Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som lyssnat på ridpodden? Väldigt intressant om hästens form

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/395127?programid=4710

Marie Rhodin är doktor i veterinärmedicin och en av få akademiker i Sverige som forskar i klinisk biomekanik på häst. Hennes avhandling om hur hästens huvud- och halsposition påverkar rörelsemönstret blev mycket uppmärksammad när den kom.

Pether Markne är A-tränare i hoppning och dressyr, landslagstränare i hoppning, tillhör svenska landslagstruppen i dressyr. Deltog bland annat vid OS i Sydney 2004 och var genom sina spektakulära kürprogram under flera år svenska publikfavoriter. I hoppkretsar är Pether idag mest känd som tränare, bland annat till Malin Baryard-Johnsson.

Tillsammans diskuterar de begrepp som lösgjordhet, samling, god ryggverksamhet och rollkur. Gästerna och Lisen diskuterar vad en bra form kan vara och svårigheterna med att kunna bedöma hur hästen arbetar genom att titta på huvudets och nackens placering.

Lisen föreslår att man ska börja införa levad i dressyrprogrammen men får nej av Pether.

Tack för tipset! Har lyssnat och tycker det var en hel del bra som togs upp.
Blir jätteglad över allt prat om balans, om att det får se fult ut först och att vi många i Sverige är så intresserade av "den färdiga produkten/hur det ska se ut" och har fått se det sen vi började på ridskola att vi inte riktig fokuserar nog på känslan och funktionen.

Som jag fattar det och själv upplever det så lägger man inte nog med tid på grunder hos vare sig ryttare och häst innan avancemang och får då mer spänning.

Mkt bra också om att hästar idag är så talangfulla att de kan utföra saker(nu togs hoppa höga hinder upp som exempel.. men jag anser även dressyrrörelser) med mindre kvalitativ träning. Mina tankar:
De behöver inte stärkas eller utbildas i tekniska iom att de har sån bra fysik och rena gångarter att man kan rida rätt mycket ur balans och i spänning och ändå klara saker som förr krävde bättre ridning/utbildning för.
Det är det jag tror gör att de inte håller alt klassas som svåra iom att de blir utåtagerande pga balansmissarna/spänningen.

De där studierna ang huvudposition etc hade jag velat se film på. Alla som rider med någon som helst feeling vet hur olika en häst kan gå beroende på timeingen i ridningen i samma huvudposition etc..
Sen beror det ju helt på hur man utbildat hästen och vad man har för signalsystem, vad som sker då man ger en hjälp.

Att man tog upp det där med ryggmuskulaturen tycker jag också är bra. Så många pratar om att hästen ska bära med ryggmusklerna. Väldigt många på nivå tom svårklass hör jag prata mer om ryggen än buken.

Ska vi prata samling: För mig är ju inte piaff stoppet på utbildningsskalan. För mig finns levad och skolor ovan mark och en del annat som inte visas på banan.
Och ska man nu då kolla hur en häst använder ryggen i en bra piaff för att piaffen sen ska kunna bli något mer, tex levad, så måste den slappna av i ryggen. En häst som spänner ryggen i levad antingen stegrar sig eller måste ta emot med frambenen, dvs det blir inte levad iom att man inte kan gå in och ur den i piaff.
För mig är det inget som är isolerat till piaffen eller levaden, det är något som gör att jag tycker mig förstå hästens biomekanik öht bättre.
Men det tar tid att få en häst så stark i buken att den orkar gå i hög form i tex ökad trav med bra bakben utan att bettet som rullator.

Jag tror också det är bra att ta hjälp "över gränserna" sas som pratades om.
Hoppryttare tex har ofta en annan följsamhet i kroppen än dressyrryttare, de rider fram bättre etc.

Kunde vara kul att starta nån ny tråd kring något intressant ämne de pratade om. Det är lite dött här på den fronten nu tycker jag.
Inget riktigt diskuterande ngt matvettigt..

Tack för tipset! Har lyssnat och tycker det var en hel del bra som togs upp.
Blir jätteglad över allt prat om balans, om att det får se fult ut först och att vi många i Sverige är så intresserade av "den färdiga produkten/hur det ska se ut" och har fått se det sen vi började på ridskola att vi inte riktig fokuserar nog på känslan och funktionen.

Som jag fattar det och själv upplever det så lägger man inte nog med tid på grunder hos vare sig ryttare och häst innan avancemang och får då mer spänning.

Mkt bra också om att hästar idag är så talangfulla att de kan utföra saker(nu togs hoppa höga hinder upp som exempel.. men jag anser även dressyrrörelser) med mindre kvalitativ träning. Mina tankar:
De behöver inte stärkas eller utbildas i tekniska iom att de har sån bra fysik och rena gångarter att man kan rida rätt mycket ur balans och i spänning och ändå klara saker som förr krävde bättre ridning/utbildning för.
Det är det jag tror gör att de inte håller alt klassas som svåra iom att de blir utåtagerande pga balansmissarna/spänningen.

De där studierna ang huvudposition etc hade jag velat se film på. Alla som rider med någon som helst feeling vet hur olika en häst kan gå beroende på timeingen i ridningen i samma huvudposition etc..
Sen beror det ju helt på hur man utbildat hästen och vad man har för signalsystem, vad som sker då man ger en hjälp.

Att man tog upp det där med ryggmuskulaturen tycker jag också är bra. Så många pratar om att hästen ska bära med ryggmusklerna. Väldigt många på nivå tom svårklass hör jag prata mer om ryggen än buken.

Ska vi prata samling: För mig är ju inte piaff stoppet på utbildningsskalan. För mig finns levad och skolor ovan mark och en del annat som inte visas på banan.
Och ska man nu då kolla hur en häst använder ryggen i en bra piaff för att piaffen sen ska kunna bli något mer, tex levad, så måste den slappna av i ryggen. En häst som spänner ryggen i levad antingen stegrar sig eller måste ta emot med frambenen, dvs det blir inte levad iom att man inte kan gå in och ur den i piaff.
För mig är det inget som är isolerat till piaffen eller levaden, det är något som gör att jag tycker mig förstå hästens biomekanik öht bättre.
Men det tar tid att få en häst så stark i buken att den orkar gå i hög form i tex ökad trav med bra bakben utan att bettet som rullator.

Jag tror också det är bra att ta hjälp "över gränserna" sas som pratades om.
Hoppryttare tex har ofta en annan följsamhet i kroppen än dressyrryttare, de rider fram bättre etc.

Kunde vara kul att starta nån ny tråd kring något intressant ämne de pratade om. Det är lite dött här på den fronten nu tycker jag.
Inget riktigt diskuterande ngt matvettigt..

+1
Det där med buken -det är nåt min tränare pratat mycket mer om de senaste gångerna (dock utspritt över en lite längre period då jag tränar så sällan) än vad jag hört tidigare, då man bara pratat om ryggen. H*n planerar visst nån kommande kurs inriktad på core-träning för både häst och ryttare ;)

Alla intressanta trådar som startats om ämnet har blivit förstörda av dårar rent ut sagt, därför verkar det inte som om någon längre har någon lust till det. Tyvärr

Jag tänkte oxå det där om den färdiga produkten, att vi här i sverige blivit så drillade av att hästen måste böja på huvudet för att det ska "se bra ut" och hur det förstört mkt. Intressant det där Lisen sa om amerikanarna att dom inte har det med sig från grunden och att dom gärna rider med huvudet rätt upp och ut utan att bry sig alls om det.

Alla intressanta trådar som startats om ämnet har blivit förstörda av dårar rent ut sagt, därför verkar det inte som om någon längre har någon lust till det. Tyvärr

Jag tänkte oxå det där om den färdiga produkten, att vi här i sverige blivit så drillade av att hästen måste böja på huvudet för att det ska "se bra ut" och hur det förstört mkt. Intressant det där Lisen sa om amerikanarna att dom inte har det med sig från grunden och att dom gärna rider med huvudet rätt upp och ut utan att bry sig alls om det.

Ja, det där pratar vi mycket om, vad man kan sabba med fokus på ett utseende och då tappa de grunder som måste till för att nå det ärliga ch fungerande.

Jag har 2 kompisar, ett par, som har häst. Tjejen är den duktigare och mer engagerade. Killen har ridit en del och har viss begåvning. Han har startat lite lokala och kommit 2:a trots lite ridning i ryggen.
Dock var han just enprodukt av hur det ska se ut där man för tidigt siktat på det.
Första gången han red för min tränare skojade hon om att han satt som en "uppgrävd gammal furir". Han satt md alla kroppsdelar i den linje han skulle, mkt still och steeeelt.
Han fick hösäcka sig, balansträna och börja om.
Detsamma tycker jag gäller många hästar. De går i spänning(pga obalans oftast) och är olydiga iom för lite skolning/överhoppade steg.
Det spelar för mig ingen roll om man lyckas damma igenom ett GP-program om det är i spänning. Då är jag mer impad av tjejen som rider MSV C i lätthet och balans.

Men vem fan blir inte för het på gröten å andra sidan? Jag får konstant påminna mig själv. Jag gör konstant bort mig och får backa etc etc.
Så jag är inte felfri!

Men det där med att inte bry sig i vad andra tycker och inte skämmas över att det NU ser utom skit i mångas ögon - DET är viktigt!

Jag har fördelen att redan valt att både hålla på med trick och annat som ses som määäärkligt och att träna lite annat än enligt Strömsholm. Jag är också tränare. Alla de sakerna gör att man måste börja stå för sin grej. Jag möter många som bryr sig lite för mycket om vad andra tycker för att våga vara kvar i det som ser fult ut för stunden.
Jag tänker bara att om de reagerar på det har de iaf inte kompetens nog att avgöra vad som är bra eller ej. Their loss..
Jag har också tränare som inte kunde bry sig mindre om vad andra tycker. Det formar en nog rätt bra med.

Det är ju inte bara huud/form/sits som är "som det ska varafördetalltidvaritså" i Sverige eller andra länder/inriktningar.
Man är trygg med det man har och det är tyvärr mycket läger och skitsnack mellan dem, oförståelse.
En kompis red fram enhändigt på Strömsholm inför YR-SMs final. Hon red fram alla sina 3 hästar så. Det blev en väldig snackis såg vi.
Man rider på två händer. För det ska vara så!
Och många vet jag fortfarande ser henne som någon som halkat in på bananskal trots att hon kvalat till finalen flera år i rad och i år på 3 hästar trots få starter. Just för att hon har annan filosofi än de flesta andra..
Det ska vara som det ska ara för att det ska vara så...

Sen finns det så klart de som Markne tex som är öppen och letar lite överallt och kör det han tycker funkar. Cudos!

Givetvis måste man ha lite rutin för att veta van som kommer funka. Och där skiter det sig väl för en del. Man har inte den rutinen. Och man har inte gett något lång tid nog att utvärdera den metoden/hjälpen/formen/balansen/whatever, medvetet eller ej.
Många byter lite omedvetet, andra byter medvetet.

+1
Det där med buken -det är nåt min tränare pratat mycket mer om de senaste gångerna (dock utspritt över en lite längre period då jag tränar så sällan) än vad jag hört tidigare, då man bara pratat om ryggen. H*n planerar visst nån kommande kurs inriktad på core-träning för både häst och ryttare ;)

Och lite därför tror jag på samling även för ökningar. För buken och bäckenvinkeln och övriga vinklar bak.
Dock riktig samling, inte avknäppt tramp som inte når fram till handen. Bjudningen måste vara än större när de inte får gå fram.
Förr längde man ju i trav efter passagen(och piaffen) funkade. Då hade man skolat bakbenen att kliva in i bärighet och kunde då trycka på fram med bibehållet lyfta bakben som genom jobb i att just LYFTA in bak genom vinklat bäcken få kadens i ökningarna även på hästar utan naturligt stora gångarter.
Behärskar man det behövs inte bommar etc för lyft.

Sen i tidigare skede tror jag galopp är bra, rulla på.. Då får man utöver dressyrhästar som inte exploderar i galopp ;) lite core.

Lyssnade precis på avsnitt 4 om hoppningen, alltid intressant att höra Jens Fredricson

" Det ska inte sitta gamla gråhåriga människor och ta medaljer, Det är fel någonstans" hahahaha

Han menar på att det borde finnas en bättre kunskapsöverföring till dom yngre ryttarna så man kan spara in ett tiotal år i sin utveckling och att " de gamla" borde vara tränare istället så att folk inte ska komma på när dom är 30 + att hästen har en stark och en svag sida.

I nästa avsnitt kommer Tinne som gäst!

Och lite därför tror jag på samling även för ökningar. För buken och bäckenvinkeln och övriga vinklar bak.
Dock riktig samling, inte avknäppt tramp som inte når fram till handen. Bjudningen måste vara än större när de inte får gå fram.
Förr längde man ju i trav efter passagen(och piaffen) funkade. Då hade man skolat bakbenen att kliva in i bärighet och kunde då trycka på fram med bibehållet lyfta bakben som genom jobb i att just LYFTA in bak genom vinklat bäcken få kadens i ökningarna även på hästar utan naturligt stora gångarter.
Behärskar man det behövs inte bommar etc för lyft.

Sen i tidigare skede tror jag galopp är bra, rulla på.. Då får man utöver dressyrhästar som inte exploderar i galopp ;) lite core.

Ang rollkuren för de högblodigare hästarna så vet jag att en pensionerad Int GP-domare frågade varför alla i WC rider hästarna med 3:e kotan högst. Man frågade en av de högsta hönsen inom domarkåren. Svaret var att det inte går att rida dem med nacken högst.
Det tycker jag är för jävla sorgligt! Klart det är svårt som iiiin i helsikes! Men nog fasen går det!

Jag fattar grejen med att lägga en spänd häst rund eller lägre. Jag fattar grejen med att inte höja mer i formen än bjudning och balans tål.
Men någon gång måste nacken bli högst anser jag.
Då måste hästen om den är så känslig få ännu lättare kontakt i truten och balanseras nogrannare i längre tid grundarbete och kanske annat jobb mellan starterna som man får hålla nere lite..
Så jag har inget emot att man tar till djup form som tillfälligt läge eller stretch. Men man måste då veta att frambenen inte får plats och att man stryper bak. Även knappt syns på gångartsmaskiner om man också adderar energi.

Haha.. Det missade jag iom tidsbrist. Men det här kan man ju lyssna på medan man gör saker utöver att jag nu har mer ledigt ett tag.
Nu ska jag packa mig iväg härifrån och åka och rida lite.
Idag bjuds det på gammalt v militärstam a la stadig, mindre rörlig och inte så känslig i komb med min egen lille sladderman.
Så olika men ändå så otroligt lika.

Det är inte ofta de chockar en, de små liven. ;)

Jag håller helt med både @fio och @tuaphua i dessa reflektioner.
1) Dressyrforumet handlar numera sen flera år tillbaka om färger på lindor och märke på ridstövlar. Det är aptrist ;)
Fast det har inte bara att göra med att galningar har "förstört" trådar osv om jag ska säga min åsikt. Jag upplever faktiskt ett stort ointresse bortsett från det att verkligen titta på och diskutera dressyrridning rent allmänt hos folk här. Jag vet att jag senast innan jag gav upp för ngt drygt år sen, postade ngn fråga om hur folk ställde sig till Blodsregeln, och möttes av total tystnad. Ingen var intresserad att diskutera eller reflektera över det ö.ht. Än mindre vill folk diskutera bra och dålig ridning, och det handlar inte som jag ser det om att ngn dåre som hatar dressyr allmänt om vi pratar "tävlingsdressyr" kommer in och kraschar trådar, även om det sker, utan jag upplever att ämnet är lågt klassat intressemässigt ändå av ngn anledning. Alternativt är folk inte riktigt så analyserande att de har förmåga eller därmed intresse att diskutera för man vet inte vad som diskuteras? Jag vet inte? Men NÅGOT intresse borde väl ändå finnas kan jag tycka, finns ju massor med folk här som rider kvalificerat och är insatta.

2) det finns en anledning att svensk ridning är stämplad som "handridning" ganska etablerat internationellt utifrån det ni tar upp här. Det är otroligt tråkigt, men bortsett från det är det verkligen ngt som borde addresseras rent konkret från högsta instanser om man vill satsa på god ridning och bra tävlingsekipage för sveriges namns del, och då pratar jag ju givetvis inte om folk som rider VM utan helheten.

Jag ser fokuserandet hos svenska hobbyryttare på "hästen på tygeln" som extremt problematiskt vart man än tittar alltsomoftast och det är så himla tråkigt och ledsamt att det är så och har blivit så. Ingen menar ju ngt illa utan alla vill rida sina hästar på bästa sätt osv, men just därför blir det så tråkigt och ledsamt eftersom alla ju faktiskt TROR att de gör rätt.

Senast ändrad:
Jag var på clinic för berömde Arthur Kottas för ett tag sedan, otroligt intressant och inspirerande. Han är ju dock inte så pedagogisk men besitter väldigt mycket kunskap och är väldigt mån om hästarna. Ingen handridning där inte.

Jag tror inte att trådarna kring ridteknik har försvunnit pga ointresse. Jag tror de har försvunnit pga den extremt fostrande tonen som blir i de trådarna. Finns ingen ödmjukhet öht från de som tycker att de vet och kan hur det ska vara. Om man har frågor om vad dessa skriver är det en himla massa dumförklarande. Så upplever åtminstone jag många av de trådarna och är anledningen att jag undviker dom.

Jag tror inte att trådarna kring ridteknik har försvunnit pga ointresse. Jag tror de har försvunnit pga den extremt fostrande tonen som blir i de trådarna. Finns ingen ödmjukhet öht från de som tycker att de vet och kan hur det ska vara. Om man har frågor om vad dessa skriver är det en himla massa dumförklarande. Så upplever åtminstone jag många av de trådarna och är anledningen att jag undviker dom.

Vad tråkigt om det är så!
Jag hoppas inte jag är en av de som anses otrevlig.
Jag tror ju på min grej och kan kanske då uppfattas som ett asshole. Jag vet inte..

I övrigt håller jag dock med om att det mest handlar om benlindor och ridstövlar även i många stallgångar.
Och jag ser ju hur ovilliga många är till teorilektioner etc.
Så jag tror det finns visst ointresse och lättja. Precis som man inte riktigt vill svettas och ta i vill man inte riktigt "ta i" med hjärnan alltid, upplever jag.

Men det får man acceptera. Folk är olika och man måste inte vara superengagerad. Man kan ju ha andra intressen. Helt ok!

Men vill man verkligen lära sig står man ut med lite skit på vägen, anser jag. :)

det tror inte jag. det finns hur mkt folk som helst här som engagerar sig till döds i fråga om alla andra ämnen, ink stövlar osv, och får mothugg så att ngn skulle bli trött pga fostrande osv tror jag inte på öht, snarare är det väl isåfall som sagt att folk inte har lust elller är intresserade eller engagerade öht just för det specifika ämnet i sig. och det är ju helt ok det med - men reflektion kvarstår som sagt och ganska konkret är det ju så att dressyr forumet numera handlar om stövlar eller lite bilder på hästana utan vidare innehåll i övrigt sen väldigt länge tillbaka.
undrar lite också vad det är för trådar eller skrivande du ser som du undviker? det FINNS ju inga såna trådar på dressyr öht? det är ju det som poängteras att det finns inga trådar öht av substans just gällande dressyrridning härinne öht .

Jag håller helt med både @fio och @tuaphua i dessa reflektioner.
1) Dressyrforumet handlar numera sen flera år tillbaka om färger på lindor och märke på ridstövlar. Det är aptrist ;)
Fast det har inte bara att göra med att galningar har "förstört" trådar osv om jag ska säga min åsikt. Jag upplever faktiskt ett stort ointresse bortsett från det att verkligen titta på och diskutera dressyrridning rent allmänt hos folk här. Jag vet att jag senast innan jag gav upp för ngt drygt år sen, postade ngn fråga om hur folk ställde sig till Blodsregeln, och möttes av total tystnad. Ingen var intresserad att diskutera eller reflektera över det ö.ht. Än mindre vill folk diskutera bra och dålig ridning, och det handlar inte som jag ser det om att ngn dåre som hatar dressyr allmänt om vi pratar "tävlingsdressyr" kommer in och kraschar trådar, även om det sker, utan jag upplever att ämnet är lågt klassat intressemässigt ändå av ngn anledning. Alternativt är folk inte riktigt så analyserande att de har förmåga eller därmed intresse att diskutera för man vet inte vad som diskuteras? Jag vet inte? Men NÅGOT intresse borde väl ändå finnas kan jag tycka, finns ju massor med folk här som rider kvalificerat och är insatta.

2) det finns en anledning att svensk ridning är stämplad som "handridning" ganska etablerat internationellt utifrån det ni tar upp här. Det är otroligt tråkigt, men bortsett från det är det verkligen ngt som borde addresseras rent konkret från högsta instanser om man vill satsa på god ridning och bra tävlingsekipage för sveriges namns del, och då pratar jag ju givetvis inte om folk som rider VM utan helheten.

Jag ser fokuserandet hos svenska hobbyryttare på "hästen på tygeln" som extremt problematiskt vart man än tittar alltsomoftast och det är så himla tråkigt och ledsamt att det är så och har blivit så. Ingen menar ju ngt illa utan alla vill rida sina hästar på bästa sätt osv, men just därför blir det så tråkigt och ledsamt eftersom alla ju faktiskt TROR att de gör rätt.

Jag ser inga problem med att använda handen när det behövs. Men någon gång måste korrigeringen upphöra. För det är en korrigering. Och i korrigering mister man tillfälligt kvalitet, bakbenens bärighet.
Och man måste vara medveten om vad man gör och varför. Och ha ett system.
Där brister det för många.

Men genom att bara varna för att använda handen lär man inte in en bra hand. Man lär in en passiv och okänslig och långsam hand tror jag.
För man blir omedveten om den och så rädd för att bruka den att man blir okänslig o stum.

Däremot måste viss balans till innan man kan börja jobba m handen.

Jag ser inga problem med att använda handen när det behövs. Men någon gång måste korrigeringen upphöra. För det är en korrigering. Och i korrigering mister man tillfälligt kvalitet, bakbenens bärighet.
Och man måste vara medveten om vad man gör och varför. Och ha ett system.
Där brister det för många.

Men genom att bara varna för att använda handen lär man inte in en bra hand. Man lär in en passiv och okänslig och långsam hand tror jag.
För man blir omedveten om den och så rädd för att bruka den att man blir okänslig o stum.

Däremot måste viss balans till innan man kan börja jobba m handen.

nu tilltalar du nog mig enbart för átt ämnet i sig ligger dig varmt om hjärtat och inte för vad jag skriver och essensen i vad jag skrivit ;) läs gärna igen och du lär ju vara högst medveten om det jag skriver i sig , jag är ju direkt inte ngn som inte rider med långa tyglar liksom ;)

du menar väl inte rimligen att du tolkar mig som att jag varnar för att använda handen?

Senast ändrad:
nu tilltalar du nog mig enbart för átt ämnet i sig ligger dig varmt om hjärtat och inte för vad jag skriver i sig och essensen i vad jag skrivit ;)

Förmodligen! ;)

Kl:
Jag vill inte kliva av min häst mer. Vad härligt det är att få ha en sån pärla som man liksom får hindra sig själv att rida mer. Det är så kul!
Han är så himla ROLIG just att rida!

Håller med!
Jag loggar in på Buke i förhoppning att ridning ska diskuteras. För det är roligt och lärorikt när det händer!
Men det slutar allt som oftast i tjafs sida upp och sida ner och dessutom händer det precis som Fiorano skriver att folk dumförklarar varandra och drar upp gammalt groll och vad någon skrivit i tidigare trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat