Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har knutit en Knut på mina tyglar, det funkar för mig. Knuten ligger i handen när tygeln är lagom lång och då känner man ju direkt om den glider utan att behöva titta ner.

Men man måste ha ganska smala tyglar förståss.

Och hur håller ni i ridspöet så det inte stör handens position och inverkan? Jag blir så spänd i handen som håller spöt.

Tror jag ska testa med röd tejp (eller annan färgglad) och köpa tyglar med bättre grepp, typ gummiinsida. Nu rider jag med tunna flätade och de bara glider och glider.

Jag lider också något av den åkomman. Jag skulle väl helst ha 3 mil långa tyglar och händerna bakom mig. :p
För min del var det inte helt dumt att då börja rida häst som är tittig, reaktionssnabb och rörlig.
Då måste man ha normallånga tyglar för att bli kvick nog. ;)

Och hur håller ni i ridspöet så det inte stör handens position och inverkan? Jag blir så spänd i handen som håller spöt.

Har du ett bra spö som är välbalanserat?
Jag tycker absolut man känner skillnad!
Jag gillar Döbert och Piskmakaren.
De har bra spänst i sig med, skön känsla.

Jag har knutit en Knut på mina tyglar, det funkar för mig. Knuten ligger i handen när tygeln är lagom lång och då känner man ju direkt om den glider utan att behöva titta ner.

Men man måste ha ganska smala tyglar förståss.

För mig är en sån grej en mkt tillfällig lösning för att börja ha koll själv.
Tygellängden varierar ju om man lägger ner eller plockar upp tex.
Så då blir en knut/tejp etc inte exakt.
Och jag vill hitta feelingen i hur det ska kännas i handen. Så man känner när hästen är lösgjord, hur bak jobbar etc.
För mig måste man då bli mer medveten, snabbare etc.

Så knut, tejp och gummityglar etc är bra för att börja märka när man gör fel. Men jag vill iaf klara mig med vad som för utrustning. :)

Har du ett bra spö som är välbalanserat?
Jag tycker absolut man känner skillnad!
Jag gillar Döbert och Piskmakaren.
De har bra spänst i sig med, skön känsla.

Det har jag nog inte, har ett jättegammalt dressyrspö som dessutom är av... kan inte ha för långa spön och inte för "gungiga" för hästen blir lite hysterisk då.

Tror jag ska testa med röd tejp (eller annan färgglad) och köpa tyglar med bättre grepp, typ gummiinsida. Nu rider jag med tunna flätade och de bara glider och glider.

att man glider på tygeln i min värld är ett kvitto på att man kompenserar för att man inte har motorn med därbak dvs man har verkligen inte fångat in bakdelen under sig utan lättar omedvetet i handen som ram när det brister därbak dvs brister i grundstenen.
sitsträning tycker jag låter som den bästa teorin som du är inne på, men bortsett från det i sig så behöver du sjävklart öva på att hålla kvar tygeln och anpassa din kropp läs inverkan på hästen, även om längden på tygeln förblir detsamma. ha ribbade tyglar med stoppar till att börja med och en tränare som håller koll hela tiden.

Hmm, vet du inte varför du tävlar? Menar du det verkligen, eller tänker du verkligen så? Själv behöver jag ha tävlingarna som mål med min ridning. De motiverar mig att bli bättre och anstränga mig under träningarna. Jag är nog en ganska lat och bekväm ryttare! :angel:

Kanske vore det lättare för dig att nå dina mål om du visste vilka det var och varför du vill nå dit? :)

Jag har ganska tydliga mål för vart jag vill nå, och även delmål på vägen dit, som absolut är helt rimliga för normalbegåvade häst och ryttare. Men när man aldrig når några av målen ändå, känns det ganska tröstlöst. Jag kanske inte borde tävla alls helt enkelt? Det är ju faktiskt inte roligt när det alltid går dåligt.

Träna är däremot väldigt roligt!

För mig är en sån grej en mkt tillfällig lösning för att börja ha koll själv.
Tygellängden varierar ju om man lägger ner eller plockar upp tex.
Så då blir en knut/tejp etc inte exakt.
Och jag vill hitta feelingen i hur det ska kännas i handen. Så man känner när hästen är lösgjord, hur bak jobbar etc.
För mig måste man då bli mer medveten, snabbare etc.

Så knut, tejp och gummityglar etc är bra för att börja märka när man gör fel. Men jag vill iaf klara mig med vad som för utrustning. :)

Jo det var tänkt som en tillfällig lösning, men det funkade så bra för mig, så knutarna blev kvar :) nu får jag nog inte ut dom ens om jag ville!
Självklart varierar jag längden på tyglarna under passet, men nu måste jag iaf tänka efter lite varför jag har den längden jag har hela tiden.

En vacker dag ska jag skaffa vuxentyglar utan knutar dock :)

att man glider på tygeln i min värld är ett kvitto på att man kompenserar för att man inte har motorn med därbak dvs man har verkligen inte fångat in bakdelen under sig utan lättar omedvetet i handen som ram när det brister därbak dvs brister i grundstenen.
sitsträning tycker jag låter som den bästa teorin som du är inne på, men bortsett från det i sig så behöver du sjävklart öva på att hålla kvar tygeln och anpassa din kropp läs inverkan på hästen, även om längden på tygeln förblir detsamma. ha ribbade tyglar med stoppar till att börja med och en tränare som håller koll hela tiden.

Detta är ju mitt stora sitsfel, på alla hästar, och har förföljt mig i många många år. problemet nu är ju att motorn är igång bak och jag hinner inte möta upp det, hamnar i bakvikt med för långa tyglar och då är det förlorat...
Böt till ribbade rejäla tyglar nu och jag och min tränare ska fokusera på att lära om min kropp, kommer nog ta ett tag iom att det pågått så länge. Sedan får man gå vidare med inverkan osv.

När man har tråkigt och är sömnlös får man trösta sig med Buke. ;)

Jag åker hem från tränarnas gård om 2 dagar. Det känns väldigt dubbelt.
Jag saknar redan alla hästarna, hundarna och "min" katt. Och så klart mina härliga tränare!
Men det ska bli otroligt skönt att vara sin egen ett tag. Kunna vila och bo hemma i sitt eget hem.
Och att kunna träffa kompisar på stan etc.

Men åh, vad jag kommer sakna att se så duktiga rida och få så mycket lektioner och tillfällen att peppra med frågor.

Jag ska träna här ett par ggr i sommar. Och ena tränaren kommer till mig.
Men det blir inte samma sak.
Och som sagt; Gud vad jag ska sakna alla djuren! Mina små (och stora) polare!

Men vi hoppas de flesta är kvar till i höst, när jag kommer tillbaks.
Tror vilan och miljöbytet iaf gör gott för mig som ryttare och hästmänniska.
Ska försöka träna lite annat också under sommaren. Så jag inte tappar så mycket muskler.

Men ska också gå på ett gäng ryggbehandlingar först och räta ut min låsta och hemska rygg.
DET kommer garanterat hjälpa min ridning.

Vi fastnade på bild i helgen. Det var inte planerat. Så jag ser ut därefter. Ni får kolla på fina hästen. ;)

Detta är ju mitt stora sitsfel, på alla hästar, och har förföljt mig i många många år. problemet nu är ju att motorn är igång bak och jag hinner inte möta upp det, hamnar i bakvikt med för långa tyglar och då är det förlorat...
Böt till ribbade rejäla tyglar nu och jag och min tränare ska fokusera på att lära om min kropp, kommer nog ta ett tag iom att det pågått så länge. Sedan får man gå vidare med inverkan osv.
Kanske har du låst dig när det gäller tygellängden? Kan det vara en ide att istället fokusera på vinkeln mellan höft och lår? Om du får kontroll på den så kommer du att märka att tyglarna blivit för långa eftersom ditt överliv och hand är på rätt plats. Vet inte om det fungerar för dig men det gjorde det för mig!

Hur gör ni med vita hästar när ni ska starta sent på eftermiddagen och hästen således ska vara ute på dagen-men heller inte bli smutsig? Täcke förstås, men vad använder ni för täcke när det är +20-25? Bomullstäcken verkar inte gå att köpa längre?

Sen undrar jag om nån har erfarenhet av kutterspån i ridhus, som underlag alltså?

Hur gör ni med vita hästar när ni ska starta sent på eftermiddagen och hästen således ska vara ute på dagen-men heller inte bli smutsig? Täcke förstås, men vad använder ni för täcke när det är +20-25? Bomullstäcken verkar inte gå att köpa längre?

Sen undrar jag om nån har erfarenhet av kutterspån i ridhus, som underlag alltså?

Jomen bomullstäcken ska allt finnas. Jag har haft nåt som jag inte köpte för mer än ett par år sedan.. Annars kanske ett flugtäcke utan hals funkar?

På stället jag jobbade på för ett par år sedan så hade de spån i ridhuset (men inte nu längre). Det fungerade väl ok, dock var det ridhuset halt. När de fyllde på spån så luktade det väldigt starkt i ett par dagar men sen la det sig.

Om jag skulle starta sent så skulle hon nog få gå ut med flugtäcke eller så skulle jag ta in henne en stund innan och spola av henne innan. De torkar ju fort när det är så varmt.

Vita hästar låser man in i en kliniskt ren box :p

Hööks brukar ha tunna täcken, kika där. Annars finns HW. Flugtäcke ska jag testa, det var ett bra tips.

Grövre spån brukar ju funka bättre IOM att det bränns saktare.
Spån brukar bli halt innan det satt sig.

@mooi Tack för pm:)!

Spån i ridhus har jag stött på innan, men då har det varit sågspån. Kuttret är superflygigt! Nu kommer det förhoppningsvis blanda sig och sätta sig så det blir bättre:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka