Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag menar när folk enbart rabblar text ur en bok och när man förstår att händelserna är självupplevda.

Absolut!
Jag tror man måste utföra för att fatta.
Men en del som lyckas ibland vet inte varför. Hade de också haft teori hade de kunnat fundera ut egna lösningar på nya problem ibland.
IOM att de förstår hur det hänger ihop och vad som sker.

Jag vet att jag ska ha ett lätt stöd. Men hästen är TUNG när jag tar i honom och det vet jag ju att jag aldrig kommer kunna vinna den dragkampen som jag lätt ger mig in på. Hästen väger 700 kilo och eftersom många kommenterar just hur mkt häst det är att rida, har jag nog tänkt att det kommer lösa sig när styrkan är där. Och det var inte så att jag helt red bort honom från handen igår. Vi slutade bara med vår dragkamp och jag kunde rida på ett spänning/avspännings-läge som gav bättre känsla och där vi båda orkade och var gladare. Bara för att jag spände vissa muskler (magen) och slappnade av i andra (rumpan).

Till saken hör att ingen någonsin sagt att jag ska slappna av i rumpmusklerna. Tror att det är naturligt så att de flesta människor gör det. Men jag är väldigt spänd och avspänning är inte mitt naturliga tillstånd i en enda muskel, det måste läras in. Men det är väl inte omöjligt, alla har ju olika förutsättningar...

Här har du en till överspänd varelse!
Jag spände också rumpan i många år. Helvetes vad jag skumpade. ;)
Både ben, rumpa, axlar och armar spände jag. Jag gör det än idag om jag har mer ont än vanligt. Eller är extremt stressad.
Då får man försöka landa i sig själv, andas och checka av hela kroppen. Så man är loss och mjuk. Ibland kan man behöva skaka loss lite.
Inte helt sällan är det ju de som inte vill så in i heeeelvetes mkt som har bättre feeling. De är avslappnade och kan känna.
Vi överspända, prestationsmonster, duktiga flickor etc blir gärna spända och sabbar för oss trots att vi kämpar så. ;)
Bästa träningen för det är dårhästar som då ballar ur. Man blir rätt snabbt mer medveten. ;)

Jag gillar de här mer teoretiska diskussionerna men åh vad det får mig att sakna att rida. Ridteori i all ära men det är ju inget utan att kunna prova det i praktiken. Trallala vad jag vill ha en häst att rida på!

Eller allmän känsliga hästar som går EXTREMT mycket sämre så fort matte råkar spänna axlar/rumpa eller vad det nu kan vara.

Tvåtaktstrav om rumpan är spänd - glöm det säger Drottning Saga Af Allt och fyrtaktstravar på sitt bästa.

Tölt med för mycket i handen - no way!

Framåt om ryttaren lutar sig framåt en cm för mycket - näää, då står vi still.

Ställa sig om matte drar upp vänster axel - jodå, åt höger...

Galopp om ryttaren sitter emot eller verkar osäker - näää... Osv...

Hon har lärt mig mycket den där damen - inklusive att svära ;)

Jag kan bli sjukt avundsjuk på er dressyrfolk, hade varit så mkt lättare för mig som gör allt själv att vara dressyrryttare. Inte för att dressyr är lätt men för att man lättare kan arbeta ensam med sina övningar. Jag måste släpa fram hinder, hoppa av och höja och släpa bort eller åka sjuttiofem mil till en terrängbana. Önskade så att jag hade kunnat nöja mig med bara dressyr.. buhu :arghh: Speciellt nu när jag flyttat till ödebygden långt ifrån där något som ens liknar en bom händer ...

Som när man diskuterar något eller kollar på något och så vill man hem och prova och så måste jag släpa fram 10 stöd och sjutton bommar .. blir ju liksom inte av :D

Men nu har ridpodden med dressyr kommit ut med Tinne! Riktigt kul att lyssna på! Bra definition av grundarbetet oxå med hennes plattform/platå som hon kallar det. Lisen fick knappt en syl i vädret ;)

Jag har hunnit med de tre första avsnitten av ridpodden och är helt kär! :D Inspirerades till att hissa upp lädrena och rida ut i lätt sits idag (asajobbigt och mycket svårare nu än för 10 år sen :angel:) och när jag lyssnade på avsnittet om form så kunde jag analysera min egen ridning och tänka vad jag gör bra och vad jag ska tänka på mer. Har träffat Marie en del för ~13 år sen och inspirerades av henne redan då :) Nu längtar jag till nästa dressyrpass! Och tills dottern somnar så att jag får lyssna mer ;)

Ja fasen att det bara är ett avsnitt kvar.. Det där med egenbalans som dom tar upp är extremt viktigt, nog det viktigaste faktiskt i sitsen.

Jag kan bli sjukt avundsjuk på er dressyrfolk, hade varit så mkt lättare för mig som gör allt själv att vara dressyrryttare. Inte för att dressyr är lätt men för att man lättare kan arbeta ensam med sina övningar. Jag måste släpa fram hinder, hoppa av och höja och släpa bort eller åka sjuttiofem mil till en terrängbana. Önskade så att jag hade kunnat nöja mig med bara dressyr.. buhu :arghh: Speciellt nu när jag flyttat till ödebygden långt ifrån där något som ens liknar en bom händer ...

Som när man diskuterar något eller kollar på något och så vill man hem och prova och så måste jag släpa fram 10 stöd och sjutton bommar .. blir ju liksom inte av :D

Men nu har ridpodden med dressyr kommit ut med Tinne! Riktigt kul att lyssna på! Bra definition av grundarbetet oxå med hennes plattform/platå som hon kallar det. Lisen fick knappt en syl i vädret ;)

Nu kommer latheten igen! ;)
Nej, jag förstår det.

Men tänk på att du skipper dårar också om du bor ensam i buschen.

Jag delar under sommaren stall m 70 privatekipage på lättare nivå. Man får inte göra för mkt saker då IOM att nån kan åka av eller bli rädd.

Ligger på en brygga och lyssnat på Tinne-podden. Klart intressant!
Kul att hon kommenterade holländarna!
Grundersnack bra med!

Ja fasen att det bara är ett avsnitt kvar.. Det där med egenbalans som dom tar upp är extremt viktigt, nog det viktigaste faktiskt i sitsen.
Verkligen! Jag tycker att jag sitter bra och har bra egenbalans, men så var banne mig inte fallet när jag hade kortare läder! :o Tack och lov att jag hade klätt på förbygel idag så jag inte höll balansen i handen :angel: Lär definitivt träna mer så här! :)

Jag har hunnit med de tre första avsnitten av ridpodden och är helt kär! :D Inspirerades till att hissa upp lädrena och rida ut i lätt sits idag (asajobbigt och mycket svårare nu än för 10 år sen :angel:) och när jag lyssnade på avsnittet om form så kunde jag analysera min egen ridning och tänka vad jag gör bra och vad jag ska tänka på mer. Har träffat Marie en del för ~13 år sen och inspirerades av henne redan då :) Nu längtar jag till nästa dressyrpass! Och tills dottern somnar så att jag får lyssna mer ;)

Haha! Jag minns när jag i min ungdom fick rida jockeyläder för min militär till tränare med ft-bakgrund.
27 grader och sol upp och ner i backar. Varje gång man satte sig plussades det på 5 min.
Hade man tvingat ungar idag att göra så hade man nog blivit anmäld. ;)

Jag är fortf ett fan av att rida lätt och stå i olika komb och gångarter. Super för balansen!
Men så har jag ju även idag en fd ft-ryttare(som tränat löp med) som tränare. Han sätter följsamhet och balans först.

Nu kommer latheten igen! ;)
Nej, jag förstår det.

Men tänk på att du skipper dårar också om du bor ensam i buschen.

Jag delar under sommaren stall m 70 privatekipage på lättare nivå. Man får inte göra för mkt saker då IOM att nån kan åka av eller bli rädd.

Ligger på en brygga och lyssnat på Tinne-podden. Klart intressant!
Kul att hon kommenterade holländarna!
Grundersnack bra med!

Ja jag är fan värd att vara lat nu när jag snart fyller 47 och kuskat Sverige och Europa runt ensam och tävlat i 100 år och släpat på tiotusen hinder fram och tillbaka :D Jag är utbränd :sneaky:

Jag bor inte ensam i buschen, jag bor bara långt ifrån .. bommar :D

Sen är jag ingen dressyrmänniska, jag döööööööööööör av tristess rätt fort att inte få hoppa och så, så även om det lat-mässigt hade passat mig bättre så passar det inte mig mentalt. ;)

Eller vi har bommar oxå men det är ju ingen här som direkt hoppar .. jag är ju van att vara uppstallad på värsta hoppstället och sen förstörde min sambo allt genom att vägra flytta nedanför ödebygdens gränser.

Verkligen! Jag tycker att jag sitter bra och har bra egenbalans, men så var banne mig inte fallet när jag hade kortare läder! :o Tack och lov att jag hade klätt på förbygel idag så jag inte höll balansen i handen :angel: Lär definitivt träna mer så här! :)

Där luras man lätt när man tider i dressyrsadel och sin egen sådan.
Det är väldigt nyttigt att slängas upp på andras hästar, sadlar ofta. Barbacka eller hoppsadel är bra test!

Eller att göra alla de där vidriga övningarna a la grodlår, rida lätt utan läder, rida lätt i galopp och trav och variera hur mkt man står/sitter med 1-4 steg. 3 brukar gå bra. Att höra var 4:e är svårare. ;)

Haha! Jag minns när jag i min ungdom fick rida jockeyläder för min militär till tränare med ft-bakgrund.
27 grader och sol upp och ner i backar. Varje gång man satte sig plussades det på 5 min.
Hade man tvingat ungar idag att göra så hade man nog blivit anmäld. ;)

Jag är fortf ett fan av att rida lätt och stå i olika komb och gångarter. Super för balansen!
Men så har jag ju även idag en fd ft-ryttare(som tränat löp med) som tränare. Han sätter följsamhet och balans först.
Vi red ju omkring sådär på Strömsholm, men det var ju ett tag sen :angel:

Däremot är jag, precis som, ett stort fan av att träna balansen på olika sätt tidigt! När jag jobbade på Vallentuna så hade jag mina avancerade ponnygrupper att sitta i balanssits när de skrittade av hästarna :D Ska hålla på något liknande om jag börjar undervisa igen nu (intervju på tisdag på en liten ponnyridskola) :)

Det där har man fått gratis genom att rida fälttävlan, alltså egenbalans och att man tvingas stå i lätt sits. Väldigt positivt, dock är inte det = med att man har det i en dressyrsadel även om det underlättar.

Hoho! Jag låtsas att jag har värsta superbalansen - egentligen så beror det mer på att min 138 cm dam har usla gångarter och gärna går mot fyrtakt, ännu mer om man studsar henne i ryggen :angel:

Hade en till som jag sålde i våras, snäppet större och med bra gångarter - då hade jag betydligt sämre balans plötslig :D

Där luras man lätt när man tider i dressyrsadel och sin egen sådan.
Det är väldigt nyttigt att slängas upp på andras hästar, sadlar ofta. Barbacka eller hoppsadel är bra test!

Eller att göra alla de där vidriga övningarna a la grodlår, rida lätt utan läder, rida lätt i galopp och trav och variera hur mkt man står/sitter med 1-4 steg. 3 brukar gå bra. Att höra var 4:e är svårare. ;)
Jag rider ofta i barbackapad och rider ändå lätt och så, men det är ju en jäkla skillnad mot att stå! :)

Vi red ju omkring sådär på Strömsholm, men det var ju ett tag sen :angel:

Däremot är jag, precis som, ett stort fan av att träna balansen på olika sätt tidigt! När jag jobbade på Vallentuna så hade jag mina avancerade ponnygrupper att sitta i balanssits när de skrittade av hästarna :D Ska hålla på något liknande om jag börjar undervisa igen nu (intervju på tisdag på en liten ponnyridskola) :)

vi sysslade ju jämt med balansövningar på ridskolan, slå klackarna över hästens öron, hoppa serier med armarna rätt ut, voltige och annat. Gör man sådant på ridskolorna idag?

vi sysslade ju jämt med balansövningar på ridskolan, slå klackarna över hästens öron, hoppa serier med armarna rätt ut, voltige och annat. Gör man sådant på ridskolorna idag?
Jag har faktiskt ingen koll, har inte undervisat på många år. Utbildade mig "civilt" istället :D Men jag ska iaf ha med sånt i lektionsplaneringen om det blir aktuellt! :)

Ja jag är fan värd att vara lat nu när jag snart fyller 47 och kuskat Sverige och Europa runt ensam och tävlat i 100 år och släpat på tiotusen hinder fram och tillbaka :D Jag är utbränd :sneaky:

Jag bor inte ensam i buschen, jag bor bara långt ifrån .. bommar :D

Sen är jag ingen dressyrmänniska, jag döööööööööööör av tristess rätt fort att inte få hoppa och så, så även om det lat-mässigt hade passat mig bättre så passar det inte mig mentalt. ;)

Du är faktiskt ursäktad. Vi är mest imponerade över att tant ens tar sig upp på hästeyggen. ;)

Jag nöjer mig med att hoppa små fallna träd i skogen. Jag är så dålig på att hoppa iaf.
Tänkte nog dock testa hoppa min på banan lite nu någon dag. Första g han hoppas uppsuttet annat än diken etc för att man måste fram o jag är för lat att rida långt tillbaks. :p
Vi får dock köra i dressyrsadel och dito stövlar.
Skriver jag aldrig mer har jag dött.

Tänkte börja nu. Så jag slipper ta hopplektioner helt ohoppad för herr tränare. Då kommer jag börja grina. Ev han med! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat