Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det står huvudlag i TR och där ingår käkrem iaf så ska nog inte skrivas annorlunda utan skicka ut förtydligande till domare/överdomare.

Måste användas pga säkerhetsaspekten (om man skulle ramla av).

Lite märklig regel dock, så mycket säkrare kan det knappast vara med käkrem, i stort sett hela islandssverige både tävlar ju och tränar utan käkrem utan att det ställer till med särskilt mycket :)

Lite märklig regel dock, så mycket säkrare kan det knappast vara med käkrem, i stort sett hela islandssverige både tävlar ju och tränar utan käkrem utan att det ställer till med särskilt mycket :)
Håller med, dessutom borde det då regleras hur hårt den ska spännas tycker man, är den för lös fyller den ju ändå ingen funktion. ;)

Intressant diskussion det där om käkremmen, blir spännande att se reaktionerna....

Var iväg igår och tittade på nationella tävlingar, mycket inspirerande och man blir så sugen... Min tränare vann Int I med sin fantastiska jättehäst och min fd chef/tränare kom 3a i GPn -och det var extra peppande att se för mig, för den hästen har haft en liknande skada som Calle men kommit tillbaka så bra, jättelång tid har det tagit men han är tillbaka! Och som han piaffade -så jäkla duktiga :D

Min häst lyckades skaka på huvudet så tränset ramlade av trots käkrem. Hon är verkligen inte våldsam av sig.

På vår tävling idag kom diskussioner upp huruvida man får ha träns utan käkrem då klassens domare hört på domarkurs i veckan att detta ska medföra uteslutning.

Några samtal rings till ansvariga som förtydligar att de bestämt nu att man INTE får tävla utan käkrem. Blir intressant att se hur det ska gå med alla PS-träns/kandar...

Barnet i fråga slapp uteslutning då detta är några dagar färskt och fick låna träns till andra klassen...

Oj då och jag som tävlat i helgen i ett PS, stod till och med och pratade med Överdomaren till häst, men hon kommenterade aldrig hästens träns.

Min häst lyckades skaka på huvudet så tränset ramlade av trots käkrem. Hon är verkligen inte våldsam av sig.
Men sett till mängden hästar som dagligen bär träns utan käkrem verkar inte problemet särskilt stort, även om det förekommer, men det åker ju av träns med käkrem också.

Men sett till mängden hästar som dagligen bär träns utan käkrem verkar inte problemet särskilt stort, även om det förekommer, men det åker ju av träns med käkrem också.
Jag syftade mer på att den kanske inte har så stor funktion idag.

Jag tycker att vill man inte ha käkrem på tränset så ska man inte behöva det.

Det står huvudlag i TR och där ingår käkrem iaf så ska nog inte skrivas annorlunda utan skicka ut förtydligande till domare/överdomare.

Måste användas pga säkerhetsaspekten (om man skulle ramla av).
Jag kollade med Ridsportförbundet idag och det är inte tillåtet att tävla utan käkrem, de följer FEI´s rekommendationer.

Fast jag har för mig att FEI säger att det är tillåtet och att Svrf, trots att de säger att de försöker följa FEI, inte ändrat sina regler ännu? Läste ett pressutlåtande från PS of Sweden där det talades om detta.

Läste något på PS of Swedens hemsida att pga detta kommer dom skicka ut lösa käkremmar till dom som behöver ha. Läste aldrig så noga då jag tävlar på islandshästtävlingar så där funkar mitt PS träns utan käkrem.

*kl*
Willes hälta är tack och lov nästan borta! Så nu utökar vi motionen till promenader vid hand och stretching. Senare i veckan borde vi kunna börja skritta uppsuttet. Vill inte stressa fram något utan göra en noggrann igångsättning där hans kropp får en chans att hänga med ordentligt.

Åh, vad skönt! Håller tummarna!

KL
Jag har shoppat rätt mycket nu till mig och min kille. Jag har känt mig lite taggad nu när vädret är så fint, han är fin och jag.. eh.. ska bli fin. ;)
Ridfröken ska strax börja rida sin nya förmåga. Så vi har varit runt i ridshoppar och letat prylar. Jag har utmanat henne i ekipering.

Jag laborerad med min sits någon gång då jag red själv för någon v sen. Då insåg jag vad jag behövde göra för att få bukt med min jäkla svank. Toppen! Då löste sig en del andra smågrejer med och jag kom ner bättre i sadeln.
Fröken höll med då hon såg dagen efter. Skönt!
För det har fasen inte varit kul att se sig själv på bild nu. Usch!
Jag blev rädd att nya sadeln var för liten först. Men jag får plats. ;)

I morse verkade ridfrökens gammelgubbe lite dålig. Han är ju gammal och har hjärtfel. Jag blev livrädd och trodde han var körd. Har fäst mig vid den gamle gubben nu iom att jag ridit honom och pysslat med honom mycket.
Efter lite snabb undersökning verkade han ha magont. Efter promenerande ute så kom till slut några högar och en massa fisar.
Nu är han pigg som en mört igen. Skönt!
Han är under observation dock för säkerhets skull.
Fina gamle man! Han är en sån där härlig häst som är ovanligt intellgent, skaprsynt och snudd på har humor. Han fattar så mycket.

Nu ska jag strax ut och rida i solen. Åh, vad härligt!
Vilken lyx vi har hörrni, alla vi hästägare!

@tuaphua - härligt med ridtur i solen! Och kul att du hittade lösningar på problem :)

Jag tänkte testa att jobba Wille från marken sådär med huvudlag och tyglar nu under igångsättning, har du någon bra länk där jag kan läsa på om det? :)

Trodde inte att jag någonsin skulle skriva det här - jag ska prova en sadel till Ninya. En kompis har en stubben-dressyrsadel (väldigt gammal men bra skick) som hon haft till sin 30-åriga häst som avlivades för ett par år sedan. Den hästen har jag själv suttit på barbacka och mitt minne är att hans ryggform var lik Ninyas. Ninya är nog lite bredare dock, men han hade padd hela tiden för att den skulle sitta helt bra. Om den passar kan jag få köpa den billigt, så det känns helt klart värt att ta med den till stallet och prova.
Nu har jag ju ingen erfarenhet av sadelprovning alls, men jag klarar iaf att se/känna om en sadel sitter helt åt skogen och Ninya brukar tydligt visa om hon är missnöjd. Så jag hoppas vi klarar av att avgöra om den är godkänd eller inte.

Känns minst sagt överdrivet att köpa sadel till en häst man rider två gånger i veckan... Men om den skulle passa så är det verkligen värt det.

Trodde inte att jag någonsin skulle skriva det här - jag ska prova en sadel till Ninya. En kompis har en stubben-dressyrsadel (väldigt gammal men bra skick) som hon haft till sin 30-åriga häst som avlivades för ett par år sedan. Den hästen har jag själv suttit på barbacka och mitt minne är att hans ryggform var lik Ninyas. Ninya är nog lite bredare dock, men han hade padd hela tiden för att den skulle sitta helt bra. Om den passar kan jag få köpa den billigt, så det känns helt klart värt att ta med den till stallet och prova.
Nu har jag ju ingen erfarenhet av sadelprovning alls, men jag klarar iaf att se/känna om en sadel sitter helt åt skogen och Ninya brukar tydligt visa om hon är missnöjd. Så jag hoppas vi klarar av att avgöra om den är godkänd eller inte.

Känns minst sagt överdrivet att köpa sadel till en häst man rider två gånger i veckan... Men om den skulle passa så är det verkligen värt det.
Vad kul! Hoppas att den passar! :) Men ett tips är att ta hjälp att prova ut den. Det är inte lätt att avgöra om en sadel ligger optimalt och det kan göra mycket stor skada om den inte gör det.

Ja o jag vill gärna tillägga att gamla Stübben sadlar ofta hade en smal kanal vilket inte borde vara rätt för Ninya.
Det är möjligt. Hästen som haft sadeln hela sitt liv var också takformad med "uppstickande" ryggrad, därför tänker vi att den kanske fungerar bra på Ninya med. Men jag inser ju att chansen att vi ska hitta rätt på detta enda försök att prova en sadel är ganska liten, men det är ju värt att ta med den och testa åtminstone. Kommer ju inte ens provrida i den om den inte ser ut att fungera till hennes rygg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat