Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ett problem som dykt upp nyligen och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Min häst blir seg på tävling. Faktiskt även på träning kom jag precis på. Hemma blir hon aldrig seg på det viset.

Vad kan det bero på ? :confused: Först trodde jag det hade med pälssättning och vår att göra så hon fick lite mer vila och ökade kraftfodergivan ordentligt efter förra tävlingen då hon kändes seg. Sen dess har hon varit riktigt pigg och även lite laddad, på tårna och framåt.
Men nu var vi iväg på tävling igen och hon blev seg igen på framridningen. Svarar inte riktigt varken när man rider framåt eller tar förhållningar. Och tuggar inte direkt på bettet heller, hon kommer liksom inte igång riktigt.

När jag rider hemma så rider jag ca en timme, och jag bruka rida henne ganska svettig och hon skummar alltid på bettet. Och ändå känns hon inte trött när jag avslutar. När jag rider ut så tar jag alltid ett par längre galoppsträckor där hon verkligen får upp flåset och blir riktigt svettig, så jag tror egentligen inte hon har dålig kondis, jag harvar inte jämt på ridbanan.

Nu på tävlingen så började jag rida 45 min innan start och de första 15-20 min enbart skritt för att värma upp långsamt utan att för den skull trötta ut henne. Försökte köra lite tempoväxlingar precis innan vi skulle in för att väcka henne lite och det gjorde kanske lite nytta. Det är bara på dressyrtävling hon blir såhär, inte vid hoppning.

Jag har ett problem som dykt upp nyligen och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Min häst blir seg på tävling. Faktiskt även på träning kom jag precis på. Hemma blir hon aldrig seg på det viset.

Vad kan det bero på ? :confused: Först trodde jag det hade med pälssättning och vår att göra så hon fick lite mer vila och ökade kraftfodergivan ordentligt efter förra tävlingen då hon kändes seg. Sen dess har hon varit riktigt pigg och även lite laddad, på tårna och framåt.
Men nu var vi iväg på tävling igen och hon blev seg igen på framridningen. Svarar inte riktigt varken när man rider framåt eller tar förhållningar. Och tuggar inte direkt på bettet heller, hon kommer liksom inte igång riktigt.

När jag rider hemma så rider jag ca en timme, och jag bruka rida henne ganska svettig och hon skummar alltid på bettet. Och ändå känns hon inte trött när jag avslutar. När jag rider ut så tar jag alltid ett par längre galoppsträckor där hon verkligen får upp flåset och blir riktigt svettig, så jag tror egentligen inte hon har dålig kondis, jag harvar inte jämt på ridbanan.

Nu på tävlingen så började jag rida 45 min innan start och de första 15-20 min enbart skritt för att värma upp långsamt utan att för den skull trötta ut henne. Försökte köra lite tempoväxlingar precis innan vi skulle in för att väcka henne lite och det gjorde kanske lite nytta. Det är bara på dressyrtävling hon blir såhär, inte vid hoppning.
KL
Har samma problem och hoppas på lite ideér :idea: min blir liksom aldrig helt lösgjord, mer på och av.

Jag har liknande problem med min häst. Men i vårdat fall är det bara i själva programmet under tävling eller träning som det inträffar. Efter lite analyserande så får jag ta på mig problemet. Tror helt enkelt att det handlar om min ridning och om spänningar som jag för över på hästen. Att han får min prestationsångest typ. När jag fokuserar inför ett helt program så händer något med mig, jag tappar liksom i energi inför det massiva uppgiften och det känner min häst. Tror jag i alla fall!

Han kan vara super på framridningen och sedan blir det segt inne på banan. En ide jag har är att jag rider lite för mycket framåt inne på banan och att det gör att han står emot lite. Att jag liksom stressar på för att det ska se flashigt och kraftfullt ut. Mitt mål på nästa tävling är att jobba med lättheten och att inte ha för bråttom i programmet.

Jag har också börjat att träna mycket mer på att rida igenom hela programmet. Jag gör det i slutet och i början av varje pass. I början bara med kravet att det är rätt gångart. Mot slutet precis som jag vill ha det på tävling.

@b_ridutbildning
Det är rätt intressant att be människor rida igenom program. Inte helt sällan börjar de rida helt annorlunda än de brukar.
Man rider det man tror domarna vill se. Och inte sällan blir det då forcerat, spänt och statiskt.
På den nivå de flesta tävlar på är man ju gladare att se en avspänd, mjuk och trevlig ritt än det som lätt kan bli att man försöker trycka på lite till, räta på sig lite till, fixera kroppen, fixera formen etc etc.
Vissa hästar svarar med att tappa form, andra kutar, andra går inte fram. Gemensamma nämnaren brukar dock vara spänning.

Ber man dem sen rida programmet "som de brukar rida alla övningarna" blir det ofta rätt mycket bättre.

@tuaphua
Spot on! Precis så blir det för mig. Men det tog några tävlingar innan jag fattade det. :idea: Det gäller ju att hitta en perfekt balans mellan avspändheten och energin. Det är bara att jobba på. Med den medvetenheten är jag en bit på väg. Det gäller bara att ställa om hjärnan lite. Men det ska bara gå! :D

@b_ridutbildning
Det är rätt intressant att be människor rida igenom program. Inte helt sällan börjar de rida helt annorlunda än de brukar.
Man rider det man tror domarna vill se. Och inte sällan blir det då forcerat, spänt och statiskt.
På den nivå de flesta tävlar på är man ju gladare att se en avspänd, mjuk och trevlig ritt än det som lätt kan bli att man försöker trycka på lite till, räta på sig lite till, fixera kroppen, fixera formen etc etc.
Vissa hästar svarar med att tappa form, andra kutar, andra går inte fram. Gemensamma nämnaren brukar dock vara spänning.

Ber man dem sen rida programmet "som de brukar rida alla övningarna" blir det ofta rätt mycket bättre.

Fast min häst blir verkligen inte spänd på tävling haha :D. Eller :confused:

Önskar jag hade någon som kunde filma så man kunde jämföra ett program hemma och ett på tävling.

Har kommit fram till att jag måste sälja min ena häst, mest pga tidsbristen.
Bestämde mig redan förra veckan men idag la jag ut annonsen och USCH vad jobbigt det blev!
Det blir så himla verkligt då ..

Har kommit fram till att jag måste sälja min ena häst, mest pga tidsbristen.
Bestämde mig redan förra veckan men idag la jag ut annonsen och USCH vad jobbigt det blev!
Det blir så himla verkligt då ..

Åh vet precis hur du känner.

Jag är i samma sits, en måste säljas senast i höst. Jag hade tänkt göra så att jag sätter ut annons på i alla fall två, kanske tre, och sen får marknaden avgöra vem jag får sålt.

@b_ridutbildning

Verkligen sant. Det är precis vad jag haft problem med att jag inte ridit bra på bortaplan och att hästens sämstanivå hemma var alldeles för låg så att sämstanivån borta blev så låg att det inte ens var lönt att ge sig iväg.
Massa träning hemma och superbra övningar från min tränare har gjort att jag lärt mig att rida igenom spänningen hemma och då har detta följt med även borta. Min nervositet har gått bort genom att jag vet hur jag ska rida :)
Jag gör precis så när jag rider programmet, jag rider det en grej i taget och försöker göra likadant som hemma/på träning.

@b_ridutbildning

Det här tror jag absolut på, grejen är att min häst inte heller känts spänd på tävling, han är van att ridas borta flera gånger per vecka. Däremot har jag börjat förstå att han är introvert och hans stress visar sig i att han blir lite inåtvänd och inte går fram, och absolut kommer ju en del av spänningen från mig.
Det svåra är bara att när vi hamnar i den situationen komma ur det. Tycker det är jättesvårt. Brukar lägga 15 minuter bara i att låta honom värma upp avslappnad, lägga ned o frusta ur honom, böja o ställa på lite längre tygel och här är allt ok, men sedan när jag ska plocka upp honom och börja sätta honom i arbete så tappar han bjudningen totalt. Det är supersvårt att rida en häst utan bjudning som helt plötsligt inte svarar fram för spö eller skänkel...
Men jag hoppas att vi kan höja lägsta nivån helt enkelt, träna mer på att rida program (för det gör jag alldeles för lite)och träna på att tävla.

Huvva, nu fick jag blodad tand och anmälde mig till en dressyrtävling till, långt hemifrån dessutom. Konstigt nog så känns det som en dålig idé direkt, förstår inte att man ska ha så lågt självförtroende :p

Gaaahh , jag hade bestämt att jag bara skulle låta betäcka två i år skicka en till ryttare och rida de andra två. MEN men men.... hittar flera olika kombinationer jag vill göra och då måste jag ju betäcka ngn mer.. Trött på mig själv:banghead:

haha @Marvin, du är inte helt fel ute där ;)

Min tant börjar komma i form, fortfarande orkar hon inte så mycket men hon är PIGG och glad! Fyllde 20 häromdagen och fick föl förra året. Och det är sååå roligt att rida men ändå kollar jag på hingst till henne :P

10366068_10152105974606631_793518524902757914_n.jpg

haha @Marvin, du är inte helt fel ute där ;)

Min tant börjar komma i form, fortfarande orkar hon inte så mycket men hon är PIGG och glad! Fyllde 20 häromdagen och fick föl förra året. Och det är sååå roligt att rida men ändå kollar jag på hingst till henne :P

10366068_10152105974606631_793518524902757914_n.jpg
Snygg hon är, i perfekt form. Du har ju verkligen fått till det helt perfekt med hästar i ålder. En pigg 20 åring som kanske börjar trappa ner om något år när du börjar med unghästen.

Åh idag har Calleman fått svettas -har övat galoppfattningar och till sist hade han eldat upp sig ordentligt (övergångarnas magi!) så benen for åt alla håll. Skönt att känna honom bjuda på som så -även om det blev liiite för mycket spänning.

Annars -imorgon ska Hottie få en stämpel i rumpan och T-märkas. Känner mig faktiskt lite deppig, blir så definitivt allt :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat