Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var 32 grader varmt när jag skulle rida idag, tvekade lite inför hettan men eftersom det skulle bli sista passet med medryttarhästen på två veckor bet jag ihop!

Hade inga svala ridkläder med mig utan det fick bli jobbkläderna, så idag har jag för första gången ridit dressyr barbacka i shorts, linne och klacksandaler!:D

Nya ridhuset var minst tio grader svalare än ute och lilla hästen trivs jättebra där inne så vi hade ett toppenpass! Jag trivs dessutom så mkt bättre barbacka när jag slipper halka runt i en sadel som inte passar mig. Äntligen börjar det lossna för oss igen efter nån månad utan större framgång, jag har varit hos naprapaten och vi har testat ny tränare som känns mycket lovande! Kommer bli jobbigt med riduppehåll efter ett sånt här toppenpass!

@mooi det där är ju ohållbart, du kan ju inte spendera hela din tid att ta pass och pussla livet utifrån det! Än mindre få hela semestern förstörd?
vad är det för fel på folk som inte fattar att de behöver ta delat ansvar? dvs fattar inte hur ngn enligt din beskrivning glatt kan skriva upp sig på 3 pass när det handlar om att ngn annan isåfall behöver ta 7. typ. Det där är ju stallchefens ansvar att sätta ner foten runt och gå på de som inte fattat isåfall?

Har månatliga möten med mina inackar och vi gör upp alla pass gemensamt. Då blir det öht ingen fråga om att folk inte ska ha lika fördelade pass. vi gör tillochmed upp helgerna först, just för att fördelningen ska väga lika. antal pass gäller per häst, så de som har flera hästar tar pass i enighet med det.
Aldrig några problem. Långt smidigare och lättsammare att samla alla en gång i månaden och göra upp passen, än lista på väggen osv vilket jag vet många stall har, blir alltid ojämt, vissa åker räkmacka, och det blir synd om de som kommer sist och ska skriva upp sig som känner sig ofördelaktigt fördelade osv, och sen mack och meck med att byta pass mellan folk utifrån det osv. Månadsmöte - passen klara, väger lika och jämt, - klart! sen byter folk pass lite då och då utöver det, men då är det mellan de personerna så blir aldrig ngn grej, och kan ingen byta så är det tydligt klargjort att personen som tagit passet ansvarar för att isåfall lösa det och planera om sitt schema för att ta det osv. Det är rätt sällan pass byts öht, utifrån vårt upplägg.

@mooi - jag håller med andra om att det där är ohållbart. Jag har varit med om samma sak och jag gav upp, öppnade plånboken och flyttade till stall med näst intill helinackordering. Det var det bästa jag någonsin kunnat göra för mitt hästeri! :)

För övrigt så orkar varken hästen eller jag med denna värme... Han blir trött och stel och jag blir mest trött. Så vi lullar omkring och myser lite bara, typ :p

*mutter mutter*...
usch, jag känner mig bara jättetrött och gnällig så nu kommer ett gnäll-inlägg.

Har tyckt att jag haft en del pass (fodringar och in-/utsläpp) i stallet det sista och känner att det börjar bli tungt. Tog en koll igår och räknade hur det ser ut v 26,27,28,29. 22 pass är jag uppskriven på :meh: Och då är det 10st kvar som ännu inte är ifyllda under de sista dagarna denna veckan och nu v 29 då så det kommer bli några till.
Jag börjar min semester v 29 och ja -jag har ju insett att jag inte kommer kunna göra så mycket mer än att passa fodringar.

Men är det ingen som driver stallet, dvs har ansvar och leder?

Varför finns tomma platser?
Går det att få in fler? Kanske någon som vill fodra och då kanske få minskad eller ingen hyra?

Jag vet ju inte hur marknaden ser ut vid er.
Men oavsett känns det ju orimligt att du ska driva runt det utan kompensation om det inte är ditt stall och du valt att ha det så.

Hade det inte gått att lösa hade jag flyttat. Det måste ju ändå bli en vinst tidsmässigt att behöva traila till tränare någon g i v jämfört med att ha så mycket fodringar?

Hos oss har vi ju hjälp utsläpp, lunch och insläpp normalt. Kvällarna delar vi jämt på våra 9 boxar med schema som rullar. Vardagar separat från helger. Vissa storhelger också undantagna och rullar på oss alla.
Nu när vi sommartid har en del på bete etc har vi bestämt att vi som är kvar delar på kvällarna. Det blir då även där hyfsat jämt trots att vi nu skriver upp oss självmant. Vi kommer alla åka bort då ch då. Men då tar man mer fodringar en annan period
Hos oss är det dock så att vi hellre tar någon extra allihop än utnyttjar andra, dvs alla erbjuder sig fint. Och möts vi i stallet pratar vi om det. Så alla känner sig nöjda.
Så har det inte alltid varit. Men då får man ju ta upp det och göra regler.

Hoppas det löser sig! Det är värdelöst när stallet blir en energitjuv. Vi har ju häst för att det ska vara kul!

@mooi - jag håller med andra om att det där är ohållbart. Jag har varit med om samma sak och jag gav upp, öppnade plånboken och flyttade till stall med näst intill helinackordering. Det var det bästa jag någonsin kunnat göra för mitt hästeri! :)

För övrigt så orkar varken hästen eller jag med denna värme... Han blir trött och stel och jag blir mest trött. Så vi lullar omkring och myser lite bara, typ :p

Jag trodde min kusling skulle vara slö idag han med. Vi har jättevarmt och han är lite slapp "i ickejobb" när man bara umgås.
Men idag gav jag mig själv en spark i arslet och skulle rida första gången på några dagar. Haha.. Det fanns gott om energi. ;)
Har fått backa lite på honom nu iom att jag rider mer sällan och jag nog också slarvat lite när jag väl ridit.
Så idag fick vi jobba mer basic och hitta ett mer basic läge att utgå från sen.
Men trots att jag måste rida mer basic nu är jag nöjd med honom. Han gör det man ber om utan krusiduller. Det är bara jag som slappat till allt. Så det känns kul iaf!

Red en kompis häst för första gången här om dagen. Det var riktig kul! Den är en min typ av häst. Mkt fullblod i och känslig och framåt.
Den har mindre gång än min och är mindre känslig. Men ändå lättare känsla och "sladdrigare/rörligare i sidled" än de flesta halvblod.
Det va kul att jag verkligen kände att jag tyckte ridkänslan var rolig och något jag mer kan tänka mig för egen del och för skoj, inte bara jobb.
Jag har börjat tvivla på att jag kommer vilja ha en till häst än min iom att ridkänslan på honom är så härlig.
Men den här var faktiskt skoj! Kanske jag någon gång köper mig en till iaf. ;)

@tuaphua - jag hade inte barnvakt annat än mitt på dagen idag så tajmingen var ju onekligen lite sådär. Men det känns som att det inte gör något med lite lulla runt-semester i värmen. Så länge han rör på sig lite lagomt så att han inte blir för stel, han är ju ändå 24 nu, så behöver vi inte ha några krav på oss :)
Nu är jag hästledig ända tills jag har insläppet på söndag kväll så då hoppas jag att det är såpass svalt att vi kan jogga lite i ridhuset :)

@tuaphua - jag hade inte barnvakt annat än mitt på dagen idag så tajmingen var ju onekligen lite sådär. Men det känns som att det inte gör något med lite lulla runt-semester i värmen. Så länge han rör på sig lite lagomt så att han inte blir för stel, han är ju ändå 24 nu, så behöver vi inte ha några krav på oss :)
Nu är jag hästledig ända tills jag har insläppet på söndag kväll så då hoppas jag att det är såpass svalt att vi kan jogga lite i ridhuset :)

Nej, man kan behöva ledigt själv ibland. Och så länge din inte blir stel, som du säger.

Min får också slappa lite nu iom att jag behöver det. Så han får bara hålla igång lite och se till att inte tappa för mycket muskler eller bli fet. Stel blir han ju inte lilla slingerråttan.. ;)

Nej, man kan behöva ledigt själv ibland. Och så länge din inte blir stel, som du säger.

Min får också slappa lite nu iom att jag behöver det. Så han får bara hålla igång lite och se till att inte tappa för mycket muskler eller bli fet. Stel blir han ju inte lilla slingerråttan.. ;)
Wille blev sällan stel tidigare, men den här senaste sträckningen visade på att han faktiskt har blivit äldre. Nu får vi mer och mer tänka på honom som den senior han faktiskt är. Jag ska börja ge honom djävulsklorot igen också för att hjälpa lederna lite på traven :) Men det roligaste är att han kan se halvt väck ut och gå i slow motion in från hagen så att man tror att han bara vill sova eller nåt. Men så sadlar man på och går in i ridhuset och då bara dansar han omkring och är alldeles överambitiös! :love: Jag får helt enkelt stå ut med att han ser ut som en älg i hagen ibland :D

Idag var första riktiga dagen i nya stallet.
Det är så skönt att slippa fodringar, slippa stress, veta att hästen får gå i hagen och vara lugn. Och att det alltid är folk där som har lite koll.

Han har en stor gräshage som han har ensam just nu men ska gå med flera senare när han landat lite mera. Han tycker att det är skikul för det går hästar i hagarna bredvid så han traskade iväg och gick längs med deras hage och sen tvärvände och galopperade ikapp uppåt med de hästarna där.

Så nu kanske man kan få må lite bra ett tag...

Wille blev sällan stel tidigare, men den här senaste sträckningen visade på att han faktiskt har blivit äldre. Nu får vi mer och mer tänka på honom som den senior han faktiskt är. Jag ska börja ge honom djävulsklorot igen också för att hjälpa lederna lite på traven :) Men det roligaste är att han kan se halvt väck ut och gå i slow motion in från hagen så att man tror att han bara vill sova eller nåt. Men så sadlar man på och går in i ridhuset och då bara dansar han omkring och är alldeles överambitiös! :love: Jag får helt enkelt stå ut med att han ser ut som en älg i hagen ibland :D
Du kanske skulle prova att ge honom premier flex plus ha. http://www.equineanswers.co.uk/premierflex-plus/p16 den innehåller det mesta som är bra mot stela leder plus djävulsklo:)

@mackan Nej, det är inte hållbart. Haha, jag hade nästan lika gärna kunnat ha ett eget stall – och då fått sköta det precis som jag vill. Eller ännu bättre! Haft eget stall och ett par inackorderingar, känns som att det hade fungerat smidigare – då kanske man tom skulle kunna åka bort någon dag och stallet löste sig ändå ;)
mackan + tuaphua
Stallet ägs av en familj som har två gårdar, på detta stället där jag står bor ett av barnen. Dock fick vi till oss på senaste stallmötet att barnet inte har något direkt ansvar utan är lika mycket inackorderad som vi andra = den ansvariga är inte där utan det är personen vi skrivit på kontraktet hos. Visst, de står för ansvaret för gården men har inte så mycket koll på hur det dagliga ser ut.
@tuaphua
Stallet var fullt fram till årskiftet, sedan flyttade 2st. Sedan flyttade en kompis in men den andra boxen är fortfarande tom. Nu till sommaren åkte fyra hästar på bete och tre av dem kommer inte tillbaka (en familj med två hästar ska ha eget stall och en annan flyttar sin närmare jobbet). Sedan har jag sagt upp en av mina platser eftersom jag bara har en häst ”hemma” nu.
Det går säkert att få in fler –men då måste man ju annonsera ut att man har platser ;) Det är inte gjort (och som sagt, en plats har varit ledig sen årskiftet).
Jag letar annan plats för jag kommer inte orka.

När vi ändå pratar stall.

Hur långt bort från där ni bor kan ni tänka er att ha hästen? Gärna både sträcka och tid (kan ju skilja ganska mkr beroende på vad det är för slags väg dit).

Jag letar ju som sagt, och i mitt fall handlar det om stall där alla pass ingår, och där man endast behöver komma en gång/dag, i princip vilken tid man vill. Kanske till och med där man inte behöver komma varje dag.

Hur långt bort från där ni bor kan ni tänka er att ha hästen? Gärna både sträcka och tid (kan ju skilja ganska mkr beroende på vad det är för slags väg dit).

Jag letar ju som sagt, och i mitt fall handlar det om stall där alla pass ingår, och där man endast behöver komma en gång/dag, i princip vilken tid man vill.

Jag har haft som längst 3,5 mil enkel väg. Ungefär 50/50 motorväg/mindre väg. Tog ca en halvtimme på " bra" dagar och 1h om jag hamnade i rusningstrafik (bodde i centrala GBG). Det var i längsta laget men det var ett bra stall. Runt 15-20 min tycker jag är helt ok till stallet.

bor i Stockholm :)
Jag har en halvtimme med bil ca till medryttar hästen, dit jag åker tre dagar i veckan :) skulle gissa på att det är någonstans mellan 3-4 mil enkel väg då mestadels av vägen är motorväg och sen 50 o 70 väg förutom sista biten som är 30 sträcka ^^

Jag letar ju som sagt, och i mitt fall handlar det om stall där alla pass ingår, och där man endast behöver komma en gång/dag, i princip vilken tid man vill. Kanske till och med där man inte behöver komma varje dag.

Det där beror väl så mycket på ens liv i övrigt. Just nu vill jag ha nära. Jag har ont om tid och vill också lägga min ork på annat än att åka.
Så nu har jag ca 15 min till stallet. Det är mest motorväg och är väl nån mil.

Jag har förr haft 1,5 h resväg och mer. Men då var jag ung, hade mer tid och priset var viktigare. Så långt skulle jag aldrig åka idag.

Bor i Trollhättan och har nu ca 9 km till stallet, 70 väg hela biten förutom min grusväg och en bit grusväg till stallet. Tar mig 7 min med bil, men ska kicka igång moppen för att spara in lite bensinpengar.
Har haft 1,5-2 mil som längst till stallet. Det var för mig för långt då man hade en hel del jourer vilket gjorde att om man inte kunde styra upp livet så man kunde spendera en hel helg där när det var helgjour, så fick man köra 4 ggr fram och tillbaka på en dag.

Nu tar hon som hyr stallet av gårdsägaren morgonfodring och ofta utsläpp då hon jobbar hemifrån (hon hyr hus på samma gård). Vi andra tre hästägare skriver upp oss på de jourer som finns (lunch-och middagsfodring, insläpp, kvällsfodring) och så många vi kan. Blir det glapp så hoppar stallhyraren in. Brukar för min del bli 3-5 jourer/vecka. Men då styr jag dom efter när jag ändå ska till stallet och då känns det inte som något extra jobb.
Stod på ett typ helackorderingsstall innan, men har för mycke kontrollbehov över mina höstar för att klara av det. Studentplånboken säger oxå nej till sån lyx :p

Bor i Trollhättan och har nu ca 9 km till stallet, 70 väg hela biten förutom min grusväg och en bit grusväg till stallet. Tar mig 7 min med bil, men ska kicka igång moppen för att spara in lite bensinpengar.
Har haft 1,5-2 mil som längst till stallet. Det var för mig för långt då man hade en hel del jourer vilket gjorde att om man inte kunde styra upp livet så man kunde spendera en hel helg där när det var helgjour, så fick man köra 4 ggr fram och tillbaka på en dag.

Nu tar hon som hyr stallet av gårdsägaren morgonfodring och ofta utsläpp då hon jobbar hemifrån (hon hyr hus på samma gård). Vi andra tre hästägare skriver upp oss på de jourer som finns (lunch-och middagsfodring, insläpp, kvällsfodring) och så många vi kan. Blir det glapp så hoppar stallhyraren in. Brukar för min del bli 3-5 jourer/vecka. Men då styr jag dom efter när jag ändå ska till stallet och då känns det inte som något extra jobb.
Stod på ett typ helackorderingsstall innan, men har för mycke kontrollbehov över mina höstar för att klara av det. Studentplånboken säger oxå nej till sån lyx :p

Lägger till att när jag hade medryttarhäst i min ungdom i Gbg så hade jag lätt 1,5 timma enkel väg med buss, om (!!) bussarna gick som dom skulle.
Men då såg ju livet annorlunda ut för övrigt oxå.

Jag har 7km till stallet. 70 väg utom i vår ort och grannorten jag måste köra igenom. Tar ca 10 min att köra, 20 att cykla om vädret är fint

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat