Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miedo ok. vad bra!
vet att du inte kan påverka eller har ngt med det att göra osv så inte till dig öht, men:
Jag har allmänt svårt att förstå enligt allt du redovisat hur en ridskolehäst år efter år tillåts att jobba med en dåligt liggande sadel så som du redovisat noga, och att det inte investeras i och åtgärdas..... att du som lånar henne sen kommer med en inte heller passande sadel men den får ok för den ligger inte lika illa som hästens egen, blir jättetråkig läsning för min del om jag ska vara ärlig.
Det är en jättetrevlig häst du visar på alla sätt, genom alla år. Tycker det är synd att du som lånar henne 2 dagar i veckan ska behöva vara så bekymrad när det är ngn som faktiskt äger den som borde se till det grundläggande att hästen går med en passande utrustning om den går i ridskoleverksamhet. sorry men det står jag för. Det är under all kritik att det inte tas tag i eller prioriteras. Du bryr dig om hästen massor och sitter och rider barbacka osv de dagar i veckan du betalar för att ha hästen osv, för att spara på ryggen osv. Väldigt tveksamt att det ska vara så, att hästens utrustning inte är bra är ju etablerat eftersom du postar så mkt bilder och redovisar skav av sadeln osv på bilder osv samt att sadelbyte inte är aktuellt på henne från verksamhetens sida. Det tycker jag är tråkig läsning :(

Min pålle fick idag gå för hand med en elev lite för att hon skulle få testa lite saker. Jag körde själv lite först och sen fick hon ta över. Det var riktigt kul att se att han inte ballade ur allt för mycket.
Han blev lite mer spänd och lite olydig. Men han skötte sig hyfsat och var inte lika skraj som han varit med andra förr.
Jag hade inte låtit henne ta honom om jag trodde han skulle balla ur, för bådas skull. Men det var kul att se att jag hade rätt i mitt antagande och att han faktiskt kunde hålla sig hyfsat cool även med henne. Duktig kille!
Nu är jag faktiskt lite stolt över honom!

@mackan jag håller med dig om att det är illa. Men Ninyas sadel är nog den som sitter sämst på ridskolan i nuläget, de sadlar som valts ut till hästarna på senare år sitter överlag bra. Att Ninya inte fått bättre sadel beror nog mycket på att hon "alltid klarat sig bra" med den. När något nytt används så kollas det av att det fungerar, men sådant som någon gått med länge byts sällan förrän det faller sönder. Vilket är kasst, inte minst när det är just Ninya som drabbas. Extra irriterad då hon i höstas (fyllt ut ett snäpp mer runt manken än tidigare) var klart spändare med sadel än utan när jag red, iaf när jag värmde upp, och jag pratade med ridläraren om det. "Hmm kanske det..." funderade hon, fick uppfattningen att hon faktiskt skulle kolla efter någon lösning då Ninya slängde en del människor (vilket hon visserligen alltid gör på vintrarna) men inte mig. Men sedan gick det över och så blev det inte av.
Till min ridskolas försvar (jag har ju valt att stanna där av fler anledningar än Ninya) så har vi fantastisk stämning, hästar som i allmänhet känns nöjda och sällan skador/hälta. Även ett par hästar som varit riktigt opålitliga i sättet när de kommit har blivit bättre och lugnare på ridskolan.

När det gäller sadeln jag köpt så står jag ännu för att den inte bara ligger godkänt, utan den känns riktigt bra till hennes rygg. Hur mycket jag än känner igenom före och efter ridning kan jag inte säga annat än att den verkar fördela trycket ungefär så jämnt som det bara går. Och ryggrad och manke går helt fri och sadeln ruggar inte ett strå på ryggen även om sadelgjorden är löst spänd. Sedan är det en bonus också att den inte skjuter iväg mig så mycket som hennes vanliga.

fast som jag försökt illustrera så att en sadel ligger på plats och inte ruggar osv är inte ekivalent med att den passar. Det är oerhört många variabler med i bilden så jag tycker inte ribban ska ligga vid att "den hade en ännu sämre sadel tidigare" osv. Din häst som du redovisat och visat osv har ju tillochmed regelrätt mankskav av vanliga sadeln så klart det känns bättre med en annan sadel som inte ligger lika illa men grundproblemet kvarstår ju att hästen inte ngnsin går med en riktigt passande sadel och att man givetvis lägger ribban utifrån att av två onda ting är det ena bättre. Jag hade aldrig som lekman utifrån att hästen konstant gått med dåliga sadlar osv, ens tänkt tanken att själv kunna passa in en sadel om jag inte hade varit sadelexpert och det är jag inte efter 35 år även om jag kan en del allmänt men sadlar vill jag ha hjälp med i kombo med det jag vet själv.

jag förstår sóm sagt inte tänket att så länge den klarar sig "bra" så åtgärdar man inte.
Det finns ju en anledning till att hästen alltid går bättre barbacka osv som du valt att rida tidigare. Jag tycker som sagt att det blir fel att du som hyr hästen 2 dagar iveckan ska styra med detta öht.

Senast ändrad:
Nej det vet jag, det jag ville få fram var att jag inte känner eller ser antydan till att sadeln inte ligger bra och Ninya trivs lika bra med den som utan sadel. Jag fortsätter variera både för att det är härligt utan sadel och för att kunna hålla koll på om eventuella förändringar kan härledas till sadeln eller ridningen (eller annat). Jag har i nuläget inte råd att ta ut utbildad sadelutprovare och det känns lite väl mycket för att lägga ut på en häst jag inte bestämmer över för en sadel som används 1-2 pass i veckan. De som känt och sett Ninyas rygg och sadeln i verkligheten håller med mig om hur den ligger. Jag/vi kan ha fel, men jag kommer använda den såvida Ninya inte skulle visa tecken på att den inte är bra till henne.

Jag tycker verkligen inte det är ett okej tänk heller.

Idag hade vi ett härligt träningspass jag och hästen. Vi har länge med tränarens hjälp förberett piruettgalopp och idag var det dags på allvar. Det intressanta för mig som ryttare var hur det skulle kännas när hästen enligt tränaren jobbade rätt. För det kändes "som ingenting". Lite svårt att beskriva men jag upplevde att han inte galopperade alls medan tränaren menade att han jobbade som satan...skumt det där med känsla kontra hur det ser ut. Tränaren menade att han var så stilla över ryggen medans benen vinklade och jobbade och att det var därför det kändes som dålig galopp. När jag ridit själv och det känts så har jag ju drivit massor och därmed gjort det svårare för hästen. Nu vet jag och det är ju skönt. I augusti ska vi debutera MsvB och det ser jag verkligen fram emot!

Jag och Calle är på tredagars kurs nu. Första gången jag åker själv med honom så det var lite nervöst med lastningen och så. Hursomhelst, dagens pass gick jättefint -lite spänd i början iom nytt ställe osv, men när han blivit lite varm i kläderna jobbade han som attan, och tränaren sa att detta var det bästa hon sett honom och att jämnare i stöd och form har han inte varit. Kul att höra! Vi laddade ju lite dåligt inför kursen, han har stått en vecka.... Skulle vila ett par dagar men trampade av sig skon på vä fram (den som varit skadad) så han fick vila tills jag fick ut hovis, som kom igår... Så vi hann jogga ett pass innan, men han gick ju fint ändå :) nu laddar vi för morgondagen!

Jag hade förberett mig med tofsar som jag skulle knyta mellan händerna inför söndagens ridning, för att jobba extra på händerna (har ridit med tyglarna i brygga ett par pass men tycker det är jobbigt när det blir så tjockt att hålla i). Då hade Ninya för första gången på minst fem år tror jag tappat en sko. Blev ingen ridning då hon lätt kan bli öm, så det blev bara borstning och duschning istället:) Inga tecken på ömhet iaf, fick träffa hovslagare igår så det blir ridning idag istället. Med kompis som kan låna min kamera igen :)

Kommer inte ihåg vem som skrev det, men någon var det iaf som sa att jag nog var spänd i axlarna. Vilket stämmer, det blir faktiskt tydligare när jag har händerna i bättre ställning, då spänner jag axlarna ännu lättare vid förhållningar. Så jag jobbar nu extra på att ta tillbaka axlarna och slappna av. Att allt ska vara så himla svårt.:banghead::angel:

Kul att det går bra för både @mooi och @b_ridutbildning Hejja! :)

F opererades i går och allt gick bra, han står nu hemma i sin box. Dem öppnade båda knäna med fyra hål i varje knä och hittade en meniskligamentskada höger bak, meniskligamentet var uppfransat vilket åtgärdades (troligen orsak; feltramp eller liknande). Sedan hittade man även ojämt ytligt spräckt ledbrosk, något man tydl kallar "cobble stone cracks" i båda bak. Med efterföljande vård i form av cortison och sk. IRAP så står det "Prognosen bör vara bra för full atletisk funktion" i rapporten! :)

Hemma igen! Och Calle har jobbat strååålande alla tre dagar. Lite mör i kroppen såklart men väldigt arbetsvillig -och enligt tränaren var han "spänstig" ( :D ) redan från början idag... Jag själv är asförkyld och har hostat konstant (har grym träningsvärk i magen idag efter gårdagens hostande som nästan var löjligt, hostade så att jag andades som en astmatiker på kvällen), så har väl inte varit så fantastiskt skärpt själv under dessa dagarna, så det har ju underlättat att han jobbat "av sig själv".
Vad vi ska jobba mer med framöver är att grabben ska lära sig att ha ordning på benen, fyra ben är liksom två för mycket för honom. Våra största svårigheter i dagsläget har vi kommit fram till under dessa dagarna bottnar i att han helt enkelt inte vet hur han ska använda bakbenen/vilket ben han ska välja = krångel uppstår i galoppfattningar (när han inte vet vilket ben han ska börja med), avsaktningar (när han inte kopplar hur/vad han ska göra för att lyckas sakta av i ett stycke) och vid mindre volter (får inte vecklat ihop kroppen så han kommer runt). Men efter upprepningar i lugn och ro så gick det upp ett ljus för honom och det trillade på plats lite bättre.

Han var mycket nöjd med sig själv ^^
10422017_10153148753100400_6914042276816135536_n.jpg

*KL*

jag har en TR-fråga samt skulle vilja ha råd med hur ni skulle gjort om ni var i min situation.

På torsdag ska jag och M starta LA igen. Det är en lokal kvällstävling och jag har inga större förhoppningar för vår skull. MEN: en av de personerna som startar innan mig har ridit massa MsvC på bra procent och det brukar sällan vara bra att komma in efter en i fältet "överlägsen" ryttare (har som ovana att kolla upp de jag startar mot).

I vanliga fall skulle jag inte reagerat alls men hon är hemmaryttare och finns inte med på den ursprungliga startlistan i TDB. Hon har passerat tre personer som finns med på den anmälningslistan som reserver och det tycker jag inte är riktigt snyggt. Jag funderar på om jag ska säga något till någon av reserverna, eller till tävlingsledningen, eller ringa till förbundet och fråga vad som gäller (rent allmänt eftersom jag ska vara tävlingsledare i höst och skulle vilja ha en korrekt regel att hålla mig i). Jag borde inte göra detta, det förstår jag också. Men det stör mig, eftersom det är så fruktansvärt svårt att få plats på tävlingar och man måste hänga på låset när anmälningarna öppnar...

Enligt TR får efteranmälningar tas in ju, men får de gå före reservlistan? Varken hon eller hästen är anmälda med annan häst/ryttare.

@Amanda_F Intressant spörsmål!
Vad jag kan se är det faktiskt inte reglerat i TR (nu har jag bara skummat igenom avsnitten om just anmälan i TR I & II, men det borde rimligen inte stå någon annanstans än där?)
Är du säker på att ryttaren inte var anmäld till en annan klass och har bytt? För det får man ju göra. (antar iofs att så inte är fallet eftersom kvällstävling...)

Jag tycker att det är en fråga för förbundet! Vet själv hur det brukade gå till på den tiden det var lottning (alltså: "lottning") om platserna :meh:
Är klassen full och det finns en reservlista är det NOT OK att stoppa in andra ekipage :mad:

Sen finns iofs i mom 205, som handlar om hästbyte, ryttarbyte etc, den käcka meningen:
"Avsteg från dessa bestämmelser får endast ske vid särskilt vägande skäl och skall beviljas av överdomaren."

Så det kan ju finnas särskilt vägande skäl i det här fallet om man frågar överdomaren. Är ju inte helt ovanligt när domare...bedömningssport... blabla :sneaky:

@Amanda_F Intressant spörsmål!
Vad jag kan se är det faktiskt inte reglerat i TR (nu har jag bara skummat igenom avsnitten om just anmälan i TR I & II, men det borde rimligen inte stå någon annanstans än där?)
Är du säker på att ryttaren inte var anmäld till en annan klass och har bytt? För det får man ju göra. (antar iofs att så inte är fallet eftersom kvällstävling...)

Jag tycker att det är en fråga för förbundet! Vet själv hur det brukade gå till på den tiden det var lottning (alltså: "lottning") om platserna :meh:
Är klassen full och det finns en reservlista är det NOT OK att stoppa in andra ekipage :mad:

Sen finns iofs i mom 205, som handlar om hästbyte, ryttarbyte etc, den käcka meningen:
"Avsteg från dessa bestämmelser får endast ske vid särskilt vägande skäl och skall beviljas av överdomaren."

Så det kan ju finnas särskilt vägande skäl i det här fallet om man frågar överdomaren. Är ju inte helt ovanligt när domare...bedömningssport... blabla :sneaky:

Nu ser jag att det fanns en specifik kategori för hemmaryttare som hon var sorterad under. Men hon är avanmäld där. Därför fanns hon inte med på min "lista" hehe. Då förklarar det varför tävlingsledningen hade kvar henne. Tänker ringa och fråga förbundet i morgon vad särskilt vägande skäl kan vara tror jag. Om något sånt finns. Speciellt eftersom folk ofta ringer och vill flyttas in på startlistor av ganska många roliga anledningar,,,

Nu ser jag att det fanns en specifik kategori för hemmaryttare som hon var sorterad under. Men hon är avanmäld där. Därför fanns hon inte med på min "lista" hehe. Då förklarar det varför tävlingsledningen hade kvar henne. Tänker ringa och fråga förbundet i morgon vad särskilt vägande skäl kan vara tror jag. Om något sånt finns. Speciellt eftersom folk ofta ringer och vill flyttas in på startlistor av ganska många roliga anledningar,,,
Aha, finns det sånt också. Själv har jag aldrig orkat titta igenom vad som finns i tdb (och fälttävlan är så litet så man vet vad de flesta brukar ha för resultat ändå ;) )
Berätta sedan vad du får för svar!

F opererades i går och allt gick bra, han står nu hemma i sin box. Dem öppnade båda knäna med fyra hål i varje knä och hittade en meniskligamentskada höger bak, meniskligamentet var uppfransat vilket åtgärdades (troligen orsak; feltramp eller liknande). Sedan hittade man även ojämt ytligt spräckt ledbrosk, något man tydl kallar "cobble stone cracks" i båda bak. Med efterföljande vård i form av cortison och sk. IRAP så står det "Prognosen bör vara bra för full atletisk funktion" i rapporten! :)

Vad skönt att det är gjort! Och att prognosen ser bra ut :)!!!
Håller alla tummar för er! :bump:

Är det någon som lyssnat på ridpodden? Väldigt intressant om hästens form

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/395127?programid=4710

Marie Rhodin är doktor i veterinärmedicin och en av få akademiker i Sverige som forskar i klinisk biomekanik på häst. Hennes avhandling om hur hästens huvud- och halsposition påverkar rörelsemönstret blev mycket uppmärksammad när den kom.

Pether Markne är A-tränare i hoppning och dressyr, landslagstränare i hoppning, tillhör svenska landslagstruppen i dressyr. Deltog bland annat vid OS i Sydney 2004 och var genom sina spektakulära kürprogram under flera år svenska publikfavoriter. I hoppkretsar är Pether idag mest känd som tränare, bland annat till Malin Baryard-Johnsson.

Tillsammans diskuterar de begrepp som lösgjordhet, samling, god ryggverksamhet och rollkur. Gästerna och Lisen diskuterar vad en bra form kan vara och svårigheterna med att kunna bedöma hur hästen arbetar genom att titta på huvudets och nackens placering.

Lisen föreslår att man ska börja införa levad i dressyrprogrammen men får nej av Pether.

@Amanda_F Det är lite intressant. Såg ex att till Vallentunas meeting så är det några som anmält sig till LB, LA och MSV:C. Enligt TR så får man antingen starta LC, LB och LA, eller LA, MSV:C och MSV:B på samma meeting. Men det kanske är ok att anmäla sig och sedan stryka den lägre eller högre klassen. Eller så kan man inte TR.

@Amanda_F Det är lite intressant. Såg ex att till Vallentunas meeting så är det några som anmält sig till LB, LA och MSV:C. Enligt TR så får man antingen starta LC, LB och LA, eller LA, MSV:C och MSV:B på samma meeting. Men det kanske är ok att anmäla sig och sedan stryka den lägre eller högre klassen. Eller så kan man inte TR.
Intressant. Ser nu att en tjej från mitt stall anmält sig till LB, LA och MsvC, men skulle bli väldigt förvånad om hon kom till start i dem. :angel:

Det här är vad som händer med de nya anmälningsreglerna, folk anmäler hej vilt.. Men det borde ju gå att spärra, precis som jag inte kan anmäla till två olika tävlingar med samma häst på samma dag (fast det är tillåtet enligt TR)...

Men det är väl så att man kanske hoppas att bli klar till MsvC och anmäler till LB om man inte tycker man blir det och ändå vill rida 2 klasser?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat