Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fenestra får du ett litet "hål" i stallet längre fram så finns hon ju kvar. Denna fodervärden är aktuell en säsong, kanske mer -det får vi se. Så gott om tid att fundera på hingst, och Rutan hinner bli ridbar ;) :p

För skojs skull sitter jag och kollar på Gestut Sprehe's hingstar, de har massor med riktigt bra dressyr hingstar.
Dujardin är en av deras unga jag är imponerad av. Lite ont gör det dock i mig då Santo Domingo springer runt på hingst visningen i skränig arena under ryttare, för han är så otroligt valpig även om man ser att det finns potential.

@mooi så ledsen för din skull, men tuuur hon är ett sto så hon kan ge en massa fina "småhottisar" , värre när man har en valack som jag :/ Håller tummarna att det tar sig och hon blir dräktig! :)

@mooi så ledsen för din skull, men tuuur hon är ett sto så hon kan ge en massa fina "småhottisar" , värre när man har en valack som jag :/ Håller tummarna att det tar sig och hon blir dräktig! :)

Jag har ju en valack (dessutom varit lite olycksdrabbad) också, och jag säger bara -aldrig mer! Ett riktigt bra sto är grejen...

Va fort det gick allting. Så synd att hon inte funkar som ridhäst men lär ju lämna en hel drös med stjärnor efter sig! :)

ja man får hoppas det -jag ska "skapa" en egen förr eller senare..
Hela situationen är skitjobbig och så, men jag är väldigt glad att vi beslutade att inte sälja utan låna ut tillsvidare.

Hos oss känns det tomt och konstigt nu. Många har skickat hästarna på bete.
Jag blev mycket glad när det kom två ponnyryttare då jag red i ridhuset idag. Min kille behöver ju träna på lite liv och rörelse.

Tjejerna var jättesöta när de hjälpte varann med ridningen och turades om att ha lektion! Jag har ju mest bara sett rutinerat folk ha lektion och rida nu på sistone. Så det var jätteskoj att se de där unga tjejerna. Vilka minnen från ens egna unga år!

Pålle var iaf mkt duktig! Och jag kände för första gången på typ något år att jag själv var ganska duktig. Jag var mer medveten och hade bättre feeling.
Jag har varit hos kiropraktorn och blivit knakad och uträtad. Så nu kan jag slappna av mer. Jag har också sovit en hel del.
Jag satt bättre, red med lättare och tydligare hjälper och hästen svarade dessutom bätte öht. Sakerna har börjat landa.
Dock är det svåååårt att reglera tempot nedåt på sitsen då man lägger ner och ska låta honom komma fram med näbben och inte får röra tygeln.
Svårt men nyttigt!
Jättekul pass!

Jag gjorde ett stort misstag igår. Jag provsatt på en väns häst i en Spalding dressyrsadel. Jisses vad fantastiskt skön den var och hur grymt bra man hamnade i den :love: Kunde till och med ha samma läder som min kompis som är 1 dm längre än mig för att mina ben blev så långa. Nu kommer jag gråta inombords varje gång jag sitter i ridskolans sadlar efter att veta hur det kan kännas :eek:

Superroligt att prova hennes häst lite grann. Skrittade bara då hästen är en känslig och pigg arbetsnarkoman (tidigare tävlad msv) som nyss vilat ett tag och inte alltid är kompis med nya ryttare. Mycket nyttigt och roligt bara att skritta, verkligen annan typ av häst än jag är van vid :D Får se om man får prova lite mer någon annan gång igen.

Ninya och jag är inne i någon period som jag inte riktigt vet om det är bra eller dåligt. Vi har fler dispyter än vanligt men i helhet så är hon rundare och mjukare och emellan dispyterna känns det bättre än vanligt. Tror det beror dels på att hon är ett snäpp mer på hjälperna än tidigare, och då också ger det mer utslag när jag gör fel, och så är hon segare när det är så varmt som det varit och då tar det längre tid att få igång motorn och framåtbjudningen också.

@Miedo är du säker på att det verkligen inte är sadeln då? Såg i ngn annan tråd att du skaffat en som inte låg riktigt hundra osv. Jag hade lätt misstänkt och kikat på det först, om hästen känns som den ändrat sig sista tiden i fråga om hur den reagerar och beter sig.

Exakt samma känsla i passen då jag ridit utan sadel som med sadel, har varierat just för att kunna hålla koll på eventuella förändringar. Och att hon skulle fått ont/ömhet av 1 pass med sadeln som sedan hållt i sig till veckan efter när jag ridit utan sadel känns inte troligt. Hon brukar vara tydlig med när hon har spänningar i ridningen.

@Miedo är du säker på att det verkligen inte är sadeln då? Såg i ngn annan tråd att du skaffat en som inte låg riktigt hundra osv. Jag hade lätt misstänkt och kikat på det först, om hästen känns som den ändrat sig sista tiden i fråga om hur den reagerar och beter sig.
ag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat