Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som lyssnat på ridpodden? Väldigt intressant om hästens form
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/395127?programid=4710
Marie Rhodin är doktor i veterinärmedicin och en av få akademiker i Sverige som forskar i klinisk biomekanik på häst. Hennes avhandling om hur hästens huvud- och halsposition påverkar rörelsemönstret blev mycket uppmärksammad när den kom.
Pether Markne är A-tränare i hoppning och dressyr, landslagstränare i hoppning, tillhör svenska landslagstruppen i dressyr. Deltog bland annat vid OS i Sydney 2004 och var genom sina spektakulära kürprogram under flera år svenska publikfavoriter. I hoppkretsar är Pether idag mest känd som tränare, bland annat till Malin Baryard-Johnsson.
Tillsammans diskuterar de begrepp som lösgjordhet, samling, god ryggverksamhet och rollkur. Gästerna och Lisen diskuterar vad en bra form kan vara och svårigheterna med att kunna bedöma hur hästen arbetar genom att titta på huvudets och nackens placering.
Lisen föreslår att man ska börja införa levad i dressyrprogrammen men får nej av Pether.
Tack för tipset! Har lyssnat och tycker det var en hel del bra som togs upp.
Blir jätteglad över allt prat om balans, om att det får se fult ut först och att vi många i Sverige är så intresserade av "den färdiga produkten/hur det ska se ut" och har fått se det sen vi började på ridskola att vi inte riktig fokuserar nog på känslan och funktionen.
Som jag fattar det och själv upplever det så lägger man inte nog med tid på grunder hos vare sig ryttare och häst innan avancemang och får då mer spänning.
Mkt bra också om att hästar idag är så talangfulla att de kan utföra saker(nu togs hoppa höga hinder upp som exempel.. men jag anser även dressyrrörelser) med mindre kvalitativ träning. Mina tankar:
De behöver inte stärkas eller utbildas i tekniska iom att de har sån bra fysik och rena gångarter att man kan rida rätt mycket ur balans och i spänning och ändå klara saker som förr krävde bättre ridning/utbildning för.
Det är det jag tror gör att de inte håller alt klassas som svåra iom att de blir utåtagerande pga balansmissarna/spänningen.
De där studierna ang huvudposition etc hade jag velat se film på. Alla som rider med någon som helst feeling vet hur olika en häst kan gå beroende på timeingen i ridningen i samma huvudposition etc..
Sen beror det ju helt på hur man utbildat hästen och vad man har för signalsystem, vad som sker då man ger en hjälp.
Att man tog upp det där med ryggmuskulaturen tycker jag också är bra. Så många pratar om att hästen ska bära med ryggmusklerna. Väldigt många på nivå tom svårklass hör jag prata mer om ryggen än buken.
Ska vi prata samling: För mig är ju inte piaff stoppet på utbildningsskalan. För mig finns levad och skolor ovan mark och en del annat som inte visas på banan.
Och ska man nu då kolla hur en häst använder ryggen i en bra piaff för att piaffen sen ska kunna bli något mer, tex levad, så måste den slappna av i ryggen. En häst som spänner ryggen i levad antingen stegrar sig eller måste ta emot med frambenen, dvs det blir inte levad iom att man inte kan gå in och ur den i piaff.
För mig är det inget som är isolerat till piaffen eller levaden, det är något som gör att jag tycker mig förstå hästens biomekanik öht bättre.
Men det tar tid att få en häst så stark i buken att den orkar gå i hög form i tex ökad trav med bra bakben utan att bettet som rullator.
Jag tror också det är bra att ta hjälp "över gränserna" sas som pratades om.
Hoppryttare tex har ofta en annan följsamhet i kroppen än dressyrryttare, de rider fram bättre etc.
Kunde vara kul att starta nån ny tråd kring något intressant ämne de pratade om. Det är lite dött här på den fronten nu tycker jag.
Inget riktigt diskuterande ngt matvettigt..
Alla intressanta trådar som startats om ämnet har blivit förstörda av dårar rent ut sagt, därför verkar det inte som om någon längre har någon lust till det. Tyvärr
Jag tänkte oxå det där om den färdiga produkten, att vi här i sverige blivit så drillade av att hästen måste böja på huvudet för att det ska "se bra ut" och hur det förstört mkt. Intressant det där Lisen sa om amerikanarna att dom inte har det med sig från grunden och att dom gärna rider med huvudet rätt upp och ut utan att bry sig alls om det.
+1
Det där med buken -det är nåt min tränare pratat mycket mer om de senaste gångerna (dock utspritt över en lite längre period då jag tränar så sällan) än vad jag hört tidigare, då man bara pratat om ryggen. H*n planerar visst nån kommande kurs inriktad på core-träning för både häst och ryttare
Och lite därför tror jag på samling även för ökningar. För buken och bäckenvinkeln och övriga vinklar bak.
Dock riktig samling, inte avknäppt tramp som inte når fram till handen. Bjudningen måste vara än större när de inte får gå fram.
Förr längde man ju i trav efter passagen(och piaffen) funkade. Då hade man skolat bakbenen att kliva in i bärighet och kunde då trycka på fram med bibehållet lyfta bakben som genom jobb i att just LYFTA in bak genom vinklat bäcken få kadens i ökningarna även på hästar utan naturligt stora gångarter.
Behärskar man det behövs inte bommar etc för lyft.
Sen i tidigare skede tror jag galopp är bra, rulla på.. Då får man utöver dressyrhästar som inte exploderar i galopp lite core.
Jag tror inte att trådarna kring ridteknik har försvunnit pga ointresse. Jag tror de har försvunnit pga den extremt fostrande tonen som blir i de trådarna. Finns ingen ödmjukhet öht från de som tycker att de vet och kan hur det ska vara. Om man har frågor om vad dessa skriver är det en himla massa dumförklarande. Så upplever åtminstone jag många av de trådarna och är anledningen att jag undviker dom.
Jag tror inte att trådarna kring ridteknik har försvunnit pga ointresse. Jag tror de har försvunnit pga den extremt fostrande tonen som blir i de trådarna. Finns ingen ödmjukhet öht från de som tycker att de vet och kan hur det ska vara. Om man har frågor om vad dessa skriver är det en himla massa dumförklarande. Så upplever åtminstone jag många av de trådarna och är anledningen att jag undviker dom.
Jag håller helt med både @fio och @tuaphua i dessa reflektioner.
1) Dressyrforumet handlar numera sen flera år tillbaka om färger på lindor och märke på ridstövlar. Det är aptrist
Fast det har inte bara att göra med att galningar har "förstört" trådar osv om jag ska säga min åsikt. Jag upplever faktiskt ett stort ointresse bortsett från det att verkligen titta på och diskutera dressyrridning rent allmänt hos folk här. Jag vet att jag senast innan jag gav upp för ngt drygt år sen, postade ngn fråga om hur folk ställde sig till Blodsregeln, och möttes av total tystnad. Ingen var intresserad att diskutera eller reflektera över det ö.ht. Än mindre vill folk diskutera bra och dålig ridning, och det handlar inte som jag ser det om att ngn dåre som hatar dressyr allmänt om vi pratar "tävlingsdressyr" kommer in och kraschar trådar, även om det sker, utan jag upplever att ämnet är lågt klassat intressemässigt ändå av ngn anledning. Alternativt är folk inte riktigt så analyserande att de har förmåga eller därmed intresse att diskutera för man vet inte vad som diskuteras? Jag vet inte? Men NÅGOT intresse borde väl ändå finnas kan jag tycka, finns ju massor med folk här som rider kvalificerat och är insatta.
2) det finns en anledning att svensk ridning är stämplad som "handridning" ganska etablerat internationellt utifrån det ni tar upp här. Det är otroligt tråkigt, men bortsett från det är det verkligen ngt som borde addresseras rent konkret från högsta instanser om man vill satsa på god ridning och bra tävlingsekipage för sveriges namns del, och då pratar jag ju givetvis inte om folk som rider VM utan helheten.
Jag ser fokuserandet hos svenska hobbyryttare på "hästen på tygeln" som extremt problematiskt vart man än tittar alltsomoftast och det är så himla tråkigt och ledsamt att det är så och har blivit så. Ingen menar ju ngt illa utan alla vill rida sina hästar på bästa sätt osv, men just därför blir det så tråkigt och ledsamt eftersom alla ju faktiskt TROR att de gör rätt.
Jag ser inga problem med att använda handen när det behövs. Men någon gång måste korrigeringen upphöra. För det är en korrigering. Och i korrigering mister man tillfälligt kvalitet, bakbenens bärighet.
Och man måste vara medveten om vad man gör och varför. Och ha ett system.
Där brister det för många.
Men genom att bara varna för att använda handen lär man inte in en bra hand. Man lär in en passiv och okänslig och långsam hand tror jag.
För man blir omedveten om den och så rädd för att bruka den att man blir okänslig o stum.
Däremot måste viss balans till innan man kan börja jobba m handen.
nu tilltalar du nog mig enbart för átt ämnet i sig ligger dig varmt om hjärtat och inte för vad jag skriver i sig och essensen i vad jag skrivit