Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Fick höra att metacam inte har nån bevisad effekt på ledinflammationer. Så är det inte bara lite allmänt ont/ öm lär det inte göra så stor skillnad.

Jag hade absolut kollat för cysta och liknande, första brunsten borde komma nu och du får problemen just nu kan det vara värt att kolla.

Problemen är inte nya (tyvärr). Håller på och "ringar in" möjliga orsaker till krångel. Rygg, nacke, tänder och ben är genomgångna. Nu blir det nästa steg och leta annat. Finns det inget får jag kalla in en psykolog ;)

Delvis kl

Här är en till med häst med lite mystiska symptom.. Håller på att rida in unghästen men har stött på patrull. Han är jätte cool att hoppa upp på och skritta stanna osv men när vi ska trava så fullständigt exploderar han, alltså han blir totalt okontaktbar och kör rodeo. När jag tömkör är det inga problem och all övrig hantering såsom lastning, skoning etc är helt problemfri. Han gjorde likadant i höstas när jag försökte rida in honom och då bockade han rakt in i väggen men då trodde jag han hade blivit rädd för något.. Den här gången hann jag se att han strök öronen sekunden innan det small. Har upptäckt att han ser lite ofräsch ut på små volter i övrigt inget. Hade vetkoll på honom så sent som för ca två månader sedan i samband med att vi skulle kolla tänderna men vet såg inget konstigt då. Och det känns som att reaktionen är för kraftig för att den ska utlösas av en "vanlig" hälta. Så med min tur så misstänker jag det värsta eftersom beteendet inte går ihop med hur han är i övrigt..

Jag har via kontakter fått tag på en kille som har lovat att hjälpa mig men först så ska hans veterinär, 50 mil enkel resa.., kika på honom. Denna veterinär ska tydligen vara enormt skicklig på att hitta svårupptäckta skador som många andra veterinärer missar och istället behandlar dom sekundära skador som ofta uppstår. Vi får väl se hur det går.. Jag hoppas innerligt att det är något lätt åtgärdat för annars tror jag faktiskt att jag ger upp hästeriet för det här är inte kul längre!!:(

Vet inte om du minns det men jag åkte med en kompis som skulle köpa häst för att provrida ganska kort efter att jag hade köpt Hedwig. Den betedde sig på ungefär samma sätt. Inget när jag satt upp eller skrittade men när jag började trava fick den tokspel o bockade som ett as och skenade. Satt kvar ett tag men när den skenade rakt mot staketet, tvärnitade o reste sig åkte jag av.
Sa till C att "Den ska vi inte ha..."
Misstänker att den hade nån form av sadeltvång.:wtf:
Måste kännas skitjobbigt.:(

Tackar min lyckliga stjärna för min snälla, rara lilla häst.

KL

Jag åkte av min lilla 08:a igår. Jag tror det är typ 15-16 år sedan jag åkte sist. Var dessutom bara två ganska snälla bockar i skogen men jag tappa ena stigbygeln vilket fick honom att ta ett extra språng och då åkte jag.

Trots att det var på en sandstig med ganska djup sand och inga stenar eller dyl, så slog jag i huvudet så hårt att jag svimmade av samt fick lätt hjärnskakning.

Och jag måste säga att jag inte kan låta bli att fundera över hjälmen. Jag hade en Lamicell. Just bara för att det i princip var lika mjukt underlag som i ridhus tycker jag det är konstigt att islaget i marken kunde ta så hårt. Men det kan ju ha berott på otur också. Men jag kommer nog välja en mer vadderad hjälm nästa gång.

De berättade på akuten att jag var fjärde ryttaren för kvällen. De frågade vad det beror på. -"Vårkänslor!" :D

När du pratar om hjälmar, det gjordes ju ett test för inte så länge sedan, men det var ju inga "kända märken" förutom typ Uvex. Jag hade velat se ett test där tex Lamicell (otroligt poppis), Charles Owen, GPA och andra hjälmjättar är med.

Jag har en Lamicell Master och en Charles Owen ayr8 och den senare känns ju betydligt mer stabil och rejäl samt mer vadderad, nackdelen är att den såklart blir lite klumpigare då. Hade jag vetat att GPAs ventilationshjälmar är betydligt säkrare än de billigare varianterna hade jag gärna köpt en sådan.

KL

Skjuuuuut mig! :arghh:
Calle har dragit av en sko -och givetvis den på den skadade hoven.
Halt såklart. Inte jättemycket men det är sådär som det varit hela tiden när han varit dålig. Lite nickig och ojämn i högervarvet -bättre till vänster (vilket gör att jag inte tror på ömhet). Får väl se hur det blir när skon är på men ja, halt helt klart.

Tycker det låter som sadeltvång. Red en ponny för några år sen som hade sadeltvång men sommärktes mest under ryttare när man fattade galopp. Lite för spännande för min smak..

Feel: Charles Owen tror jag är de säkraste hjälmar man kan ha. Är väl just Ayr8 som har fått högsta poäng i oberoende tester i Europa? Jag har en CO JW nu men en Ayr8 står på önskelistan. Dom där lättviktshjälmarn tycker jag verkar livsfarliga.

Mooi: Alltså jag lider med dig:(. Att båda ska krångla liksom, vilket skit!

Ponte: Det var intressant att höra om Metacamet! Kan ju vara därför det knappt har effekt öht på Juno.

Vet du om GPA finns med i några tester? Har googlat men hittar inget vettigt. Hade gärna haft en luftigare hjälm till sommaren.

Kommenterade tidigare här i tråden men vet inte om du såg det, kan Junos problem vara för att han är i någon växtperiod? Min förra häst hade jättejobbigt när hon var mellan 5-7 år i perioder, hon blev knackig och höll inte ihop. Konstaterades att det var något i tillväxtzonerna, typ växtvärk.

Ah, det missade jag:o. Han har vuxit en del i vinter och växtvärk var lite min första tanke när hans ryttare tyckte han föll isär och kändes konstig när vi var ute och red i skogen. Så då fick han först vila en vecka. Men sen var han regelrätt halt och jag tycker han har kommit ikapp i framdelen nu och har blivit större (måste mäta honom!). Är så synd att han inte växer på längden bara:p.

Vet tyvärr inga tester på GPA.

Min kunde vara knackig i veckor. Veterinären sa att hästar i norr växer saktare och kan då vara ur form lite längre tid än "vanligt".

Hahaha, detta kan alltså vara straffet för att jag flyttat norrut:D. Tycker nog att han är lite för halt för att det ska vara så "enkelt".

Haha ja det kan vara straffet :p

En connemara som är född här uppe hade sån otrolig växtvärk när hon var 2-3 år så hon tog sig inte upp, vissa dagar låg hon bara. Reds in först som 5åring.

Min förra hade sadeltvång och jag upplever inte detta på alls samma sätt. Min förra gick ofta och sköt rygg innan det small och det gör inte denna alls. Jag har även eltgjorden på honom men det gör ingen skillnad. Det är heller inte varje gång men tillräckligt ofta för att jag ska fega ur.. Instruktören kliar sig också i huvudet och fattar ingenting.

Feel: Japp vi har linat varje gång men det har inte gjort någon skillnad.

Hedwig: Tyvärr har jag minne som en teflonpanna så jag kommer inte ihåg.:o Men nej det är verkligen inte kul!!

Fioriano: Jag har svårt att tro att det är sadeltvång för han bryr sig inte ett skvatt när man drar gjorden. Min förra fick man verkligen dra ett hål i taget för annars fick han spunk.

Vad tråkigt, vet ju att du hade mycket trubbel med din förra häst :(

Linar du honom med sadel, stigbyglar och allt sådant på? Jag tycker sadeltvång kan yttra sig på många olika vis. Min har lindrig tvång och mest i stallet och vid uppsittning, och blir värre av vissa saker, tex longeringsgjorden gör att han står och skakar helt krumryggad i boxen. Har fått tips om att testa ELT men jag tycker att elastiska gjordar gör honom värre, och det gummit som är på insidan av ELT hade jag inte velat ha emot honom så det stramar i pälsen. Jag har alltid fårskinn på gjorden istället. Antar du har provat olika sadlar och gjordar?

Senast ändrad:

Min väns häst är likadan. Hur snäll som helst att sadla, dra gjord osv. Sen kan den vara lite spänd när den börjar röra sig-men det verkliga problemet med den hästen är uppsittningen. Den får alltid ett tvånganfall då med rodeo, sen lugnar den sig fort och är snäll tills den spänner till nästa gång. Sadeltvång är ett aber och verkar kunna yttra sig på lite olika sätt.

Men åh fy :( Vad trist.

Nog för jag har problem med häst som drar av sig skorna men han är i alla fall frisk. Hoppas det reder sig snart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka