Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm, hade ett sånt där skumt pass igår igen, ett skitpass fram till de sista 3 min.. Han skrittar konstigt tycker jag -men är ren i traven sen när jag testar.
-han skrittar dåligt (inte varje dag men av och till)
-bjuder inte som han gjort under hela perioden jag ridit nu
-känns inte som att han släpper i kroppen utan är kort, hög och istället för riktig bjudning så blir han hetsig och forcerad.

Jag har bokat in oss på kurs för min tränare 22-24e och det blir bra att få lite ögon på oss och se om det är jag som gör nåt omedvetet eller om det är nåt annat (och då hur jag går vidare), och så har jag bestämt mig för att prova att sko honom med vanliga skor nästa gång (förhoppningsvis i veckan som kommer då hovarna vuxit sjukt mycket), funderar på om ringskons "tvärslå" klämmer på strålen, eller ja, tar emot så att han ömmar när han går. Värt ett försök i alla fall. Han har gått så jäkla bra hela tiden och denna förändringen har skett den senaste 1,5-2v. Jag hoppas att det är så enkelt som att det är skorna som inte passar herrn och att han inte fått känningar av skadan.

Hm, hade ett sånt där skumt pass igår igen, ett skitpass fram till de sista 3 min.. Han skrittar konstigt tycker jag -men är ren i traven sen när jag testar.
-han skrittar dåligt (inte varje dag men av och till)
-bjuder inte som han gjort under hela perioden jag ridit nu
-känns inte som att han släpper i kroppen utan är kort, hög och istället för riktig bjudning så blir han hetsig och forcerad.

Jag har bokat in oss på kurs för min tränare 22-24e och det blir bra att få lite ögon på oss och se om det är jag som gör nåt omedvetet eller om det är nåt annat (och då hur jag går vidare), och så har jag bestämt mig för att prova att sko honom med vanliga skor nästa gång (förhoppningsvis i veckan som kommer då hovarna vuxit sjukt mycket), funderar på om ringskons "tvärslå" klämmer på strålen, eller ja, tar emot så att han ömmar när han går. Värt ett försök i alla fall. Han har gått så jäkla bra hela tiden och denna förändringen har skett den senaste 1,5-2v. Jag hoppas att det är så enkelt som att det är skorna som inte passar herrn och att han inte fått känningar av skadan.

Vi har haft jättemkt problem med skritten tidigare men konstigt nog är det det enda som funkar nu. Det vi gjorde var att börja rida fri skritt, på lång tygel. Känna rörelserna ordentligt med sittbenen. Sen fick jag öka och minska för sitsen, omväxlande på stora volter och snett igenom. När jag fått en avslappnad skritt som var vilande och utan spänningar i ryggen tog jag tyglarna. Red kort skritt på volterna och ökad på diagonalen. Jämn i handen, ryggen och bjudningen hela tiden. Vårt problem var att hon spände ryggen och då började skritta orent. Nu när jag rider henne jämnt in i båda händerna, och fokuserar mer på avslappningen så är skritten ren. Och då har jag ett bättre utgångsläge.

Vi har haft jättemkt problem med skritten tidigare men konstigt nog är det det enda som funkar nu. Det vi gjorde var att börja rida fri skritt, på lång tygel. Känna rörelserna ordentligt med sittbenen. Sen fick jag öka och minska för sitsen, omväxlande på stora volter och snett igenom. När jag fått en avslappnad skritt som var vilande och utan spänningar i ryggen tog jag tyglarna. Red kort skritt på volterna och ökad på diagonalen. Jämn i handen, ryggen och bjudningen hela tiden. Vårt problem var att hon spände ryggen och då började skritta orent. Nu när jag rider henne jämnt in i båda händerna, och fokuserar mer på avslappningen så är skritten ren. Och då har jag ett bättre utgångsläge.

De dagar som han "skrittar dåligt" så känns det skumt redan på lång tygel, det är inte det här "vanliga" skrittproblemet att de skrittar orent pga spänning. Han går jättefint att skrittjobba, flytta för skänklarna i skritten och liknande. Men bara skritt rakt ut känns underligt och jag kan inte sätta fingret på vad det är.

vet ni vad -jag fick filmat honom på gången igår när han grejade med bakbenet. Ni kan ju ignorera mitt smackande, men det var för att han skulle flytta på sig.
När han gör såhär så brukar det vara att han står rakt upp och ner på gången/i boxen/hagen och plötsligt lyfter han benet såhär och vevar lite (jag brukar inte smacka på honom, men nu såg jag att det var på gång och hann få fram telefonen -och när han flyttade sig så gjorde han så, det är alltså inte så att det alltid är i samband med att han ska röra sig).

vet ni vad -jag fick filmat honom på gången igår när han grejade med bakbenet. Ni kan ju ignorera mitt smackande, men det var för att han skulle flytta på sig.
När han gör såhär så brukar det vara att han står rakt upp och ner på gången/i boxen/hagen och plötsligt lyfter han benet såhär och vevar lite (jag brukar inte smacka på honom, men nu såg jag att det var på gång och hann få fram telefonen -och när han flyttade sig så gjorde han så, det är alltså inte så att det alltid är i samband med att han ska röra sig).

Det sägs ju att hästar använder fler muskler i skritten än i traven. Kanske är det någon av de småmusklerna som stabiliserar och sitter i bakbenet som strular? Ser konstigt ut, slappt och med en ovilja att belasta typ..

Det sägs ju att hästar använder fler muskler i skritten än i traven. Kanske är det någon av de småmusklerna som stabiliserar och sitter i bakbenet som strular? Ser konstigt ut, slappt och med en ovilja att belasta typ..

Han är väldigt slapp i kotorna och när han vilar så överböjer han kotorna bak -tycker jag då...
Vevandet har han inte gjort innan, det kom efter att han fick en spik i hasleden på det benet, det är därför jag är så nojjig för det benet.

jag tycker det påminner om beteendet som unghästar som fått slinger/skador på halskotpelaren uppvisar. De kan liksom inte styra bakbenet utan viftar för att hitta det så att säga.

Är han röngad i halskotpelaren? Det kanske kan vara en nervgrej från spiken? Kan skrittproblemen ha nåt med det att göra?

jag tycker det påminner om beteendet som unghästar som fått slinger/skador på halskotpelaren uppvisar. De kan liksom inte styra bakbenet utan viftar för att hitta det så att säga.

Är han röngad i halskotpelaren? Det kanske kan vara en nervgrej från spiken? Kan skrittproblemen ha nåt med det att göra?

han är röntgad i halskotpelaren och den var UA. Jag tror mest på att vevandet är nerv-obehag efter spiken. Skritten kan helt klart ha med det att göra, men även ev ömhet i framhovarna. Ska testa som sagt att sko med vanliga skor och se hur han blir då.

Jag får lite samma känsla som Ponte just hur han lyfter bakbenet.
Hur han "överböjer" kotorna tycker jag inte ser märkligt ut, det kan man se på överrörliga hästar. Mitt sto står ofta så där så man tror att det benet hon vilar är 20 cm längre än det andra. Hon har inte långa kotleder, men sänker höftbenet ganska mycket på den sidan hon vilar.

@mooi liknar väldigt mycket en häst i mitt tidigare stall, tror det han hade var någon typ av shivering. På honom kom det främst fram när han skulle backa men ibland även när han bara stod stilla.

@mooi Jag tycker att rörelsen påminner om hur hästar försöker komma undan hakningen vid patellaproblem.
Du kan provocera fram patellahakning genom att leda honom i en lite cirkel på ett ställe där marken sluttar lite, i en uppförs eller nedförsbacke.
Får han mer hakningar då än annars, är det troligen patellaproblem.

Vill också ha tips på hur man släpper press:(. Har haft sämsta uppladdningen ever med den prickiga inför imorgon. Red honom första gången idag sen förra starten eftersom han drog av sig en sko i veckan. Det kändes inte bra, med betoning på inte. Största problemet är att få stopp på honom. Han är som en ångvält som tuffar på i sin alldeles egna värld.

Har försökt byta klass till LB istället, men det är knökfullt. Buhu.

@mooi Har aldrig sett ngn häst göra så, men båda tipsen och shivering och patella känns troliga. Jag hade nog åkt en vända till kliniken i synnerhet eftersom du tycker han försämrats senaste tiden:/.

(Juno var förresten ua på röntgen efter sin fadäs och troligen har han bara fått en blåmärke under hoven eftersom han blir betydligt mer halt efter provokatione med visitertång.)

@Amanda_F

Jag hade precis samma problem när jag lärde in byten på mig. Hon blev så till sig att hon försökte sticka och byta samtidigt. Hon är dessutom den typen av häst som blir till sig och gärna gissar vad som ska hända härnäst istället för att vänta på ryttaren.
Hon bytte bland så högt också att hon sparkade sig själv på baserna och en massa annat Knas. Min tränare förbjöd mig att byta nära hennes sarg eftersom hon inte ville få den söndersparkad.

Jag lät min vila helt en vecka, ute ~14 timmar per dygn. Sedan red jag ut en vecka, helt utan krav.
Då trillade poletten ner. Hon fick vila huvudet lite och på nästa träning var det myyycket bättre. Blev fortfarande till sig om jag bytte mycket under en viss tid, så jag smög liksom in dem lite var som. Och när vi tränade program lurade jag henne genom att byta sent eller göra enkla byten så hon inte skulle spänna till sig och satsa så mycket.

Min tränare är väldigt bra på att hitta sätt att "lura" hästen lite så den inte blir totalt överladdad och blockerad, men får vara lite kreativ.

Idag hade vi en lustig avslutning på vårt pass, nämligen det här:
Anledningen var att vår hovis retades när jag skulle ut då jag öppnade grindarna, han sa att jag verkligen blivit en dressyrtant nu som inte hoppar ut. När jag senare kom tillbaka var jag ju givetvis tvungen att visa att fälttävlanstakterna minsann sitter kvar, haha.

@mooi, kul! Hoppas det blir kalas för er alla :) Jag var själv väldigt intresserad som sagt men har ju ston med årets föl så det snart sticker upp svansar genom taket :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat