högre klasser. Men man skulle inte ens ställa frågan, för det skulle inte vara konstigt att fortsätta på samma höjd fast det går bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka