Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
I torsdags letade jag fram min gamla ELT gjord, eftersom den andra jag använder hade nypt Adi i skinnet lite.
Igårkväll möttes jag av detta :nailbiting::crazy::crazy:
imagejpg1_zps56541527.jpg

imagejpg1_zpsf2e8e4ce.jpg

Någon som varit med om nåt liknande?
Drog inte åt den hårt alls. Kan det vara nån allergi?

Ser mörkt ut för söndagens tävling :( Men det kanske inte gör så mycket, det ska åska och dessutom känns ett av programmen i svåraste laget för oss:meh:

I torsdags letade jag fram min gamla ELT gjord, eftersom den andra jag använder hade nypt Adi i skinnet lite.

Ser mörkt ut för söndagens tävling :( Men det kanske inte gör så mycket, det ska åska och dessutom känns ett av programmen i svåraste laget för oss:meh:

Ajdå! Det kanske beror på värmen? Hottie fick stora bulor en gång av en sadelgjord (dock inte sin ELT).
Jag hade trott på att det blivit för varmt under, eller nån allergigrej.

Fanta får också sår av ELT-gjorden. Inte lika illa som din Adi men skavsår i det lite rynkiga skinnet. Det spelar ingen roll var jag lägger sadeln, det blir skav där lädret möter textilen/gummit. Det är en halvhård kant på lädret som hon inte klarar. Visserligen är hon känslig men det är löjligt vad mkt sår hon fick när vi testade ELT på ett kort pass..

Fast är det inte så att man drar åt den gjorden ganska så hårt utan att ens mena det? Ja med tanke på hur den är utformad.

Ser ut som värmeutslag tycker jag? Det blir säkert extra varmt under den, har en sån själv o det tycker jag nog själv med. Däremot är jag noga med att inte dra den för hårt.

Ja kanske har blivit varmt eftersom det rör sig och gnuggar mot huden. Det var inga sår eller fnasig hud där alls, bara puffig varm hud, jag kunde peta ganska hårt utan att hon vaknade ur sin sommarkoma dessutom. Är det så värmeutslag brukar vara?

Det är bara under där läderbitarna har suttit.
Lite surt eftersom alla andra gjordar verkar dra fram sadeln :(
Hade jag haft den lösare hade den nog hängt under magen.

I vilket fall som helst var det nästan helt borta idag så jag slipper kanske inte tävla ändå :meh:

Hon rör sig inte så mkt, på gott och ont, så hon kan ha vad som helst. Sadeln ligger ganska still ändå. (hon har en cobra nu). Men helst använder jag en Amerigo-gjord med ludd.

Tycket Adi ser ut att ha motsvarande vattenblåsor under huden. Ser ut som om det behöver kylas typ, som @Novali01 skriver. Det ser också ut som det inte har jättelång läketid men att tävla i morgon kanske är tufft?

@Amanda_F vad använder du för gjord nu istället?

Har råkat shoppa en brun kingslandfrack idag i Falsterbo..Skulle vänta med att köpa frack men så hängde den där..väldigt bra pris..min storlek..bara en kvar och BRUN!! Precis som jag ville ha! Har ju dessutom beställt ett par bruna denirostövlar så..snyggt som satan blir det.:)

Hon rör sig inte så mkt, på gott och ont, så hon kan ha vad som helst. Sadeln ligger ganska still ändå. (hon har en cobra nu). Men helst använder jag en Amerigo-gjord med ludd.

Tycket Adi ser ut att ha motsvarande vattenblåsor under huden. Ser ut som om det behöver kylas typ, som @Novali01 skriver. Det ser också ut som det inte har jättelång läketid men att tävla i morgon kanske är tufft?

ser ut som ett ödem som skapas pga tryck . en värmeskada består inte 24 timmar senare på det sättet.

Åh jag tittade på den och fotade den tom och skickade till min kompis med kommentaren att en frack är billigare än en kavaj. Sjukt snygg är fracken, och tunn. Men eftersom den är brun får man akta svettfläckar (jag vet, för jag har kavajen ;) )

Tufft att de har börjat göra frackar som faktiskt är användarvänliga. Det var på tiden!

Har råkat shoppa en brun kingslandfrack idag i Falsterbo..Skulle vänta med att köpa frack men så hängde den där..väldigt bra pris..min storlek..bara en kvar och BRUN!! Precis som jag ville ha! Har ju dessutom beställt ett par bruna denirostövlar så..snyggt som satan blir det.:)

Men borde inte ett ödem göra mer ont och sitta kvar längre?
För ett par år sen hade hon ett ordentligt ödem på magen efter en spark förmodligen, och då fick jag inte ens titta åt det håller utan hot om ond bråd död och det tog flera veckor att gå bort.

Jag har spolat med kallvatten ett par gånger och nu är det 95% bättre redan. Självklart blir det ingen tävling om det är något spår kvar av det imorron, så får se då.

@Hedwig ibland ska man ha tur! Precis så gick det till när jag hittade min kingslandskavaj. Ni blir nog skitsnygga!

Men borde inte ett ödem göra mer ont och sitta kvar längre?
För ett par år sen hade hon ett ordentligt ödem på magen efter en spark förmodligen, och då fick jag inte ens titta åt det håller utan hot om ond bråd död och det tog flera veckor att gå bort.

Jag har spolat med kallvatten ett par gånger och nu är det 95% bättre redan. Självklart blir det ingen tävling om det är något spår kvar av det imorron, så får se då.

@Hedwig ibland ska man ha tur! Precis så gick det till när jag hittade min kingslandskavaj. Ni blir nog skitsnygga!

ödem gör ju inte alltid ont öht? jag har sett många hästar med ödem av tex sporrar tyvärr och de väcker inga större reaktioner smärtmässigt hos hästarna, men ändå har de skapats och finns där. men som sagt - för din del kan det även vara värmeutslag givetvis i sak. fast då försvinner de ganska direkt.

Ang värmeutslag så kan de visst sitta kvar i 24 tim. Händer rätt ofta att hästar får mindre värmeutslag när det står uppstallade i tältboxar på tävlingar och det blir väldigt varmt. Har både sett och haft detta på min förra häst. Men såklart kan det även vara ödem men eftersom Kricko skrev att den inte var åtdragen hårt tror jag mer på värme.

Fanta får också sår av ELT-gjorden. Inte lika illa som din Adi men skavsår i det lite rynkiga skinnet. Det spelar ingen roll var jag lägger sadeln, det blir skav där lädret möter textilen/gummit. Det är en halvhård kant på lädret som hon inte klarar. Visserligen är hon känslig men det är löjligt vad mkt sår hon fick när vi testade ELT på ett kort pass..

Min som är oerhört känslig har inte känt av något alls pga ELT-gjorden UTOM
när det var lite trasigt just vid den kanten du skriver om. Jag har haft en bit ren eller fårskinn över där sen dess. Hon fick inte skav, men blev helt enkelt halt..:o. Det kändes otäckt.. När jag la en bit renskinn mellan var hältan borta..;)

Håller med dej om att den kanten inte är optimal.

Ang värmeutslag så kan de visst sitta kvar i 24 tim. Händer rätt ofta att hästar får mindre värmeutslag när det står uppstallade i tältboxar på tävlingar och det blir väldigt varmt. Har både sett och haft detta på min förra häst. Men såklart kan det även vara ödem men eftersom Kricko skrev att den inte var åtdragen hårt tror jag mer på värme.

är ju ändå en viss skillnad på allmäna värmeutslag och det som diskuteras nu i fråga om reaktion.

Nja det tycker jag inte? Du sa att värmeutslag inte sitter i 24 tim o det har jag upplevt att de gjort, end of story. Men som jag också skrev kan det ju även vara ödem. Varken du eller jag är veterinär så det vi skriver är ju bara gissningar iaf o o bästa fall ngt självupplevt.

Det var helt borta idag vad det nu än var så vi kunde tävla ändå. Med en annan gjord och världens tjockaste fårskinn.

Nån som vet om det finns fårskinn för ELT gjorden?

Det gick inge vidare, men sämre för alla andra så vi vann faktist en klass!:eek:
och Adi fick därmed sin allra första röda rosett!
imagejpg1_zpsaeefd781.jpg

Det var helt borta idag vad det nu än var så vi kunde tävla ändå. Med en annan gjord och världens tjockaste fårskinn.

Nån som vet om det finns fårskinn för ELT gjorden?

Det gick inge vidare, men sämre för alla andra så vi vann faktist en klass!:eek:
och Adi fick därmed sin allra första röda rosett!
imagejpg1_zpsaeefd781.jpg

Tror inte det då försvinner ju magplattans funktion antar jag. Men jag har klippt itu en tunnel och lagt en bit där lädret börjar, ligger kvar bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat