Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Pontevecchio vill att vi delar på hökostnaden -framförallt framåt hösten/vintern. Vet att en av de som hade hästen hos oss betalade 500/mån och då för hö, strö och att mamma sköter hästen varje dag.
Gör inget att du glömt! Vad sa hon då? Jag lutar åt att behålla och betäcka själv ja, men det är längre fram -vill fortfarande låna ut henne nu och ett par säsonger framöver.

@Ninnurur gör plats! ;) vem kan säga nej till
dsc_0190_-_copy_5256f7d5ddf2b373d9252422.jpg

Ja vi får väl se om klubben får skakat fram nån gammal häst som behöver en semester ;)

@Pontevecchio vill att vi delar på hökostnaden -framförallt framåt hösten/vintern. Vet att en av de som hade hästen hos oss betalade 500/mån och då för hö, strö och att mamma sköter hästen varje dag.
Gör inget att du glömt! Vad sa hon då? Jag lutar åt att behålla och betäcka själv ja, men det är längre fram -vill fortfarande låna ut henne nu och ett par säsonger framöver.

@Ninnurur gör plats! ;) vem kan säga nej till
dsc_0190_-_copy_5256f7d5ddf2b373d9252422.jpg

Ja vi får väl se om klubben får skakat fram nån gammal häst som behöver en semester ;)

Hon är himla fin den där! Hopas det löser sig med sällskap eller en vettig person som vill ha henne ett tag!

KL

Jag har ju kommit hem nu sen ett par dagar. Men jag har varit så trött att pålle bara fått vila.
Idag tänkte jag rida för första gången och var beredd på att få hålla i mig iom både vila och "ny" miljö.
Visst var han lite spänd och taggad först. Men det gick rätt fort att rida ur honom bara genom att köra på och låta det pysa ur. Inga hopp, skutt eller annat.
Kul!
Jag var också nyfiken(!) på hur han skulle kännas på underlaget i ridhuset. Ridhuset har ett sandunderlag som är mycket stummare än mina tränares gummi-bana. Så jag var nyfiken på om bjudniungen skulle påverkas eller om han skulle kännas stummare.
Han var ju lite spänd och trippig först. Men när det släppte tyckte jag han kändes lika elastisk och fin som vanligt.

Det var SÅÅÅ spännande med spegel igen! Den kommer jag glo mycket i nu i sommar! Det var både hemskt och kul att se igen.
Vissa saker kul annat .. eh.. mindre kul.. ;)

Imorgon ska jag åka till Strömsholm och kika på YR-finalen. Det ska bli kul!

Efter 3 år med skador och återuppbyggnad om vart annat och perioder av fantastisk ridning varvat med katastrof perioder åkte jag ner till Ängelholm för att typ röntga hela hästen om det så krävdes. Jag var rätt inställd på att det skulle resultera i att detta var slutet för någonting är riktigt fel som orsakat alla andra skador.

Nu sitter jag med svaret och det är så klart både skönt och fruktansvärt jobbigt. Röntgen visade dåliga bilder på höger bakknä med dåligt med ledvätska och någon form av skada som man inte kan avgöra vad det är via bilderna. Så vi väntar nu på operationstid där de ska avgöras om det finns något att göra för min hjärtevän.

På träningarna har vi ju alltid jobbat med att aktivera höger bak men inte har vi förstått att det har varit pga av detta utan vi har ju trott att han är svagare där bara. Hans skador har ju uppkommit på alla andra ställen förutom hö bak eftersom han gått och skyddat detta. Även idag är han halt på andra ben och visar inget på höger bak.

Jag känner mig så jävla dum som inte fattat det tidigare. Jag känner mig så jävla dum som inte åkte direkt till Ängelholm i september förra året utan nöjde mig med diagnosen ont i ryggen.

dsc_0097b.jpg

Senast ändrad:
Efter 3 år med skador och återuppbyggnad om vart annat och perioder av fantastisk ridning varvat med katastrof perioder åkte jag ner till Ängelholm för att typ röntga hela hästen om det så krävdes. Jag var rätt inställd på att det skulle resultera i att detta var slutet för någonting är riktigt fel som orsakat alla andra skador.

Nu sitter jag med svaret och det är så klart både skönt och fruktansvärt jobbigt. Röntgen visade dåliga bilder på höger bakknä med dåligt med ledvätska och någon form av skada som man inte kan avgöra vad det är via bilderna. Så vi väntar nu på operationstid där de ska avgöras om det finns något att göra för min hjärtevän.

På träningarna har vi ju alltid jobbat med att aktivera höger bak men inte har vi förstått att det har varit pga av detta utan vi har ju trott att han är svagare där bara.

Jag känner mig så jävla dum som inte fattat det tidigare. Jag känner mig så jävla dum som inte åkte direkt till Ängelholm i september förra året utan nöjde mig med diagnosen ont i ryggen.

dsc_0097b.jpg

Verkligen tråkigt att höra. Hoppas det går att "städa upp" i knät. Håller tummarna för det!

@Catrool Vad tråkigt samtidigt som det klart är en lättnad att äntligen hitta var problemen kommit ifrån. Hoppas op kan hjälpa!

Sällar mig än igen till skaran av hästägare med trasig häst. Juno blev friskförklarad förra måndagen. Väntade en vecka med igångsättning för att få honom skodd och kolla så att den lilla rörelsestörning som fanns kvar skulle försvinna (eller bli värre) av att gå i stor hage igen. Den blev bättre, skorna kom på i torsdags men jag har inte hunnit upp än på honom.

Så igår när jag var ute i hagen och lunchade trixade han till sig och blev tvärhalt vänster bak. Alltså det bakben som varit friskt. Han ville först inte alls stå på benet men satte så småningom ner tån. Fick in honom i stallet och han kotar nästan över när han går. Ingen värme, ingen svullnad och ingen puls. Men störd när man palperar äver ballarna.

Idag står han i sjukhagen och även om jag tycker han var bättre så blir det till att ringa kliniken imorgon och förhoppningsvis få en akuttid. Stooooor suck.

På träningarna har vi ju alltid jobbat med att aktivera höger bak men inte har vi förstått att det har varit pga av detta utan vi har ju trott att han är svagare där bara. Hans skador har ju uppkommit på alla andra ställen förutom hö bak eftersom han gått och skyddat detta. Även idag är han halt på andra ben och visar inget på höger bak.

dsc_0097b.jpg

Åh, vad tråkigt! Håller tummarna för att de kan fixa honom!

@Catrool Vad tråkigt samtidigt som det klart är en lättnad att äntligen hitta var problemen kommit ifrån. Hoppas op kan hjälpa!

Sällar mig än igen till skaran av hästägare med trasig häst. Juno blev friskförklarad förra måndagen. Väntade en vecka med igångsättning för att få honom skodd och kolla så att den lilla rörelsestörning som fanns kvar skulle försvinna (eller bli värre) av att gå i stor hage igen. Den blev bättre, skorna kom på i torsdags men jag har inte hunnit upp än på honom.

Så igår när jag var ute i hagen och lunchade trixade han till sig och blev tvärhalt vänster bak. Alltså det bakben som varit friskt. Han ville först inte alls stå på benet men satte så småningom ner tån. Fick in honom i stallet och han kotar nästan över när han går. Ingen värme, ingen svullnad och ingen puls. Men störd när man palperar äver ballarna.

Idag står han i sjukhagen och även om jag tycker han var bättre så blir det till att ringa kliniken imorgon och förhoppningsvis få en akuttid. Stooooor suck.
Maximal otur! Ogillar!

dsc_0097b.jpg
Man gör sitt bästa där och då. Tråkigt besked. Håller tummarna!

Men vafan... Man blir så trött.
Jag måste bara sälla mig till skaran också, fast det är inte en "hands on" skada -utan mer att jag är lite bekymrad och fundersam. Och det gäller den stora svarta såklart. Ska väl börja med att säga att han gått strålande fint sedan jag började rida igen och jag är faktiskt inte i dagsläget så oroad längre över hans framhov, den verkar oväntat stabil och det verkar räcka bra med ringskorna och en bön till högre makter då och då när han får ett ryck i hagen. Men nu är det bakkärran jag funderar över. Jag får dra historian lite kort så ni hänger med.

Vintern när han var 3-4 så tappade han bakben, det hände ett par gånger per ridpass och jag blev nervös och åkte till klinik. Där sades att han bara var "sladdrig" och valpig, och att det skulle rätta till sig med mer muskler. I februari 2012 lyckades han ju med spiken i hasen, stod en dryg månad för det och var sedan på återbesök innan vi satte igång -det såg bra ut. Under hösten/vintern 2012/2013 började jag se att han gjorde en "grej", han lyfter höger bak (det benet han hade spiken i) och skakar/viftar med det som om det gör ont/är obehagligt. Nojjiga mooi åkte in för att röntga hasen -livrädd för pålagringar eller nåt -inget där. Och han har fortsatt göra såhär med benet lite då och då, det är bara höger bak han gör så med kan tilläggas.
Nu har han ju vilat länge och efter det ridits i 2 mån, nu har han börjat tappa bakben igen (vilket iofs kan ha med brister i musklerna att göra eftersom han inte är så mycket riden och såklart har tappat), och har börjat vifta med bakbenet mer frekvent -han gör det i boxen, på gången eller i hagen. Inte jätteofta eller hela tiden, men det händer varje dag under den tiden jag är i stallet.

Jag blir så himla nojjig -vad är detta? Fantomsmärtor? nervryck? Ska jag bry mig om det eller skita i det? Han är ohalt kan ju också tilläggas.

Men vafan... Man blir så trött.
Jag måste bara sälla mig till skaran också, fast det är inte en "hands on" skada -utan mer att jag är lite bekymrad och fundersam. Och det gäller den stora svarta såklart. Ska väl börja med att säga att han gått strålande fint sedan jag började rida igen och jag är faktiskt inte i dagsläget så oroad längre över hans framhov, den verkar oväntat stabil och det verkar räcka bra med ringskorna och en bön till högre makter då och då när han får ett ryck i hagen. Men nu är det bakkärran jag funderar över. Jag får dra historian lite kort så ni hänger med.

Vintern när han var 3-4 så tappade han bakben, det hände ett par gånger per ridpass och jag blev nervös och åkte till klinik. Där sades att han bara var "sladdrig" och valpig, och att det skulle rätta till sig med mer muskler. I februari 2012 lyckades han ju med spiken i hasen, stod en dryg månad för det och var sedan på återbesök innan vi satte igång -det såg bra ut. Under hösten/vintern 2012/2013 började jag se att han gjorde en "grej", han lyfter höger bak (det benet han hade spiken i) och skakar/viftar med det som om det gör ont/är obehagligt. Nojjiga mooi åkte in för att röntga hasen -livrädd för pålagringar eller nåt -inget där. Och han har fortsatt göra såhär med benet lite då och då, det är bara höger bak han gör så med kan tilläggas.
Nu har han ju vilat länge och efter det ridits i 2 mån, nu har han börjat tappa bakben igen (vilket iofs kan ha med brister i musklerna att göra eftersom han inte är så mycket riden och såklart har tappat), och har börjat vifta med bakbenet mer frekvent -han gör det i boxen, på gången eller i hagen. Inte jätteofta eller hela tiden, men det händer varje dag under den tiden jag är i stallet.

Jag blir så himla nojjig -vad är detta? Fantomsmärtor? nervryck? Ska jag bry mig om det eller skita i det? Han är ohalt kan ju också tilläggas.

Vi har ju rätt att vara nojjiga, de kan ju inte prata. Det här låter kanske konstigt, men Z blev snubbligare och tappar både det ena och det andra när jag provade en sadel för ett tag sen. Den låg bra enligt konstens alla regler men känslan i den blev inte super direkt. Kanske klämmer sadeln på något ställe nu när han börjar få muskler?

Att en häst är ohalt betyder inte att allt överallt är ok, men ibland känns det som om vissa veterinärer nämner dåliga muskler för att de inte orkar utreda mer. Jag och min ponny hade därför en annan klinik som vi åkte till med utredningar, så var vi på ATG-klinik för vanliga grejer som tänder osv. Litar du inte på klinikens omdöme om din fina svarta, eller har en dålig magkänsla, åk till någon annan klinik eller till samma igen och berätta hur du känner.

@mooi - kan du ta ut någon som klämmer igenom musklerna och känner om det är någon skillnad så? Det kanske är "lättast" att börja där och inte åka och röntga, iaf så länge han inte är halt?

@Amanda_F OM jag bestämmer mig för att åka till klinik så kommer jag byta från föregående, för att få "nya ögon" och jag vet inte om det är röntga jag vill, men kanske UL på hasen och se på de mjukdelar som finns. Och hittar man inget då så är det väl inget då.

@Ninnurur ja, jag ska försöka få ut en ET som får kika över honom -inte fel att göra nu när han ridits ett tag med.

Äh, det känns bara så knasigt att fundera på sånt här när han känns jättefin att rida, men ja -det här med benet stör MIG.

@mooi - jag har lite samma dilemma på nåt sätt. Wille är nämligen fortfarande halt ibland i hagen, ffa i trav och ibland i skritt. Jag tänker att hagen inte direkt har jämnt underlag och han "sitter inte ihop" när han springer där, + att han faktiskt är 24 nu. När jag rider är han däremot helt ohalt och går med fin bärighet och är jättepigg! Han är ju ordentligt genomklämd av @cili och vi har hittat vilka muskler som spökar så med massage och stretch blir han bättre och bättre, men han kommer nog aldrig vara helt ohalt i trav i hagen. Hästen, jag och medryttaren är alla nöjda och glada men stallägaren har börjat tjata om vet och kolla upp honom, och jag förstår inte riktigt vilken nytta det skulle göra? Han svarar bra på behandlingen, och stallägaren har inte sett oss rida utan ser honom bara lunka halvsovandes in och ut från hagen, och då går det inte fort nånstans :D Så även om det inte är helt samma så är det fortfarande något som skaver. Suck!

Jättepigg kan också betyda "springa ifrån smärtan". Att det inte syns under ryttare kan vara at man maskerar det och de helt enkelt kämpar på.
Jag hade definitivt kollat upp en hälta hos veterinären.
Tycker resonemanget "för gammal för veterinären" är lite märklig, då kan jag känna att hästen nog är för gammal för att vara ridhäst också.

Mooi, nåt shiveringliknande?

@Pontevecchio vet inte, han har inte haft det innan han satte spiken i leden, inga problem att lyfta bakbenet för att kratsa hovar/sko. Utan det är när han står rätt upp och ner på gången, i boxen eller hagen. Då lyfter han benet uppåt bakåt och viftar lite med det -tänk så som de gör när de "hotar".

@mooi uch avundas dig inte, vet hur ångesten känns av att inte veta och att oroa sig att det är något. Om jag har lärt mig något så är det att man ska följa sin magkänsla, om inte annat så för att kunna släppa det och kunna gå vidare utan att behöva känna oro.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat