Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast är det inte så att man drar åt den gjorden ganska så hårt utan att ens mena det? Ja med tanke på hur den är utformad.

Jo den är nog lätt att dra för hårt, man ska inte dra så mycket alls.

Kl
Däremot tycker jag inte alls att det blir varmare av den än andra som nån påstod. Då har man nog dragit för hårt ändå, skulle jag tro. Tycker andra gjordar blir minst lika varma mot hästen.

Helt sjukt vad jag tycker om min häst :love:

Hästen har vilat i 2,5 vecka. Har bara lasttränat lite, borstat och så, men inte motionerat honom.
Men så igår var det dags, ut i skogen en sväng. Och hade sällskap av en häst i grannstallet.
Och så härlig, lugn, avslappnad och snäll! Går först utan att tveka (som han brukar göra när han går först). Supermjuk och fin i munnen, jobbar på i fin form i traven med ett härligt tempo och lyssnar super. Sista galoppen hem var vi sist och första hästen får springa på i en ryslig fart, och jag tänker "va fan, jag låter min hänga på, han lär ju stanna när backen är slut". Och han springer på, fort, men inte i närheten av att sticka efter den andra hästen utan tar allt i sin egna takt! Och det gör mig så trygg!!

Ska tilläggas att jag har varit så jäkla rädd för att rida ut. Men det känns så himla bra nu och det känns som att jag vågar lita på honom mer och mer! Jag är inte rädd, även att jag kanske kan bli lite nervös ibland i vissa situationer.
Det är såna här dagar jag får bekräftat att min häst är värd allt slit och att jag skulle göra vad som helst för honom:love:!

Nu har mina ridstövlar, königs komet, gett upp. Måste m.a.o köpa nya. Har alltid haft königs och älskar dom verkligen, men nu har jag börjat kolla på De Niro, som verkar väldigt prisvärda. Hur står dom sig, gentemot Königs?

Helt ot men jag är så ridsugen så jag nästan avlider.. inte ens i närheten av igångsättning av ngn av tanterna men tittar redan på ev tävlingar som skulle kunna bli nästa år om klubbarna följer traditionen.. skitsmart när jag 1 inte vet om den ena håller 2 vet inte om den andra ens tycker det är en god idé att ridas överhuvudtaget. 3 Att jag håller.
Det kanske slutar med att jag får rida barnens käpphästar på träningar och tävlingar nästa år :D

Nu har mina ridstövlar, königs komet, gett upp. Måste m.a.o köpa nya. Har alltid haft königs och älskar dom verkligen, men nu har jag börjat kolla på De Niro, som verkar väldigt prisvärda. Hur står dom sig, gentemot Königs?
Königs har snyggare fot tycker jag. Den är lite plattare både i tån och "på höjden". DeNiro är ngt klumpigare sydd enligt min mening, med något kraftigare sula. De är också högre i vristen, så för mig som har längre och lite plattare fötter passar König bättre. Sen beror det på vilken modell du väljer, hur de skiljer sig i övrigt.

Jag tycker inte om foten på De Niro. Den är lite för rund och tjock för min smak. Jag vill ha långsmala och lite kantigare.

Utöver det har iaf de De Niro jag testade varit mjuka i skaften. Så det är väl en smaksak hur hårda man vill ha dem.

Nu minns jag inte helt.. Men är inte deras sulor lite annorlunda med?
Jag är en sucker för snygga, tunna sulor med bra sömmar.

Fö är jag verkligen glad att jag får rida Z just nu. I helgen ska vi på kurs och jag hoppas vi överlever i värmen för det känns som om vi har vilat oss i form. Tyvärr är det supermkt broms hos oss i år så det är nästan omöjligt att rida ut. Hur har ni det med flygfän?

Jag tycker inte om foten på De Niro. Den är lite för rund och tjock för min smak. Jag vill ha långsmala och lite kantigare.

Utöver det har iaf de De Niro jag testade varit mjuka i skaften. Så det är väl en smaksak hur hårda man vill ha dem.

Nu minns jag inte helt.. Men är inte deras sulor lite annorlunda med?
Jag är en sucker för snygga, tunna sulor med bra sömmar.

Idag hade jag en såååå bra ridfeeling. Det var skitkul och fyllt av en massa "äntligen!".
Jag satt mycket bättre och "kunde föra" även i lite längningar i traven och inte råka tappa och liksom svanka och sitta emot hans rörelser och fram. Det var högsta vinsten!
Sen tycker jag att jag tappade allt annat mindre och hästen var väldigt bra.
Vi kunde tom börja lite saker som jag inte tyckt vi varit stabila nog för.
Äh, vad härligt det är såna här dagar!

Inte allt för länge sen hade jag ett sånt skitpass där allt bara kändes lite off och jag fick inte till bra kvalitet. Jag stannade och funderade vad fasen jag gjorde fel. Insåg då att jag inte ens visste vad jag gjorde alls.. Ingen plan direkt..
Bara att skärpa sig och börja rida..

Så det var extra skönt att få så bra feeling nu.
Han är så härligt lätt och känslig min lille kille. Så när allt flyter så här är den underbart att bara dansa fram ihop.

Vi har mycket kvar, så klart. Men nu finns hopp! ;)

Jag får förhoppningsvis mina de niro nästa vecka. Jag tycker de är supersnygga. Gillar inte alls hårda skaft så ser fram emot lite mjukare skaft o hoppas att det stämmer som alla säger.:)

Fö är jag verkligen glad att jag får rida Z just nu. I helgen ska vi på kurs och jag hoppas vi överlever i värmen för det känns som om vi har vilat oss i form. Tyvärr är det supermkt broms hos oss i år så det är nästan omöjligt att rida ut. Hur har ni det med flygfän?

Vi har det vidrigt med broms här också. Kan inte rida ut om det inte regnar eller blåser. Nu ska vi få värmebölja här i veckan så då blir det väl ännu värre ett tag :meh:.
Hörde någon som föreslog att hänga kvistar med färsk mynta i sadeln och tränset men det har jag inte textat själv :confused::D

Vi har det vidrigt med broms här också. Kan inte rida ut om det inte regnar eller blåser. Nu ska vi få värmebölja här i veckan så då blir det väl ännu värre ett tag :meh:.
Hörde någon som föreslog att hänga kvistar med färsk mynta i sadeln och tränset men det har jag inte textat själv :confused::D
Jag har funderat på att dränka in yttersidan i minsäkerhetsväst i flugspray och börja tvätta stallkläder med vitlöks-och citronextrakt som jag har hört att de inte gillar. Mynta verkar också lovande. När vi är ute rider jag nu med flugsmälla i stället för spö. Finns de med längre skaft?

@Hedwig , vilken modell har du köpt?
oxut.jpg
Denna,. Det står bara de niro dressyrstövel.:)

Tack för svar ! Gillar inte för mjuka stövlar, så antar att De Niro går bort. Då skulle jag behöva lite hjälp med måtten på Königs, fick mina gamla måttade åt mig, men det finns ingen ÅF i närheten längre så det blir till att mäta själv. Eftersom jag haft mina gamla i drygt 10 år har det tyvärr hänt lite med mina mått...;). Sen har det ju hänt lite på modefronten, så jag kunde nog ha tänkt mig lite högre också. Det jag är mest osäker på är vidden, vart mäter man det? Det står 35 i mina, men jag har satt i dragkedja efteråt vilket kan ha påverkat vidden. Tycker ändå att dom är i tightaste laget.

@Hedwig Blir säkerligen jättesnyggt och kul med lite färg!

Nu är mina småflickor här hemma två månader och jag tänkte faktiskt börja ta microskrittpass på ena mammahästen. Vill ha en väldigt försiktig igångsättning då hon dels är 199 år gammal och dels för att hon inte är riden på länge.

Vill ha en lång igångsättning i skritt vilket passar både mig och henne. Kommer börja med att rida lite i hagen så kan bebis knata med, sen kommer jag använda mig av lite skrittbommar lite längre fram så vi kommer få en bomvan bebishäst :D
Normalt sett tycker jag de ska få vara mammor på heltid men iom hennes ålder och att hon inte ska ha fler så börjar jag lite försiktigt redan nu.
Så håll tummarna för att hon inte sätter av mig och har ni lite roliga skrittövningar så tar jag gärna del av dem.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka