Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag rider inte heller så ofta eller direkt mycket. Jag är inte så förtjust i lösdrift personligen men har mina hästar ute som de vill och fodrar ofta. På min gamla red jag väl kanske 4-5 dagar/veckan och på stoet jag har nu som är väldigt besvärlig så har jag provat mig fram. Jag har i långa perioder gjort så att jag rider varannan dag och varannan dag går jag med henne i skogen ca 45 min, och så brukar hon få en vilodag i veckan. Hon är väldigt fin nu och ovanligt smal och välmusklad, blir inte trött alls vilket är ett gott betyg med tanke på hennes hjärtfel. Det gäller väl att hitta det som passar just den hästen man har, och att det är ok att göra olika med olika individer.

@mackan
Kanske men hur många som har tävlingshästar har provat på lösdrift?
Jag tror faktist inte att det bara ska vara min häst som det är så lyckat för, tror att alla hästar mår bra av mycket rörelse.

fast alla som typ tävlar LB i sverige tycker att de har tävlingshästar och titulerar sig som tävlingsryttare ;)
Min poäng var att det nog inte är några konstigheter i sig, du har en välutbildad häst som mår bra att utöver det gå ute mycket.

fast alla som typ tävlar LB i sverige tycker att de har tävlingshästar och titulerar sig som tävlingsryttare ;)
Min poäng var att det nog inte är några konstigheter i sig, du har en välutbildad häst som mår bra att utöver det gå ute mycket.

Ja, vad är egentligen en tävlingshäst?
Är min det som går Msv eller en som går Lätt klass?

Efter 3 veckor utan motion så skulle jag idag skritta lite uppsuttet, aningens intressant att spänna sadelgjorden när det helt plötsligt tog stopp, Zorro har blivit tjock, ett hål på vardera sida! Skritt i 30 min till den 27e maj så får vi se om hältorna är borta eller det blir ytterligare en behandling

@DressyrMupp: Hur får du i honom 1 dl salt? :confused:

Jag brukar blanda 2 matskedar i betforen, nu när det är varmare tar jag 3. Råkade smaka häromdagen, fy satan vad salt det var. :yuck: Sen spädde jag ut med lite mer vatten och smakade igen, men då råkade jag smaka på linfröoljan också, blääärk! :wtf:
Stackars häst! :angel:

@Marvin
Det går så bra.
Mycket betfor och sakta vänjer man in saltet, saltare och saltare varje dag.

Behöver de 1dl salt/dag? Har läst en hel del om det och det är olika bud (som med allt annat). En del påstår att det inte går att överdosera salt medan andra påstår att det är döden för njurarna med för mycket salt.

Angående det där med vad som är en tävlingshäst så är iaf min slutsats att mina hästar är "hobbyhästar som tävlar dressyr". Enligt försäkringsbolagen är allt som sätter sin fot på en tävlingsbana en "tävlingshäst"...

Jag funderar på att köpa ett Miklembridle träns. Man får ju tävla på det nu enligt TR och jag har hört mycket gott om det, framförallt på känsliga hästar. Någon här som rider med det?

Jag funderar på att köpa ett Miklembridle träns. Man får ju tävla på det nu enligt TR och jag har hört mycket gott om det, framförallt på känsliga hästar. Någon här som rider med det?

Jag rider med det och gillar det verkligen! Kan inte säga att jag märker en enorm skillnad men tycker hästen (känsligt sto) verkar få något mindre spänningar av det. Sen gillar jag att det är smidigt med få remmar. Hästen gapar och tar bettet själv vid tränsning med Micklem men inte med hennes andra träns. :)

Min är till synes inte känslig, och har inga spänningar i käke och nacke. Min vet som även är spec på tandvård, och bettinpassning säger att hon önskar att alla rid (tävlings) såg ut som min i munnen. Så kanske märker jag inte så stor skillnad heller, för det mesta handlar ju till sist om min mjukhet och följsamhet, men då hon är introvert-superkänslig, så vill jag ju göra allt som underlättar för oss båda. Numer öser hon inte på i 180 knyck utan går att reglera. Det är lite dyrt att köpa, men jag hoppas att det går att sälja igen om det inte passar oss. Samtidigt så tänkte jag att det kan vara något för unghästen i framtiden så det kan ju vara en god investering.

Nu behöver jag lite input från er....jag har min gammelpålle på lösdrift sen ett år tillbaka och det var det bästa jag gjort någonsin, inget mockande eller höpåsar mm.
Så skönt!
Jag rider väldigt lite, ca varannan dag när jag e ledig och när jag jobbar så kan han stå upp till 4 dagar:o
När jag väl rider är jag mycket grundlig, följer utb.skalan och är mycket noga med lösgörande och liksidighet.
Nu i vinter stod han i över 2 månader och sedan har jag kanske ridit endast var 3-5 dag under våren.
Var och tränade för min tränare i onsdags för första gången sen i höstas och fick så mycket beröm för att han kommit upp i formen och att han har musklat sig så bra????

Han var lite "stolpig" i galoppen till en början, ville inte riktigt vinkla bak men som blev mycket bättre. Jag kunde tom dutta lite med spöt (han hatar spön) och han satte sig riktigt i galoppen och bytte rent med mycket frambensgest.
I traven satt inte musklerna riktigt för att kunna gå i den samlade traven som i höstas men arbetar riktigt bra där också, skritten är den som är bäst.
Jag var rädd för att han bjöd lite för mycket på sig själv, han är en arbetsmyra men dagen efter gick han ännu bättre, red bara en 20 minuter...

Enligt tränaren var han i nästan i tävlingskondis redan nu???

Hur går detta ihop? Är det någon som har hästarna på lösdrift som upplevt samma?

Lägger in lite film i filmtråden så får ni gärna kommentera lite.

Jag tror inte heller man behöver rida varje dag, som någon tidigare redan sagt.
En riktigt gammal häst kan behöva lite "sjukgymnastik" dagligen för att inte bli stel.
Men 19 år ser inte jag som lastgammal.

Kollar man på tex Börje Salming, Gunde Svan, Ingemar Stenmark, Annelie Allhanko etc så kan man ju än idag fatta att de varit elitatleter.
Det är inte så man ser dem bredvid Pelle 50 år som aldrig tränat och bara käkat falukorv och druckit öl och har svårt att se vem som är vem. ;)
Så tänker jag med hästar med. Har en häst varit välutbildad och tränats väl större delen av sitt liv ska det synas efteråt också. Bara den får bra käk, hagtid etc.
På lösdrift hålls de ju gärna lite mjukare än på box med.

Vi har en gammal gubbhäst här på gården. Han har tävlat tom GP och ridits på den nivån hemma under många år. För ett par år sen upptäcktes ett hjärtfel och han ställdes av och fick gå i hage.
Man kan än idag se att den hästen är utbildad.
Nu har ny vet sagt att hästen får röra sig. Så jag har börjat med honom.
Först som handhäst i skritt.
Eller ja.. Det skulle vara skritt. Men den där hundraårige gubben blev så till sig att han gjorde jäkligt bra piaff ett par ggr och bjussade på lite passage med.
Han är stelare än förr på så sätt att han inte är lika elastisk i gången, svagare också. Men han har mycket bättre grundkondis än sin polare som mest bara varit skogslullare.
Det verkar komma tillbaks fort, mjukhet etc.

Dock ska ju denna bara röra sig lite för att leva och må bra längre, inte tas tillbaks. Det vilade han nog för länge för. Han åldrades fort ca de två sista viloåren.

Vi har också en 29-åring som är helpigg och fortf kan göra det mesta bra och fina levader trots mest hagliv eg. Men det syns som sagt att den är och varit en atlet.

Om hästen blir gammal innan 20 år utan sjukdom/skada så tror jag man tränat fel. Det som betalar sig på banan är inte alltid det som gör dem till hållbara atleter som är på topp länge.
Men är de tränade så behövs mindre underhåll.
Kvalitet ist för kvantitet..

@mackan
Kanske men hur många som har tävlingshästar har provat på lösdrift?
Jag tror faktist inte att det bara ska vara min häst som det är så lyckat för, tror att alla hästar mår bra av mycket rörelse.

Här har fler fått gå på lösdrift, även tävlingshästar.
Men det finns även vissa som föredrar box till natten. De får det.

Jag tror det är högst individuellt beroende vad det är för häst. Vi rider våra 6 dagar/vecka i snitt men då är det väldigt varierat, uteritter, hoppning, jogging och renodlade dressyrpass. Dessutom har de mycket utevistelse i hage och jag inleder gärna passen på töm. Jag upplever att våra hästar är motiverade till arbete och speciellt en av våra har tydligt sagt att hon inte är förtjust i helvila även om hon får en sån dag i veckan iaf. :)

Jag har ett problem som dykt upp nyligen och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Min häst blir seg på tävling. Faktiskt även på träning kom jag precis på. Hemma blir hon aldrig seg på det viset.

Vad kan det bero på ? :confused: Först trodde jag det hade med pälssättning och vår att göra så hon fick lite mer vila och ökade kraftfodergivan ordentligt efter förra tävlingen då hon kändes seg. Sen dess har hon varit riktigt pigg och även lite laddad, på tårna och framåt.
Men nu var vi iväg på tävling igen och hon blev seg igen på framridningen. Svarar inte riktigt varken när man rider framåt eller tar förhållningar. Och tuggar inte direkt på bettet heller, hon kommer liksom inte igång riktigt.

När jag rider hemma så rider jag ca en timme, och jag bruka rida henne ganska svettig och hon skummar alltid på bettet. Och ändå känns hon inte trött när jag avslutar. När jag rider ut så tar jag alltid ett par längre galoppsträckor där hon verkligen får upp flåset och blir riktigt svettig, så jag tror egentligen inte hon har dålig kondis, jag harvar inte jämt på ridbanan.

Nu på tävlingen så började jag rida 45 min innan start och de första 15-20 min enbart skritt för att värma upp långsamt utan att för den skull trötta ut henne. Försökte köra lite tempoväxlingar precis innan vi skulle in för att väcka henne lite och det gjorde kanske lite nytta. Det är bara på dressyrtävling hon blir såhär, inte vid hoppning.

Svarar på mitt eget inlägg för att uppdatera lite. Var iväg på tävling idag. Första klassen lika som förra tävlingen, kortare uppvärmning för jag ville inte trötta ut henne. Jättesvårt att komma till ridning, svarar dåligt på drivande hjälper och förhållningar och allt känns tungt och jobbigt. Vaknar liksom inte. Efter klassen ställer jag in henne en stund i transporten inför nästa klass, tar ut henne en stund senare och har fått tillbaka min gamla vanliga pigga och känsliga häst som svarar för hjälper och är pigg och framåt. Tycker det är märkligt. Veckodagarna som jag ridit hemma har hon varit pigg och framåt, jätteenkel att samla.

@sassiball Det är kanske transporten i sig som hon påverkas av. Om jag vore dig skulle jag prova att vid nästa träning eller tävling åka i mycket god tid och låta henne återhämta sig kanske 1-1,5 timme innan du påbörjar framridningen. En del hästar påverkas mer än man tror av att transporteras.

@fio @DressyrMupp
Inte lusläst hela diskussionen men antar att mina klassas som tävlingshästar :) flera tävlar/tävlade internationell fälttävlan och så lite ynglingar på väg upp.

Två av dom har blivit som nya hästar efter att ha flyttat till lösdriften. Min bästa stod på box en period emellan och var totalt tokig i flera månader innan han till slut nästan vande sig. Polskan slutade med tix och olater när hon flyttade till lösdriften. Och "dressyrhästen" med "sadeltvång" har blivit jämn, lugn och världens gladaste och positiva häst :)
5-åringen har ju aldrig bott på box och har en väldigt bra grundkondition och styrka. Redan som treåring deltog han på hoppträningarna och orkade minst lika mycket som gamlingarna till hopphästar.

Finns såklart nackdelar med lösdrift också. Som att man måste gå upp extra tidigt på tävlingsdagen eftersom mina alltid verkar rulla sig :p Eller mycket slitage på hagarna.

Jag har haft en häst som inte funkade på lösdrift. Han blev trött och slö men så var han också närmare 18 år så antingen för gammal för att ställa om sig eller så behövde han längre tid på sig att vänja sig (såldes i samma veva så behövde inte fundera).

Något mer du klurar på? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka