Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror jag ska testa med röd tejp (eller annan färgglad) och köpa tyglar med bättre grepp, typ gummiinsida. Nu rider jag med tunna flätade och de bara glider och glider.
Och hur håller ni i ridspöet så det inte stör handens position och inverkan? Jag blir så spänd i handen som håller spöt.
Jag har knutit en Knut på mina tyglar, det funkar för mig. Knuten ligger i handen när tygeln är lagom lång och då känner man ju direkt om den glider utan att behöva titta ner.
Men man måste ha ganska smala tyglar förståss.
Har du ett bra spö som är välbalanserat?
Jag tycker absolut man känner skillnad!
Jag gillar Döbert och Piskmakaren.
De har bra spänst i sig med, skön känsla.
Tror jag ska testa med röd tejp (eller annan färgglad) och köpa tyglar med bättre grepp, typ gummiinsida. Nu rider jag med tunna flätade och de bara glider och glider.
Hmm, vet du inte varför du tävlar? Menar du det verkligen, eller tänker du verkligen så? Själv behöver jag ha tävlingarna som mål med min ridning. De motiverar mig att bli bättre och anstränga mig under träningarna. Jag är nog en ganska lat och bekväm ryttare!
Kanske vore det lättare för dig att nå dina mål om du visste vilka det var och varför du vill nå dit?
För mig är en sån grej en mkt tillfällig lösning för att börja ha koll själv.
Tygellängden varierar ju om man lägger ner eller plockar upp tex.
Så då blir en knut/tejp etc inte exakt.
Och jag vill hitta feelingen i hur det ska kännas i handen. Så man känner när hästen är lösgjord, hur bak jobbar etc.
För mig måste man då bli mer medveten, snabbare etc.
Så knut, tejp och gummityglar etc är bra för att börja märka när man gör fel. Men jag vill iaf klara mig med vad som för utrustning.
att man glider på tygeln i min värld är ett kvitto på att man kompenserar för att man inte har motorn med därbak dvs man har verkligen inte fångat in bakdelen under sig utan lättar omedvetet i handen som ram när det brister därbak dvs brister i grundstenen.
sitsträning tycker jag låter som den bästa teorin som du är inne på, men bortsett från det i sig så behöver du sjävklart öva på att hålla kvar tygeln och anpassa din kropp läs inverkan på hästen, även om längden på tygeln förblir detsamma. ha ribbade tyglar med stoppar till att börja med och en tränare som håller koll hela tiden.
Kanske har du låst dig när det gäller tygellängden? Kan det vara en ide att istället fokusera på vinkeln mellan höft och lår? Om du får kontroll på den så kommer du att märka att tyglarna blivit för långa eftersom ditt överliv och hand är på rätt plats. Vet inte om det fungerar för dig men det gjorde det för mig!Detta är ju mitt stora sitsfel, på alla hästar, och har förföljt mig i många många år. problemet nu är ju att motorn är igång bak och jag hinner inte möta upp det, hamnar i bakvikt med för långa tyglar och då är det förlorat...
Böt till ribbade rejäla tyglar nu och jag och min tränare ska fokusera på att lära om min kropp, kommer nog ta ett tag iom att det pågått så länge. Sedan får man gå vidare med inverkan osv.
Hur gör ni med vita hästar när ni ska starta sent på eftermiddagen och hästen således ska vara ute på dagen-men heller inte bli smutsig? Täcke förstås, men vad använder ni för täcke när det är +20-25? Bomullstäcken verkar inte gå att köpa längre?
Sen undrar jag om nån har erfarenhet av kutterspån i ridhus, som underlag alltså?
Om jag skulle starta sent så skulle hon nog få gå ut med flugtäcke eller så skulle jag ta in henne en stund innan och spola av henne innan. De torkar ju fort när det är så varmt.Hur gör ni med vita hästar när ni ska starta sent på eftermiddagen och hästen således ska vara ute på dagen-men heller inte bli smutsig? Täcke förstås, men vad använder ni för täcke när det är +20-25? Bomullstäcken verkar inte gå att köpa längre?
Sen undrar jag om nån har erfarenhet av kutterspån i ridhus, som underlag alltså?
Hur gör ni med vita hästar när ni ska starta sent på eftermiddagen och hästen således ska vara ute på dagen-men heller inte bli smutsig? Täcke förstås, men vad använder ni för täcke när det är +20-25? Bomullstäcken verkar inte gå att köpa längre?