Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä alltså när jag skriver samling menar jag ju inte msv samling. Utan vi tränar och har tränat på la nivå. Sen har hon inte formen alls även för LC.

Hon är alltså utbildad la sedan tidigare men vi har även börjat med öppna/sluta, skänkelvikning i galopp och enkla byten. Innan detta började då som hon håller på med hade jag planerat datum för tävling och va verkligen redo för det. Jag hade kommit på hur jag skulle göra för få henne lösgjord och i en hyfsad LB form.

När jag rider nu försöker jag hålla händerna så stilla jag kan och få fram henne till bettet. Hon vill ju gärna putta ut nosen så hon blir lång. Men sen är det ju det att det är något som sätter stopp där och hon reser sig eller gör något annat. Idag sa jag till med spöet en gång och hon sparka bakut så jag föll fram på halsen.

Vet alltså inte vad jag ska göra, provade att longera en stund innan jag hoppade upp så hon skulle slappna av. Och det gjorde hon, så fort jag hoppade upp spände hon upp sig och blev superstel igen..

@Itzyditzy : fast det är väl det jag försöker säga. Om du skriver att ni inte är på LC men tränar LA, då blir det ju helt tokigt. Vad hästen haft för utbildningsståndpunkt tidigare spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget i det läge ni befinner er i, kan du inte lotsa henne som ryttare eller det över lag inte klaffar av diverse anledningar så kan ju hästen vare sig ridas eller behandlas som att den faktiskt är utbildad LA.
Jag kan inte förstå hur ngn tränare anser att ni ska träna på LA/MSV grejer när ni inte ens som du själv skriver det, befinner er på LC som ekipage. Det är ju det jag försökt pedagogiskt påtala och förklara när du ber om råd.

@mackan Det ända som inte är på la är huvudet typ. Hon jobbar bra under sig och jobbar rätt med ryggen. Annars hade hon inte kunnat bygga de muskler hon fått nu senaste tiden. Så det är ju bara huvudet som inte är på plats..

Så det är därför vi gått upp i träningsnivån för att få fler chanser och övningar att få huvudet på plats.

Det låter hemskt när jag skriver få det på plats men vet inte hur jag annars ska skriva det..

@Itzyditzy : fast det är väl det jag försöker säga. Om du skriver att ni inte är på LC men tränar LA, då blir det ju helt tokigt. Vad hästen haft för utbildningsståndpunkt tidigare spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget i det läge ni befinner er i, kan du inte lotsa henne som ryttare eller det över lag inte klaffar av diverse anledningar så kan ju hästen vare sig ridas eller behandlas som att den faktiskt är utbildad LA.
Jag kan inte förstå hur ngn tränare anser att ni ska träna på LA/MSV grejer när ni inte ens som du själv skriver det, befinner er på LC som ekipage. Det är ju det jag försökt pedagogiskt påtala och förklara när du ber om råd.
För att ge dig ett exempel så du inte bara tror att det handlar om att folk svarar på dig personligen osv i sammanhanget när vi pratar om sånt här:
varenda ryttare som kommit lite på vägen, har lärt sig och insett att det inte går att alltid anta att man är på en viss nivå osv. Man måste som ryttare kunna tillräckligt mycket för att veta när man befinner sig i lägen att det är läge att komma vidare utbildningsmässigt och höja ribban avanceringsmässigt, och när det inte är läge. Det får man även hjälp av sin tränare att bedöma om man inte alltid känner det riktigt själv eller kan "bromsa" sig själv på egen hand.
Även ryttare som har MSV och högre hästar, ända upp på elit om vi ska vara krassa, vet att det är en verklighet att utifrån vad som händer och sker, med hästen, ryttarens egen ridning, förmåga, mentala status osv osv, så kommer det alltid lägen, även när man har en "topp" där man behöver backa bandet och rida totalt på grundnivå. Det är vardagsmat och verklighet för varje ryttare som ridit länge och har lite rutin.
Det är även det som ger lite tjusning med ridningen i sig - att det aldrig ngnsin är klart, och att det aldrig ngnsin är en självklarhet att man bara en vacker dag sitter där på en räkmacka och hästen går kanon och man själv rider som en gud och allt bara sen är rakt uppför.
Jag tror som jag skrev i inlägget innan som sagt, att du skulle behöva hjälp att omvärdera din bild av ridning och verkligen förstå riktigt fullt ut, vad det egentligen innebär. På ont och gott faktiskt :)

det spökar lite på inläggen nu på nya buke för mig, så blir kanske lite dubbel inlägg då jag försökte redigera tidigare inlägg men fick nobben på det ;)

@mackan Det ända som inte är på la är huvudet typ. Hon jobbar bra under sig och jobbar rätt med ryggen. Annars hade hon inte kunnat bygga de muskler hon fått nu senaste tiden. Så det är ju bara huvudet som inte är på plats..

Så det är därför vi gått upp i träningsnivån för att få fler chanser och övningar att få huvudet på plats.

Det låter hemskt när jag skriver få det på plats men vet inte hur jag annars ska skriva det..

det är det som blir helt galet i din uppfattning om form öht..... Tror du att hästen går LA om bara huvudet kommer på plats? och att du verkligen rider på LA nivå bortsett från huvudet ? Det blir så himla tokigt fel så jag vet inte riktigt hur jag ska kommentera öht utifrån det.
Vad ÄR det för tränare, återigen....? :( Ursäkta, jag är inte mycket för allmänt att skriva sånt om anonyma tränare osv, men ärligt i detta fallet måste jag faktiskt göra det.

Alltså jag orkar inte. Nu har vi ju stannat helt i allt och det går inte att göra något. Så egentligen bryr jag mig inte om formen nu för jag vill bara få rätt på min häst.

Men det som var rätt innan allt detta började va att hon jobbade fint under sig, höjde och jobbade rätt med ryggen, var mjuk och svarade bra på hjälperna, bra framåt och ja.
Huvudet gick hon lågt med, men va lång. Så jag kan säga att allt förutom huvudet va bra.. Sen har jag tyvärr inga filmer från den tiden, har från i början hon började att hålla på men då slutade hon ju att jobba under sig med ena bakbenet också.

Alltså jag orkar inte. Nu har vi ju stannat helt i allt och det går inte att göra något. Så egentligen bryr jag mig inte om formen nu för jag vill bara få rätt på min häst.

Men det som var rätt innan allt detta började va att hon jobbade fint under sig, höjde och jobbade rätt med ryggen, var mjuk och svarade bra på hjälperna, bra framåt och ja.
Huvudet gick hon lågt med, men va lång. Så jag kan säga att allt förutom huvudet va bra.. Sen har jag tyvärr inga filmer från den tiden, har från i början hon började att hålla på men då slutade hon ju att jobba under sig med ena bakbenet också.

jamen det du beskriver är ju en grundform som lägsta nivå, och jättefint att det funkade på den nivån och ni var på rätt väg då. Men ingen häst utifrån det du beskriver är LA/msv mässig att träna vidare på den nivån. Jag har verkligen försökt förklara efter bästa förmåga men jag tror inte du förstår ändå vad jag försöker illustrera utifrån det?

Självklart måste du få rätt på din häst nu i det läge ni befinner er i och inget annat. Du har fått många kommentarer om det i de trådar du postat i utifrån det som hänt iom utredning av din häst och de problem som föranledde utredning osv.

Jag ber dig ändå försöka förstå det jag skrivit och många andra, bortsett från det som hänt er nu. Du kan även gå tillbaka i de trådar du tidigare postat, inkl läget när du tyckte att det funkade fint med graman osv. Jag tror du kommer hitta en röd tråd i de svar du fått sen långt tillbaka från väldigt många, och det jag skriver utifrån ditt nuläge här.

om du ska rida henne i dagsläget så återigen hade jag gjort allt om jag varit dig, och bytt till en tränare som ser till dina förmågor som ryttare framför allt, och som lägger fokus på dig som ryttare för jag tror väldigt mycket ligger i det i sig, att guida dig rätt på vägen och utveckla din ridning på ett sätt som inte bara handlar om ngn på marken som bestämmer hur du ska rida utan kan förklara hur och varför, och därmed få dig att lära dig mera som ryttare och hur du bäst inverkar på din häst .

Jag förstår inte varför det måste vara så himla hårt fram i handen när hästar ska gå 'i form'? Vet även på lägre nivå att många håller i hårt fram och så ska hästen anpassa sig och kröka ihop sig mot en hård hand och mycket press bakifrån.

Skillnaden mellan LC och LA är just formen, att hästen inte är bars lång och låg utan kan flytta vikt bak tull bakbenen och på så sätt runda halsen fram. Och det är det som är svårt, flytta åt sidan och gå framåt, göra halt är basic saker som en 4åring kan.

I tävlingstråden finns det filmer och bilder på olika ekipage på olika nivåer. Titta på tex ett LAekipage där och sen på en av dina filmer så ser du nog vad jag menar.

Hade hon inte konstaterad KS? Tyckte du skrev det innan

@Pontevecchio nä det är ju inte bara formen på halsen/huvudet som spelar roll och det vet jag. Jag tränar ju inte någon msv form direkt, utan försöker väl iallafall nå la form innan jag går ut och tävlar. För att jag vill vara säker vill jag bara "ett steg högre" än den nivån jag ska tävla när jag väl är där. Men min har ju tävlat la med tidigare ägare, dock bara en gång och inte så bra procent, men ändå.

Jo hon har ks, men väldigt lätt typ. Där va två kotor vid skadeläget ungefär som var rättså täta, sen hade dom andra skavt emot varandra. Och så har många hästar det utan att man märker något av det. Men det är ju bra att jag vet det nu så vi kan jobba för att det inte ska bli värre.

Jo hon har ks, men väldigt lätt typ. Där va två kotor vid skadeläget ungefär som var rättså täta, sen hade dom andra skavt emot varandra. Och så har många hästar det utan att man märker något av det. Men det är ju bra att jag vet det nu så vi kan jobba för att det inte ska bli värre.

2 st KS kotor vid sadelläget och sen hade de andra skavt emot varandra?

Och du tror inte hon har problem av detta om du kollar alla symtom hon har?

Saxat från KS tråden
  • Svårigheter att sko hästen, framför allt bak. (Vet inte har inte skott nu..)
  • Hästen har svårt att sätta muskler, och/eller musklar sig ojämnt.
  • Hästen har dålig energi och svagt påskjut i bakdelen.
  • Hästen går på bogarna, upplevs som framhjuldsdriven.
  • Hästen visar ovilja och/eller protesterar vid sadling, selning, samling.(har hon alltid gjort)
  • Svårt att ställa åt ena hållet, förböjer sig åt andra.
  • Svårigheter vid galoppfattning åt ena hållet, korsgalopp.
  • Hård i munnen, biter tag i bettet.
  • Växlar bakben ofta vid vila.
  • Bockar, kastar av ryttaren.
  • Istadig eller het.
  • Dålig ryggverksamhet över hinder och/eller lägger bakbenen åt sidan över hinder.
  • Hältor fram och bak som kommer och går.
  • Ryggont.
  • Ojämna resultat.
  • Kortar steget på ena bakbenet.
  • Passaktig skritt.
  • Skolios, karprygg.
  • Asymmetriska hovar.
  • Sned i korset.
  • Patellaupphakning.
  • Sadeltvång
Detta är symtomen hon har.

Jaha, från det ena till det andra har Epona än ogen publicerat bilder på dressyrhäst som far illa. Jag är inte en av dom som skrek högt varken över Scandics blue tongue-video eller bilderna på honom från OS. men den här gången tycker jag det ser riktigt illa ut faktiskt

Normalt sett är jag ingen förespråkare av "öga för öga, tand för tand", men jag måste medge att bilder som dessa talar direkt till mitt mer primitiva sinne för rättsskipning. Kanske skulle det gå lättare att hålla sig till klassisk dressyrridning med respekt och känsla för hästen, om ens egen tunga snörptes av på mitten med en metallstång, och ens egna sidor sporrades tills de svullnade upp och blödde? Det gör mig i lika delar ledsen och rasande å hela ridsportens vägnar men dressyrsportens i synnerhet. Så länge sånt här får förekomma utan krafttag och officiella reaktioner, så skadar det sportens anseende utåt minst lika mycket som återkommande dopningsfall i sporter som cykel eller längdåkning. Och där händer det ju åtminstone något när dopningsfallen uppdagas. Man får ju bara hoppas att detta inte sopas under mattan som "en olycklig händelse" eller liknande BS.

En allmän reflektion. På en kurs i hästjuridik som jag gick för ett par år sedan diskuterades just problemen med KS (dock ffa allt ur juridisk synvinkel). Charlie Lindberg samt ngn ytterligare vet som jag inte minns namnet på deltog. Ur juridisk synvinkel är det ett stort problem att offantligt mga hästar, som aldrig haft några problem, har KS-fynd vid röntgen. Ofta upptäcks det vid försäljning när nya ryttaren får problem och därför röntgas ryggen och fynden upptäcks. Men uppenbarligen har mga hästar "KS" utan att det ngn gång upptäcks. När man då efter försäljning vid röntgen hittar "KS-fynd" så blir det vanskligt att avgöra om ett fel i juridisk mening föreligger. Köparen hävdar det såklart eftersom hästen uppvisar problem som man anser beror på fynden. Säljaren hävdar att hästen fungerat felfritt dessförinnan och således inte tidigare varit besvärad.

Numera vet de flesta vet att alla typer av KS-fynd inte behöver leda till besvär och ej heller (med säkerhet) är anledningen till hästens beteende.

Men när man väl vet att det finns fynd är det svårt att inte alltid med automatik tro att alla förändringar i hästens humör och beteende är orsakat av fynden.

@Saigon
Visst finns det väldigt många hästar som fungerar alldeles utmärkt med KS.
Finns ingen anledning att få panik om hästen visar KS vid röntgen om den nu fungerar....när det gäller @Itzyditzy häst så finns det sååå många symtom som visar att hästen har stora problem som har stor betydelse till dom röntgenfynd som hittades.

En allmän reflektion. På en kurs i hästjuridik som jag gick för ett par år sedan diskuterades just problemen med KS (dock ffa allt ur juridisk synvinkel). Charlie Lindberg samt ngn ytterligare vet som jag inte minns namnet på deltog. Ur juridisk synvinkel är det ett stort problem att offantligt mga hästar, som aldrig haft några problem, har KS-fynd vid röntgen. Ofta upptäcks det vid försäljning när nya ryttaren får problem och därför röntgas ryggen och fynden upptäcks. Men uppenbarligen har mga hästar "KS" utan att det ngn gång upptäcks. När man då efter försäljning vid röntgen hittar "KS-fynd" så blir det vanskligt att avgöra om ett fel i juridisk mening föreligger. Köparen hävdar det såklart eftersom hästen uppvisar problem som man anser beror på fynden. Säljaren hävdar att hästen fungerat felfritt dessförinnan och således inte tidigare varit besvärad.

Numera vet de flesta vet att alla typer av KS-fynd inte behöver leda till besvär och ej heller (med säkerhet) är anledningen till hästens beteende.

Men när man väl vet att det finns fynd är det svårt att inte alltid med automatik tro att alla förändringar i hästens humör och beteende är orsakat av fynden.

Detta är väldigt intressant faktiskt och jag förstår verkligen det juridiska krånglet. Man kan ju ganska lätt köpa en fullt fungerande häst som sedan visar besvär och när man åker och kollar upp dem så har de KS.
Doch kan de ju inte få KS "bara sådär" -som en förkylning tex.
Det kan ju vara så att jag säljer min oröntgade häst som jag haft i många år och aldrig haft problem med, och hos nästa ryttare bråkar den och på klinik hittas KS = aha! säljaren har lurat mig?! (eller så har säljaren aldrig ens funderat över saken).
De hästar som inte har så allvarlig KS kan nog många gånger fungera alldeles utmärkt men det ställer otroligt höga krav på ryttaren och innebär en del extra pyssel, sedan vid ett ryttarbyte så rids hästen inte på samma sätt och då kommer problemen. "En häst som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig, och en häst som inte fungerar för mig kanske fungerar för dig".

Ursäkta lite osammanhängande flum men det är intressant det där

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka