Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
oj @Fenestra 199 år gammal, det var inte dåligt :eek:
:D
haha världens äldsta häst :D Det ska ju såklart vara 19 år.

Iom de vackra rosetterna i bildtråden så undrar jag hur det fungerar när någon annan tävlar hästen och ägaren betalar starter. Hur brukar upplägget se ut på ev rosetter och priser då?

Som den nörd jag är så vore det ju otroligt kul att ha hästens första rosett/plakett om den nu vinner en sådan.

wpid-img_20140716_225646.jpg
Var på åb i veckan med min röda och veterinären va nöjd med resultatet av operationen så här långt. Behandlades som planerat med kortison i båda bakknäna och ska åter igen 13e augusti för röntgen och ytterligare utvärdering. Mitt lilla hjärta, hoppas de går vägen <3

haha världens äldsta häst :D Det ska ju såklart vara 19 år.

Iom de vackra rosetterna i bildtråden så undrar jag hur det fungerar när någon annan tävlar hästen och ägaren betalar starter. Hur brukar upplägget se ut på ev rosetter och priser då?

Som den nörd jag är så vore det ju otroligt kul att ha hästens första rosett/plakett om den nu vinner en sådan.

Jag gick till sekretariatet och köpte mig en extra rosett till mig själv när jag tävlade en häst som inte var min och ägarna behöll rosetterna (för att de skulle tillhöra hästen). Plaketten brydde jag mig inte om men det hade jag också fått köpa om jag ville. Det var min enda tävling med hästen så jag ville ha ett minne från dagen helt enkelt. :p

@lizan jättebra lösning om den möjligheten finns!

Nu har jag ridit imorse också men det var inte alls lika behagligt, mkt flugor och bromsar då det blåste väldigt lite. Tanten tyckte det var jobbigt.. Så det blir kvällsturer för oss framöver.

@Lizan @Wine-tee vi har lite olika modeller. Plaketterna får alltid ägaren, rosetterna har jag fått om jag har velat så jag brukar ha dem ett tag (nu har jag vissa, speciella, hemma) sen får ägaren dem. Och hederspriserna brukar vi dela på. En gång van jag ett schabrak och då brukar jag bara ha det när jag hoppar just den hästen, lotion går alltid till Z:s ägare som uppskattar det mer än mig och smörjtvålar och sånt blir förbrukningsvaror i stallet för alla hästarna. Sen är det lite olika om det är jag eller hästägaren som betalat startavgiften. Har jag gjort det har jag inga problem att ta "allt", men har ägaren gjort det får de det mesta av grejorna...

Inser att jag och ägaren till den prickiga bör prata om hur vi ska göra med eventuella priser, nu börjar han ju gå bra:p. Det enda jag sagt är att jag behåller eventuella prispengar. Vår ursprungliga deal för att jag började rida honom var för att han skulle säljas och jag skulle få provision på försäljningen. Nu ska han behållas och jag tar inget betalt för att jag rider. Nog för att jag tycker att det både är roligt och nyttigt att rida honom, men det är ingen nödvändighet och jag har verkligen lagt ner mycket jobb på honom.

Sen tycker jag det är en bra deal att ryttaren får rosetten och ägaren plaketten:).

Jag äger ju inte Barbie själv heller, men eftersom jag har henne på foder så blir det förstås naturligt att jag behåller rubbet själv:p.

Mina foderhästar har jag tagit allt på, men då betalar jag startavg osv själv också. I och för sig tog jag rosetter osv även när jag tävlade dem via utbildningsstallet där ägaren fakturerades för alla tävlingskostnader, men prispengar/återbetalningar drogs då på ägarens räkningar.

Kommer ihåg när jag som typ 11-åring hoppade in och tävlade en ponny i klubblaget hoppning när ordnarie ryttaren fick för sig att h*n inte ville rida. Laget vann omgången och det var typ min första riktiga placering, men rosetten den tog ägaren... Rosett och placket tillhörde hästen medans ryttaren fick hederspriset, enligt denne. Visst, där hade h*n betalat starten och kört dit ponnyn och så, men lite snopen blev jag :o. Jag var ju inte så gammal och detta var ändå en vuxen människa och ponnyn hade redan massor av rosetter med den egna ungen :p

När min vän som hjälp mig utbilda min häst då hon var så svår, tävlade så betalade jag allt, körde hästen till och från tävlingsplatsen var det självklart att plakett och rosett följde med hästen. Hederspriser frågade jag om hon ville ha, och när det var presentkort eller pengar så fick hon allt, men hon tackade ofta nej så jag fick truga det på henne. Jag har för mig att det är kutym att göra så. Vi hade inte gjort upp något i förväg då vi inte förväntade oss att hon skulle placera sig.:D

@Kricko_S
sådär fick min häst av sadelgjord i höstas. Min blev skitdålig, feber på nästan 40 grader och så sådana ödem. Veterinär osv på jourtid såklart... Vi tror att det var oljan/sadeltvålen som var boven i dramat. Fanns ingen annan förklaring.

Fick rida en fin häst idag. Hopphäst som gått 150 och kan "allt".
Jag kände mig som en nybörjare. Haha. Är van vid min lilla travare och kommer upp på en stor häst. Men de gick helt ok att rida han bara jag höll i den dära yttertygeln som jag gärna släpper och då gav inte denna hästen mig nått gratis alls.
Mycket nyttigt och roligt :)

Willes stelhet går verkligen i vågor och jag misstänker artros. Matar honom med glukosamin och djävulsklorot och håller oss till varannandagspromenader ett tag, så får vi se. Han är ju ändå 24 nu, och blir stelheten värre när kylan kommer så tror jag att han får somna in, då känns det inte snällt. Än så länge beter han sig inte smärtpåverkad iaf, utan det är rörelsestörningar ffa i nedförsbackar och vid utsläpp på morgonen, men det är ju inget som ska förbises alls! Så våra dressyrdagar är nog över skulle jag tro, om han nu inte piggnar på sig rejält efter den här aktiva vilan nu.

Åhh ska ev beställa stövlar den 28e :) när jag ändå ska ta bilen in till city :) hoppas bara de är möjligt och beställa då ^^ köpte iaf ett par nya ridbyxor och ett par nya ridhandskar härom veckan, har man ingen möjlighet till och rida så kan man ju alltid shoppa lite istället ;)

Willes stelhet går verkligen i vågor och jag misstänker artros. Matar honom med glukosamin och djävulsklorot och håller oss till varannandagspromenader ett tag, så får vi se. Han är ju ändå 24 nu, och blir stelheten värre när kylan kommer så tror jag att han får somna in, då känns det inte snällt. Än så länge beter han sig inte smärtpåverkad iaf, utan det är rörelsestörningar ffa i nedförsbackar och vid utsläpp på morgonen, men det är ju inget som ska förbises alls! Så våra dressyrdagar är nog över skulle jag tro, om han nu inte piggnar på sig rejält efter den här aktiva vilan nu.
Så tråkigt! Kan det vara så att värmen gör honom trött och därmed stel?

Så tråkigt! Kan det vara så att värmen gör honom trött och därmed stel?
Det kan det vara, för det är "lagomt varma" dagar som han är som fräschast. Än så länge är han vid gott mod och fortfarande med mentalt så jag är inte superoroad. Han är en ganska smärtkänslig häst som går på tre ben om han får en sten i skon och han visar som sagt inte smärttecken alls nu, bara stel i boglederna.

@Hippocampus men fy va otackt :( sag det likadant ut alltsa?
Jag har anvant en annan sadelgjord i lader, smorjd med precis samma grejjer under hela vintern. Sa det borde inte vara just det, men man undrar ju om ladret i ELT'n ar behandlat med nagot underligt?

Men har du inte använt ELT gjorden förut utan det var första gången och hästen fick ödem? Jag upplever ju denna gjorden som bekväm, kan vara ren inbillning från min sida, men varm. Har vanliga lädergjordar annars och tycker inte min häst blir lika varm under även om hon såklart blir svettig från alla gjordar nu när det är så varmt ute. Har dock aldrig haft nåt bekymmer med ELT gjorden på någon häst men det är ju ändå nåt slags gummiliknande material under magen och kanske man ska vara mer försiktig om man har en känslig häst.

Jo, jag har ju anvant den i nastan 4 ar utan problem! Men i vintas bytte jag for att hon blivit lite skorvig i huden under den. Trodde att hon var extra kanslig eftersom hon var klippt och kanske att den suttit lite hart da det var en del rodeo just da och sadeln flog hit och dit :o
Sa jag lutar nog mer mot varmen av rorelsen som du var inne pa. Men kan inte helt utesluta att det ar allergi heller. Utslagen var ju bara dar ladret har nuddat.
Men det kan ju vara sa att den blivit alldeles for stretchig med aldern, och att det nu ror sig och gnuggar for mycket, sa det blir kokhett under.
Ar dom nya svarta mindre stretchiga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka