Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Martina_m : Du får träna på att lasta honom själv? Det är ju hopplöst att vara beroende av andra för att kunna åka iväg!
Min skickar jag in, och så stänger jag bakom, det funkar mycket bättre för oss nu än om vi har nån mer som "hjälper till". När jag tränade var jag noga med att backa ut henne innan hon själv hann kasta sig ut, och så tänjde vi på tiden hon stod kvar innan hon backade. Och aldrig aldrig försöka hålla kvar när de väl börjar kasta sig bakåt!

Ang. prestationsangest - Vi ryttare jobbar alltid massor med hastens form och tranar den fysiska biten, men oftast glommer man sin egen mentala bit och kanske tyker lite att "skarper man bara till sig" sa gar det.
Gick pa en jattebra forelasning for en person som tranade landslagsryttarna i just mentalt fokus. De betonade att man skall satta upp realistiska och langsiktiga mal, inte vara radd for att satsa, samt en del tips och tricks pa hur man skall tanka for att hantera nervositet och mentala lasningar.

Tyckte det var en riktigt bra forelasning.

@Martina_m
Fy va trist att missa tavlingen for en san sak :( Jag har varit dar, med mitt monster som kunde ta 4 timmar att lasta.
Jag tog hjalp av den har mannen
Svindyrt, men det basta pengar jag nagonsin spenderat. Hela poangen var dock att trana trana trana. Jag lastade hasten 20 ganger pa morgonen och 20 ganger pa kvallen i 2 veckor :eek:
Men det funkade! Nu aker jag sjalv till traningar och tavlingar, och hasten har slutat kasta sig ut och reser tillochmed mycket battre (hon brukade svettas och sparka med frambenen under resa, nu star hon still och ater for det mesta).
Sa det finns hopp! Han har hjalpt manga andra med annu varre problem an mig, och de nat samma resultat.
Nu hjalper ju inte det dig sa mycket i Sverige, meeeen, hela grejjen var som sagt att trana, tills det blir skittrakigt verkligen. Det hjalper bade ditt sjalvfortoende och hastens.
Har du lastat 200 ganger hemma innan du aker pa tavling nasta gang, sa har du ju oddsen pa din sina lixom.

Det där låter väldigt likt oss. :(
Vi ska tävla (fälttävlan) i morgon, och jag får lite svårt att andas när jag tänker på det. Varför ska det vara så svårt att slappna av och rida som när man är ensam?
Ja, varför? Fast det är väl ändå delvis därför vi tävlar. För att visa att vi klarar av just det! I mitt fall handlar det om att känna att jag får fram energin i framför allt mig själv. Fixar jag det så har jag alltid min superbussiga häst med mig. Och att lägga ner prestationsångesten!

@Hedwig Kul! Nu ska du se att ni kommer igång!

Själv red jag på gårdagens inspiration. Det tog lite längre tid innan jag hittade rätt utan kära tränarens uppmuntrande tillrop. Men mot slutet hade jag en helt fantastisk känsla! Han bara gick och var helt smidig i sidorna i traven. Dessutom gjorde han finfina ökningar där jag både kunde sitta och kom åt med skänkeln i upptagningarna vilket förbättrade kvaliteten på övergångarna en hel del om man säger så. Har verkligen hittat en ny dimension typ! :banana:

Målet för sista tävlingen innan sommaruppehållet är endast att hitta flytet inne på banan. Jag tänker rida två MsvC:2 uppdelat på två dagar. Skönt med ett annat program än MsvC:1 som jag ridit massor under våren. Vi har inte haft några MsvC:2 hos oss alls.

Jag har blivit så löjligt kär i min nya häst. Jag köpte henne i mars och hon inledde starkt med att lyckas humpa av mig två gånger inom en vecka. Men för några veckor sen så vände allt. Hon började lita på mig, kom galopperande när jag skulle hämta in henne från hagen, och ridningen började fungera på ett helt annat sätt. Hon är verkligen den roligaste häst jag ridit! Sitter med ett flin på läpparna hela tiden (nästan). Men visst, hon är fortfarande en unghäst, hon tycker det är tokläskigt när det blåser mycket, vi kan inte rida ut själva. Men skitsamma! Hon är helt lovely :)

2zqejhf.jpg

2wbvjwj.jpg

Jag har ett väldigt irriterande sitsfel = mina konstant för långa tyglar. Det gör ju att det ofta blir lite glapp i kontakten med hästen, samt att nu på lite högre nivå så hinner jag helt enkelt inte med (för mina tyglar är för långa och jag tappar kontakten). Jag har även börjat få armbågarna bakom kroppen, vinkla ut armbågarna, luta överlivet bakåt, allt detta pga tyglarna. Blir GALEN!

Nu börjar projektet med att få ordning på detta, jag kommer åka häst ett tag med enbart fokus på min sits. Har ni några tips på hur jag snabbare ska få in rätt handställning/tygellängd?

Jag har ett väldigt irriterande sitsfel = mina konstant för långa tyglar. Det gör ju att det ofta blir lite glapp i kontakten med hästen, samt att nu på lite högre nivå så hinner jag helt enkelt inte med (för mina tyglar är för långa och jag tappar kontakten). Jag har även börjat få armbågarna bakom kroppen, vinkla ut armbågarna, luta överlivet bakåt, allt detta pga tyglarna. Blir GALEN!

Nu börjar projektet med att få ordning på detta, jag kommer åka häst ett tag med enbart fokus på min sits. Har ni några tips på hur jag snabbare ska få in rätt handställning/tygellängd?
Tejpa markering på tygeln?

Har provat men glider från markeringen hela tiden. Satte mina vävribbstyglar med stoppar på dressyrtränset, de glider ju inte lika lätt iaf...
Tejpa större klump? :D annars finns det jakttyglar som liksom är dubbla så att man har handen i en ögla, det kanske kan funka?

@b_ridutbildning Jag vet faktiskt inte varför jag tävlar?
Tänker väl att det nån gång borde kunna lossna lite, men inget sånt i sikte ännu.
Hmm, vet du inte varför du tävlar? Menar du det verkligen, eller tänker du verkligen så? Själv behöver jag ha tävlingarna som mål med min ridning. De motiverar mig att bli bättre och anstränga mig under träningarna. Jag är nog en ganska lat och bekväm ryttare! :angel:

Kanske vore det lättare för dig att nå dina mål om du visste vilka det var och varför du vill nå dit? :)

Jag tror det gäller att göra en markering på tygeln, tejp tex. Och sen bara nöta på med att minnas ha koll.

Är det så att du glider mer än du vill kan du testa fatta tygeln i rätt längd och med korrekt hand- och arm-position. Sen kniper du ihop handen allt vad du har ett tag.
Det brukar göra att man behåller greppet bättre än annars.

Jag tror det gäller att göra en markering på tygeln, tejp tex. Och sen bara nöta på med att minnas ha koll.

Är det så att du glider mer än du vill kan du testa fatta tygeln i rätt längd och med korrekt hand- och arm-position. Sen kniper du ihop handen allt vad du har ett tag.
Det brukar göra att man behåller greppet bättre än annars.

Tror jag ska testa med röd tejp (eller annan färgglad) och köpa tyglar med bättre grepp, typ gummiinsida. Nu rider jag med tunna flätade och de bara glider och glider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka