Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag instämmer i det du säger. Vet själv att jag undviker att svara i vissa trådar eller gå med i en diskussion där vissa användare är engagerade just för att det blir "jobbigt" och att man blir "uppläxad". Det finns ju många vägar till målet....
QUOTE]
Lite samma här. Jag gillar att diskutera och har i rätt många funderingar och tankar i de här ämnena som tenderar att bli lite "eldiga", MEN -jag har inte begåvats med förmågan att formulera mig så bra i text så jag väljer att inte gå med i diskussionerna för jag hade ändå aldrig kommit till sak och fått sagt det jag tänkte :p

Är det någon som lyssnat på ridpodden? Väldigt intressant om hästens form

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/395127?programid=4710

Marie Rhodin är doktor i veterinärmedicin och en av få akademiker i Sverige som forskar i klinisk biomekanik på häst. Hennes avhandling om hur hästens huvud- och halsposition påverkar rörelsemönstret blev mycket uppmärksammad när den kom.

Pether Markne är A-tränare i hoppning och dressyr, landslagstränare i hoppning, tillhör svenska landslagstruppen i dressyr. Deltog bland annat vid OS i Sydney 2004 och var genom sina spektakulära kürprogram under flera år svenska publikfavoriter. I hoppkretsar är Pether idag mest känd som tränare, bland annat till Malin Baryard-Johnsson.

Tillsammans diskuterar de begrepp som lösgjordhet, samling, god ryggverksamhet och rollkur. Gästerna och Lisen diskuterar vad en bra form kan vara och svårigheterna med att kunna bedöma hur hästen arbetar genom att titta på huvudets och nackens placering.

Lisen föreslår att man ska börja införa levad i dressyrprogrammen men får nej av Pether.
Nu har jag också börjat lyssna! Mycket intressant :)
Så himla kul med ett program som riktar sig direkt till oss nerds, well done SR :bow:

Det enda jag störde mig på är att folk blandar ihop "vara auktoritär" med att "ha auktoritet" GAAAH :rage: Mvh Språknörd

Tänkte fråga er en sak.
Vad rekommenderar ni för ridstövlar om de är så att man vill införskaffa sig sina första riktiga ridstövlar av dressyrmodell?
rider just nu i ridskor plus chaps då jag inte hittat några stövlar som passar mina ben men känner att jag skulle behöva det där stödet som endast ridstövlar ger :)

@ii-ssa som förstastövel/hemmaridstövel så skulle jag försöka få tag på ngt begagnat. Det finns väldigt mkt på begagnatmarknaden. Jag har själv köpt flertalet stövlar begagnat (men flera i nyskick). Det går att göra kanonfynd!

Vill man ha helt nya så skulle jag satsa på någon av Cavallos i standardutförande. De ligger i sådan prisklass att de känns vettiga för att testa om man öht trivs med stövlar.

Angående det där med balansridning och diverse övningar, jag är ju även hoppryttare så jag kanske inte räknas :p men jag kan iaf hoppa upp barbacka på mina stora hästar ifrån backen, om än med visst kravlande ibland (svingar upp benet, inte hoppar upp på mage) Jag brukar dessutom rida barbacka ibland för att hålla mig igång rent balansmässigt och sen hoppar jag ju givetvis också.
Jag brukar däremot nästan alltid sitta upp med pall, tycker det är hemskt bökigt att ta mig upp utan och tycker inte hästen ska behöva ha min vikt sådär snett som det blir innan man kommit upp. Jag kan dock sitta upp så, bara jag får i en fot i nån stigbygel.

@ii-ssa håller med Saigon. Kolla begagnatmarknaden -har själv köpt flera fina märkesstövlar till bra pris begagnat. Har både ett par Königs och ett par Petrie som jag köpte för sådär 1500 styck och de är supersköna, färdig-"inridna" och klara ;) Annars är Cavallo bra, finns en del beg och annars är de inte så vansinnigt dyra nya.

Åh, jag har nyss anmält mig och Calle till lite tävlingar :) ett par LBer bara men vafasen, vi har inte varit ute på ett år och han har bara tävlat 3ggr. Så 16-17e och 26 får ni hålla tummarna :D

@Saigon och @mooi , nackdelen är att jag tror inte det finns så mycket på begagnat marknaden i de mått jag behöver :(
då jag har korta ben, runt 44 i längd och bredd runt 40, och breda vrister och små fötter på det :(
HAr haft ett par äldre Mh stövlar förut, men dem sjönk ihop rätt mycket och blev lite för vida efter flera års användande och sen pajjade dragkedjan på dessa så.

@Saigon och @mooi , nackdelen är att jag tror inte det finns så mycket på begagnat marknaden i de mått jag behöver :(
då jag har korta ben, runt 44 i längd och bredd runt 40, och breda vrister och små fötter på det :(
HAr haft ett par äldre Mh stövlar förut, men dem sjönk ihop rätt mycket och blev lite för vida efter flera års användande och sen pajjade dragkedjan på dessa så.

hittade en dålig bild ridmässigt men där man tydligt ser hur stövlarna sjunkit ihop.
1014444_10151546600353042_2012963191_n.jpg

med ridskor + chaps:
10259810_10152248789578042_1431211495779182641_n.jpg

Idag har jag varit på min hemmaklubb och tittat på pay and ride. Mest yngre hemmaekipage som gjorde sin första programridning men väldigt kul att se att det är lite återväxt :) ridskolan har dessutom nyss fått 3 sponsorhästar -en jättefin och välriden ponny, en stor häst som var en bra hoppare och trevlig i dressyr med, och den sista....alltså.... :love: ett nätt litet halvblodssto, 9 år, var tänkt att bli hopphäst men ägaren blev sjuk, sedan har den bara gått i skogen nåt år fram till nu. Omusklad och lite tunn -men det gömde sig kvalitéer! Den var jättekänslig och kvick + tre bra gångarter. Klubbens styrelseordförande sa direkt att det där var en "mooi-häst" :p fick frågan om jag kan tänka mig att komma ut och hjälpa till att rida den och ett par andra i sommar och det sa jag direkt att jag absolut kan tänka mig nu när jag ska ha semester ;)

*mutter mutter*...
usch, jag känner mig bara jättetrött och gnällig så nu kommer ett gnäll-inlägg.

Har tyckt att jag haft en del pass (fodringar och in-/utsläpp) i stallet det sista och känner att det börjar bli tungt. Tog en koll igår och räknade hur det ser ut v 26,27,28,29. 22 pass är jag uppskriven på :meh: Och då är det 10st kvar som ännu inte är ifyllda under de sista dagarna denna veckan och nu v 29 då så det kommer bli några till.
Jag börjar min semester v 29 och ja -jag har ju insett att jag inte kommer kunna göra så mycket mer än att passa fodringar.

Senast ändrad av en moderator:
*mutter mutter*...
usch, jag känner mig bara jättetrött och gnällig så nu kommer ett gnäll-inlägg.

Har tyckt att jag haft en del pass (fodringar och in-/utsläpp) i stallet det sista och känner att det börjar bli tungt. Tog en koll igår och räknade hur det ser ut v 26,27,28,29. 22 pass är jag uppskriven på :meh: Och då är det 10st kvar som ännu inte är ifyllda under de sista dagarna denna veckan och nu v 29 då så det kommer bli några till.
Jag börjar min semester v 29 och ja -jag har ju insett att jag inte kommer kunna göra så mycket mer än att passa fodringar.

Men de andra i stallet då? Har de lika många jourer?
Finns det något bestämt om antalet man ska ha/häst?

Men de andra i stallet då? Har de lika många jourer?
Finns det något bestämt om antalet man ska ha/häst?

stallet har 12 platser och när stallet var fullt var passen uppdelade så det var ungefär 3 pass/vecka/häst. Sedan så är det inte 12 olika personer utan jag har haft 2 hästar, en familj har 3 och en annan hade 2 och de andra varsin. Under året har det funkat när vi varit fullbelagda så att säga. Nu har vi dock flera tomma platser och det är det som ställer till det för oss. Nu är det ju sommar och 4 hästar med tillhörande personer är på sommarbete och av dem kommer bara en tillbaka då en person med 2 hästar flyttar till eget stall och en annan byter stall pga tiden.

Måste prata med en familj som inte verkar förstå att vi är färre personer nu och då måste man ta fler pass, utan de sätter upp sig på sina 3/vecka och är nöjda och glada. Jag och familjen med tre hästar sliter så gott vi kan, vi jobbar fortfarande och då är det lite krångligt att pussla ihop, och sen när vi har semester får vi ju helt enkelt ta alla pass för hästarna måste ju ha mat (vi har inget bete så alla ordinarie fodringar måste hållas).

Men hur det ska gå till hösten när vi jobbar allihop vet jag inte. Vi kommer ha 5 tomma platser -och det är många "täckta jourer" som går om intet där..

äh som sagt, jag är lite gnällig nu bara -de sista dagarna bara det liksom klappade ihop i huvudet.

stallet har 12 platser och när stallet var fullt var passen uppdelade så det var ungefär 3 pass/vecka/häst. Sedan så är det inte 12 olika personer utan jag har haft 2 hästar, en familj har 3 och en annan hade 2 och de andra varsin. Under året har det funkat när vi varit fullbelagda så att säga. Nu har vi dock flera tomma platser och det är det som ställer till det för oss. Nu är det ju sommar och 4 hästar med tillhörande personer är på sommarbete och av dem kommer bara en tillbaka då en person med 2 hästar flyttar till eget stall och en annan byter stall pga tiden.

Måste prata med en familj som inte verkar förstå att vi är färre personer nu och då måste man ta fler pass, utan de sätter upp sig på sina 3/vecka och är nöjda och glada. Jag och familjen med tre hästar sliter så gott vi kan, vi jobbar fortfarande och då är det lite krångligt att pussla ihop, och sen när vi har semester får vi ju helt enkelt ta alla pass för hästarna måste ju ha mat (vi har inget bete så alla ordinarie fodringar måste hållas).

Men hur det ska gå till hösten när vi jobbar allihop vet jag inte. Vi kommer ha 5 tomma platser -och det är många "täckta jourer" som går om intet där..

äh som sagt, jag är lite gnällig nu bara -de sista dagarna bara det liksom klappade ihop i huvudet.

Usch, förstår att det är tungt.
Jag är själv i tankar på stallbyte till hösten, och då SKA det ingå in/utsläpp 7 dagar/vecka. Och strö och foder och fodringar, ca 4 st. Jag vill ta hand om MIN häst, pyssla med honom och rida och träna med honom. Men då går ju prislappen upp oxå, men jag har bara en häst iaf. Jag hade aldrig pallat ha det så som du har det. Bara om jag hade varit arbetslös hade jag kunnat tänka mig jobba så mkt, men då till billig hyra.
Nu på sommaren går min på bete och ute dygnet runt, och det är så skönt, att kunna åka dit vilken tid man vill utan att ha pass att passa.

Usch, förstår att det är tungt.
Jag är själv i tankar på stallbyte till hösten, och då SKA det ingå in/utsläpp 7 dagar/vecka. Och strö och foder och fodringar, ca 4 st. Jag vill ta hand om MIN häst, pyssla med honom och rida och träna med honom. Men då går ju prislappen upp oxå, men jag har bara en häst iaf. Jag hade aldrig pallat ha det så som du har det. Bara om jag hade varit arbetslös hade jag kunnat tänka mig jobba så mkt, men då till billig hyra.
Nu på sommaren går min på bete och ute dygnet runt, och det är så skönt, att kunna åka dit vilken tid man vill utan att ha pass att passa.

Jag går i de tankarna nu för det här är ohållbart. Och jag har bytt arbetsplats nu och vet att min höst kommer bli tuff på jobbet med en del övertid -och då funkar det inte att vara uppsatt på insläpp. Låter så illa när man inför ett möte med folk i kris säger att jaaa, men jag måste gå kl X -jag har insläpp i stallet....
Jag vill ha in/utsläpp + (4) fodringar på vardagarna, bra hagar och bra träningsmöjligheter. Helger har jag inga problem att vara med i nåt rullande schema med jourer.
Tillägg till mitt gnäll: Jag hatar min bostadsort. Det finns bara en anledning till att jag bor där jag bor och det är att killen pluggar här, annars hade jag varit härifrån för ett år sen när jag var klar med skolan. Jag jobbar ju inte ens här! Jag jobbar ju 40 min söderut, och det finns inga vettiga stall med bra träningsmöjligheter heller mellan boende och jobb.

Jag går i de tankarna nu för det här är ohållbart. Och jag har bytt arbetsplats nu och vet att min höst kommer bli tuff på jobbet med en del övertid -och då funkar det inte att vara uppsatt på insläpp. Låter så illa när man inför ett möte med folk i kris säger att jaaa, men jag måste gå kl X -jag har insläpp i stallet....
Jag vill ha in/utsläpp + (4) fodringar på vardagarna, bra hagar och bra träningsmöjligheter. Helger har jag inga problem att vara med i nåt rullande schema med jourer.
Tillägg till mitt gnäll: Jag hatar min bostadsort. Det finns bara en anledning till att jag bor där jag bor och det är att killen pluggar här, annars hade jag varit härifrån för ett år sen när jag var klar med skolan. Jag jobbar ju inte ens här! Jag jobbar ju 40 min söderut, och det finns inga vettiga stall med bra träningsmöjligheter heller mellan boende och jobb.

Jag vill ha allt 7 dagar/ vecka. :p
När min står installad måste man själv ta in sin häst varje dag. Vilket är skitjobbigt, då folk kan ha så jäkla svårt att samarbeta och kommunicera, ena dagen så är alla hagar tomma kl 15, medan andra dagar går de ute till kl 18. Så det är en evig stress och oro att hästen blir själv (för de vågar inte ta in min häst). Sen har vi rullande schema så man hjälper till med alla pass lör och sön, ca var 5:e helg. Annars ingår utsläpp och fodring 4 ggr/dag. Så det är ju mycket som ingår i "mitt" stall, men det känns som det är pass hela tiden, och så ska man stå i kiosken och hjälpa till på tävlingar och städdagar och sen så KAN det ju vara så att man vill göra något utanför stallet någon helg oxå.

Nä jag är trött på att vara så uppbunden med alla "måsten". Jag vill ha hand om min häst och lägga all tid på honom, inte på andras hästar som ska fodras och ut i hage.

Visst, hade jag haft tiden, hade jag gärna gjort det. Men med heltidsjobb, pendling och häst, så hinner jag inte med något mer än jobb och häst. Och nej, jag är inte snabb, det tar 3 timmar i stallet om jag ska rida, för jag är ordentlig och jag vill vara ordentlig med min häst.

Jag vill ha allt 7 dagar/ vecka. :p
När min står installad måste man själv ta in sin häst varje dag. Vilket är skitjobbigt, då folk kan ha så jäkla svårt att samarbeta och kommunicera, ena dagen så är alla hagar tomma kl 15, medan andra dagar går de ute till kl 18. Så det är en evig stress och oro att hästen blir själv (för de vågar inte ta in min häst). Sen har vi rullande schema så man hjälper till med alla pass lör och sön, ca var 5:e helg. Annars ingår utsläpp och fodring 4 ggr/dag. Så det är ju mycket som ingår i "mitt" stall, men det känns som det är pass hela tiden, och så ska man stå i kiosken och hjälpa till på tävlingar och städdagar och sen så KAN det ju vara så att man vill göra något utanför stallet någon helg oxå.

Nä jag är trött på att vara så uppbunden med alla "måsten". Jag vill ha hand om min häst och lägga all tid på honom, inte på andras hästar som ska fodras och ut i hage.

Visst, hade jag haft tiden, hade jag gärna gjort det. Men med heltidsjobb, pendling och häst, så hinner jag inte med något mer än jobb och häst. Och nej, jag är inte snabb, det tar 3 timmar i stallet om jag ska rida, för jag är ordentlig och jag vill vara ordentlig med min häst.

Men vad galet att alla tar in sin egen? Blir ju jättekonstigt om alla kommer olika tider... Jag har liknande situation som du, heltidsjobb (+ extrajobb), pendling och häst -och en stackars sambo som ser mig nån timme om dagen. Tiden jag har i stallet är värdefull och jag vill kunna ägna mig åt min häst fullt ut.

För skojs skull så tittade jag vad fullservice skulle kosta på ett stall där jag stått uppstallad tidigare (superfint ställe iofs)... 6250kr..... :eek:
Och sedan kikade jag på vad det kostade på "känd-persons-anläggning-med-världens-träningsmöjligheter" i skåne... 4000 inne och 3500 i utebox, då ingick allt...
pffff! :arghh:

Surt :meh:
Finns "alltid" någon/några sånna i varje stall...
Jag är ok med att ta jourer, så länge det inte blir överdrivet. I nuvarande stall skriver vi upp oss på det vi kan, de pass som blir över fixar stallansvarig. Funkar förvånansvärt bra. Beroende på jobb och skola och hur andra hunnit ta passen innan mig så vart det i höstas 2-4 pass/vecka. Men då passade de ju med när man ändå skulle ut.
Vi var 4 hästägare på 7 hästar.
Har dessutom rätt nära till stallet och pluggar i samma stad. Men visst kan det vara ett pussel att få ihop med skola, jobb, man, barn, livet mm. Dock har jag inte ekonomi till att flytta till ett fullservice stall.

Vart i landet bor du? Har för mig att det är i västra delen?

Surt :meh:
Finns "alltid" någon/några sånna i varje stall...
Jag är ok med att ta jourer, så länge det inte blir överdrivet. I nuvarande stall skriver vi upp oss på det vi kan, de pass som blir över fixar stallansvarig. Funkar förvånansvärt bra. Beroende på jobb och skola och hur andra hunnit ta passen innan mig så vart det i höstas 2-4 pass/vecka. Men då passade de ju med när man ändå skulle ut.
Vi var 4 hästägare på 7 hästar.
Har dessutom rätt nära till stallet och pluggar i samma stad. Men visst kan det vara ett pussel att få ihop med skola, jobb, man, barn, livet mm. Dock har jag inte ekonomi till att flytta till ett fullservice stall.

Vart i landet bor du? Har för mig att det är i västra delen?

Ja, bor i Trollhättan. Så det är lite mittemellan allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka