Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano,
Kutterspån används till ridhusunderlag, liksom sågspån och klenflis.
Nackdelen med samtliga är att de förmultnar snabbt och man behöver fylla på minst var 6:e månad i runda slängar, beroende på belastning givetvis. Flygigt är det alltid i början oavsett vad man blandar in, men tanken är ju att det ska blanda sig med sanden och sätta sig.

Efter några år kan man behöva byta hela underlaget, om det förmultnat helt, för då blir det bara dammpulver kvar som inte binder vare sig underlaget i sig, eller fukt osv på rätt sätt.

Hur gör ni med vita hästar när ni ska starta sent på eftermiddagen och hästen således ska vara ute på dagen-men heller inte bli smutsig? Täcke förstås, men vad använder ni för täcke när det är +20-25? Bomullstäcken verkar inte gå att köpa längre?

Sen undrar jag om nån har erfarenhet av kutterspån i ridhus, som underlag alltså?

Flugtäcke med hals från Bucas hade jag på min i går innan tävling när han var ute i hagen. Jo bomullstäcken finns visst!

Alltså är det bara jag som tycker det är väldigt fräckt att sätta in en annons på en "dressyrhäst" och skriva att den är tävlad med godkända resultat - Och sen när man går in och kollar är den startad 2 gånger och båda gångerna är det på under 60%? Vadå "godkänt resultat"?

Tycker det är väldigt missvisande.

@Wine-tee vet att vissa räknar "godkänt" som 58%, vet inte vart det kommer från dock.

Ja just det, den skrönan hade jag glömt bort. Nu var ju bara ena ritten på 58% men ändå.. Man kan väl ändå skriva "startad tom lb men kan mer" eller bara inte säga något om resultaten om man inte tycker de representerar hästens kapacitet.

Nu hade ju just denna bara startat två gånger men det har funnits andra som är tävlade med "goda resultat" tom LA som aldrig gått över 62% och som aldrig placerat sig. Kanske bara jag som inte skulle räkna det som goda resultat, inte vet jag.

Ja just det, den skrönan hade jag glömt bort. Nu var ju bara ena ritten på 58% men ändå.. Man kan väl ändå skriva "startad tom lb men kan mer" eller bara inte säga något om resultaten om man inte tycker de representerar hästens kapacitet.

Nu hade ju just denna bara startat två gånger men det har funnits andra som är tävlade med "goda resultat" tom LA som aldrig gått över 62% och som aldrig placerat sig. Kanske bara jag som inte skulle räkna det som goda resultat, inte vet jag.

Beror väl på vad säljaren definierar som "tävlad". Den kan ju i princip ha startat 100 klubbtävlingar med goda resultat.
Jag kan iof inte tycka det är sån jättekatastrof med en sån annons. Det är ju inte direkt uber-säljande att skriva att det är en dressyrhäst som tävlat med "godkända resultat", det i sig är väl tydligt att den inte direkt presterat ngt bemärkansvärt öht på tävlingsbanan. Ser det snarare som bara en grej i annonsen att den trots allt är startad/tävlad, varken mer eller mindre.
Har svårt att se att ngn skulle vara så naiv att de skriver ngt sånt och inte räknar med att folk kollar i TDB liksom.

Hur gör ni med vita hästar när ni ska starta sent på eftermiddagen och hästen således ska vara ute på dagen-men heller inte bli smutsig? Täcke förstås, men vad använder ni för täcke när det är +20-25? Bomullstäcken verkar inte gå att köpa längre?

Sen undrar jag om nån har erfarenhet av kutterspån i ridhus, som underlag alltså?

Nu har jag ingen vit häst, men en häst som är duktig å att smutsa ner sig.
Jaghar startat ganska sent de tävlingar som vi varit iväg på än så länge, och då har jag låtit hästen gå ut på morgonen som vanligt, sen tagit in och tvättat hela honom, och sen knoppat.

Åhhhh jag känner mig som en djurplågare :cry: Var ut och galopperade i skogen en sväng, på hemvägen skrittjobbade jag lite och sen upp på banan och travade av honom, han var stark och lite tjafsig (inget ovanligt när det gäller honom) så jag blev lite irriterad (dålig människa). När jag kommer in i stallet och tar av benskydden märker jag att en pinne kilat in sig under benskyddet, den har även skavt ett sår, minimalt men ändå. Jag känner mig så hemsk, min stackars häst. Men han travade klockrent så hur skulle jag veta, men ändå. Åhhhhhh :(

Åhhhh jag känner mig som en djurplågare :cry: Var ut och galopperade i skogen en sväng, på hemvägen skrittjobbade jag lite och sen upp på banan och travade av honom, han var stark och lite tjafsig (inget ovanligt när det gäller honom) så jag blev lite irriterad (dålig människa). När jag kommer in i stallet och tar av benskydden märker jag att en pinne kilat in sig under benskyddet, den har även skavt ett sår, minimalt men ändå. Jag känner mig så hemsk, min stackars häst. Men han travade klockrent så hur skulle jag veta, men ändå. Åhhhhhh :(
Åh sånt där är så hemskt. Hände mig också men då var det ett bettlöst träns som gav ett litet sår på nosryggen. Grinade hela dagen. Ponny var inte heller nöjd, för hon fick börja gå med bett igen, vilket hon inte gillade.

Men jag tror du får tänka att du inte ville vara elak. Det är ändå det som det handlar om till sist...

puh, att det ska vara så svårt att hitta en lämplig sällskapshäst :p Jag har inte placerat Hottie någonstans än (haft flera som är såååå intresserade men plötsligt slutar de svara -sånt jädra sätt rent ut sagt) så just nu ser det ut som att hon åker hem till mina föräldrar och få gå där och ha det skönt tillsvidare. Måste bara ordna ett sällskap så kör jag hem henne direkt... Vår vanliga "källa" som är ridklubben hemma verkar inte ha någon lämplig just nu då den de tänkte på har haft fångkänningar tidigare och det är inte lämpligt hos oss då vi har mycket bete. Hm hmm, lurigt.. men nån ska vi väl trilla över förr eller senare.

@mooi fy vad surt, oseriöst veligt folk har man ingen lust med öht och framför allt inte i såna scenarion du befinner dig i. Tur att du ändå har ditt föräldrarhem! :) Har du provat att annonsera om just bete över sommaren? Det brukar ju folk nappa på och då har du ju lugnt några månader framöver att hitta en långvarigare plan. Det kommer lösa sig är jag säker på !

@mackan blir så himla trött bara.
Har även haft desssa:
#1: "hej jag är intresserad av ditt sto -jag tänker betäcka med X" = ingen fundering på om stammarna passar ihop utan man har bestämt hingst innan man har stoet.
#2: "hej, jag är intresserad av ditt sto, jag har en egen hingst som jag tänkt betäcka med för att (citat) -se vad det blir, och se om det är avel jag vill hålla på med" -jamen klaaaart du får låna mitt sto och testa med..........

Hade en som hade bestämt sig såpass att vi skulle skicka kontraktet och boka transport (bodde långt bort) och dääär gick den människan under jorden. Hade en som skulle komma och titta (bodde nära), hon kunde inte den dagen jag föreslog utan undrade om veckan efter -jag svarade att absolut, det går bra, jag är ledig flera dagar den veckan... inte ett ljud sen.

Ja för Hotties del gör det inte så mycket, hon får gå i stoor fin hage, komma in på nätterna, pysslas med av mamma varje dag osv. Jag får ju göra så om jag inte hittar någon, men tänker att jag helst vill ha en som kan gå hela perioden direkt så vi inte behöver byta sällskap mitt i (men hittar jag ingen långtidare så får vi ju göra så såklart), vi har tidigare haft både flertalet pensionerade tävlingsponnyer, skadade ridskolehästar och nån 2-årig blivande westernpålle på kollo hos oss så det brukar finnas att välja mellan men nu var det värre.

@mooi jadu jag förstår precis och ypperligt väl. Spelar ingen roll om det är ditt scenario eller häst till salu eller utlånas eller vad man nu vill, det finns gott om exempel enligt dina tyvärr erfarenheter. Trött är ett milt ord för det blir man. Förstår inte vad det är för fel på folk emellanåt.
Men som sagt: du har ju ändå en lösning för sommaren för din fina häst som inte är alla förunnade så jag tror det löser sig som sagt. Guld är ju även att du dels inte är desperat och dels månar med all rätt, om ditt fina sto och vet vad som är värt det eller inte för henne, och vart det skiljer eller brister i fråga om att anlita ngn ny som ska ta hand om henne. Jag är helt övertygad om att utifrån de förutsättningarna kommer du hitta en toppenlösning för henne och dig, till syvende och sist, även om det är trögt nu och inte gått som det kanske kunde ha gjort optimalt :)

@mooi jadu jag förstår precis och ypperligt väl. Spelar ingen roll om det är ditt scenario eller häst till salu eller utlånas eller vad man nu vill, det finns gott om exempel enligt dina tyvärr erfarenheter. Trött är ett milt ord för det blir man. Förstår inte vad det är för fel på folk emellanåt.
Men som sagt: du har ju ändå en lösning för sommaren för din fina häst som inte är alla förunnade så jag tror det löser sig som sagt. Guld är ju även att du dels inte är desperat och dels månar med all rätt, om ditt fina sto och vet vad som är värt det eller inte för henne, och vart det skiljer eller brister i fråga om att anlita ngn ny som ska ta hand om henne. Jag är helt övertygad om att utifrån de förutsättningarna kommer du hitta en toppenlösning för henne och dig, till syvende och sist, även om det är trögt nu och inte gått som det kanske kunde ha gjort optimalt :)

Nä och hittar jag ingen som vill låna henne/nån jag vill låna ut till precis nu så får hon gå där till nästa år. Har även bestämt att det inte är försäljning i första hand utan att låna ut henne. Min plan ända sedan vi köpte henne har varit att ta nåt föl själv -bara att det var ju inte NU, och det passar inte in i det alltför välbekanta "livspusslet" att göra det just nu själv heller så jag vill låna ut henne, helst på lite längre tid till en och samma person, till jag kan ta föl själv (förhoppningsvis har jag eget ställe om ett par år). Sedan behåller jag henne själv -eller säljer till någon jag anser lämplig.

Är imponerad av damen iallafall, hon gick ju från att vara fullt igång till att sedan inte göra så mycket, men fortfarande samma förutsättningar med hagar (små, tyvärr) och liknande -och hon är lika enkel som vanligt. Inte överladdad alls utan hon finner sig och bara undrar när maten serveras... Och nåde den som inte håller samma tid som Mat- och sovklockan! då stirrar hon in genom stalldörren och piper tills nån gör nåt åt saken.

Att finna sällskap borde vara plättlätt tycker man, bero iofs på vad ni vill ha betalt.
Jag är ledsen att jag inte återkommit men svaret dröjde och var otydligt och jag är begravd i jobb
så glömde bort dig. Tycker det är kul att du lutar åt att behålla och betäcka, det är ett fint sto du har!

Åh vad jag önskar att jag kunde ta henne @mooi , hon är ju underbar! :) Och ridskolan kanske vet mer om ett tag när sommarhästarna från semesterfirare börjar knacka på?

*kl*
I fredags var @cili ute och masserade loss en spänning på Wille (och skällde på mig som missat den :angel:) och sen dess börjar jag mer och mer känna igen min vanliga häst. Åh så lättad och glad jag är! :) Nu är det bara att fortsätta igångsättningen så är vi nog på banan snart igen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka