Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mabuse Fast egentligen avviker det inte så mycket från normen. Det som skiljer här att att hen verkligen är så överlägset mycket bättre.

Åh andra sidan undrar jag om det verkligen är fel av mig att undra om varför? Får man inte lov att göra det alltså? Jag säger ju inte att det är fel:/.

Jag säger INTE att det är fel att gilla rosetter och att gilla att vinna-det har jag påtalat flera gånger.

Men jag tycker att det är märkligt när ekipage som verkligen utstrålar klass och vinner en specifik klass på 70% väljer att fortsätta tävla en lägre klass i två års tid. Tycker det är konstigt att man inte får lov att undra om varför utan att det direkt antas att man är avundsjuk att nån ska "sno ens rosetter"? Men det är klart att jag önskar att jag red lika bra som den specifika ryttare, lika mycket som jag alltid önskar att jag red bättre när jag ser duktiga ryttare som tävlar högre klasser än mig. Men det är väl inte avundsjuka-eller?

Men varför? Jag fattar inte, verkligen inte haha. Varför ska man ha synpunkter på ngn annans motiveringar eller motiv med sina mål och vad de rider för klasser osv? Det finns ju dessutom ett regelverk som heter uppklassning och som finns för att förhindra överkvalificerade ekipage från att starta i klasser de är överkvalificerade för. Så länge folk inte är uppklassade, varför ska det skapas ngn helt o-officiell annan ribba hos privatpersoner för vad som är ok för andra att rida på för att höra hemma i en klass eller inte? Jag fattar inte som sagt, men jag är samtidigt väl införtrogen med detta snack hos dressyrryttare - det förekommer hela tiden i lägre klasser, att "varför rider den och den i dessa klasser de borde starta högre och inte konkurrera i våra klasser" osv. Tycker det är trist.

@Mabuse Fast egentligen avviker det inte så mycket från normen. Det som skiljer här att att hen verkligen är så överlägset mycket bättre.

Åh andra sidan undrar jag om det verkligen är fel av mig att undra om varför? Får man inte lov att göra det alltså? Jag säger ju inte att det är fel:/.

Man får undra hur mycket man vill, det är mer att din undran bekräftar normen inom dressyr att det är uppseendeväckande konstigt att rida på höga procent om man inte rider Grand Prix.

• Gilla
Reactions: fio
sån jäkla dramatik det kan bli alltså. Nu ska ni få en liten story om min eftermiddag....

Supervarm dag och mooi kokar på jobbet. Har insläpp i stallet och har stämt träff med en annan inackordering kl 17 för att ta in hästarna (jag brukar vara på plats i stallet 16:45). Idag är det så varmt + fredag att jag helt enkelt går hem efter sista mötet kl 15. Åker in och köper en glass på vägen och planerar att rida ut en sväng.
När jag närmar mig hemorten ser jag åskmoln torna upp sig och jag när jag är ett par minuter från stallet så öppnar sig himlen och det hällregnar nåt så överjävligt + att jag ser massor med blixtar. Väl framme i stallet så stannar jag nere vid ridhuset för att fota mina dressyrdjur som är hemskt miserabla.
47945_1400874418.jpg

42864_1400874424.jpg

(det regnar så att hästarna stod och slickade sig om munnen för det rann så mycket vatten i ansiktet)
42138_1400874436.jpg

58895_1400874441.jpg

Ungefär här börjar vädret lugna sig och det blir uppehåll. Då hör jag ett mycket suspekt ljud och börjar se mig omkring. Noterar även att Hottie dragit en tråd i hagen och det brukar hon inte göra. Då ser jag.... rök från taknocken. Stallhelvetet brinner ju! Blixten har slagit ner i taket och det har tagit sig -måste ha hänt precis innan jag kom fram. Jag springer fram till hörnet för att se hur det ser ut (att det börjat ta sig i taket, pyr inte bara utan har börjat brinna), ringer stallägaren i farten (svarar inte), ringer SOS som inte svarar, stallägaren ringer upp och jag säger till henne att börja ringa SOS hon med medan jag springer för att flytta på mina hästar som står närmast den stallände där det brann. Ringer SOS igen och kommer fram, samtidigt kommer en granne som sett röken och vi får fram brandsläckare och vattenslang (sen går strömmen och då funkar inte vattnet). En till granne kommer och jag säger till honom att gå till den andra grannen och se till att han går ut ur stallet medan jag möter brandkåren och flyttar hästarna. Brandkåren kommer och börjar spruta vatten och skum, börjar sedan bryta upp takpannor för att stoppa det från att sprida sig, och kunna blöta ner träet.

Här sätter jag och en annan inackordering som kommit igång med att ge hästarna middagsmaten osv för att det ska vara lugnt. Hottie är dock förbannad för jag slängde in henne i ridhuset och hon kände sig ensammast i hela världen.
61940_1400874465.jpg

Calle var nöjdare för han fick "plötsligt" nya grannar som han ville snacka med (han sprang som en galning i leran som blev efter skyfallet -marken svalde inte vattnet, så han blev tigrerad :p)
37115_1400874482.jpg

När brandkåren var klara fick vi gå in och kolla sadelkammaren som ligger rakt under. Rann ju vatten genom taket såklart, men mest i mitten så våra saker har klarat sig. Vi bar bara ut sadlarna så att de inte skulle bli genomblöta.
Nu är ett gäng brandvakter inatt....
Det gick bra denna gången, men tänk om jag inte åkt en timme tidigare från jobbet..... eller tänk om detta hänt nattetid när stallägaren varit borta (eller bara sovit). Fyfan.

Well! imorgon ska jag på Patrik Kittel-clinic :D

sån jäkla dramatik det kan bli alltså. Nu ska ni få en liten story om min eftermiddag....

Supervarm dag och mooi kokar på jobbet. Har insläpp i stallet och har stämt träff med en annan inackordering kl 17 för att ta in hästarna (jag brukar vara på plats i stallet 16:45). Idag är det så varmt + fredag att jag helt enkelt går hem efter sista mötet kl 15. Åker in och köper en glass på vägen och planerar att rida ut en sväng.
När jag närmar mig hemorten ser jag åskmoln torna upp sig och jag när jag är ett par minuter från stallet så öppnar sig himlen och det hällregnar nåt så överjävligt + att jag ser massor med blixtar. Väl framme i stallet så stannar jag nere vid ridhuset för att fota mina dressyrdjur som är hemskt miserabla.
47945_1400874418.jpg

42864_1400874424.jpg

(det regnar så att hästarna stod och slickade sig om munnen för det rann så mycket vatten i ansiktet)
42138_1400874436.jpg

58895_1400874441.jpg

Ungefär här börjar vädret lugna sig och det blir uppehåll. Då hör jag ett mycket suspekt ljud och börjar se mig omkring. Noterar även att Hottie dragit en tråd i hagen och det brukar hon inte göra. Då ser jag.... rök från taknocken. Stallhelvetet brinner ju! Blixten har slagit ner i taket och det har tagit sig -måste ha hänt precis innan jag kom fram. Jag springer fram till hörnet för att se hur det ser ut (att det börjat ta sig i taket, pyr inte bara utan har börjat brinna), ringer stallägaren i farten (svarar inte), ringer SOS som inte svarar, stallägaren ringer upp och jag säger till henne att börja ringa SOS hon med medan jag springer för att flytta på mina hästar som står närmast den stallände där det brann. Ringer SOS igen och kommer fram, samtidigt kommer en granne som sett röken och vi får fram brandsläckare och vattenslang (sen går strömmen och då funkar inte vattnet). En till granne kommer och jag säger till honom att gå till den andra grannen och se till att han går ut ur stallet medan jag möter brandkåren och flyttar hästarna. Brandkåren kommer och börjar spruta vatten och skum, börjar sedan bryta upp takpannor för att stoppa det från att sprida sig, och kunna blöta ner träet.

Här sätter jag och en annan inackordering som kommit igång med att ge hästarna middagsmaten osv för att det ska vara lugnt. Hottie är dock förbannad för jag slängde in henne i ridhuset och hon kände sig ensammast i hela världen.
61940_1400874465.jpg

Calle var nöjdare för han fick "plötsligt" nya grannar som han ville snacka med (han sprang som en galning i leran som blev efter skyfallet -marken svalde inte vattnet, så han blev tigrerad :p)
37115_1400874482.jpg

När brandkåren var klara fick vi gå in och kolla sadelkammaren som ligger rakt under. Rann ju vatten genom taket såklart, men mest i mitten så våra saker har klarat sig. Vi bar bara ut sadlarna så att de inte skulle bli genomblöta.
Det gick bra denna gången, men tänk om jag inte åkt en timme tidigare från jobbet..... eller tänk om detta hänt nattetid när stallägaren varit borta (eller bara sovit). Fyfan.

Oj, ett sådant drama! Tur ändå att ni upptäckte det i tid.

Men vilken mardröm, Mooi det är ju det där man verkligen fasar för. Vid vårt stall åskan det kraftigt och ha slagit ner en gång men då bara intill stallet. Men man är ju livrädd för vad som kan hända. Vilken otrolig tur att du vet tidig. Usch!

47945_1400874418.jpg

42864_1400874424.jpg

42138_1400874436.jpg

58895_1400874441.jpg

61940_1400874465.jpg

37115_1400874482.jpg

Shit va läskigt!!! Tur du kom dit i tid!

@mooi Fy vad läskigt, rådigt agerat av dig! Verkligen min värsta mardröm, har hästarna på lösdrift och kan nojja för allt, men innebrända lär de inte bli iaf.

Var det alltså en blixt som orsakat det?

@mooi vilken otrolig tur att du var där!

Jag har tränat med min häst i helgen, förlamningen verkar ha släppt helt men jag vågar inte ta ut segern i förskott så är beredd på bakslag. Men han är fullt igång nu, helt utan rörelsestörning. Så jag ber till Gud att han ska få vara frisk nu. Han är en sådan kämpe min lilla häst, det här är nog femte gången som han varit nära en resa till Trapalanda.

Igår fick jag iaf känna på den magiska känslan av piaff! Det lever man länge på.

Idag har min Amerigo ruggat ryggen på min häst :arghh: Har sett viss tendens till det men så minimalt så jag inte brytt mig, men idag var det rejält och han var typ lockig i håret under... Jag vill grina lite. Jag hatar sadlar.

Idag har min Amerigo ruggat ryggen på min häst :arghh: Har sett viss tendens till det men så minimalt så jag inte brytt mig, men idag var det rejält och han var typ lockig i håret under... Jag vill grina lite. Jag hatar sadlar.

Om den ruggar men inte markbart glider fram, bakat eller at sidan kanske det bara ar sa att din hast har mer rorelse i ryggen numera. Man kan ju testa att ha renskinn eller annat under sadeln, och sen kanske ocksa kolla med sadelutprovare om de tror att det ar helt fel eller inte.
Sadeln maste ju rora sig lite da ryggen ror sig oh vissa far skav lattare an andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka