Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
vi sysslade ju jämt med balansövningar på ridskolan, slå klackarna över hästens öron, hoppa serier med armarna rätt ut, voltige och annat. Gör man sådant på ridskolorna idag?

Det är nog väldigt individuellt!

När min ena tränare utbildade sig på Strömsholm skulle alla ta sig upp i sadeln utan stigläder. Innan det fick ingen rida.
Jag vet också att när hon började jobba förväntades hon lyfta upp alla elever. De kunde inte ens sitta upp.
Du kan ju gissa hur mkt sits man tränat också?

Du är faktiskt ursäktad. Vi är mest imponerade över att tant ens tar sig upp på hästeyggen. ;)

Jag nöjer mig med att hoppa små fallna träd i skogen. Jag är så dålig på att hoppa iaf.
Tänkte nog dock testa hoppa min på banan lite nu någon dag. Första g han hoppas uppsuttet annat än diken etc för att man måste fram o jag är för lat att rida långt tillbaks. :p
Vi får dock köra i dressyrsadel och dito stövlar.
Skriver jag aldrig mer har jag dött.

Tänkte börja nu. Så jag slipper ta hopplektioner helt ohoppad för herr tränare. Då kommer jag börja grina. Ev han med! ;)

Hehe när jag var och tränade terräng sist för min terrängtränare kom jag inte upp på hästen haha.. han hade ju fan inte en pall på terrängbanan, han sa här finns ju tusen pallar men min 4 åring ville inte gå så nära stockarna..

Hehe när jag var och tränade terräng sist för min terrängtränare kom jag inte upp på hästen haha.. han hade ju fan inte en pall på terrängbanan, han sa här finns ju tusen pallar men min 4 åring ville inte gå så nära stockarna..

När jag frågade min sån tränare om det för hundra år sen fick jag frågan "är du handikappad?".
Sen dess sitter jag mest upp från backen. ;)

Jag kan faktiskt inte gör det längre.. nog mest för att jag alltid numer sitter upp från en pall eller sten eller vad det nu är.. kanske på 4 åringen för han är så liten , men på den store vite som är 175 noway. Kommer knappt upp från en låg pall hahaha.. men nu tänker jag ju i hoppsadeln som har fjorton hål kortare läder än dressyrsadeln. Med en dressyrsadel hade jag nog kommit upp.

Jag måste släpa fram hinder, hoppa av och höja och släpa bort eller åka sjuttiofem mil till en terrängbana.
Som när man diskuterar något eller kollar på något och så vill man hem och prova och så måste jag släpa fram 10 stöd och sjutton bommar .. blir ju liksom inte av :D

Tja, det finns väl en anledning till att man hellre ägnar sig åt dressyr, host, harkel...;)

Här en del av alla filmer. på slutet kommer: " pliis schtopp! Not so muc kirrrbrrein! etc..:D

"Not soo much kirrbrrein" Hur fasen ska jag då kunna bända ner nacken på henne..:confused::angel::D

Det var en intressant upplevelse men jag kommer nog inte åka fler gånger.
Haha! "Is this the central line?" :D

Fick för mig att rida barbacka upp från betet igår, hittade ingen bra pall så tänkte "hoppa" upp. Min häst sjönk fem meter och skrek att hon blev mosad. tack för den..

Jag blev dressyrryttare för att jag varken har tid eller ork att släpa hinder och skit. Nu har jag dock insett att Lilleman ska ridas in om drygt ett år så nu får hans mamma vara övningshäst för matte som anmäler sig till bomkurser, hoppar hinder i skogen och trycker ned den där ilande känslan i magen allra längst ned och kör på ändå.

vi sysslade ju jämt med balansövningar på ridskolan, slå klackarna över hästens öron, hoppa serier med armarna rätt ut, voltige och annat. Gör man sådant på ridskolorna idag?
Javisst....
Små barn är duktiga och tycker det är roligt. När de är sådär 12-13 börjar allt bli jobbigt och många tränar för lite i sin vardag och är klumpigare än gamla tanter.
Sen kan man ha bra balans på lite olika nivå. Jag har bra balans så tillvida att jag har grym apreflex och sällan åker av. Jag är hyfsat bra på att inte hamna före eller efter hästen ( lär man sig på unghästar) men inte alls lika stadig i sidled. Hamnar snett och får korrigera mig ofta. Jag tappar ju inte balansen så jag trillar av även om jag nu skulle vara barbacka- men jag är inte där jag borde vara genom hela svängen och kompenserar med att knipa fast mig här och där. Suck...

Javisst....
Små barn är duktiga och tycker det är roligt. När de är sådär 12-13 börjar allt bli jobbigt och många tränar för lite i sin vardag och är klumpigare än gamla tanter.
Sen kan man ha bra balans på lite olika nivå. Jag har bra balans så tillvida att jag har grym apreflex och sällan åker av. Jag är hyfsat bra på att inte hamna före eller efter hästen ( lär man sig på unghästar) men inte alls lika stadig i sidled. Hamnar snett och får korrigera mig ofta. Jag tappar ju inte balansen så jag trillar av även om jag nu skulle vara barbacka- men jag är inte där jag borde vara genom hela svängen och kompenserar med att knipa fast mig här och där. Suck...

Då är vi två iaf. ;)
Jag har inte ramlat av på en herrans massa år. Men nog fasen kan jag knipa mer med benen än man bör när det skumpar. Grr!

Vi har iaf hoppat oss nu jag och min häst! Haha.. Sockerbitshöjder.. ;)
Jag kortade lädrena säkert 6 cm och körde. Ujuj!
Hästen var jätteduktig trots att jag inte kan det där. Han tyckte det var kul också.
Jag med!

Jag passade på att testa lättridningsövningar i trav och galopp. Säkert bra!

@Hedwig, sorry men han pratar med dig som du var en retard! "asså mellan öronen, inte längre bak". ehh hajjade det första gången.

Jag tycker alla trådar om ridning utgår från "du måste göra rätt direkt annars är du koko". Finns ingen ödmjukhet för att man försöker komma dit men att vägen är lång och krokig. Alla sitter inte på en vänlig, välutbildad häst som gör rätt när man gör rätt.
@Hedwig, sorry men han pratar med dig som du var en retard! "asså mellan öronen, inte längre bak". ehh hajjade det första gången.

.
Hahaha..ja..jag håller faktiskt med. Han kanske tyckte det..:laugh: Dessutom var det jäkla krångel med ljudet. Även om det hörs tydligt på filmen vad han säger (filmaren stod nära högtalaren) så var det hopplöst att höra när man red. Speciellt när man var längst ner. Jag fick gissa mig till flera gånger..:angel::D Det var kanske d som gjorde att han tänkte "kärringen måste vara efterbliven...hahaha"

Ni som saknar dessa trådar starta sådana själv för all del ist för att gnälla på arr "fel" trådar startas.

fast nu är ju detta snackistråden så att ngn skulle ha ngn synpunkt på att du eller vem som helst inte får starta en tråd om hårprydnader, lindor eller flätor osv, är ju inte grejen utan helt feltolkat enligt din kommentar ovan, utan just i denna tråden snackas det generellt och det är ju det vi gör eller hur?

@mackan Min poäng var att eftersom det gnälldes på att det bara startas "tråkiga" trådar här på dressyr så får man ju själv bidra till att starta trådar som man själv tycker har ett intressant ämne. Inte sitta här i snackistråden och säga buhu Buke är tråkigt. De perioder som det varit totalt stiltje här på dressyr har jag startat ett antal nonsenstrådar bara för att få igång lite diskussioner.

@mackan Min poäng var att eftersom det gnälldes på att det bara startas "tråkiga" trådar här på dressyr så får man ju själv bidra till att starta trådar som man själv tycker har ett intressant ämne. Inte sitta här i snackistråden och säga buhu Buke är tråkigt. De perioder som det varit totalt stiltje här på dressyr har jag startat ett antal nonsenstrådar bara för att få igång lite diskussioner.

fattar inte riktigt att du går igång på diskussionen öht? Det är snackistråden som sagt, och den fluktuerar ju högt och lågt dagligen dax, nu blev det att det kom in på vad som är intressant och inte för en del på forumet, det är väl inga konstigheter?
ang. att dra igång stiltje osv så är det väl heller inget i sammanhanget ? det är väl just det folk skriver, att starta trådar bara för att " dra igång" med nonsens är väl så långt det går att komma utifrån det vissa diskuterat i fråga om substans och diskussions trådar nu i detta sammanhang och ämne? Förstår ännu mindre varför man skulle vilja starta en nonsenstråd öht för att få igång diskussioner när du samtidigt säger att du inte orkar med dressyrridningstrådar pga allt nonsens som föregår där.

@mackan Jag skrev ett svar. Sen kom jag på att jag verkligen inte orkar förklara mig för dig för du vill inte förstå min poäng iaf.

jo det vill jag verkligen faktiskt - utan dina bittra och väldigt otrevliga kommentarer till mig personligen emellanåt som inte är vare sig befogade eller passande ngnstans ur ett net-och-vetikett sammanhang.

*kl*

Jag borde förstått det, alla tecken fanns där. Jag borde inte ha startat idag. Sitter och surar pga domarens kommentar. Jag red min kompis häst och han var verkligen inte sig lik. Han hjärna hade gått på sommarlov. I första klassen red min kompis och då var det så illa att hon valde att utgå.

Inte blev det mkt bättre med mig. Halterna var dåliga och skänkelvikningarna katastrofer. I galoppen halkade han och snubblade runt som ett fyllo. Men det var inte så illa. Bara att skratta åt eländet. Men sen när jag hämtade protokollet stod det: bättre i denna klassen... Det är f-n inte en ok kommentar. Vi var två olika ryttare! Man ska döma den ritten man ser, och inte ta hänsyn till tidigare ritter under kvällen. Speciellt inte med olika ryttare.

Hur skulle ni ha reagerat på detta?

Fast jag tolkar det som om domaren dömde hästen, inte vem som satt på. Dvs h*n tyckte hästen gick bättre i klass 2, inget annat.

Jag tror inte att trådarna kring ridteknik har försvunnit pga ointresse. Jag tror de har försvunnit pga den extremt fostrande tonen som blir i de trådarna. Finns ingen ödmjukhet öht från de som tycker att de vet och kan hur det ska vara. Om man har frågor om vad dessa skriver är det en himla massa dumförklarande. Så upplever åtminstone jag många av de trådarna och är anledningen att jag undviker dom.
Jag instämmer i det du säger. Vet själv att jag undviker att svara i vissa trådar eller gå med i en diskussion där vissa användare är engagerade just för att det blir "jobbigt" och att man blir "uppläxad". Det finns ju många vägar till målet....

Jag älskar att diskutera ridteori och teknik. Är riktigt nördig på så sätt. Fast allra bäst lär jag mig genom att prova på hästryggen naturligtvis. Det är inte alltid den teori jag trott på fungerat på hästen just där och då... Fast i ärlighetens namn, ju mer jag rider desto mer inser jag att det är i grunderna det sitter. "Ride your horse calm, forward and straight". En analys är att grunderna varit för dåliga för att teorin ska fungera om ni förstår vad jag menar. Nu börjar grunderna sitta och då fungerar även teorin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat